Seminarium magisterskie. Wybrane zagadnienia z historii sztuki XIX-XXI w. WNHS-HS-SM2WZzHS1921
Treści merytoryczne:
Wybór, sprecyzowanie i opracowanie dużego zadania poznawczego. Nauczyciel koordynuje postęp prac, dokonuje korekty tekstu.
Metody dydaktyczne ćwiczeniowo-praktyczne i dyskusji:
Wieloetapowa praca nad projektem - dużym zadaniem poznawczym. Przygotowywanie przez studenta referatów, stanowiących podstawę dyskusji seminaryjnej. Przygotowanie i prezentacja kolejnych fragmentów i całości tekstu.
Metody oceny:
Zaliczenie każdego semestru na podstawie:
1) obecności (studentka/student ma prawo do maksymalnie trzech nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność - również usprawiedliwiona uniemożliwia uzyskanie zaliczenia przedmiotu)
2) prezentacji (przynajmniej raz w semestrze) stanu badań nad wybranym przez studentkę/studenta tematem
3) pracy pisemnej. Wymagane są:
w sem. zimowym I roku - plan i konspekt pracy, aktualny stan badań
w sem. letnim I roku - stan badań, fragmenty tekstu
w roku II - sukcesywnie kolejne fragmenty i rozdziały pracy.
W cyklu 2021/22_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2021/22_L:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2022/23_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2022/23_L:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2023/24_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2023/24_L:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2024/25_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2024/25_L:
Treści merytoryczne: |
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Studentka/student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma uporządkowaną znajomość teorii i metodologii stosowanych w historii sztuki oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.
Studentka/student ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych pojęciach i zasadach z zakresu prawa autorskiego.
UMIEJĘTNOŚCI
Studentka/student potrafi formułować i rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki.
Studentka/student posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) formułowanie i analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ; b) dobór metod i narzędzi badawczych lub wypracowanie nowych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Ma umiejętność innowacyjnego rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów napotkanych w praktyce zawodowej.
Studentka/student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Studentka/student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów i specjalistów. Umie stawiać hipotezy i je weryfikować, a także formułować wnioski i tworzyć syntetyczne podsumowania.
Studentka/student potrafi w zaawansowanym stopniu posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Potrafi prowadzić debatę.
Studentka/student Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
ECTS:
4/4 (I rok) 17/17(II rok) x 25-30godz. w tym:
I i II rok:
60 godz. seminarium
120 godz. kwerendy, gromadzenie i opracowywanie materiału
60 godz. przygotowanie prezentacji materiału i prac semestralnych
rok II:
ok. 450 godz. przygotowanie tekstu
ok. 300 godz. konsultacja i korekta tekstu
Kryteria oceniania
Metody oceny:
Zaliczenie każdego semestru na podstawie:
1) obecności (studentka/student ma prawo do maksymalnie trzech nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność - również usprawiedliwiona uniemożliwia uzyskanie zaliczenia przedmiotu)
2) prezentacji (przynajmniej raz w semestrze) stanu badań nad wybranym przez studenta tematem
3) pracy pisemnej. Wymagane są:
w sem. zimowym I roku - plan i konspekt pracy, aktualny stan badań
w sem. letnim I roku - stan badań, fragmenty tekstu
w roku II - sukcesywnie prezentowane i oddawane do korekty kolejne fragmenty i rozdziały pracy.
Złożenie pracy w I terminie (czerwcowym) jest możliwe jedynie pod warunkiem przedstawienia promotorowi kompletnego tekstu pracy do ostatecznej korekty na 2 tygodnie przed terminem składania prac.
Złożenie pracy w II terminie (wrześniowym) jest możliwe jedynie pod warunkiem przedstawienia promotorowi kompletnego tekstu pracy do ostatecznej korekty na 2 tygodnie przed terminem składania prac.
Literatura
Literatura podstawowa:
Anne D'Alleva,Jak studiować historię sztuki, Universitas, Kraków 2008.
Anne D'Alleva, Metody i teorie historii sztuki, Universitas, Kraków 2008.
Mariusz Bryl, Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia historii sztuki od 1970 roku, Poznań: Wydawnictwo UAM, 2008.
Ewa Domańska, Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2006.
Wprowadzenie do metodologii historii, red. Ewa Domańska i Jan Pomorski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2022
Wstęp do historii sztuki. Materiały bibliograficzne, oprac. J.K.Ostrowski, A.Małkiewicz, wyd. III Warszawa 1995.
Wstęp do historii sztuki. Przedmiot, metodologia, zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973.
Literatura dodatkowa:
dobrana indywidualnie, w zależności od zakresu i specyfiki podjętego tematu badawczego.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2021/22_L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Zakres wiadomości i umiejętności metodologicznych wynikający z dotychczas zrealizowanego programu studiów. |
W cyklu 2021/22_L:
Zakres wiadomości i umiejętności metodologicznych wynikający z dotychczas zrealizowanego programu studiów. |
W cyklu 2022/23_Z:
Zakres wiadomości i umiejętności metodologicznych wynikający z dotychczas zrealizowanego programu studiów. |
W cyklu 2022/23_L:
Zakres wiadomości i umiejętności metodologicznych wynikający z dotychczas zrealizowanego programu studiów. |
W cyklu 2023/24_L:
Zakres wiadomości i umiejętności metodologicznych wynikający z dotychczas zrealizowanego programu studiów. |
W cyklu 2024/25_Z:
Zajęcia odbywają się w sali, terenie, galeriach, muzeach i innych instytucjach kultury |
W cyklu 2024/25_L:
Zakres wiadomości i umiejętności metodologicznych wynikający z dotychczas zrealizowanego programu studiów. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: