Zakopane przełomu XIX i XX wieku jako narodowa i artystyczna Arkadia: fakty i mit WNHS-HS-ZAKOP
Zakres tematów:
Mityzacja chłopa polskiego (górala) w literaturze i sztuce XIX i 1 poł. XX w.
Góry i taternictwo - jako motyw w sztuce i mit narodowy.
Podhale w malarstwie i literaturze 2. poł XIX w.
Tatry w malarstwie polskim 2 poł. XIX i 1 poł XX w.
Szkoła Zawodowa Przemysłu Drzewnego w Zakopanem (historia, produkcja, sylwetki profesorów).
Styl zakopiański - styl narodowy.
Zbigniew Pronaszko i narodziny formizmu.
August Zamoyski i Rita Sacchetto w Zakopanem.
Okres międzywojenny w Zakopanem (kultura, sztuka).
Góralszczyzna na eksport (Wystawa Paryska 1925 r., Wystawa w Nowym Jorku 1939); Ludowość na sprzedaż.
Charakterystyka wybranych sylwetek twórców, m.in.: Władysław Skoczylas; Stanisław Ignacy Witkiewicz; Leon Chwistek; Karol i Zofia Stryjeńscy.
Sztuka ludowa - geneza i ewolucja pojęcia.
Zakopiańszczyzna i góralszczyzna na rynku sztuki w Polsce
Dziedzictwo kulturowe i narodowe Zakopanego - wyzwania i perspektywy
W cyklu 2022/23_Z:
Zakres tematów: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
I st. studiów:
WIEDZA
Studentka/student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki.
Studentka/student zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.
Studentka/student Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
UMIEJĘTNOŚCI
Studentka/student posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
Studentka/student potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko.
II st. stud.
WIEDZA
Studentka/student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne; zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki.
Studentka/student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma uporządkowaną znajomość teorii i metodologii stosowanych w historii sztuki oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.
Studentka/student ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
UMIEJĘTNOŚCI
Studentka/student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Studentka/student posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
KOMPETENCJE
Studentka/student jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego, w których jest gotów odgrywać rolę lidera.
ECTS 2 = 2x 25-30 godz.
30 godz. - uczestnictwo w wykładzie
30 godz. - lektura, opracowanie pracy pisemnej
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności (studentka/student ma prawo do maksymalnie trzech nieobecności) i pracy pisemnej.
- Ocenę dostateczną (3) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział wykazując zainteresowanie pogłębieniem wiedzy w zakresie prezentowanej problematyki; wykazuje wiedzę w zakresie dziejów sztuki i oddziaływania nurtów i teorii humanistyki na sztuki plastyczne - w zakresie objętym programem wykładu.
- Ocenę dobrą (4) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział, przygotował i złożył w wyznaczonym terminie pracę pisemną o tematyce z zakresu objętego programem wykładu, wykazując umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi, znajomość metod analizy i interpretacji dzieł sztuki.
- Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział, przygotował i złożył w wyznaczonym terminie pisemną pracę dotyczącą wybranego zagadnienia z zakresu objętego programem wykładu, wykazując umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi, przygotowania tekstu naukowego z aparatem badawczym i poprawnie opracowanym materiałem ilustracyjnym, znajomość metod analizy i interpretacji dzieł sztuki oraz stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. Czterysta lat dziejów Zakopanego, red. R. Dutkowa, Kraków 1991.
2. Kenarowa H., Od Zakopiańskiej Szkoły Przemysłu Drzewnego do szkoły Kenara, Kraków 1978.
3. Chrudzimska-Uhera K., Stylizacje i modernizacje. O rzeźbie i rzeźbiarzach w Zakopanem w latach 1879-1939, Warszawa 2013.
4. Między Giewontem a Parnasem: inspiracje artystyczne sztuką Podhala, red. S. Krzysztofowicz-Kozakowska, K. Onderka, Kraków 1997.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
5. Stanisław Witkiewicz - człowiek, artysta, myśliciel, red. Z. Moździerz, Zakopane 1997.
6. Majda J., Tatrzańskim szlakiem literatury, Kraków 1987.
7. Hubner-Wojciechowska, Sztuka Skalnego POdhala. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2019.
8. Polskie style narodowe 1890-1918, Muz. Nar. w Krakowie, Kraków 2021.
W cyklu 2022/23_Z:
LITERATURA PODSTAWOWA: |
W cyklu 2024/25_Z:
LITERATURA PODSTAWOWA: |
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Zakres wiedzy, kompetencji i umiejętności objętych dotychczasowym tokiem studiów. |
W cyklu 2024/25_Z:
Zakres wiedzy, kompetencji i umiejętności objętych dotychczasowym tokiem studiów. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: