Plastyka nowożytna Europy WNHS-HS-PNEć
Plastyka europejska: malarstwo, rzeźba i grafika od renesansu do rokoka.
Przygotowanie i analiza wybranych dzieł sztuki, lektura artykułów w języku polskim i angielskim. Wyszukiwanie bibliografii obiektów, przygotowanie stanu badań. Recenzja wystawy sztuki dawnej, wspólne zwiedzanie wystaw sztuki dawnej z przygotowaniem merytorycznym studentów (czasowych i stałych). Esej na temat sztuki dawnej.
Metody oceny: Samodzielne przygotowanie i wygłoszenie analiz,
aktywność na zajęciach, prace pisemne.
Szczegółowy harmonogram prac przedstawiony zostanie na pierwszych zajęciach.
Zajęcia odbywają się w sali i w muzeach Warszawy (Zamek Królewski, Muzeum Narodowe, Muzeum Łazienki).
W cyklu 2021/22_Z:
Plastyka europejska: malarstwo, rzeźba i grafika od renesansu do rokoka. Przygotowanie i analiza wybranych dzieł sztuki, lektura artykułów w języku polskim i angielskim. Wyszukiwanie bibliografii obiektów, przygotowanie stanu badan. Recenzja wystawy sztuki dawnej, wspólne zwiedzanie wystaw sztuki dawnej z przygotowaniem merytorycznym studentów. Esej na temat sztuki dawnej. |
W cyklu 2021/22_L:
Plastyka europejska: malarstwo, rzeźba i grafika barok-rokoko. Przygotowanie i analiza wybranych dzieł sztuki, lektura artykułów w języku polskim i angielskim. Wyszukiwanie bibliografii obiektów, przygotowanie stanu badan. Recenzja wystawy sztuki dawnej, wspólne zwiedzanie wystaw sztuki dawnej z przygotowaniem merytorycznym studentów. |
W cyklu 2022/23_Z:
Plastyka europejska: malarstwo, rzeźba i grafika od renesansu do rokoka. Przygotowanie i analiza wybranych dzieł sztuki, lektura artykułów w języku polskim i angielskim. Wyszukiwanie bibliografii obiektów, przygotowanie stanu badan. Recenzja wystawy sztuki dawnej, wspólne zwiedzanie wystaw sztuki dawnej z przygotowaniem merytorycznym studentów. Esej na temat sztuki dawnej. |
W cyklu 2022/23_L:
Plastyka europejska: malarstwo, rzeźba i grafika baroku i rokoka. Przygotowanie i analiza wybranych dzieł sztuki, lektura artykułów w języku polskim i angielskim. Wyszukiwanie bibliografii obiektów, przygotowanie stanu badań. Recenzja wystawy sztuki dawnej, wspólne zwiedzanie wystaw sztuki dawnej z przygotowaniem merytorycznym studentów. Esej na temat sztuki dawnej. |
W cyklu 2023/24_Z:
Plastyka europejska: malarstwo, rzeźba i grafika XV-XVI w. Przygotowanie i analiza wybranych dzieł sztuki, lektura artykułów w języku polskim i angielskim. Wyszukiwanie bibliografii obiektów, przygotowanie stanu badań. Recenzja wystawy sztuki dawnej, wspólne zwiedzanie wystaw sztuki dawnej z przygotowaniem merytorycznym studentów. Esej na temat sztuki dawnej. |
W cyklu 2023/24_L:
Plastyka europejska: malarstwo, rzeźba i grafika baroku i rokoka. Przygotowanie i analiza wybranych dzieł sztuki, lektura artykułów w języku polskim i angielskim. Wyszukiwanie bibliografii obiektów, przygotowanie stanu badań. Recenzja wystawy sztuki dawnej, wspólne zwiedzanie wystaw sztuki dawnej z przygotowaniem merytorycznym studentów. Esej na temat sztuki dawnej. |
W cyklu 2024/25_Z:
Plastyka europejska: malarstwo, rzeźba i grafika XV-XVI w. Przygotowanie i analiza wybranych dzieł sztuki, lektura artykułów w języku polskim i angielskim. Wyszukiwanie bibliografii obiektów, przygotowanie stanu badań. Wspólne zwiedzanie wystaw sztuki dawnej z przygotowaniem merytorycznym studentów. Esej na temat sztuki dawnej. |
W cyklu 2024/25_L:
Plastyka europejska: malarstwo, rzeźba i grafika od renesansu do rokoka. Przygotowanie i analiza wybranych dzieł sztuki, lektura artykułów w języku polskim i angielskim. Wyszukiwanie bibliografii obiektów, przygotowanie stanu badań. Recenzja wystawy sztuki dawnej, wspólne zwiedzanie wystaw sztuki dawnej z przygotowaniem merytorycznym studentów (czasowych i stałych). Esej na temat sztuki dawnej. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Przygotowanie do zajęć 15 godz.
Przygotowanie dwóch artykułów specjalistycznych 10 godz.
Zajęcia w sali/muzeach Warszawy | W cyklu 2023/24_Z: Przygotowanie do zajęć 15 godz.
Przygotowanie artykułów/rozdziałów specjalistycznych 10 godz.
Zajęcia w sali/muzeach Warszawy | W cyklu 2024/25_L: Przygotowanie do zajęć 15 godz.
Przygotowanie artykułów/rozdziałów specjalistycznych 10 godz. | W cyklu 2022/23_Z: Przygotowanie do zajęć 15 godz.
Przygotowanie dwóch artykułów specjalistycznych 10 godz.
Zajęcia w sali/muzeach Warszawy | W cyklu 2024/25_Z: Przygotowanie do zajęć 15 godz.
Przygotowanie artykułów/rozdziałów specjalistycznych 10 godz.
Zajęcia w sali/muzeach Warszawy | W cyklu 2023/24_L: Przygotowanie do zajęć 15 godz.
Przygotowanie dwóch artykułów specjalistycznych 10 godz.
Zajęcia w sali/muzeach Warszawy |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student ma uporządkowana wiedzę o rozwoju sztuki nowożytnej Europy, obejmującą zaawansowaną terminologie oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Ma podstawowa wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi, w tym filozofii i literatury.
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące dzieł sztuki z wykorzystaniem rożnych źródeł i sposobów, w tym umie korzystać z zasobów internetowych i komputerowych baz danych instytucji kultury. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki. Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników. Kierując się wskazówkami opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami w historii sztuki. Potrafi rozpoznać rożne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretacje z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z powołaniem się na poglądy badaczy. Umie formułować wnioski. Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej w języku polskim, połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu z aparatem badawczym i prezentacji fotografii dzieł sztuki. Czyta literaturę fachową w języku obcym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Samodzielnie zdobywa wiedzę i bierze udział w życiu kulturalnym.
Kryteria oceniania
Zajęcia odbywają się w sali oraz w muzeach Warszawy.
Ocena:
Referaty połączone z prezentacja materiału ilustracyjnego. Prace pisemne.
Nieprzygotowanie w terminie dwóch zadań skutkuje obniżeniem oceny
o stopień. Ocena odzwierciedla także poziom przygotowanych prac.
Obecność na zajęciach obowiązkowa, także na zajęciach odbywających się w muzeach Warszawy.
1 ECTS: udział w zajęciach, pozostałe punkty: przygotowanie do zajęć.
Literatura
1. Człowiek renesansu, red. Garin E., tłum. Osmólska-Metrak A., Warszawa 2001.
2. Delumeau J., Cywilizacja Odrodzenia, tłum. Bakowska E., Warszawa 1987.
3. Shearman J., Manieryzm, tł. Sibiniewska M., Warszawa 1970.
4. Człowiek baroku, red. Villari R., tłum. Bielanska B., Gurgul M., Woźniak M., Warszawa 2001.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Człowiek renesansu, red. Garin E., tłum. Osmólska-Metrak A., Warszawa 2001. |
W cyklu 2021/22_L:
1. Białostocki J., Tradycje antyczne w sztuce europejskiej, w: Białostocki J., Teoria i twórczość. O tradycji i inwencji w teorii sztuki i ikonografii, Poznań 1961, s. 169-203. |
W cyklu 2022/23_Z:
1. Człowiek renesansu, red. Garin E., tłum. Osmólska-Metrak A., Warszawa 2001. |
W cyklu 2022/23_L:
Białostocki J., Tradycje antyczne w sztuce europejskiej, w: Białostocki J., Teoria i twórczość. O tradycji i inwencji w teorii sztuki i ikonografii, Poznań 1961, s. 169-203. |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Człowiek renesansu, red. Garin E., tłum. Osmólska-Metrak A., Warszawa 2001. |
W cyklu 2023/24_L:
Człowiek baroku, red. Villari R., tłum. Bielanska B., Gurgul M., Woźniak M., Warszawa 2001. |
W cyklu 2024/25_Z:
1. Człowiek renesansu, red. Garin E., tłum. Osmólska-Metrak A., Warszawa 2001. |
W cyklu 2024/25_L:
1. Człowiek renesansu, red. Garin E., tłum. Osmólska-Metrak A., Warszawa 2001. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: