Seminarium magisterskie. Sztuka dawna - idee, inspiracje, funkcje, interpretacje WNHS-HS-SM2SDIIFI
Na seminarium, korzystając ze wsparcia promotora, student dokonuje wyboru tematu pracy dyplomowej i sukcesywnie dąży do jego finalizacji w postaci napisanej pracy.
Promotor koordynuje postęp prac, dokonuje korekty tekstu.
Metody dydaktyczne – dyskusja, analiza formalna i ikonograficzna dzieła sztuki, analiza źródeł o różnym charakterze.
Opracowanie i redakcja naukowa zagadnień związanych z przygotowywaną pracą dyplomową; ostateczne przygotowanie i prezentacja tekstu rozprawy.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
STUDENT: Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma uporządkowaną znajomość teorii i metodologii stosowanych w historii sztuki oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.
Ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych pojęciach i zasadach z zakresu prawa autorskiego.
Potrafi formułować i rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki.
Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) formułowanie i analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych lub wypracowanie nowych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Ma umiejętność innowacyjnego rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów napotkanych w praktyce zawodowej.
Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów i specjalistów. Umie stawiać hipotezy i je weryfikować, a także formułować wnioski i tworzyć syntetyczne podsumowania.
Potrafi w zaawansowanym stopniu posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Potrafi prowadzić debatę.
Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej rolę wiodącą. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko.
ECTS 4/4 (I rok) 17/17(II rok) x 25-30godz. w tym:
I i II rok:
60 godz. seminarium
120 godz. kwerendy, gromadzenie i opracowywanie materiału
60 godz. przygotowanie prezentacji materiału i prac semestralnych
rok II:
ok. 450 godz. przygotowanie tekstu
ok. 300 godz. konsultacja i korekta tekstu
Kryteria oceniania
Zaliczenie każdego semestru na podstawie:
1) obecności (student ma prawo do maksymalnie jednej nieusprawiedliwionej nieobecności w semestrze; obecności na seminarium będą odnotowywane w arkuszu pobranym z systemu USOS)
2) prezentacji (przynajmniej raz w semestrze) stanu badań nad wybranym przez studenta tematem
3) pracy pisemnej. Wymagane są:
w sem. zimowym I roku – wybranie tematu pracy, aktualny stan badań, wstępny plan pracy;
w sem. letnim I roku - stan badań, zatwierdzona koncepcja pracy, fragmenty jej tekstu
w roku II - sukcesywnie kolejne fragmenty i rozdziały pracy.
Złożenie pracy w I terminie (czerwcowym) jest możliwe jedynie pod warunkiem przedstawienia promotorowi kompletnego tekstu pracy na 2 tygodnie przed terminem składania prac.
Złożenie pracy w II terminie (wrześniowym) jest możliwe jedynie pod warunkiem przedstawienia promotorowi kompletnego tekstu pracy na 2 tygodnie przed terminem składania prac.
Literatura
Szkutnik Z. Metodologia pisania pracy dyplomowej, Poznań 2005.
Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław 1980.
D'Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, Universitas, Kraków 2008.
Wstęp do historii sztuki. Przedmiot, metodologia, zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973.
Wstęp do historii sztuki. Materiały bibliograficzne, oprac. J. K. Ostrowski, A. Małkiewicz, Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: