Warsaw, Lodz, Palestine - the art of Polish Jewish artists of the 19th and 20th centuries WNHS-HS-WLP
TEMATY ZAJĘĆ:
1. Zajęcia organizacyjne – omówienie sylabusa, kryteriów oceniania, skali ocen, zakresu kolokwium, rozdanie referatów.
2. Haskala i początki świeckiej sztuki żydowskiej; najważniejsze środowiska artystyczne – Warszawa, Łódź, Kraków, najważniejsze nurty znaczeniowe sztuki.
3. Sztuka żydowska w Warszawie i Łodzi II połowy XIX wieku, do 1918 roku.
4. Sztuka żydowska w Warszawie 1918-1939 – wybrane zagadnienia i artyści.
5. Artyści żydowscy w Łodzi na przełomie XIX i XX wieku – awangardowa grupa Jung Jidysz.
6. W kręgu syjonizmu, Szkoły Sztuk Pięknych i Rzemiosł Artystycznych „Becalel” i poszukiwań żydowskiej sztuki narodowej.
7. Kolokwium zaliczeniowe on-line.
W cyklu 2023/24_L:
JAK W OPISIE OGÓLNYM |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Uczestnik wykładu ma podstawową wiedzę o znaczeniu historii sztuki żydowskiej wśród nauk humanistycznych i jest świadomy jej specyfiki przedmiotowej i metodologicznej.
2. Student ma uporządkowaną podstawową wiedzę na temat środowiska artystów żydowskich w Polsce przełomu XIX i XX wieku do 1939 roku, w szczególności: głównych nurtów stylistycznych i znaczeniowych w kontekście ówczesnych przemian społeczno-politycznych społeczności żydowskiej.
3. Zna i rozumie podstawowe metody interpretacji obiektów sztuki żydowskiej oraz właściwą dla niej terminologię. Rozumie wpływ uwarunkowań historycznych i kulturowych na sztukę i jej warstwę znaczeniową.
4. Ma świadomość złożoności zagadnień związanych ze sztuką żydowską i potrzeby jej badania.
5. Zna instytucje badające zagadnienia związane ze sztuką żydowską.
6. Potrafi skonstruować logiczną wypowiedź pisemną i ustną w języku angielskim na temat sztuki żydowskiej na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Kryteria oceniania
WYMAGANIA DO UKOŃCZENIA KURSU:
- obecność na zajęciach - max 30 pkt / dopuszczalna jedna nieobecność, kolejne nieobecności "kosztują" minus 4 pkt każda
- odpowiedzi na 5 mini testów zawierających 2 pytania każdy dotyczące zadanego artykułu– max 5 X 2 pkt = 10 pkt
- zaliczenie kolokwium - max 60 punktów, 36 punktów zalicza.
- OCENA SEMESTRALNA - MAX 100 PKT [60 PKT ZALICZA]
- obecność na zajęciach - max 30 pkt
- odpowiedzi na 5 mini testów z tekstu zadanego na wykład – max 10 pkt
- zaliczenie kolokwium - max 60 pkt, minimum 36 pkt
- Skala ocen: 60-75 = 3,0 / 76-79 = 3,5 / 80-90 = 4,0 / 91-94 = 4,5 / 95-100 = 5,0
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
1. Gadomska I., ‘ Building the “New Jerusalem”: Jewish Artistic Patronage in Łódź’, 1880–1907, 2018.
2. Gamble A., 'Marc Chagall's White Crucifixion'.
3. Goldman-Ida B., 'Boris Schatz, Abel Pann and the Bezalel School of Arts and Crafts in Jerusalem'.
4. ‘Hirszenberg Brothers: in Search of the Promised Land’, Łódź-Warszawa 2017.
5. Jung-Idisz /Yung Yidish, 1919, Łódź 2019.
6. Rajner M., Cohen R. I., ‘Invoking Samuel Hirszenberg’s artistic Legacy—encountering Exile’, Brill N.V. 2015.
7. Simferovska A. O., Jewish Painter between Reform, Judaism, and Zionism: Wachtel’s Portrait of Abraham Kohn
8.Piątkowska R., ‘A Sense of Togetherness: The Jewish Society for the Encouragement of the Fine Arts in Warsaw (1923-1939)’.
9.Tarnowska M., ‘Myths of the Orient, Zionism and Israel in the painting of Adolf Berman (1876-1943)’, 2015.
10.Tarnowska M.,’ Jewish artistic background in Poland before the World War II’, 2017.
11.Tarnowska M., ‘Palestine in the Paintings of Jewish – Polish Artists in the End of 19th and 20th century’, “Kwartalnik ŻIH”, Warszawa 2002, No 1, s. 78-87.
https://cbj.jhi.pl/documents/1038807/79/
12. The exhibition catalogue: ‘The Past World Paintings of Jewish artists, 27 August, 2004 - 4 September, 2004’, Rynek Sztuki Gallery, 69 Wschodnia Str., Lodz.
Artykuły w języku angielskim wskazane przez wykładowcę do przeczytania w celu uzupełnienia wiedzy i przygotowania się do odpowiedzi na pytania.
UWAGA!
Wszystkie pozycje literatury podstawowej znajdują się w zespole MTEAM.
LITERATURA DODATKOWA:
1. Insiders and Outsiders: Dilemmas of East European Jewry, de. Cohen R.I., Frankel J., Hoffman S., Oxford-Portland, Oregon, 2010.
2. Jewish artists and Central-Eastern Europe: art centers, identity, heritage from the 19th century to the Second World War: the First Congress of Jewish Art in Poland, ed. by J. Malinowski, R. Piątkowska, T. Sztyma-Knasiecka, Warszawa 2010.
3. Piątkowska R., ‘A shared space. Jewish students at the Warsaw Academy
of Fine Arts (1923–1939)’.
4. Reconstructing Jewish identity in pre-and post-Holocaust literature and culture, L. Aleksandrowicz-Pędich, M. Pakier (eds.), Frankfurt am Main 2012.
5. Styrna N., Artyści żydowscy w Krakowie 1873-1939, katalog wystawy / Jewish artists in Kraków 1873-1939, exhibition catalogue, Kraków 2008.
6. Jewish Life Cycle Customs:
- http://www.jewishvirtuallibrary.org/tradition - “Tradition”
- http://www.jewfaq.org/tocevents.htm - Life Cycle - Birth and the First Month of Life, Bar Mitzvah, Bat Mitzvah, and Confirmation, Marriage, Divorce, Life, Death, and Mourning, Olam Ha-Ba: The Afterlife
- http://www.shiva.com/learning-center/commemorate/jewish-holidays - Shabbat, Rosh Hashana, Yom Kippur, Sukkot, Shemini Atzeret, Simchat Torah, Hanukkah, Purim, Passover, Shavuot, Tish’a B’Av.
W cyklu 2023/24_L:
JAK W OPISIE OGÓLNYM |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: