Rzemiosło artystyczne. Rzeczoznawstwo WNHS-HS-RARZECZ
Zajęcia mają charakter teoretyczny i praktyczny (wizyty w muzeach, wykłady/spotkania ze specjalistami), a ich celem jest pogłębienie wiedzy i umiejętność studentów w zakresie rozpoznawania stylów, datowania wyrobów rzemiosła artystycznego, określania miejsca ich wykonania, technik i technologii oraz materiałów. Zajęcia wstępne do przedmiotu, maja charakter teoretyczny i zapoznają studentów z zagadnieniami takimi jak: termin rzeczoznawstwo-koneserstwo, rodzaje ekspertyz w dziedzinie historii sztuki, organy wydające ekspertyzy, zagadnienie ekspertów w dziedzinie historii sztuki w Polsce, ustawodawstwo w dziedzinie rzeczoznawstwa.
W cyklu 2021/22_Z:
Zajęcia mają charakter teoretyczno i praktyczny (wizyty w muzeach, wykłady/spotkania ze specjalistami), a ich celem jest pogłębienie wiedzy i umiejętność studentów w zakresie rozpoznawania stylów, datowania wyrobów rzemiosła artystycznego, określania miejsca ich wykonania, technik i technologii oraz materiałów. Zajęcia wstępne do przedmiotu, maja charakter teoretyczny i zapoznają studentów z zagadnieniami takimi jak: termin rzeczoznawstwo-koneserstwo, rodzaje ekspertyz w dziedzinie historii sztuki, organy wydające ekspertyzy, zagadnienie ekspertów w dziedzinie historii sztuki w Polsce, ustawodawstwo w dziedzinie rzeczoznawstwa. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie rzemiosła artystycznego od starożytności do współczesności, obejmującą rozwój form i zdobnictwa, zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze
UMIEJĘTNOŚCI
student potrafi w zaawansowanym stopniu posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu rzemiosła artystycznego
KOMPETENCJE
Student jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów
Student jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności w kontekście zmieniających się przepisów. Ma kompetencje pozwalające na podtrzymywanie i rozwijanie etosu zawodu historyka sztuki.
Student jest przygotowany do samodzielnego podejmowania decyzji wynikających m.in. z krytycznej oceny działań własnych oraz zespołów, w których pracuje bądź nimi kieruje - związanych w szczególności z etyką zawodową oraz inicjowania działań służących jej podtrzymywaniu
OPIS PUNKTÓW ECTS:
Uczestnictwo w zajęciach = 30 h = 1 p
Wykonywanie zadań, przygotowywanie się do zadań = 60 h = 2 p
Kryteria oceniania
Ocena wykonanych zadań (testów); aktywne uczestnictwo w zajęciach (dyskusje, pytania)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Akty prawne:
1. Kodeks Etyki ICOM (punkt 8.13):
2. Ustawa o muzeach z dn. dnia 21 listopada 1996 r. (znowelizowana), art. 34
3. Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r. (znowelizowana), art. 100
4. Rozporządzenie w sprawie rzeczoznawców Ministra Kultury w zakresie opieki
nad zabytkami z dn. 10 maja 2004 r.
Podstawowa:
1. Barbasiewicz A., Czy polskich muzealników obowiązuje kodeks ICOM? Uwagi o prawnych aspektach etyki muzealnej, „Muzealnictwo” 2012, nr 53, s. 196-200.
dostępne on-line http://old.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/Muzealnictwo/Muzealnictwo53/M_53_026_Barbasiewicz_ICOM.pdf
2. Bastek G., Znawstwo - dzieje i metoda, „Ikonotheka. Prace Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego", T. 10 (1996), s. 35-50.
3. Ekspert kontra dzieło. Rozpoznawanie falsyfikatów oraz fałszywych atrybucji w sztukach plastycznych, red. R.D. Spencer, Warszawa 2009.
4. Jagielska A., Markowski D., Ekspertyza dzieła sztuki i pozycja eksperta w świetle polskiego prawa, „Art & Business” 10/2007, Dodatek: Kolekcjoner 10/2007, s. 12- 15.
5. Miliszkiewicz J., Wysoki popyt na usługi niezależnych ekspertów (wywiad z dr hab. Dorotą Folgą – Januszewską), „Art & Business” 12/2007,Dodatek: Kolekcjoner 12/2007, s. 8 – 9.
6. Miliszkiewicz J., Zawód eksperta, czyli warto być przyzwoitym, „Art &Business” 11/2007, Dodatek: Kolekcjoner 11/2007, s. 8 – 9.
7. Wind E., Krytyka znawstwa, [w:] Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, red. J. Białostocki, Warszawa 1976, s. s. 170–193.
8. Zalasińska K., Kodeks etyki dla muzeów ICOM jako ogólnie przyjęte normy etyki zawodowej - głos w dyskusji, "Muzealnictwo" 2013, nr 54, s. 247-251. [komentarz do: Barbasiewicz A., Czy polskich muzealników...]
dostęp on-line http://old.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/Muzealnictwo/Muzealnictwo54/036Muzealnictwo54_zalasinska.pdf
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
wizyty w muzeach/galeriach będą odbywały się w innych godzinach i dniach niż zajęcia stacjonarne, w zależności od wskazań kuratorów/specjalistów |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: