Contemporary art WNHS-HS-WMJ
W XX i XXI w. doszło do przyśpieszonego rozwoju malarstwa, rzeźby, grafiki, designu i architektury. Każda z tych dyscyplin jest integralnie związana z pozostałymi obszarami ludzkiej aktywności. Na rozwój sztuki niewątpliwie miały wpływ przemiany cywilizacyjne, polityczne, społeczne, gospodarcze, przyrodnicze i kulturowe. Podczas wykładu zostaną poruszone wybrane zagadnienia historyczno-artystyczne z uwzględnieniem towarzyszących im kontekstów.
|
W cyklu 2025/26_Z:
W XX i XXI w. doszło do przyśpieszonego rozwoju malarstwa, rzeźby, grafiki, designu i architektury. Każda z tych dyscyplin jest integralnie związana z pozostałymi obszarami ludzkiej aktywności. Na rozwój sztuki niewątpliwie miały wpływ przemiany cywilizacyjne, polityczne, społeczne, gospodarcze, przyrodnicze i kulturowe. Podczas wykładu zostaną poruszone wybrane zagadnienia historyczno-artystyczne z uwzględnieniem towarzyszących im kontekstów. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po zakończeniu zajęć student:
- posiada wiedzę o wybranych problemach sztuki XX i XXI w. w poszczególnych krajach;
- orientuje się w przebiegu przemian form artystycznych w malarstwie, rzeźbie, grafice, designie i architekturze nowoczesnej i współczesnej
UMIETĘTNOŚCI
Student:
- operuje fachowym słownictwem, specjalistyczną terminologią z zakresu historii sztuki XX i XXI w.
- jest w stanie objaśnić główne uwarunkowania polityczne, gospodarcze, społeczne i techniczne na rozwój sztuki nowoczesnej i współczesnej
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę dzieł malarskich, rzeźbiarskich, graficznych, designu i architektury
KOMPETENCJE
Student:
- zna i rozumie fundamentalne dylematy historii sztuki XX i XXI w.
- potrafi brać udział w debacie, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich
OPIS ECTS (3 pkt.)
Nakład pracy studenta:
30 godzin - udział w wykładzie
30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą,
30 godzin - samodzielna praca studenta podczas wykonania zadań
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie:
- aktywności i czynnym udziale w dyskusjach prowadzonych podczas zajęć.
- uzyskaniu pozytywnej oceny za wykonanie zadań w ramach e-learningu za pośrednictwem platformy Moodle
- obecności na zajęciach, student ma możliwość dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności
Literatura
Literatura podstawowa:
- Art since 1900: Modernism, Antimodernism, Postmodernism, ed. Foster Hal, Krauss Rosalind, Bois Yve-Alain, Buchloh Benjamin H. D., Joselit David, Thames & Hudson, New York 2012
- John J. Curley, Global Art and the Cold War, London 2018
Literatura uzupełniająca:
- Adler, Phoebe et al. Contemporary Art in Eastern Europe / [Ed. by Phoebe Adler and Duncan McCorquodale]. London: Black Dog Publishing, 2010
- Badovinac, Zdenka, and Independent Curators International . Wydawca. Comradeship : Curating, Art, and Politics in Post-Socialist Europe / Zdenka Badovinac. New York: Independent Curators International, 2019
- Hoptman, Laura J, Ilja Kabakow, and Tomáš Pospiszyl. Primary Documents : A Sourcebook for Eastern and Central European Art since the 1950s / Ed. by Laura Hoptman and Tomáš Pospiszyl ; with the Ass. of Majlena Braun and Clay Tarica ; Forew. by Ilya Kabakov. New York: The Museum of Modern Art, 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: