Wstęp do historii sztuki. Źródła literackie historii sztuki WNHS-HS-WdHSŹLHS
Celem ćwiczeń jest analiza ksiąg Starego i Nowego Testamentu, tekstów apokryficznych, klasycznych oraz hagiograficznych, które miały wpływ na kształtowanie powstałych w różnych epokach przedstawień. Poszczególne passusy będą w trakcie zajęć zestawiane z zabytkami sztuki aby ukazać, w jaki sposób tekst został przełożony na obraz oraz odpowiedzieć na pytanie co decyduje o konkretnym przełożeniu słowa na przedstawienie. W trakcie zajęć, poza realizacją założonego programu ramowego, uczestnicy będą prezentowali swoje referaty oparte na lekturze i interpretacji poszczególnych opowieści ze Złotej legendy Jakuba de Voragine.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
- Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia
- Potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę.
- Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
- Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
- Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej
- Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko
Opis ECTS:
- uczestnictwo w zajęciach: 30 h.
- przygotowanie zadanych lektur: 15 h.
- przygotowanie referatu: 15 h.
Razem 60 h. : 30 h. = 2 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Podstawą uzyskania oceny z zajęć jest obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności, trzecia wymaga usprawiedliwienia oraz zaliczenia na dyżurze. Maksymalna liczba nieobecności pozwalająca na zaliczenie zajęć to trzy.
Na ocenę z kursu składać się będą następujące komponenty:
- aktywność na zajęciach świadcząca o przeczytaniu oraz przemyśleniu zadanych lektur
- referat wygłaszany przez każdego uczestnika zajęć
- oceny z zadawanych w semestrze prac domowych
Literatura
Obowiązkowa lektura źródłowa:
Pismo Święte (najlepiej przygotowywać zalecane fragmenty z Biblii Tysiąclecia)
- Stary Testament: Księga Rodzaju, Księga Wyjścia, Księga Izajasza, Księga Ezechiela, Księgi Samuela i Królewskie, Księga Sędziów
- Nowy Testament: Ewangelie, Apokalipsa
Apokryfy:
- Apokryfy Nowego Testamentu, Ewangelie apokryficzne, cz. 1–2, red. M. Starowieyski, wyd. dowolne, wybrane fragmenty
Teksty klasyczne:
- J. Parandowski, Mitologia, wyd. dowolne, wybrane fragmenty
- Owidiusz, Metamorfozy, przeł. A. Kamieńska i S. Stabryła, oprac. S. Stabryła, Wrocław 1995, wybrane fragmenty
Hagiografia:
- J. de Voragine, Złota legenda. Wybór, tł. J. Pleziowa, wyb. M. Plezia, Warszawa 1983
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: