Seminarium licencjackie. Wybrane zagadnienia z historii sztuki polskiej XIX-XX w. - sztuka żydowska, MUZEALNICTWO, BADANIA PROWENIENCYJNE WNHS-HS-SLWZzHS1920
Cele przedmiotu:
Rozwój umiejętności opisu, analizy i interpretacji wybranych zagadnień z historii sztuki polskiej od I połowy XIX do I połowy XX wieku obejmującej w szczególności zagadnienia: mniejszości narodowe (Żydzi), ikonografia w kontekście tożsamości narodowej, sztuka II wojny światowej w tym Holocaustu, muzealnictwo, badania proweniencyjne.
Seminarium ma umożliwić studentowi wybór odpowiedniego tematu badawczego, napisanie pracy licencjackiej zgodnie ze sztuką pisania prac naukowych oraz przystąpienie do jej obrony.
Tematyka zajęć:
- konsultacje w sprawie wyboru odpowiedniego dla danego studenta tematu pracy licencjackiej;
- prezentacje/referaty pisemne studentów na zadany przez prowadzącą temat, odpowiedni dla profilu tematów i zainteresowań uczestników seminarium
- prezentacje/referaty pisemne studentów na temat wybranej problematyki związanej z pracą licencjacką;
- konsultacje na temat metod prawidłowego posługiwania się aparatem badawczym w pracy pisemnej;
- konsultacje dotyczące metody pracy nad zgromadzeniem bibliografii i opracowaniem stanu badań;
konsultacje dotyczące opracowania konspektu pracy;
- konsultacje dotyczące treści merytorycznej i formalnej pracy ;
- korekta pracy x 2.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Zna problematykę związaną z tematami poruszanymi podczas seminarium, zna odpowiednią do nich terminologię.
Zna i rozumie metody analizy i interpretacji wybranych dzieł sztuki wraz z ich ikonografią, zna i rozumie metody analizy i interpretacji danych - wybranych zagadnień z muzeologii, badań historycznych.
Ma wiedzę o podstawowych pojęciach i zasadach z zakresu prawa autorskiego.
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki, muzeologii, badań proweniencyjnych - poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę.
Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: analizę wybranych obiektów i problemów w zakresie zagadnień historii sztuki związanych z temateyka seminarium, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w postaci pracy licencjackiej. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki i ochrony dóbr kultury.
Potrafi, na podstawie dokonanych badań, określić znaczenie zabytku/obiektu sztuki, instytucji muzealnej i ochrony dóbr kultury w społeczeństwie i jego miejsce w procesie historyczno-kulturowym.
Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi, w tym przygotowania tekstu naukowego z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
Nakład pracy studenta:
ECTS: 10 (5+5) = 300 (150+150) godzin
udział w seminarium 30+30 godz.= 60 godzin
przygotowanie do seminarium (prezentacj/referat na zadany temat 1, prezentacja o wybranym temacie pracy - 1+1) 20+30 =50 godzin
przygotowanie konspektu pracy, bibliografii oraz stanu badań = 70 godzin sem. zimowy - razem 30+50+70= 150
opracowywanie tekstu, korekta = 30+ 120 godzin = 150 sem. letni
Kryteria oceniania
Zaliczenie każdego semestru na podstawie:
1) obecności (student ma prawo do maksymalnie 5 nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność uniemożliwia uzyskanie zaliczenia przedmiotu)
2) semestr zimowy - 2 prezentacje/referaty - 1 na zadany temat+1 o wybranym temacie; prace pisemne - stan badań, konspekt pracy, bibliografia - UWAGA BRAK DO 15 STYCZNIA DANEGO ROKU KTÓREJKOLWIEK PRACY PISEMNEJ UNIEMOŻLIWIA UZYSKANIE ZALICZENIA.
3) semestr letni pełen tekst pracy - tekst ok. 30 stron znormalizowanego maszynopisu, uzupełnionego materiałem ilustracyjnym (opcjonalnie).
WARUNKIEM UZYSKANIA ZALICZENIA SEMESTRU JEST ODDANIE POŁOWY PRACY DO DNIA 15 KWIETNIA, CAŁOŚCI PRACY DO 15 MAJA.
UWAGA BRAK DO 15 MAJA DANEGO ROKU CAŁOŚCI PRACY PISEMNEJ UNIEMOŻLIWIA UZYSKANIE ZALICZENIA.
Student:
- na ocenę 2 (ndst): nie wywiązuje się z podstawowych wymagań - ma zbyt dużą liczbę nieobecności, nie umie samodzielnie gromadzić, przetwarzać i opracowywać informacji, nie prezentuje wyników badań; nie przedstawił 2 prezentacji w semestrze zimowym i 1 w letnim;
- na ocenę 3 (dst): umie samodzielnie gromadzić, przetwarzać i opracowywać informacje oraz prezentować wynik (prezentacje 2+1)i;ma max. 3 nieobecności;
- na ocenę 4 (db): umie samodzielnie gromadzić, przetwarzać i opracowywać informacje oraz prezentować wynik w tym - prezentacje 2+1i; korzysta z wielu źródeł wiedzy, potrafi ocenić ich wiarygodność; konsekwentnie i poprawnie stosuje wybraną metodę badawczą; ma max. 1-2 nieobecności
- na ocenę 5 (bdb): umie samodzielnie gromadzić, przetwarzać i opracowywać informacje oraz prezentować wyniki; korzysta z wielu źródeł wiedzy, potrafi ocenić ich wiarygodność; konsekwentnie i poprawnie stosuje wybraną metodę badawczą; formułuje własne wnioski badawcze, potrafi je przekonująco uzasadnić; ma max. 0-1 nieobecność.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Anne D'Alleva,Jak studiować historię sztuki, Universitas, Kraków 2008.
2. Anne D'Alleva, Metody i teorie historii sztuki, Universitas, Kraków 2008.
3. Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wr-W-Kr -Gd 1980.(wybrane teksty)
4. Białostocki J., Skubiszewski P., Pojęcia, kierunki i metody historii sztuki, [w:] Wstęp do historii sztuki, t. 1: Przedmiot - metodologia - zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973, s. 197-265.
5. Gołaszewska M., Zagadnienie rozumienia dzieła sztuki, "Studia Estetyczne", I (1964), s. 41-60.
6. Kmita J., Interpretacja, [hasło w:] Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny, Wrocław 1987, s. 261-269.
7. Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów “Artium Quaestiones”, red. M. Bryl, P. Juszkiewicz, P.Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009, (wybrane teksty, w tym: Bryl M., New Art History: nauka, polityka, obyczaj)
8. Lewandowska A., Zalewska K., Zielińska K., ABC Podstawy prowadzenia badań proweniencyjnych, „Szkolenia Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów”, NIMOZ, 2015 nr 9.
9. Skubiszewski P., Dzieło sztuki a źródło historyczne, [w:] Proces historyczny w literaturze i sztuce, Warszawa 1967, s. 277-298.
10. Skubiszewski P., O dwóch podstawowych sposobach uprawiania historii sztuki, "Teksty", V (1974), nr 17, s. 57-85.
Literatura dodatkowa:
dobrana indywidualnie, w zależności od zakresu i specyfiki podjętego tematu badawczego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: