Wstęp do historii sztuki. Plastyka WNHS-HS-WdHSPć
Na zajęciach studenci mają możliwość zapoznania się z podstawową terminologią dotyczącą sztuk plastycznych i nauki praktycznego jej zastosowania. Konsekwencją pracy na zajęciach, ma być nabycie umiejętności samodzielnego budowania funkcjonalnego opisu dzieła plastycznego z użyciem adekwatnego zestwu terminologii naukowej, jak również rozpoznawania różnych rodzajów i typów dzieł sztuki. Student/ka po ukończeniu kursu powinien/powinna wykazywać się kompetencjami w przeprowadzaniu krytycznej analizy i interpretacjcji dzieła sztuki z zastosowaniem typowych metod właściwych sztukom plastycznym.
W cyklu 2022/23_Z:
Na zajęciach studenci mają możliwość zapoznania się z podstawową terminologią dotyczącą sztuk plastycznych i nauki praktycznego jej zastosowania. Konsekwencją pracy na zajęciach, ma być nabycie umiejętności samodzielnego budowania funkcjonalnego opisu dzieła plastycznego z użyciem adekwatnego zestwu terminologii naukowej, jak również rozpoznawania różnych rodzajów i typów dzieł sztuki. Student/ka po ukończeniu kursu powinien/powinna wykazywać się kompetencjami w przeprowadzaniu krytycznej analizy i interpretacjcji dzieła sztuki z zastosowaniem typowych metod właściwych sztukom plastycznym. |
W cyklu 2023/24_Z:
Na zajęciach studenci mają możliwość zapoznania się z podstawową terminologią dotyczącą sztuk plastycznych i nauki praktycznego jej zastosowania. Konsekwencją pracy na zajęciach, ma być nabycie umiejętności samodzielnego budowania funkcjonalnego opisu dzieła plastycznego z użyciem adekwatnego zestwu terminologii naukowej, jak również rozpoznawania różnych rodzajów i typów dzieł sztuki. Student/ka po ukończeniu kursu powinien/powinna wykazywać się kompetencjami w przeprowadzaniu krytycznej analizy i interpretacjcji dzieła sztuki z zastosowaniem typowych metod właściwych sztukom plastycznym. |
W cyklu 2024/25_Z:
Na zajęciach studenci mają możliwość zapoznania się z podstawową terminologią dotyczącą sztuk plastycznych i nauki praktycznego jej zastosowania. Konsekwencją pracy na zajęciach, ma być nabycie umiejętności samodzielnego budowania funkcjonalnego opisu dzieła plastycznego z użyciem adekwatnego zestwu terminologii naukowej, jak również rozpoznawania różnych rodzajów i typów dzieł sztuki. Student/ka po ukończeniu kursu powinien/powinna wykazywać się kompetencjami w przeprowadzaniu krytycznej analizy i interpretacjcji dzieła sztuki z zastosowaniem typowych metod właściwych sztukom plastycznym. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Punkty ECTS:
- uczestnictwo w zajęciach: 30 h.
- przygotowanie do zajęć i kolokwium: 20 h.
- przygotowanie opisu obiektu: 10 h.
Razem 60 h. = 2 pkt. ECTS | W cyklu 2024/25_Z: Punkty ECTS:
- uczestnictwo w zajęciach: 30 h.
- przygotowanie do zaliczenia końcowego: 20 h.
- przygotowanie do kolokwium: 10 h.
Razem 60 h. = 2 pkt. ECTS | W cyklu 2022/23_Z: Punkty ECTS:
- uczestnictwo w zajęciach: 30 h.
- przygotowanie do zajęć i kolokwium: 20 h.
- przygotowanie opisu obiektu: 10 h.
Razem 60 h. = 2 pkt. ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Umiejętności:
HS1_U02: posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę
problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów
in situ; b) dobór metod i narzędzi badawczych,
wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in.
w inwentaryzacji zabytków.
HS1_U03: potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także
przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z
zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich
znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie
historyczno-kulturowym.
HS1_U04: Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować
właściwą terminologię z zakresu historii sztuki (zwłaszcza sztuk plastycznych).
HS1_U05: posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w
mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie
przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i
poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
HS1_U08: potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także
interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi
komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie
swoje stanowisko.
Kryteria oceniania
Warunkami zaliczenia przedmiotu są:
1. Obecność na zajęciach. Dopuszczalnym limitem są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. W wypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu, student zabowiązany jest dostarczyć krótką pracę pisemną zadaną w ramach uzupełnienia zaległości.
2. Kolokwium z rozpoznawania i nazywania ornamentów wykorzystywanych w sztukach plastycznych w formie slajdowiska z pytaniami otwartymi.
3. Aktywność na zajęciach.
4. Test zaliczeniowy, pisany na ostatnich, wypadających w semestrze zajęciach, obejmujący materiał prezentowany i ćwiczony w ramach realizacji przedmiotu.
Na ocenę bardzo dobrą (5) student/ka - definiuje samodzielnie wszystkie poznane na zajęciach pojęcia; nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności; jest w stanie rozpoznać i opisać wprowadzone terminy; jest w stanie stworzyć funkcjonalny opis dzieła plastycznego.
Na ocenę dobrą (4) student/ka - jest w stanie zdefiniować samodzielnie większość pojęć poznanych na zajęciach; nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności lub/oraz dostarczył/a pracę uzupełniającą zaległości; jest w stanie rozpoznać i opisać większość wprowadzonych terminów; jest w stanie stworzyć funkcjonalny opis dzieła plastycznego.
Na ocenę dostateczną (3) student/ka - definuje niektóre pojęcia z pomocą prowadzącego; jest w stanie rozpoznać i opisać jedynie podstawowe spośród wprowadzonych terminów; nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności lub/oraz dostarczył/a pracę uzupełniającą zaległości; jest w stanie stworzyć funkcjonalny opis dzieła plastycznego.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1996.
Słownik polskiej terminologii technik i technologii konserwacji malarstwa sztalugowego, ściennego i rzeźby polichromowanej, Warszawa 1986.
Literatura uzupełniająca:
Pokorzyna E., Słownik terminologiczny wyposażenia świątyń obrządku wschodniego z przydatkiem ikon maryjnych, Warszawa 2001.
Betlejewska Cz., Meble gdańskie od XVI do XIX wieku, Warszawa 2001.
Biedrońska-Słota B., Leksykon sztuki kobierniczej, Kraków 1999.
Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E., Tkaniny dekoracyjne. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009.
Gradowski M., Dawne złotnictwo. Technika i terminologia, Warszawa 1980.
Gradowski M., Żygulski Z. jun., Słownik uzbrojenia historycznego, Warszawa 1998.
Grzeluk I., Słownik terminologiczny mebli, Warszawa 1998.
Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978.
Turnau I., Słownik ubiorów. Tkaniny, wyroby pozatkackie, skóry, broń i klejnoty oraz barwy znane w Polsce od średniowiecza do początku XIX w., Warszawa 1999.
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Historia Sztuki - studia I stopnia stacjonarne
- Ochrona Dóbr Kultury i Środowiska - studia I stopnia stacjonarne
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: