In Poland and abroad – Jewish artists, travelers, and emigrants in the 20th century – 1st. part. WNHS-HS-WMA
Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestników z następującymi tematami odnoszącymi się do wizji Palestyny/Ziemi Izraela w sztuce europejskiej przełomu XIX i XX wieku, przejawiającej się w szczególności w twórczości malarzy polsko-żydowskich:
TEMATY ZAJĘĆ:
1. Zajęcia organizacyjne – omówienie sylabusa, kryteriów oceniania, skali ocen, zakresu kolokwium, rozdanie referatów.
2. Wizja Ziemi Świętej w malarstwie chrześcijańskiej Europy w XIX w. Podróże artystyczne do Palestyny – pierwsi artyści i ich dzieła.
3. Ziemia Izraela w żydowskiej sztuce religijnej – ikonografia nowożytna i nowoczesna oraz jej źródła.
4. Haskala i początki świeckiej sztuki żydowskiej; najważniejsze środowiska artystyczne, najważniejsze nurty znaczeniowe sztuki.
5. Podróże artystyczne do Palestyny. Wizja Ziemi Izraela w malarstwie artystów polsko-żydowskich od XIX do 1939 roku.
6. W kręgu syjonizmu, Szkoły Sztuk Pięknych i Rzemiosł Artystycznych „Becalel” i poszukiwań żydowskiej sztuki narodowej.
7. Artyści polsko-żydowscy w Izraelu – wybrane przykłady.
8. Kolokwium zaliczeniowe on-line.
Zajęcia obejmują wykład ilustrowany prezentacją i materiałem filmowym. Studenci zobowiązani są do przeczytania wskazanego tekstu (na poprzednich zajęciach), a ochotnicy do krótkiej wypowiedzi/komentarza na temat poruszanych w nim zagadnień– (1-3 osoby w ciągu 15 minut zajęć). Wszystkie teksty znajdują się w zespole MTeams.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Uczestnik wykładu ma podstawową wiedzę o znaczeniu dziedzictwa kultury żydowskiej w Polsce i Europie wśród nauk humanistycznych i jest świadomy jej specyfiki przedmiotowej i metodologicznej.
2. Student ma uporządkowaną podstawową wiedzę na temat rodzajów, funkcji i znaczeń ikonografii świeckiej sztuki żydowskiej związanej z obrazowaniem Ziemi Izraela.
3. Zna i rozumie metody interpretacji obiektów sztuki żydowskiej oraz właściwą dla niej terminologię. Rozumie wpływ uwarunkowań historycznych i kulturowych na sztukę i jej warstwę znaczeniową.
4. Ma świadomość złożoności zagadnień związanych ze sztuką żydowską i potrzeby jej badania w kontekście kultury europejskiej i Bliskiego Wschodu.
5. Zna instytucje badające zagadnienia związane ze sztuką żydowską.
6. Potrafi skonstruować logiczną wypowiedź pisemną i ustną w języku angielskim na temat sztuki żydowskiej na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Nakład pracy studenta obejmuje 45 [90] godzin [1 godzina x 2 w przypadku zajęć w j. obcym] = 3 ECTS: 15 [30] godzin wykładu monograficznego + 30 [60] godzin: 15 [30] godzin - lektura i analiza literatury podstawowej i przygotowanie krótkiej wypowiedzi na temat wskazanego przez prowadzącą artykułu; 15[30] godzin przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego.
Kryteria oceniania
WYMAGANIA DO ZALICZENIA KURSU:
- obecność na zajęciach - max 30 pkt / dopuszczalna jedna nieobecność, kolejne nieobecności "kosztują" minus 3 pkt każda
- krótka wypowiedź/ komentarz na temat wskazanego przez wykładowcę artykułu - 10 pkt – dla osób, które chcą poprawić ocenę lub uzyskać ocenę 5.0
- zaliczenie kolokwium - max 60 punktów, 36 punktów zalicza.
OCENA SEMESTRALNA - MAX 100 PKT [60 PKT ZALICZA] – ZAWIERA:
- obecność na zajęciach - max 30 pkt
- krótka wypowiedź/ komentarz na temat wskazanego przez wykładowcę artykułu - 10 pkt
- zaliczenie kolokwium - max 60 pkt, minimum 36 pkt
Skala ocen: 60-75 = 3,0 / 76-79 = 3,5 / 80-90 = 4,0 / 91-94 = 4,5 / 95-100 = 5,0
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
Ben–Arieh Y., Painting the Holy Land In the Nineteenth Century, Israel 1997.
Brus-Malinowska B., Malinowski J., Katalog dzieł artystów polskich i żydowskich z Polski w muzeach Izraela, Warszawa 2017, English version, wybrane tematy.
Burgess L. A., Crafting a Jewish Style: The Art of Bezalel 1906-1996, Montgomery Living, t. 5, nr 7, 2000, s. 48-49.
Cripps K. , Thomas Cook: A history of one of the world’s oldest travel firms [online], CNN Travel, https://edition.cnn.com/travel/article/thomas-cook-history-timeline/index.html
Czekanowska-Gutman M., Reclaiming Biblical Heroines: Portrayals of Judith, Esther and the Shulamite in Early Twentieth Century Jewish Art , Leiden 2022.
Gadomska I., ‘ Building the “New Jerusalem”: Jewish Artistic Patronage in Łódź’, 1880–1907, 2018.
Goldman-Ida B., Boris Schatz, Abel Pann and the Bezalel School of Arts and Crafts in Jerusalem, “Menotyra”, t. 27, nr 1, 2020, s. 71-86.
‘Hirszenberg Brothers: in Search of the Promised Land’, Łódź-Warszawa 2017, wybrane zagadnienia.
Manor D., Biblical Zionism in Bezalel Art, w: Israel Studies, t. 6, nr 1, 2001, s. 55-75, https://muse.jhu.edu/pub/3/article/14460/pdf (dostęp 10.11.2024).
Rajner M., Cohen R. I., ‘Invoking Samuel Hirszenberg’s artistic Legacy—encountering Exile’, Brill N.V. 2015.
Simferovska A. O., Jewish Painter between Reform, Judaism, and Zionism: Wachtel’s Portrait of Abraham Kohn
Swarts L. M., Gender, Orientalism and the Jewish Nation: Women in the work of Ephraim Moses Lilien at the German Find de Siècle, Bloomsbery 2020.
Tarnowska M.: Jerozolima i odrodzenie narodowe w malarstwie Leopolda Pilichowskiego (1869-1934), Collocquia orientalia bialostocensia. Żydzi Wschodniej Polski. Jerozolima: miasto i mit, red. A. Janicka, J. Ławski, D. K. Sikorski, Białystok 2022, seria 10, s. 111-133.
Tarnowska M., Myths of the Orient, Zionism and Israel in the Painting of Adolf Berman (1876 - 1943), “Kwartalnik Historii Żydów /Jewish History Quarterly” 2015, nr 1(253), s. 110 – 123.
Tarnowska M., Pilgrimage Souvenirs in the Collection of the Commissariat of the Holy Land of the Franciscan Order in Cracow, “Series Byzantina”, t. 3, Warszawa 2005, s. 89-95.
Tarnowska M., Palestine – the Paintings of Jewish – Polish Artists in the End of XIX and XX Century, “Kwartalnik ŻIH IN-B”, Warszawa 2002, nr 1, s. 78-87. https://cbj.jhi.pl/documents/1038807/79/
Studenci w celu poszerzenia swojej wiedzy mogą także zapoznać się z artykułami w języku angielskim wskazanymi przez wykładowcę.
UWAGA!
Wszystkie pozycje w literaturze podstawowej można znaleźć w MTEAMS lub w Internecie poprzez linki.
MTEAMS:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AIdpTE7oqzgPjVfI4LJLqbB07wdr7g-utkNOejd4-Apg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ce65236f-1ae4-4265-861d-fe303d05605f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
LITERATURA DODATKOWA:
Domański M., Ze studiów nad malarstwem lwowskim w XIX wieku. Franciszek Tomasz Tepa i jego krąg, Lublin1985.
Jewish artists and Central-Eastern Europe: art centers, identity, heritage from the 19th century to the Second World War: the First Congress of Jewish Art in Poland, ed. by J. Malinowski, R. Piątkowska, T. Sztyma-Knasiecka, Warszawa 2010.
Górenowicz M. A., Ciągliński Jan, w: Polski Petersburg, https://www.polskipetersburg.pl/hasla/ciaglinki-jan, (dostęp: 15.12.2024).
Kamczycki A., Syjonizm i sztuka. Ikonografia Theodora Herzla, Poznań-Gniezno 2014.
Malinowski J., Malarstwo i rzeźba Żydów Polskich w XIX i XX wieku, Warszawa 2000, s. 102-105, s. 92-98.
Piątkowska R., ‘A Sense of Togetherness: The Jewish Society for the Encouragement of the Fine Arts in Warsaw (1923-1939)’.
Orientalizm w malarstwie, rysunku i grafice w Polsce w XIX i I. połowie XX wieku, red. A. Kozak, T. Majda, MNW, Warszawa 2008.
Puzio M., Wilhelma Wachtla Pożegnanie z Golusem, „Modus. Prace z historii sztuki”, t. 20, 2020, s. 241-267.
Shilo-Cohen N., Bezalel 1906 – 1929, Jerusalem 1983.
Styrna N., Artyści żydowscy w Krakowie 1873-1939, katalog wystawy / Jewish artists in Kraków 1873-1939, exhibition catalogue, Kraków 2008.
The exhibition catalogue: ‘The Past World Paintings of Jewish artists, 27 August, 2004 - 4 September, 2004’, Rynek Sztuki Gallery, 69 Wschodnia Str., Lodz.
Jewish Life Cycle Customs:
- http://www.jewishvirtuallibrary.org/tradition - “Tradition”
- http://www.jewfaq.org/tocevents.htm - Life Cycle - Birth and the First Month of Life, Bar Mitzvah, Bat Mitzvah, and Confirmation, Marriage, Divorce, Life, Death, and Mourning, Olam Ha-Ba: The Afterlife
- http://www.shiva.com/learning-center/commemorate/jewish-holidays - Shabbat, Rosh Hashana, Yom Kippur, Sukkot, Shemini Atzeret, Simchat Torah, Hanukkah, Purim, Passover, Shavuot, Tish’a B’Av.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: