Muzealnictwo WNHS-ODK-MUZ
Przedyskutowane zostaną problemy związane z
- historią muzealnictwa, szczególnie historią muzealnictwa w Polsce
- ustawą o muzeach z dnia 21 listopada 1996 r.
- organizacją życia muzealnego w Polsce
- archeologią w muzeach
- muzeami w Internecie (E-Muzeami)
- muzeami w dobie kultu wydarzenia (muzeum jako „event”)
- muzeami w czasie zarazy
- problemami wystawiennictwa archeologicznego
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna fachową terminologię i metody badawcze z zakresu muzealnictwa; zna i rozumie zakres, metody inwentaryzacji i znaczenie ochrony dziedzictwa kulturowego dla rozwoju społeczno-kulturowego; zna zasady działania instytucji związanych z ochroną dziedzictwa kulturowego; sposoby jego promocji i popularyzacji
Umiejętności: potrafi przygotować prezentację, wystąpienie związane z ochroną dziedzictwa kulturowego; dostosować swoje prace do różnych grup odbiorców; wykorzystać swoją wiedzę w praktycznych działaniach na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego a jednocześnie współpracować z zespołem nakierowanym na takie działania;
Kompetencje społeczne: Student jest przygotowany do odpowiedzialnej pracy w sferze ochrony dziedzictwa kulturowego podejmując w tym celu działania własne oraz we współpracy z zespołem; jednocześnie jest gotowy identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z wykonywanym zawodem
Kryteria oceniania
Ocena końcowa (OK) składa się z ocen cząstkowych:
-Prezentacja/projekt- praca semestralna (OŚ) = 0, 6
- Aktywność, znajomość literatury (PZ) = 0,3
- obserwacja (O)= 0,1
OK = O x 0,1 + OŚ x 0,6 + PZ x 0,3
(dopuszczalne są trzy nieusprawiedliwione nieobecności)
Uszczegóławiając:
- na ocenę bdb - Student osiągnie wszystkie efekty uczenia się założone dla przedmiotu wówczas, gdy będzie znał i posługiwał się w wypowiedziach terminologią muzealniczą, paradygmatami badawczymi i koncepcjami opracowanymi w ramach muzealnictwa, będzie włączał się w elementy dyskusji podczas zajęć i prezentacji związanej z oceną śródokresową a Jego postawa będzie świadczyła o poszanowaniu i gotowości ochrony dziedzictwa kulturowego;
- na ocenę dobrą, Student osiągnie również prawie wszystkie zamierzone efekty uczenia się, ale w bardziej skromnym zakresie, np. bez wskazań na autorów koncepcji naukowych itp.
- ocena dostateczna zostanie osiągnięta wówczas, gdy wiedza i umiejętności Studenta będą opanowane tylko w stopniu pozwalającym na uzyskanie oceny pozytywnej z przedmiotu.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa:
Brzeziński W., 2000, Muzea jako instytucje ochrony i prezentacji dziedzictwa archeologicznego, w: K. Gutowska (red.) Problemy
zarządzania dziedzictwem kulturowym, Warszawa;
Fabiszak M, Owsiński M., 2013, Obóz -Muzeum. Trauma we współczesnym wystawiennictwie, Kraków (wybrane artykuły);
Folga-Januszewska D.; 2008; Muzeum: definicja i pojęcie. Czym jest muzeum dzisiaj?; Muzealnictwo 49: 200-202.
Folga-Januszewska D. (red.); 2012; Muzea polskie; Olszamica: BOSZ
Grzonkowska J., Rogowski M. (red.); 2012; ABC organizacji wystaw czasowych w muzeach; Warszawa; Szkolenia Narodowego Instytutu
Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów
Literatura dodatkowa:
MUZEA W POLSCE. RAPORTY NA PODSTAWIE DANYCH Z PROJEKTU "STATYSTYKA MUZEÓW" (2013-2015); Warszawa 2016;
Seria Biblioteka Narodowego Instytutu Muealnictwa i Ochrony Zbiorów 009.
Majewski P. (red.); 2013; Muzea i uczenie się przez całe życie – podręcznik europejski; Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i
Ochrony Zbiorów; Biblioteka Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów 003.
Weniger, G.-Ch. 2007, Education, Edutainment or Event – An Outlook into the Future of Prehistory Museums, Neanderthal Museum
Uwagi
|
W cyklu 2025/26_Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: