Sztuka starożytna i wczesnochrześcijańska WNHS-HS-SSiWCHR
Tematy wykładów w semestrze zimowym.
1. Wprowadzenie w tematykę zajęć. Omówienie zakresu czasowego i terytorialnego. Prezentacja metod nauczania. Przedstawienie bibliografii i warunków oraz formy zaliczenia półrocznego i egzaminu końcowego.
2. Sztuka pradziejowa Bliskiego Wschodu.
3. Warunki geograficzne Mezopotamii.
4. Historia badań i odkryć archeologicznych na terenie Międzyrzecza.
5. Sztuka Mezopotamii (od epoki przeddynastycznej do III dynastii z Ur).
6. Warunki geograficzne Doliny Nilu.
7. Historia badań i odkryć archeologicznych w Dolinie Nilu.
8. Sztuka Egiptu (przed faraonami i w okresie Starego Państwa).
9. Sztuka Mezopotamii (od dynastii amoryckich do okresu
średnioasyryjskiego.
10. Architektura Egiptu (w okresie Średniego i Nowego Państwa).
11. Malarstwo, rzeźba i rzemiosło artystyczne (Egiptu w okresie Średniego i Nowego Państwa).
12. Sztuka Egejska
13. Sztuka Mezopotamii w okresie nowoasyryjskim.
14. Sztuka Mezopotamii w okresie nowobabilońskim.
15. Sztuka Persów.
Tematy wykładów w semestrze letnim
1. Wprowadzenie w tematykę wykładów. Omówienie zakresu chronologicznego i geograficznego. Prezentacja lektur i metod oceniania.
2. Geneza świątyni greckiej. Omówienie porządków architektonicznych
typów świątyń itd.
3. Greckie budownictwo domowe.
4. Rzeźba grecka w okresie archaicznym.
5. Rozwój ceramiki greckiej.
6. Rzeźba grecka w okresie klasycznym.
7. Rozwój miast greckich. Topografia Aten.
8. Sztuka hellenistyczna
9. Sztuka Etrusków.
10. Sztuka rzymska w czasach republiki i percepcja wzorów antycznych w Polsce (Królikania - zajęcia w terenie).
11. Sztuka w okresie panowania dynastii julijsko-klaudyjskiej.
12. Rok czterech cesarzy i sztuka w okresie panowania dynastii Flawiuszów i Antoninów.
13. Percepcja antyku w sztuce polskiej na przykładzie Łazienek Królewskich (zajęcia w terenie).
14. Sztuka w okresie panowania Antoninów (ciąg dalszy) i Sewerów.
15. Sztuka rzymska po Sewerach.
W cyklu 2022/23_L:
1. Wprowadzenie w tematykę wykładów. Omówienie zakresu chronologicznego i geograficznego. Prezentacja lektur i metod oceniania. |
W cyklu 2023/24_L:
1. Wprowadzenie w tematykę wykładów. Omówienie zakresu chronologicznego i geograficznego. Prezentacja lektur i metod oceniania. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki
starożytnej od prehistorii po okres I tys. p.n.e. Zna terminologię i podstawowe metody badawcze historii sztuki starożytnej (HS1_W02).
Student zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma
znajomość terminów stosowanych w historii sztuki starożytn/ej, teorii i metodologii. Zna najnowsze odkrycia w zakresie archeologii śródziemnomorskiej (HS1_W03).
Student ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki
starożytnej i jej powiązaniach z naukami humanistycznymiHS1_W06
UMIEJĘTNOŚCI
HS1_U03
HS1_U04
Student potrafi samodzielnie rozwiązać problemy poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji na temat historii sztuki starożytnej. Zarówno w zasobach drukowanych jak i cyfrowych.
Student ma umiejętności badawcze, pozwalające na: analizowanie problemów badawczych z zakresu historii sztuki starożytnej, w tym analizowanie zabytków antycznych, także "in situ" oraz dobór metod i narzędzi badawczych wykorzystywanych w pacy teoretycznej nad antykiem a także inwentaryzacji zabytków. Potrafi wykorzystywać zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne.
Udział w wykładzie: 30 godz. (w semestrze zimowym) i 30 godzin (w semestrze letnim)
Przygotowanie do wykładów 8 godz.
Konsultacje: 2 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
Łącznie: 60 godz. / 2 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów odbywa się poprzez: pisemne zaliczenie omawianego wcześniej materiału. Aby przystąpić do egzaminu należy zaliczyć ćwiczenia prowadzone do tego samego wykładu.
Do zdania egzaminu wymagane jest 50% zaliczonego materiału.
Ocena 2: student/ka nie potrafi prawidłowo zidentyfikować zabytków, nie zna podstawowej terminologii z zakresu historii sztuki starożytnej i wczesnochrześcijańskiej. Zdobył mniej niż połowę procent punktów ustalonych na egzaminie.
Ocena 3: student/ka identyfikuje prawidłowo większość zabytków, ale nie potrafi dokonać analizy porównawczej i umieścić
zabytków w szerszym kontekście. Posiada dostateczna znajomość terminologii z zakresu historii sztuki starożytnej i wczesnochrześcijańskiej. Zdobył więcej niż połowę procent punktów ustalonych na egzaminie
Ocena 4: student/ka ma dobrą, ugruntowana wiedze na temat zaprezentowanego podczas wykładu materiału. Zdobył powyżej 70 procent punktów ustalonych na egzaminie. Zna terminologię z zakresu historii sztuki starożytnej, potrafi analizować i selekcjonować informacje dotyczące historii sztuki bizantyńskiej i postbizantyńskiej.
Ocena 5: student/ka ma bardzo dobrą wiedzę z zakresu historii sztuki starożytnej i wczesnochrześcijańskiej. Zdobył powyżej 85 procent punktów ustalonych na egzaminie
Literatura
I SEMESTR
TEKSTY ŹRÓDŁOWE
Epos o Gilgameszu, przekł. K. Łyczkowska, P. Puchta, M. Kapełuś, Warszawa 2002.
Kodeks Hammurabiego, przekł. Stępień M., Warszawa 1996.
Dusze boga Re : wśród egipskich świętych ksiąg, przekł. T. Andrzejewski, Warszawa 1967.
Herodot, Dzieje, przekł. S. Hammer, Warszawa 1959
OPRACOWANIA
LITERATURA PODSTAWOWA
Meuszyński, J., Odkrywanie Mezopotamii, Warszawa 1977
Śliwa J., Sztuka i archeologia starożytnego Wschodu, wyd. II, Warszawa-Kraków 1997.
Mierzejewski, A., Sztuka starożytnego Wschodu, t. 1-2, Warszawa 1981
Gawlikowska K., Sztuka Mezopotamii, Warszawa 1975.
Starożytny Egipt, praca zbiorowa, red. A. Szczudłowska, Warszawa 1976.
Krzyżaniak L., Egipt przed piramidami, Warszawa 1980.
Lipińska J., W cieniu piramid, Wrocław 2003
Lipińska J., Sztuka starożytnego Egiptu, Warszawa 2008.
Michałowski K., Nie tylko piramidy. Sztuka starożytnego Egiptu
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Stępień M., Musiał D., Jaczynowska M., Historia Starożytna, Warszawa 2006
Wolski J., Historia Powszechna. Starożytność, Warszawa 2002 (lub inne nowsze wydania).
Kazimierz Michałowski, Wspomnienia, Warszawa 1986.
II SEMESGTR
LITERATURA PODSTAWOWA:
Markowska, W., Mity Greków i Rzymian, Warszawa 2002 (i inne wydania).
Makowiecka, E., Sztuka grecka. Krótki zarys. Warszawa 2006.
Dobrowolski, W., Sztuka Etrusków, Warszawa 1971.
Makowiecka, E., Sztuka Rzymu od Augusta do Konstantyna, Warszawa 2010.
Sadurska, A., Archeologia starożytnego Rzymu, t. 1. Od epoki królów do końca
Republiki, Warszawa 1975; t. 2. Okres cesarstwa, Warszawa 1980.
Nowicka M., Malarstwo antyczne, Wrocław 1985.
LITERATURA UZUPEŁNIAJACA
Jaczynowska, M., Musiał, D., Stępień, M., Historia Starożytna, Warszawa 2001.
Wolski, J., Historia powszechna: Starozytność, Warszawa 1965.
Hammond, N., G., L., Dzieje Grecji, Warszawa 1977.
Bernhard, M. L. Sztuka Grecka, Warszawa 1981.
Ta sama, Historia starożytnej sztuki greckiej, t. I: Sztuka grecka archaiczna, Warszawa
1989; t. II: Sztuka grecka V wieku p.n.e., Warszawa 1970, 1975, 1991; t. III: Sztuka
grecka IV wieku p.n.e., Warszawa 1974, 1992; t. IV Sztuka hellenistyczna, Warszawa 1980,
1993
Michałowski, K. Jak Grecy tworzyli sztukę, Warszawa 1970.
Bernhard, M. L., Greckie malarstwo wazowe, Wrocław-Warszawa-Kraków 1966.
M. Łaptaś, Archanioł Rafał pokonujący demona (Asmodeusza) jako starotestamentowy typ Chrystusa w tradycji chrześcijańskiej Nubii, "Saeculum Christianum" 30 (2), 2023, 18-33
https://www.academia.edu/113480284/ARCHANIO%C5%81_RAFA%C5%81_POKONUJ%C4%84CY_DEMONA_ASMODEUSZA_JAKO_STAROTESTAMENTOWY_TYP_CHRYSTUSA_ZWYCI%C4%98%C5%BBAJ%C4%84CEGO_%C5%9AMIER%C4%86_
TEKSTY ŹRÓDŁOWE
Homer, Iliada, przekł. K. Jeżewska, Warszawa 1999.
Homer, Odyseja, przekł. J. Parandowski, Warszawa 1999.
Herodot, Dzieje, przekł. S. Hammer, Warszawa 2008.
Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie: Na olimpijskiej bieżni i w boju (V, VI, IV),
przekł. J. Niemirska-Pliszczynska, Wrocław 1968
Pauzaniasz, Wedrówka po Helladzie: W swiątyni i micie (I, II, II, VII), przekł. J. Niemirska-Pliszczynska, Wrocław 1973.
Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesieć, przekł. K. Kumaniecki, Warszawa 1998.
W cyklu 2022/23_L:
LITERATURA PODSTAWOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJACA TEKSTY ŹRÓDŁOWE |
W cyklu 2023/24_L:
LITERATURA PODSTAWOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJACA Ta sama, Historia starożytnej sztuki greckiej, t. I: Sztuka grecka archaiczna, Warszawa 1989; t. II: Sztuka grecka V wieku p.n.e., Warszawa 1970, 1975, 1991; t. III: Sztuka grecka IV wieku p.n.e., Warszawa 1974, 1992; t. IV Sztuka hellenistyczna, Warszawa 1980, Bernhard, M. L., Greckie malarstwo wazowe, Wrocław-Warszawa-Kraków 1966. Ta sama, Historia starożytnej sztuki greckiej, t. I: Sztuka grecka archaiczna, Warszawa Łaptaś, M.,Kult siedmiu archaniołów w średniowiecznej Nubii na tle kultu siedmiu planetarnych bogów w basenie Morza Śródziemnego, Saeculum Christianum, 27, 1 (2020), 17-30 Michałowski, K. Jak Grecy tworzyli sztukę, Warszawa 1970. Wolski, J., Historia powszechna: Starozytność, Warszawa 1965. TEKSTY ŹRÓDŁOWE |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: