Seminarium magisterskie: Wybrane zagadnienia z historii sztuki XIX-XXIw. WNHS-HS-SM2
Treści merytoryczne:
Wybór, sprecyzowanie i opracowanie dużego zadania poznawczego. Nauczyciel koordynuje postęp prac, dokonuje korekty tekstu.
Metody dydaktyczne:
ćwiczeniowo-praktyczne i dyskusji, możliwe prowadzenie zajęć poza salą wykładową (w instytucjach kultury, muzeach, galeriach itp.).
Wieloetapowa praca nad projektem - dużym zadaniem poznawczym. Przygotowywanie przez studenta referatów, stanowiących podstawę dyskusji seminaryjnej. Przygotowanie i prezentacja kolejnych fragmentów i całości tekstu.
Metody oceny:
Zaliczenie każdego semestru na podstawie:
1) obecności (studentka/student ma prawo do maksymalnie trzech nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność - również usprawiedliwiona uniemożliwia uzyskanie zaliczenia przedmiotu)
2) prezentacji (przynajmniej raz w semestrze) stanu badań nad wybranym przez studentkę/studenta tematem i koncepcji pracy dyplomowej
3) pracy pisemnej. Wymagane są:
w sem. I - plan i konspekt pracy, aktualny stan badań
w sem. II - stan badań, fragmenty tekstu
w sem. III-IV - kolejne fragmenty i rozdziały pracy.
|
W cyklu 2025/26_Z:
Treści merytoryczne: |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2025/26_L: ECTS: 2 pkt
30 godz. pracy w kontakcie z nauczycielem
30 godz. pracy własnej osoby studenckiej: kwerendy, opracowanie koncepcji pracy i fragmentów tekstu | W cyklu 2025/26_Z: ECTS: 2 pkt
30 godz. pracy w kontakcie z nauczycielem
30 godz. pracy własnej osoby studenckiej: kwerendy, opracowanie stanu badań i fragmentów tekstu (katalog, rozdziały) |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
HS2_W01 - osoba studencka ma szeroką i pogłębioną wiedzę przedmiotową z historii sztuki, zna jej teorię i metodologię, które jest w stanie rozwijać i krytycznie stosować w interpretacji dzieł sztuki oraz zjawisk artystycznych
UMIEJĘTNOŚCI
HS2_U01 - osoba studencka potrafi wyszukiwać i selekcjonować potrzebne informacje w zasobach drukowanych i cyfrowych oraz formułować ich krytyczną ocenę
HS2_U02 - osoba studencka potrafi opracować i zweryfikować problem badawczy, przeprowadzając krytyczną analizę zjawisk artystycznych lub różnych rodzajów dzieł sztuki z zastosowaniem wybranych metod typowych dla dyscypliny, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, a następnie sformułować wnioski i dokonać syntezy
HS2_U08 - osoba studencka potrafi poprowadzić debatę, stosując różnorodne argumenty z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów
Kryteria oceniania
- ocenę bardzo dobrą otrzymuje osoba uczęszczająca na seminarium (nieprzekroczony limit dozwolonych nieobecności), aktywnie biorąca udział w dyskusjach, regularnie prezentująca wyniki badań i kolejne etapy pracy nad tekstem, realizująca wskazania promotora
- ocenę dobrą otrzymuje osoba uczęszczająca na seminarium (nieprzekroczony limit dozwolonych nieobecności), regularnie prezentująca wyniki badań i kolejne etapy pracy nad tekstem, realizująca wskazania promotora
- ocenę dostateczną otrzymuje osoba uczęszczająca na seminarium (nieprzekroczony limit dozwolonych nieobecności), minimum raz w semestrze prezentująca wyniki badań i kolejne etapy pracy nad tekstem, realizująca wskazania promotora
UWAGA!
Złożenie pracy w I terminie (czerwcowym) jest możliwe jedynie pod warunkiem przedstawienia promotorowi kompletnego tekstu pracy do ostatecznej korekty na 2 tygodnie przed terminem składania prac.
Złożenie pracy w II terminie (wrześniowym) jest możliwe jedynie pod warunkiem przedstawienia promotorowi kompletnego tekstu pracy do ostatecznej korekty na 2 tygodnie przed terminem składania prac.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Anne D'Alleva,Jak studiować historię sztuki, Universitas, Kraków 2008.
Anne D'Alleva, Metody i teorie historii sztuki, Universitas, Kraków 2008.
Mariusz Bryl, Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia historii sztuki od 1970 roku, Poznań: Wydawnictwo UAM, 2008.
Ewa Domańska, Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2006.
Zbigniew Kobyliński, Zarządzanie dziedzictwem kulturowym. Wprowadzenie do problematyki, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2020,
Krytyczne studia nad dziedzictwem. Pojęcia, metody, teorie i perspektywy, red. Monika Stobiecka, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2023.
Wprowadzenie do metodologii historii, red. Ewa Domańska i Jan Pomorski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2022
Wstęp do historii sztuki. Materiały bibliograficzne, oprac. J.K.Ostrowski, A.Małkiewicz, wyd. III Warszawa 1995.
Wstęp do historii sztuki. Przedmiot, metodologia, zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973.
Literatura dodatkowa:
dobrana indywidualnie, w zależności od zakresu i specyfiki podjętego tematu badawczego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: