Sztuka II połowy XX wieku WNHS-HS-S2P20W
- http://brak (w cyklu 2021/22_Z)
- http://brak (w cyklu 2021/22_L)
- http://brak (w cyklu 2022/23_Z)
- http://brak (w cyklu 2023/24_Z)
- http://brak (w cyklu 2024/25_Z)
Przedmiotem zajęć będzie prezentacja najważniejszych zjawisk artystycznych z zakresu sztuk wizualnych w kontekście teoretycznych koncepcji stanowiących ważny element zrozumienia zachodzących przemian w sztuce po II wojnie światowej.
Zajęcia w ujęciu historycznym, skupiają się na zjawiskach takich jak np.: informel, nowa figuracja, neodadizm, pop art, happening, arte povera, konceptualizm, minimalizm, op art, sztuka kinetyczna, land art, hiperrealizm itd. omawiane będą wybrane postacie i zagadnienia wykraczające poza identyfikowane jako najbardziej znaczące kierunki w sztuce, z uwzględnieniem sztuki w Europie środkowo-wschodniej, w tyn w sztuce polskiej.
W cyklu 2021/22_Z:
Przedmiotem zajęć będzie prezentacja najważniejszych zjawisk artystycznych z zakresu sztuk wizualnych w kontekście teoretycznych koncepcji stanowiących ważny element zrozumienia zachodzących przemian w sztuce najnowszej. W ujęciu historycznym, obok szeroko omawianych i dobrze rozpoznanych w literaturze zjawisk takich jak np.: informel, nowa figuracja, neodadizm, pop art, happening, arte povera, konceptualizm, minimalizm, op art, sztuka kinetyczna, land art, hiperrealizm itd. omawiane będą wybrane postacie i zagadnienia umykające niekiedy syntetycznym próbom oddania charakteru sztuki współczesnej. Podczas zajęć omawiane są wybrane zjawiska, konieczne jest usystematyzowanie wiedzy, jej poszerzenie i ugruntowanie na podstawie literatury przedmiotu. Szczególnie w odniesieniu do zjawisk zachodzących w sztuce od lat 80. oraz w regionie europy środkowo-wschodniej ze względu na ich syntetyczne ujęcie w trakcie wykładów. |
W cyklu 2021/22_L:
Przedmiotem zajęć będzie prezentacja najważniejszych zjawisk artystycznych z zakresu sztuk wizualnych w kontekście teoretycznych koncepcji stanowiących ważny element zrozumienia zachodzących przemian w sztuce najnowszej. W ujęciu historycznym, obok szeroko omawianych i dobrze rozpoznanych w literaturze zjawisk takich jak np.: informel, nowa figuracja, neodadizm, pop art, happening, arte povera, konceptualizm, minimalizm, op art, sztuka kinetyczna, land art, hiperrealizm itd. omawiane będą wybrane postacie i zagadnienia umykające niekiedy syntetycznym próbom oddania charakteru sztuki współczesnej. Podczas zajęć omawiane są wybrane zjawiska, konieczne jest usystematyzowanie wiedzy, jej poszerzenie i ugruntowanie na podstawie literatury przedmiotu. Szczególnie w odniesieniu do zjawisk zachodzących w sztuce od lat 80. oraz w regionie europy środkowo-wschodniej ze względu na ich syntetyczne ujęcie w trakcie wykładów. |
W cyklu 2022/23_Z:
Przedmiotem zajęć będzie prezentacja najważniejszych zjawisk artystycznych z zakresu sztuk wizualnych w kontekście teoretycznych koncepcji stanowiących ważny element zrozumienia zachodzących przemian w sztuce najnowszej. W ujęciu historycznym, obok szeroko omawianych i dobrze rozpoznanych w literaturze zjawisk takich jak np.: informel, nowa figuracja, neodadizm, pop art, happening, arte povera, konceptualizm, minimalizm, op art, sztuka kinetyczna, land art, hiperrealizm itd. omawiane będą wybrane postacie i zagadnienia umykające niekiedy syntetycznym próbom oddania charakteru sztuki współczesnej. Podczas zajęć omawiane są wybrane zjawiska, konieczne jest usystematyzowanie wiedzy, jej poszerzenie i ugruntowanie na podstawie literatury przedmiotu. Szczególnie w odniesieniu do zjawisk zachodzących w sztuce od lat 80. oraz w regionie europy środkowo-wschodniej ze względu na ich syntetyczne ujęcie w trakcie wykładów. |
W cyklu 2023/24_Z:
Przedmiotem zajęć będzie prezentacja najważniejszych zjawisk artystycznych z zakresu sztuk wizualnych w kontekście teoretycznych koncepcji stanowiących ważny element zrozumienia zachodzących przemian w sztuce najnowszej. W ujęciu historycznym, obok szeroko omawianych i dobrze rozpoznanych w literaturze zjawisk takich jak np.: informel, nowa figuracja, neodadizm, pop art, happening, arte povera, konceptualizm, minimalizm, op art, sztuka kinetyczna, land art, hiperrealizm itd. omawiane będą wybrane postacie i zagadnienia umykające niekiedy syntetycznym próbom oddania charakteru sztuki współczesnej. Podczas zajęć omawiane są wybrane zjawiska, konieczne jest usystematyzowanie wiedzy, jej poszerzenie i ugruntowanie na podstawie literatury przedmiotu. Szczególnie w odniesieniu do zjawisk zachodzących w sztuce od lat 80. oraz w regionie europy środkowo-wschodniej ze względu na ich syntetyczne ujęcie w trakcie wykładów. |
W cyklu 2024/25_Z:
Przedmiotem zajęć będzie prezentacja najważniejszych zjawisk artystycznych z zakresu sztuk wizualnych w kontekście teoretycznych koncepcji stanowiących ważny element zrozumienia zachodzących przemian w sztuce najnowszej. W ujęciu historycznym, obok szeroko omawianych i dobrze rozpoznanych w literaturze zjawisk takich jak np.: informel, nowa figuracja, neodadizm, pop art, happening, arte povera, konceptualizm, minimalizm, op art, sztuka kinetyczna, land art, hiperrealizm itd. omawiane będą wybrane postacie i zagadnienia umykające niekiedy syntetycznym próbom oddania charakteru sztuki współczesnej. Podczas zajęć omawiane są wybrane zjawiska, konieczne jest usystematyzowanie wiedzy, jej poszerzenie i ugruntowanie na podstawie literatury przedmiotu. Szczególnie w odniesieniu do zjawisk zachodzących w sztuce od lat 80. oraz w regionie europy środkowo-wschodniej ze względu na ich syntetyczne ujęcie w trakcie wykładów. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Udział w wykładzie 60 godzin
praca własna z literaturą ok. 60-80 godzin
przygotowanie do egzaminu ok. 40-50 godzin
SUMA GODZIN ok. 160-190
LICZBA ECTS 6
| W cyklu 2023/24_L: Udział w wykładzie 60 godzin
praca własna z literaturą ok. 60-80 godzin
przygotowanie do egzaminu ok. 40-50 godzin
SUMA GODZIN ok. 160-190
LICZBA ECTS 6
| W cyklu 2024/25_L: Uczestnictwo w wykładzie (semestr - 30 g.) 1 pkt
Lektura obowiązkowa (semestr - 15 g) 0,5 pkt
Przygotowanie do egzaminu (semestr - 15 g) 0,5 pkt |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju sztuki europejskiej i amerykańskiej 2. poł. XX w.
Ma podstawową wiedzę szczegółową w zakresie sztuki współczesnej, w tym rozumie zależności i drogi rozwoju poszczególnych tendencji (w stopniu podstawowym).
UMIEJĘTNOŚCI
Ma podstawowe umiejętności pozwalające na rozpoznawanie poszczególnych nurtów i kierunków oraz umiejscawiania ich w siatce chronologicznej.
KOMPETENCJE
Aktywne uczestnictwo we współczesnym życiu artystycznych, w różnych jego formach.
Kryteria oceniania
ZALICZENIE ZAJĘĆ
Egzamin pisemny po pierwszym i drugim semestrze.
SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE EGZAMINU I UZYSKANIA ZALICZENIA
1 Rozpoznanie wybranych przez prowadzącego reprodukcji
Rozpoznany obiekt to 1 pkt (wymagane to: imię i nazwisko autora - 0,5 pkt, tytuł - 0,25 pkt, data - 0,25 pkt). W przypadku niepodania autora pracy (imię i nazwisko) 0 pkt niezależnie od podania pozostałych informacji. Dla uzyskania oceny b. dobrej z całości egzaminu wymagane jest od 86% do 100%, dla uzyskania oceny dobrej od 70% do 85%, do uzyskania oceny dostatecznej 60%-70%.
2. Egzaminu teoretyczny z zagadnień poruszanych na zajęciach oraz literatury obowiązkowej. Egzamin ma charakter problemowy. Na dany semestr z literatury obowiązkowej - obowiązują rozdziały zgodne z zakresem zajęć w semestrze
Kryteria oceniania:
Podstawą oceny jest materiał przekazany podczas wykładów oraz poznany samodzielnie przez studenta na podstawie literatury przedmiotu oraz przekazanego materiału ilustracyjnego (może on zawierać obiekty, które nie pojawiały się na zajęciach)
Wiedza:
ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii; nie ma znajomości podstawowych problemów współczesnej sztuki po II wojnie światowej i nie potrafi umieścić ich w układzie historycznym; nie ma wiedzy na temat najważniejszych problemów sztuki po II wojnie światowej.
ocena 3 (dst): student zna podstawowym stopniu terminologię; ma podstawową wiedzę o kierunkach rozwoju sztuki po II wojnie światowej.
ocena 4 (db): student zna podstawową terminologię; ma orientację w podstawowych zagadnieniach sztuki po II wojnie światowej i potrafi je, w ogólnym stopniu, umieścić w układzie chronologicznym.
ocena 5 (bdb): student zna terminologię; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; ma wiedzę na temat najważniejszych zagadnień sztuki po II wojnie światowej i ich chronologii. Jego wiedza oparta jest zarówno o tok wykładów, jak i literaturę przedmiotu.
Umiejętności:
ocena 2 (ndst): student nie potrafi omówić podstawowych problemów sztuki po II wojnie światowej, nie potrafi odpowiednio przedstawiać poszczególnych koncepcji i nie potrafi umieścić ich w układzie chronologicznym.
ocena 3 (dst): student potrafi jedynie w ograniczonym stopniu omówić podstawowe problemy sztuki po II wojnie światowej i przedstawić je w układzie chronologicznym.
ocena 4 (db): student potrafi odpowiednio przedstawiać podstawowe problemy sztuki po II wojnie światowej, wykazuje się podstawowym zrozumieniem ich specyfiki, popełnia jednak błędy w przytaczaniu poszczególnych koncepcji, potrafi umieścić je w układzie chronologicznym.
ocena 5 (bdb): student potrafi poprawnie przedstawiać podstawowe problemy sztuki po II wojnie światowej, potrafi formułować samodzielnie wnioski i odnosić się krytycznie do przedstawionego materiału.
Kompetencje:
ocena 2 (ndst): student nie potrafi samodzielnie analizować poszczególnych problemów problemy sztuki po II wojnie światowej, nie potrafi zapoznać się z podstawową literaturą i terminologią.
ocena 3 (dst): student potrafi jedynie w ograniczonym stopniu posługiwać się podstawowymi terminami, ma problemy z odróżnieniem specyfiki poszczególnych problemów sztuki po II wojnie światowej.
ocena 4 (db): student potrafi samodzielnie przeanalizować wybrane problemy sztuki po II wojnie światowej i poszukiwać dla nich szerszego historycznego kontekstu
ocena 5 (bdb): student potrafi kompleksowo i krytycznie przedstawić wybrane problemy sztuki po II wojnie światowej, wykracza poza przedstawione w toku wykładów tezy i twierdzenia.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
LEKTURY OBOWIĄZKOWE
1. Anna Markowska, „Definiowanie sztuki. Objaśnianie świata. O pojmowaniu sztuki w PRL-u”, Katowice 2003.
2. Maria Hussakowska Szyszko, „Spadkobiercy Duchampa? Negacja sztuki w amerykańskim środowisku artystycznym”, Kraków 1984.
3. Edward Lucie-Smith, „Movements in Art Since 1945 (World of Art)”, Thames and Hudson, London 2004.
4. Piotr Piotrowski, „Awangarda w cieniu Jałty. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1989”, Poznań 2005.
NIEOBOWIĄZKOWE, ALE POLECANE
1. Alister Hicks, „New Directions in 21 Century Art”, London 2014.
2. Ellen G. Landau, Joan M. Marter, „Abstract Expressionists: The Women: The Levett Collection”, Merrell Publishers Limited, 2023.
3. Gareth Harris, „Censored Art Today - Hot Topics in the Art World”, Hardback, 2023.
4. Barbara Rose, „Malarstwo amerykańskie dwudziestego wieku”, Warszawa 1991 (rozdziały dotyczące omawianych zjawisk).
5. Rosalin Krauss, „Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne”, tłum. Monika Szuba, Gdańsk 2012.
6. Urszula Czartoryska, „Od pop art do sztuki konceptualnej”, Warszawa 1976 (rozdziały dotyczące omawianych zagadnień).
7. A. Markowska, „Dwa przełomy. Sztuka polska po 1955 i 1989 roku”, Toruń 2012.
8. Jean Robertson, „Themes of Contemporary Art: Visual Art after 1980”, Oxford 2012.
LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE (DO WYBORU, NIEOBOWIĄZKOWE DLA ZAINTERESOWANYCH POSZCZEGÓLNYMI ZAGADNIENIAMI)
1. Wojciechowski Aleksander, „Czas smutku, czas nadziei. Sztuka niezależna lat osiemdziesiątych”, Warszawa 1992.
2. Anda Rottenberg, „Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80”, Warszawa 2009.
3. Andrzej Osęka, „Poddanie Arsenału. O plastyce polskiej 1955-1970”, Warszawa 1971.
4. „Art After Conceptual Art”, pod red. Alexandra Alberro, Sabeth Buchmann, Vienna 2006.
5. „Art in Theory 1900-1990. An Anthology of Changing Ideas”, ed. Ch. Harrison, P. Wood, Colomina, Princeton 1992, s. 73-130.
6. Andrew Causey, „Sculpture Since 1945”, Oxford 1998 (rozdziały dotyczące omawianych zagadnień).
7. Catherine Miller, „Contemporary Art in France”.
8. „Contemporary Art in Asia: A Critical Reader”, pod red. Melissa Chiu, Benjamin Genocchio, Cambridge 2011.
9. „Contemporary Art: 1989 to the Present”, pod red. Alexander Dumbadze, Suzanne Hudson.
10. Jolanta Dąbkowska-Zydroń, „Surrealizm po surrealizmie”, Warszawa 1994.
11. Grzegorz Dziamski, „Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku”, Poznań 2009.
12. Clement Greenberg, „Obrona modernizmu”, przeł. G. Dziamski, M. Śpik-Dziamska, Kraków 2000.
13. Łukasz Guzek, „Sztuka instalacji. Zagadnienia związku przestrzeni i obecności w sztuce współczesnej”, Warszawa 2007.
14. Maria Hussakowska Szyszko, „Minimalizm w sztukach wizualnych. Demitologizacja pojęcia awangardy w amerykańskim środowisku artystycznym lat sześćdziesiątych”, Kraków 2003.
15. Eleonora Jedlnska, „Sztuka po Holocauście”, Łódź 2001.
16. Adam Kotula, Piotr Krakowski, „Rzeźba współczesna”, Warszawa 1980 (rozdziały dotyczące omawianych zagadnień).
17. Adam Kotula, Piotr Krakowski, „Malarstwo, rzeźba, architektura. Wybrane zagadnienia”, Warszawa 1972 (rozdziały dotyczące omawianych zagadnień).
18. Catherine Milet, „Contemporary art in France”, Paryż 2006.
19. Stefan Morawski, „Główne nurty estetyki XX wieku. Zarys syntetyczny”, Wrocław 1992.
20. Stefan Morawski, „Na zakręcie. Od sztuki do po sztuki”, Kraków 1995.
21. Piotr Piotrowski, „W cieniu Duchampa”, Poznań 1996.
22. Michael Rush, „New Media in Art”, London 2005.
23. Julian Stallabrass, „Contemporary Art: A Very Short Introduction”, Oxford 2006.
24. „Słownik malarzy polskich. Od dwudziestolecia międzywojennego do końca XX wieku”, praca zbiorowa, t. II, Warszawa 2001.
25. „Theories and Documents of Contemporary Art: A Sourcebook of Artists' Writings” (Second Edition, Revised and Expanded by Kristine Stiles), oprac. Kristine Stiles, Peter Selz, 2012 (materiał źródłowy).
26. „Wiek awangardy”, red. L. Bieszczad, Kraków 2006.
27. Michael Wilson, „How to Read Contemporary Art”, Nowy Jork 2013.
28. Ewa Wójtowicz, „Net Art”, Kraków 2008.
29. A. Wallis, „Atlas kultury Polski 1946-1980”, Międzychód 1994.
30. „Polskie życie artystyczne w latach 1945-1960”, pod red. A. Wojciechowskiego, Wrocław 1992.
W cyklu 2021/22_Z:
LEKTURY OBOWIĄZKOWE (rozdziały dotyczące problematyki omawianej w danym semestrze) Nieobowiązkowe, ale polecane: LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE (DO WYBORU, nieobowiązkowe dla zainteresowanych poszczególnymi zagadnieniami) |
W cyklu 2021/22_L:
LEKTURY OBOWIĄZKOWE Nieobowiązkowe, ale polecane: LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE (DO WYBORU, nieobowiązkowe dla zainteresowanych poszczególnymi zagadnieniami) |
W cyklu 2022/23_Z:
LEKTURY OBOWIĄZKOWE (rozdziały dotyczące problematyki omawianej w danym semestrze) Nieobowiązkowe, ale polecane: LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE (DO WYBORU, nieobowiązkowe dla zainteresowanych poszczególnymi zagadnieniami) |
W cyklu 2023/24_Z:
LEKTURY OBOWIĄZKOWE (rozdziały dotyczące problematyki omawianej w danym semestrze) Nieobowiązkowe, ale polecane: LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE (DO WYBORU, nieobowiązkowe dla zainteresowanych poszczególnymi zagadnieniami) |
W cyklu 2023/24_L:
LEKTURY OBOWIĄZKOWE Nieobowiązkowe, ale polecane: LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE (DO WYBORU, nieobowiązkowe dla zainteresowanych poszczególnymi zagadnieniami) |
W cyklu 2024/25_Z:
LEKTURY OBOWIĄZKOWE (rozdziały dotyczące problematyki omawianej w danym semestrze) Nieobowiązkowe, ale polecane: LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE (DO WYBORU, nieobowiązkowe dla zainteresowanych poszczególnymi zagadnieniami) |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
brak |
W cyklu 2021/22_L:
brak |
W cyklu 2022/23_Z:
brak |
W cyklu 2023/24_Z:
brak |
W cyklu 2024/25_Z:
brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: