Sztuka islamu WNHS-HS-SI
Początki islamu. Życie i działalność proroka Muhammada.
Główne zasady i pojęcia związane z islamem jako religią i kulturą.
Rozprzestrzenianie się islamu na Bliskim Wschodzie, basenie Morza Śródziemnego i Azji Południowej.
Jerozolima - święte miasto islamu: historia, idea, architektura.
Architektura sakralna i cywilna epoki Umajjadów.
Meczety Abbasydów (architektura i dekoracja architektoniczna).
Urbanistyka i architektura Kairu (Umajjadzi, Tulunidzi, Fatymidzi).
Sztuka islamu na Półwyspie Iberyjskim do upadku kalifatu kordobańskiego.
Architektura i sztuki plastyczne Mameluków.
Architektura i dekoracja architektoniczna oraz malarstwo książkowe w Azji Środkowej za panowania Timurydów.
Iran i jego sztuka w czasach Safawidów.
Sztuka Wielkich Mogołów: urbanistyka, architektura, sztuki plastyczne.
Architektura osmańska od 14 do końca 17 w. Rzemiosło artystyczne.
Ogrody w świecie islamu (basen Morza Śródziemnego i Azja Południowa).
Współczesna sztuka islamu (kilka refleksji).
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieła sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.
Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
Potrafi rozwiązać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę.
Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ; b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m. in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki.
Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i piśmie w języku polskim i obcy. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu odbywa się dwuetapowo:
Pierwszym jest przygotowanie w formie pisemnej eseju (objętość od 5400 znaków do 7200, nie wliczając w to bibliografii) na wybrany temat z zakresu historii sztuki islamu, preferowany opis konkretnego obiektu);
drugi to pisemny test złożony z 9 pytań (9 p. = b. db.; 8 p. = +db.; 7 p. = db.; 6 p. = +dst.; 5 p. = dst.
Ocena końcowa = 50 proc. ocena z eseju + 50 proc ocena z testu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Arabowie. Słownik encyklopedyczny, red. M.M.Dziekan, Warszawa 2001.
Ettinghausen R., Grabar O., Jenkins-Madina M., Sztuka i architektura islamu 650-1250, przekł. J. Kozłowska, I. Nowicka, K. Pachniak, Warszawa 2007.
Hourani A., Historia Arabów, przekł. J. Danecki, Gdańsk 2003.
Islam. Art and architecture, red. M.Hattestein, P.Delius, Cologne 2000 (praca zbiorowa przygotowana przez kilku znakomitych badaczy sztuki islamu, będąca całościowym spojrzeniem na sztukę muzułmańską; opracowanie nadal aktualne naukowo).
Nowogórski P., Fundacja sanktuarium Kubbat as-Sachra wyrazem pobożności lub polityki kalifa Abd al-Malika ibn Marwana. "Saeculum Christianum" 24 (2015), s. 39-46.
Nowogórski P., Między Alhambrą a Tadź Mahal. Panorama historii ogrodów muzułmańskich w: Horyzonty kultury pomiędzy ciągłością a zmianą, red. R. Wiśniewski, M. Szupejko, Warszawa 2012, s. 241-258.
Uwagi
W cyklu 2024/25_Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: