Rozwój europejskiego instrumentarium muzycznego WNHS-HS-REIM
Wykład jest skierowany do wszystkich studentów, którzy interesują się instrumentami muzycznymi, zwłaszcza do tych, którzy uczestniczyli w wykładzie „Instrumenty muzyczne w historii i kulturze Europy”. Obecny wykład jest w wysokim stopniu kontynuacją poprzedniego. Nie jest wymagane zaliczenie jego ani znajomość zasad muzyki czy praktycznych umiejętności, choć będą pomocne. Wykład o nachyleniu ogólnym - humanistycznym z absolutnie minimalną, niezbędną terminologią muzykologiczną.
Wśród treści programowych znajdują się problemy: harfa - jej symbolika i znaczenie dla kultury krajów nordyckich, lutnia w kontekście działalności trubadurów i truwerów w Europie Zachodniej, lira korbowa jako fenomen instrumentu najpierw profesjonalnego, następnie ludowego. Następne spotkanie poświęcone będzie mistyce organów i znaczeniu tego instrumentu dla kultury muzycznej Kościoła, prześledzeniu form rozwojowych tego instrumentu. Ukazany zostanie fenomen przejścia od roli instrumentu rozrywkowego do roli instrumentu kultowego oraz wyjaśnienie podwójnej funkcji organów w liturgii a także prawda o zakazie gry na organach podczas liturgii Triduum Sacrum.
Dalej: akordeon, dudy i trąbka w kontekście kultury europejskiej. Później lutnia jako instrument - symbol dworskiej miłości czasów późnego średniowiecza.
Kolejnym zespołem problemowym będzie kwartet smyczkowy, m. in. o tym, że mało się mówi o wkładzie Polaków w powstanie skrzypiec, dlaczego altówka jest „niekochanym dzieckiem” kwartetu? O wiolonczeli jako kwintesencji elegancji oraz o kontrabasie i jego roli w orkiestrze symfonicznej i rozrywkowej.
Wśród historii instrumentów nie może zabraknąć fortepianu, a przy okazji omówienia zjawiska wirtuozerii i wirtuozów, roli fortepianu w edukacji i wychowaniu dziewcząt w XIX w. „Modlitwa dziewicy” - sztandarowy przykład kiczu muzycznego.
Ostatnim szerokim tematem będzie instrumentarium rozrywki i jego znaczenie we współczesnej popkulturze.
UWAGA: podczas wykładu obowiązuje całkowity zakaz utrwalania treści na wszelkich nośnikach elektronicznych!
W cyklu 2021/22_Z:
Wykład jest skierowany do wszystkich studentów, którzy interesują się instrumentami muzycznymi, zwłaszcza do tych, którzy uczestniczyli w wykładzie „Instrumenty muzyczne w historii i kulturze Europy”. Obecny wykład jest w wysokim stopniu kontynuacją poprzedniego. Nie jest wymagane zaliczenie jego ani znajomość zasad muzyki czy praktycznych umiejętności, choć będą pomocne. Wykład o nachyleniu ogólnym - humanistycznym z absolutnie minimalną, niezbędną terminologią muzykologiczną. Wśród treści programowych znajdują się problemy: harfa - jej symbolika i znaczenie dla kultury krajów nordyckich, lutnia w kontekście działalności trubadurów i truwerów w Europie Zachodniej, lira korbowa jako fenomen instrumentu najpierw profesjonalnego, następnie ludowego. Następne spotkanie poświęcone będzie mistyce organów i znaczeniu tego instrumentu dla kultury muzycznej Kościoła, prześledzeniu form rozwojowych tego instrumentu. Ukazany zostanie fenomen przejścia od roli instrumentu rozrywkowego do roli instrumentu kultowego oraz wyjaśnienie podwójnej funkcji organów w liturgii a także prawda o zakazie gry na organach podczas liturgii Triduum Sacrum. Dalej: akordeon, dudy i trąbka w kontekście kultury europejskiej. Później lutnia jako instrument - symbol dworskiej miłości czasów późnego średniowiecza. Kolejnym zespołem problemowym będzie kwartet smyczkowy, m. in. o tym, że mało się mówi o wkładzie Polaków w powstanie skrzypiec, dlaczego altówka jest „niekochanym dzieckiem” kwartetu? O wiolonczeli jako kwintesencji elegancji oraz o kontrabasie i jego roli w orkiestrze symfonicznej i rozrywkowej. Wśród historii instrumentów nie może zabraknąć fortepianu, a przy okazji omówienia zjawiska wirtuozerii i wirtuozów, roli fortepianu w edukacji i wychowaniu dziewcząt w XIX w. „Modlitwa dziewicy” - sztandarowy przykład kiczu muzycznego. Ostatnim szerokim tematem będzie instrumentarium rozrywki i jego znaczenie we współczesnej popkulturze. W przeddzień student otrzymuje zaproszenie w formie neewslettera z opisem najbliższych zajęć. Zapisy (dobrowolne) na listę mailingową tutaj: http://eepurl.com/bif6E9 UWAGA: podczas wykładu obowiązuje całkowity zakaz utrwalania treści na wszelkich nośnikach elektronicznych! |
W cyklu 2023/24_Z:
Wykład jest skierowany do wszystkich studentów, którzy interesują się instrumentami muzycznymi, zwłaszcza do tych, którzy uczestniczyli w wykładzie „Instrumenty muzyczne w historii i kulturze Europy”. Obecny wykład jest w wysokim stopniu kontynuacją poprzedniego. Nie jest wymagane zaliczenie jego ani znajomość zasad muzyki czy praktycznych umiejętności, choć będą pomocne. Wykład o nachyleniu ogólnym - humanistycznym z absolutnie minimalną, niezbędną terminologią muzykologiczną. Wśród treści programowych znajdują się problemy: harfa - jej symbolika i znaczenie dla kultury krajów nordyckich, lutnia w kontekście działalności trubadurów i truwerów w Europie Zachodniej, lira korbowa jako fenomen instrumentu najpierw profesjonalnego, następnie ludowego. Następne spotkanie poświęcone będzie mistyce organów i znaczeniu tego instrumentu dla kultury muzycznej Kościoła, prześledzeniu form rozwojowych tego instrumentu. Ukazany zostanie fenomen przejścia od roli instrumentu rozrywkowego do roli instrumentu kultowego oraz wyjaśnienie podwójnej funkcji organów w liturgii a także prawda o zakazie gry na organach podczas liturgii Triduum Sacrum. Dalej: akordeon, dudy i trąbka w kontekście kultury europejskiej. Później lutnia jako instrument - symbol dworskiej miłości czasów późnego średniowiecza. Kolejnym zespołem problemowym będzie kwartet smyczkowy, m. in. o tym, że mało się mówi o wkładzie Polaków w powstanie skrzypiec, dlaczego altówka jest „niekochanym dzieckiem” kwartetu? O wiolonczeli jako kwintesencji elegancji oraz o kontrabasie i jego roli w orkiestrze symfonicznej i rozrywkowej. Wśród historii instrumentów nie może zabraknąć fortepianu, a przy okazji omówienia zjawiska wirtuozerii i wirtuozów, roli fortepianu w edukacji i wychowaniu dziewcząt w XIX w. „Modlitwa dziewicy” - sztandarowy przykład kiczu muzycznego. Ostatnim szerokim tematem będzie instrumentarium rozrywki i jego znaczenie we współczesnej popkulturze. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
I STOPIEŃ
WIEDZA.
W02 Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna
terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki.
W03 Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.
W06 Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
UMIEJĘTNOŚCI
U05 Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie
przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
U08 Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko.
II STOPIEDŃ
WIEDZA
W 02 Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne; zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki.
W03 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma uporządkowaną znajomość teorii i metodologii stosowanych w historii sztuki oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.
W06 Ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
UMIEJĘTNOŚCI
U 03 Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
U 07 Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
KOMPETENCJE
HS2_K01
Jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego, w których jest gotów odgrywać rolę lidera.
Kryteria oceniania
Sprawdzenie przyswojonej wiedzy odbywa się w formie TESTU jedną z dwu metod: na spersonalizowanej karcie typu OCR albo na zabezpieczonym formularzu internetowym. Na test via Internet muszą się zgodzić WSZYSCY studenci, w przeciwnym wypadku test odbędzie się w sali wykładowej na karcie OCR.
Test (bez względu na metodę weryfikacji) ma wskazaną liczbę punktów za każdą odpowiedź oraz przedział punktowy odpowiadający danej ocenie. Dopuszczalny poziom absencji - trzykrotnie w semestrze bez względu na powód. Przekroczenie go spowoduje ustalanie dodatkowych, indywidualnych warunków zaliczenia.
Praktyki zawodowe
brak. Przewidziana jest jednorazowa wizyta w gmachu Filharmonii Narodowej podczas której pracownik FN wygłosi prelekcję nt. współczesnego instrumentarium orkiestrowego. Termin wizyty podany będzie po uzgodnieniu z Dyrekcją FN.
Literatura
ZASADNICZA (wybrane rozdziały):
1. C. Sachs, Historia instrumentów muzycznych, Kraków 1989.
2. C. Sachs, Muzyka w świecie starożytnym, Kraków 1988.
POMOCNICZA (zalecana):
3. B. Vogel, Instrumenty muzyczne w kulturze Królestwa Polskiego, Kraków 1980
POMOCNICZA (nieobowiązkowa):
4. W. Rozynkowski, Dzwony średniowiecznego Torunia i ich funkcje w życiu miasta, w: Kwartalnik Historii Kultury materialnej, R LI (2003), s. 49-58.
5. D. Zarewicz, O życiu i śmierci w starożytnej Grecji. Od orfizmu do pitagoreizmu, „Musica sacra nova” 3/4 (2009/2010), s. 444-459.
6. G. Kubies, Musica angelica w piętnastowiecznym malarstwie europejskim, w: P. Gancarczyk (red.), Z badań nad ikonografią muzyczną do 1800. Źródła - problemy - interpretacje, Warszawa 2012, s. 159-179.
7. G. Kubies, Motyw anioła-fanfarzysty w ikonografii Sądu Ostatecznego w malarstwie niderlandzkim, w: K. Zalewska-Lorkiewicz (red.), Czas apokalipsy. Wizje dni ostatecznych w kulturze europejskiej od starożytności do wieku XVII, Warszawa 2013, s. 166-176.
8. G. Kubies, Późnośredniowieczna myśl eschatologiczna a wizje Sądu Ostatecznego Hieronima Boscha, w: J. C. Kałużny, A. Żywiołek (red.), Kulturowe paradygmaty końca. Studia komparatystyczne, Częstochowa 2013, s. 273-292.
9. G. Kubies, Między Bogiem a Kościołem i Synagogą. Muzykujący aniołowie w obrazie Fontanna życia z kręgów Jana van Eycka, Polski Rocznik Muzykologiczny 11 (2013), s. 37-59.
10. G. Kubies, Sacrum i profanum w obrazie Maria in sole Geertgena tot Sint Jans. Część 1, Liturgia Sacra 19/ 1 (2013), s. 147-167.
11. G. Kubies, Sacrum i profanum w obrazie Maria in sole Geertgena tot Sint Jans. Część 2, Liturgia Sacra 20/ 1 (2014), s. 171-186.
12. G. Kubies, Muzykujący aniołowie w obrazie Mistrza Legendy św. Łucji z Galerii Narodowej w Waszyngtonie. Studium ikonograficzno-muzykologiczne, Muzyka 59/ 4 (2014), s. 35-72.
13. notatki i skróty wykładów
W cyklu 2021/22_Z:
ZASADNICZA (wybrane rozdziały): 1. C. Sachs, Historia instrumentów muzycznych, Kraków 1989. 2. C. Sachs, Muzyka w świecie starożytnym, Kraków 1988. POMOCNICZA (zalecana): 3. B. Vogel, Instrumenty muzyczne w kulturze Królestwa Polskiego, Kraków 1980 POMOCNICZA (nieobowiązkowa): 4. W. Rozynkowski, Dzwony średniowiecznego Torunia i ich funkcje w życiu miasta, w: Kwartalnik Historii Kultury materialnej, R LI (2003), s. 49-58. 5. D. Zarewicz, O życiu i śmierci w starożytnej Grecji. Od orfizmu do pitagoreizmu, „Musica sacra nova” 3/4 (2009/2010), s. 444-459. 6. G. Kubies, Musica angelica w piętnastowiecznym malarstwie europejskim, w: P. Gancarczyk (red.), Z badań nad ikonografią muzyczną do 1800. Źródła - problemy - interpretacje, Warszawa 2012, s. 159-179. 7. G. Kubies, Motyw anioła-fanfarzysty w ikonografii Sądu Ostatecznego w malarstwie niderlandzkim, w: K. Zalewska-Lorkiewicz (red.), Czas apokalipsy. Wizje dni ostatecznych w kulturze europejskiej od starożytności do wieku XVII, Warszawa 2013, s. 166-176. 8. G. Kubies, Późnośredniowieczna myśl eschatologiczna a wizje Sądu Ostatecznego Hieronima Boscha, w: J. C. Kałużny, A. Żywiołek (red.), Kulturowe paradygmaty końca. Studia komparatystyczne, Częstochowa 2013, s. 273-292. 9. G. Kubies, Między Bogiem a Kościołem i Synagogą. Muzykujący aniołowie w obrazie Fontanna życia z kręgów Jana van Eycka, Polski Rocznik Muzykologiczny 11 (2013), s. 37-59. 10. G. Kubies, Sacrum i profanum w obrazie Maria in sole Geertgena tot Sint Jans. Część 1, Liturgia Sacra 19/ 1 (2013), s. 147-167. 11. G. Kubies, Sacrum i profanum w obrazie Maria in sole Geertgena tot Sint Jans. Część 2, Liturgia Sacra 20/ 1 (2014), s. 171-186. 12. G. Kubies, Muzykujący aniołowie w obrazie Mistrza Legendy św. Łucji z Galerii Narodowej w Waszyngtonie. Studium ikonograficzno-muzykologiczne, Muzyka 59/ 4 (2014), s. 35-72. |
W cyklu 2023/24_Z:
ZASADNICZA (wybrane rozdziały): 1. C. Sachs, Historia instrumentów muzycznych, Kraków 1989. 2. C. Sachs, Muzyka w świecie starożytnym, Kraków 1988. POMOCNICZA (zalecana): 3. B. Vogel, Instrumenty muzyczne w kulturze Królestwa Polskiego, Kraków 1980 POMOCNICZA (nieobowiązkowa): 4. W. Rozynkowski, Dzwony średniowiecznego Torunia i ich funkcje w życiu miasta, w: Kwartalnik Historii Kultury materialnej, R LI (2003), s. 49-58. 5. D. Zarewicz, O życiu i śmierci w starożytnej Grecji. Od orfizmu do pitagoreizmu, „Musica sacra nova” 3/4 (2009/2010), s. 444-459. 6. G. Kubies, Musica angelica w piętnastowiecznym malarstwie europejskim, w: P. Gancarczyk (red.), Z badań nad ikonografią muzyczną do 1800. Źródła - problemy - interpretacje, Warszawa 2012, s. 159-179. 7. G. Kubies, Motyw anioła-fanfarzysty w ikonografii Sądu Ostatecznego w malarstwie niderlandzkim, w: K. Zalewska-Lorkiewicz (red.), Czas apokalipsy. Wizje dni ostatecznych w kulturze europejskiej od starożytności do wieku XVII, Warszawa 2013, s. 166-176. 8. G. Kubies, Późnośredniowieczna myśl eschatologiczna a wizje Sądu Ostatecznego Hieronima Boscha, w: J. C. Kałużny, A. Żywiołek (red.), Kulturowe paradygmaty końca. Studia komparatystyczne, Częstochowa 2013, s. 273-292. 9. G. Kubies, Między Bogiem a Kościołem i Synagogą. Muzykujący aniołowie w obrazie Fontanna życia z kręgów Jana van Eycka, Polski Rocznik Muzykologiczny 11 (2013), s. 37-59. 10. G. Kubies, Sacrum i profanum w obrazie Maria in sole Geertgena tot Sint Jans. Część 1, Liturgia Sacra 19/ 1 (2013), s. 147-167. 11. G. Kubies, Sacrum i profanum w obrazie Maria in sole Geertgena tot Sint Jans. Część 2, Liturgia Sacra 20/ 1 (2014), s. 171-186. 12. G. Kubies, Muzykujący aniołowie w obrazie Mistrza Legendy św. Łucji z Galerii Narodowej w Waszyngtonie. Studium ikonograficzno-muzykologiczne, Muzyka 59/ 4 (2014), s. 35-72. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
brak |
W cyklu 2023/24_Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: