Sztuka nowoczesna WNHS-HS-SzNOWć
Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi idealną okazję do przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Dyskusję kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej rozwój i przebieg.
W cyklu 2021/22_L:
Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi idealną okazję do przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Dyskusję kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej rozwój i przebieg. |
W cyklu 2022/23_L:
Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi idealną okazję do przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Dyskusję kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej rozwój i przebieg. W dniach: 29.03.2023 r., 19.04.2023 r., 24.05.2023 r. zajęcia odbędą się na wystawach w muzeach na terenie Warszawy. W dniu 12.06.2023 r., dwa zajęcia odbędą się online za pośrednictwem platformy MsTeams. Link do zespołu: |
W cyklu 2023/24_L:
Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi idealną okazję do przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Dyskusję kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej rozwój i przebieg. |
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2024/25_Z: PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: OPIS ECTS (2 pkt.)
Nakład pracy studenta:
30 godzin - udział w ćwiczeniach
30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym
zajęcia, przygotowanie się do zajęć oraz przygotowanie zadań | W cyklu 2023/24_L: OPIS ECTS (2 pkt.)
Nakład pracy studenta:
30 godzin - udział w ćwiczeniach
30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym
zajęcia, przygotowanie się do zajęć oraz przygotowanie zadań | W cyklu 2024/25_Z: OPIS ECTS (2 pkt.)
Nakład pracy studenta:
30 godzin - udział w ćwiczeniach
30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym
zajęcia, przygotowanie się do zajęć oraz przygotowanie zadań | W cyklu 2022/23_Z: OPIS ECTS (2 pkt.)
Nakład pracy studenta:
30 godzin - udział w ćwiczeniach
30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym
zajęcia, przygotowanie się do zajęć oraz przygotowanie zadań |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student:
- posiada uporządkowaną wiedzę o sztuce polskiej końca XIX w., XX i XXI wieku
- ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi.
- orientuje się w przebiegu rozwoju relacji sztuki z polityką od końca XIX w. po czasy współczesne XXI w.
- zna fachowe słownictwo, specjalistyczną terminologią z zakresu
sztuki najnowszej
- ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
- potrafi wykorzystać w praktyce naukowej wiedzę o sztuce końca XIX w., XX i XXI w.
- operuje fachowym słownictwem, specjalistyczną terminologią z zakresu sztuki najnowszej
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę dzieł sztuki z końca XIX w., XX i XXI w.
- potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę
- posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej.
KOMPETENCJE
Student:
- rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy
specjalistów w przypadku napotkanych trudności
- jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności.
- posiada kompetencje pozwalające na popularyzację wzorów etycznego
postępowania w środowisku pracy i poza nim.
OPIS ECTS (2 pkt.)
Nakład pracy studenta:
30 godzin - udział w ćwiczeniach
30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym
zajęcia, przygotowanie się do zajęć oraz przygotowanie zadań
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie na podstawie:
1. obecności na zajęciach, możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność; nieobecność w dniu przeprowadzenia grupowej dyskusji na temat wybranego tekstu nie może być nieusprawiedliwiona, konieczne jest wówczas dostarczenie usprawiedliwienia/ zwolnienia lekarskiego
2. pozytywnej oceny przyznanej za moderowanie grupowej dyskusji na temat wybranego tekstu oraz streszczenie tego tekst, które powinno liczyć od 5 500 do 6 000 znaków ze spacjami. Streszczenie należy dostarczyć prowadzącemu zajęcia tydzień po przeprowadzonej dyskusji.
W czasie pandemii zajęcia prowadzone są online w czasie rzeczywistym
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
- Piotr Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999
- Andrzej Szczerski, Transformacja. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku, Kraków 2018
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
- Janusz Wałek, Przyczynki do Melancholii, w: Melancholia Jacka Malczewskiego, red. P. Juszkiewicz, Poznań 2002, s. 33-44.
- Stanisław Czekalski, Hermeneutyka Melancholii, czyli przypowieść o powstaniu malowanych przeciw obrazowi, w: ibidem, s. 81-103.
- Piotr Piotrowski, Od Melancholii do Żniwiarek, w: idem, Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Kraków 2007, s. 11-49.
- Piotr Piotrowski, Auschwitz versus Auschwitz, w: Sztuka według polityki, op. cit., 124-138.
- Piotr Piotrowski, Agorafobia po komunizmie, w: Sztuka według polityki, op. cit., 227-244
- Timothy James Clark, Picasso i Prawda. Mural, w: Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku, red. J. Mytkowska i K. Szostkowska-Beylin, Warszawa 2019, s. 34-59.
- Dorota Jarecka, „Krajobraz jeden”. Grupa Krakowska i problem antyfaszyzmu, w: ibidem, s. 102-123.
- Piotr Słodkowski, Widzieć Arsenał! Napiętnowani jako świadectwo pozagładowej egzystencji Żydów polskich, w: Nigdy więcej, op. cit., s. 124-135.
- Lechosław Lameński, Szczep Rogate Serce, „Biuletyn Historii Sztuki” 1974, nr 3 (36), s. 302-322.
- Tomasz Gryglewicz, Bunt studencki marca 1968 w Krakowie i jego konsekwencje artystyczne, „Quart” 2011, nr 3, s. 64-71.
- M. Jachuła, Grupa Malarzy Realistów, w: Figury i figuracje, red. M. Kitowska Łysiak i in., Warszawa 2006, s. 321-330.
- Wiktoria Szczupacka, Retrospektywa kontra archiwum, „Szum” 2018, nr 21, s. 94-99.
- Ewa Toniak, Zaczarowana historia albo o antytezowaniu abstrakcji, „Szum” 2018, nr 21, 100-107.
- Jarosław Jakimczyk, Wprowadzenie, w: tenże, Najweselszy barak w obozie. Tajna policja komunistyczna jako krytyk artystyczny i kurator sztuki w PRL, Warszawa 2015, s. 15-58.
- Paweł Rojek, Sztuka, prawica, dialog. Trzy konserwatywne strategie wobec sztuki współczesnej, w: Pomiędzy nacjonalizmem a federalizmem. Literatura – religia – naród, Lublin 2019, s. 171-192.
- Ewa Sułek, Chłopak z pianinem. O sztuce i wojnie na Ukrainie, PWN 2018
- Wojciech Włodarczyk, Artysta nowoczesny jako t.w., w: „Miejsce: studia nad sztuką i architekturą polską XX i XXI wieku” 2015 nr 1.
W cyklu 2021/22_Z:
- Piotr Juszkiewicz, Czy sztuka narodowa może być nowoczesna? Uwagi do genezy polskiego modernizmu, w: „Rocznik Historii Sztuki” 2018, tom XLIII, s. 11-27. - David Crowley, Guernica: Warszawa, Londyn, Monachium, Nowy Jork, w: Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku, red. J. Mytkowska i K. Szostkowska-Beylin, Warszawa 2019, s. 82-99. - John J. Curley, France and Czechoslovakia: Art and Protest, w: idem, Global Art and the Cold War, London 2018, s. 150-161. - Janusz Wałek, Przyczynki do Melancholii, w: Melancholia Jacka Malczewskiego, red. P. Juszkiewicz, Poznań 2002, s. 33-44. - Stanisław Czekalski, Hermeneutyka Melancholii, czyli przypowieść o powstaniu malowanych przeciw obrazowi, w: ibidem, s. 81-103. - Piotr Piotrowski, Auschwitz versus Auschwitz, w: Sztuka według polityki, op. cit., 124-138. - Piotr Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999, wybrane fragmenty. - Timothy James Clark, Picasso i Prawda. Mural, w: Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku, red. J. Mytkowska i K. Szostkowska-Beylin, Warszawa 2019, s. 34-59. - Piotr Słodkowski, Widzieć Arsenał! Napiętnowani jako świadectwo pozagładowej egzystencji Żydów polskich, w: Nigdy więcej, op. cit., s. 124-135. - Lechosław Lameński, Szczep Rogate Serce, „Biuletyn Historii Sztuki” 1974, nr 3 (36), s. 302-322. - Tomasz Gryglewicz, Bunt studencki marca 1968 w Krakowie i jego konsekwencje artystyczne, „Quart” 2011, nr 3, s. 64-71. - Jarosław Jakimczyk, Wprowadzenie, w: tenże, Najweselszy barak w obozie. Tajna policja komunistyczna jako krytyk artystyczny i kurator sztuki w PRL, Warszawa 2015, s. 15-58. - Paweł Rojek, Sztuka, prawica, dialog. Trzy konserwatywne strategie wobec sztuki współczesnej, w: Pomiędzy nacjonalizmem a federalizmem. Literatura – religia – naród, Lublin 2019, s. 171-192. - Ewa Sułek, Chłopak z pianinem. O sztuce i wojnie na Ukrainie, PWN 2018 - Andrzej Szczerski, Transformacja. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku, Kraków 2018, wybrane fragmenty. - Wojciech Włodarczyk, Artysta nowoczesny jako t.w., w: „Miejsce: studia nad sztuką i architekturą polską XX i XXI wieku” 2015 nr 1. - Karolina Ziębińska-Lewandowska, Między realizmem a dokumentalnością, w: eadem, Między dokumentalnością a eksperymentem. Krytyka fotograficzna w Polsce w latach 1946-1989, Warszawa 2014, s. 23-59. - Marek Maksymczak, Portrety trumienne, w: idem, Bunt przeciw władzy i formalizmowi. Próba interpretacji twórczości grupy Wprost, Warszawa 2017, s. 285-307. |
W cyklu 2021/22_L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: - Tadeusz Zadrożny, Czyje dziedzictwo? Uwagi na marginesie próby rekonstrukcji wystawy fotograficznej Kunstwerke und Kunstdenkmäler in ehemaligen Polen z października 1939, w: Perspektywa (post)kolonialna w kulturze, red, E. Partyga, J. Sosnowska, T. Zadrożny, Warszawa 2012, s. 90-126. - Jacek Friedrich, Spolszczanie i odniemczanie sztuki i architektury Gdańska po 1945 roku. Kolonizacja czy dekolonizacja?, w: Perspektywa (post)kolonialna w kulturze, red, E. Partyga, J. Sosnowska, T. Zadrożny, Warszawa 2012, s. 127-145. - Wojciech Bałus, „Budujemy nowy dom…” Andrzej Wróblewski w Nowej Hucie, w: Wojciech Bałus, Efekt widzialności. O swoistości widzenia obrazów, granicach ich odczytywania i antropologicznych aspektach sztuki, Kraków 2013, s. 173-184. - Piotr Piotrowski, Czy realizm socjalistyczny był globalny?, w Piotr Piotrowski, Globalne ujęcie sztuki Europy Wschodniej, Poznań 2018, s. 87-106. - Piotr Juszkiewicz, Film – najważniejsza ze sztuk, w: Piotr Juszkiewicz, Cień modernizmu, Poznań 2013, s. 177-204. - Filip Lipiński, Dorota Łuczak, Dzieło sztuki w polskim dokumentalnym filmie o sztuce 1945-1989, w: Historia sztuki na co dzień: studia z historii sztuki, red. J. Jarzewicz, J. Pazder, Warszawa 2018, s. 111-123. - Elke Neumann, The Biennale der Ostseeländer: The GDR’s Main Internnational Arts Exhibition, w: Art beyond Borders. Artiscit Exchange in Communist Europe [1945-1989], edited by Jérôme Bazin, Pascal Dubourg Glatigny, Piotr Piotrowski, Budapest 2016, s.335-343. - Janusz Bogucki, Sztuka Polski Ludowej, Warszawa 1983, [Fragment o I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu], s. 172-177. - Piotr Juszkiewicz, „…żeby nasze galerie przekształciły się w galerie sztuki”, w: Piotr Juszkiewicz, Cień modernizmu, Poznań 2013, s. 136-176. - Jan May, „Biennale of Dissent” (1977): Nonconformist Art. from the USSr in Venice, w: Art beyond Borders. Artiscit Exchange in Communist Europe [1945-1989], edited by Jérôme Bazin, Pascal Dubourg Glatigny, Piotr Piotrowski, Budapest 2016, s. 357-368. - Joanna Sosnowska, Sztuka i polityka 1970-1978, w: Joanna Sosnowska, Polacy na Biennale Sztuki w Wenecji 1895-1999, Warszawa 1999, s. 149-174. - Piotr Piotrowski, Krzyż na placu Stalina, w: Piotr Piotrowski, Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Kraków 2007, s. 141-153. - Rosalind E. Krauss, Rzeźba w poszerzonym polu, w: eadem, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, Gdańsk 2011, s. 272-288. - Mathilde Arnaux, To Each Their Own Reality: The Art of the FRG and GDR at the Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris in 1981, w: Art beyond Borders. Artiscit Exchange in Communist Europe [1945-1989], edited by Jérôme Bazin, Pascal Dubourg Glatigny, Piotr Piotrowski, Budapest 2016, s. 393-402 - Patryk Wasiak, Kontakty między artystami wizualnymi z Polski, Węgier, Czechosłowacji i NRD w latach 1970-1989, Warszawa 2019, s. 88-114 - Jakub Banasiak, Reorganizacja państwowego systemu sztuki w stanie wojennym, w: idem, Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki 1982-1993, Warszawa 2020, s. 63-90. - Jakub Banasiak, Podziemie artystyczne. Idee, dyskursy, linie podziału, w: idem, Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki 1982-1993, Warszawa 2020, s. 154-187. - Jakub Banasiak, Plastyka jako element kultury młodzieżowej . Pierwsze symptomy odwilży, w: idem, Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki 1982-1993, Warszawa 2020, s. 188-232. - John. J. Curley, A Return and then the End, w: idem, Global Art and the Cold War, London 2018, 210-251. - Karolina Łabowicz-Dymanus, Synchronizacja w sieci. Centra Sztuki Współczesnej Sorosa – cztery modele: Budapeszt, Kijów, Tallin, Warszawa, Warszawa 2016, s. 17-46 - Karolina Łabowicz-Dymanus, Synchronizacja w sieci. Centra Sztuki Współczesnej Sorosa – cztery modele: Budapeszt, Kijów, Tallin, Warszawa, Warszawa 2016, s. 139-164 - Piotr Piotrowski, Od geografii do topografii, w: idem, Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Poznań 2010, s. 59-84. - Andrzej Szczerski, Narodowe konteksty, w: idem, Transformacja. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku, Kraków 2018, s. 155-175. - Piotr Piotrowski, Od globalnej do alterglobalistycznej historii sztuki, w: Piotr Piotrowski, Globalne ujęcie sztuki Europy Wschodniej, Poznań 2018, s. 31-56. - Mark Allen Svede, Curtains: Décor for the End of Empire, w: Socialist Space. Sites of Everyday Life in the Eastern Block, edited by D. Cromley and S. E. Reid, Oxford, New York 2002, 231- 248. - Małgorzata Praczyk, Pomniki i Ziemia, w: Pomniki w epoce antropocenu, pod red. M. Praczyk, Poznań 2017, s. 9-19 - Małgorzata Praczyk, Rana w Ziemi. O paradoksach Utøya „Memory Wound” i kondycji antropocenicznej, w: Pomniki w epoce antropocenu, pod red. M. Praczyk, Poznań 2017, s. 147-160. - Ewa Domańska, Piotr Piotrowski, Czy pomniki mogą tworzyć odpowiedzialne utopie?, w: Pomniki w epoce antropocenu, pod red. M. Praczyk, Poznań 2017, s.25-33. - Anna Barcz, Wojenne pomniki zwierząt i ich rola w antropocenie, w: Pomniki w epoce antropocenu, pod red. M. Praczyk, Poznań 2017, s. 53-67. |
W cyklu 2022/23_Z:
- Piotr Juszkiewicz, Czy sztuka narodowa może być nowoczesna? Uwagi do genezy polskiego modernizmu, w: „Rocznik Historii Sztuki” 2018, tom XLIII, s. 11-27. - David Crowley, Guernica: Warszawa, Londyn, Monachium, Nowy Jork, w: Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku, red. J. Mytkowska i K. Szostkowska-Beylin, Warszawa 2019, s. 82-99. - John J. Curley, France and Czechoslovakia: Art and Protest, w: idem, Global Art and the Cold War, London 2018, s. 150-161. - Janusz Wałek, Przyczynki do Melancholii, w: Melancholia Jacka Malczewskiego, red. P. Juszkiewicz, Poznań 2002, s. 33-44. - Stanisław Czekalski, Hermeneutyka Melancholii, czyli przypowieść o powstaniu malowanych przeciw obrazowi, w: ibidem, s. 81-103. - Piotr Piotrowski, Auschwitz versus Auschwitz, w: Sztuka według polityki, op. cit., 124-138. - Piotr Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999, wybrane fragmenty. - Timothy James Clark, Picasso i Prawda. Mural, w: Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku, red. J. Mytkowska i K. Szostkowska-Beylin, Warszawa 2019, s. 34-59. - Piotr Słodkowski, Widzieć Arsenał! Napiętnowani jako świadectwo pozagładowej egzystencji Żydów polskich, w: Nigdy więcej, op. cit., s. 124-135. - Lechosław Lameński, Szczep Rogate Serce, „Biuletyn Historii Sztuki” 1974, nr 3 (36), s. 302-322. - Tomasz Gryglewicz, Bunt studencki marca 1968 w Krakowie i jego konsekwencje artystyczne, „Quart” 2011, nr 3, s. 64-71. - Jarosław Jakimczyk, Wprowadzenie, w: tenże, Najweselszy barak w obozie. Tajna policja komunistyczna jako krytyk artystyczny i kurator sztuki w PRL, Warszawa 2015, s. 15-58. - Paweł Rojek, Sztuka, prawica, dialog. Trzy konserwatywne strategie wobec sztuki współczesnej, w: Pomiędzy nacjonalizmem a federalizmem. Literatura – religia – naród, Lublin 2019, s. 171-192. - Ewa Sułek, Chłopak z pianinem. O sztuce i wojnie na Ukrainie, PWN 2018 - Andrzej Szczerski, Transformacja. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku, Kraków 2018, wybrane fragmenty. - Wojciech Włodarczyk, Artysta nowoczesny jako t.w., w: „Miejsce: studia nad sztuką i architekturą polską XX i XXI wieku” 2015 nr 1. - Karolina Ziębińska-Lewandowska, Między realizmem a dokumentalnością, w: eadem, Między dokumentalnością a eksperymentem. Krytyka fotograficzna w Polsce w latach 1946-1989, Warszawa 2014, s. 23-59. |
W cyklu 2022/23_L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Skróty: • Tadeusz Zadrożny, Czyje dziedzictwo? Uwagi na marginesie próby rekonstrukcji wystawy fotograficznej Kunstwerke und Kunstdenkmäler in ehemaligen Polen z października 1939, w: Perspektywa (post)kolonialna w kulturze, red, E. Partyga, J. Sosnowska, T. Zadrożny, Warszawa 2012, s. 90-126. |
W cyklu 2023/24_Z:
• Monika Rydiger, Redefinicja pomnika, w: Pomnik: Kontrowersje i nowe interpretacje, red. A. Baranowa, M. Rydiger, Kraków 2021, s. 9-24. |
W cyklu 2023/24_L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (wybrane fragmenty): |
W cyklu 2024/25_Z:
Rozwinięcie skrótów: Zachować - Zachować, zmienić, zburzyć: losy pomników w czasach przemian, Historia sztuki - Historia sztuki jako instytucja. Studia z historii sztuki, pod red. W. Włodarczyka, Warszawa 2022 • Monika Rydiger, Redefinicja pomnika, w: Pomnik: Kontrowersje i nowe interpretacje, red. A. Baranowa, M. Rydiger, Kraków 2021, s. 9-24. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Znajomość sztuki z epok wcześniejszych. |
W cyklu 2022/23_L:
Znajomość sztuki z epok wcześniejszych. |
W cyklu 2023/24_L:
Znajomość sztuki z epok wcześniejszych. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: