Narodziny portretu WNHS-HS-NP
Fenomen portretu od wieków fascynuje teoretyków sztuki i badaczy. Po rozkwicie tego gatunku artystycznego w sztuce starożytnego Rzymu, wczesne średniowiecze przyniosło jego całkowity zanik. Pierwsze znamiona odradzania się indywidualizacji portretowej pojawiają się w sztuce włoskiej po połowie XIII wieku. Okoliczności i przyczyny zainteresowania portretem będą przedmiotem analizy. XIV i XV wiek przyniósł dynamiczny rozwój fenomenu, który charakteryzował kulturę artystyczną Zachodu, co łączyć można z rozwojem poczucia indywidualności własnej jednostki. Na zajęciach omawiane będą najważniejsze osiągnięcia i uwarunkowania rozwoju portretu.
W cyklu 2021/22_Z:
Fenomen portretu od wieków fascynuje teoretyków sztuki i badaczy. Po rozkwicie tego gatunku artystycznego w sztuce starożytnego Rzymu, wczesne średniowiecze przyniosło jego całkowity zanik. Pierwsze znamiona odradzania się indywidualizacji portretowej pojawiają się w sztuce włoskiej po połowie XIII wieku. Okoliczności i przyczyny zainteresowania portretem będą przedmiotem analizy. XIV i XV wiek przyniósł dynamiczny rozwój fenomenu, który charakteryzował kulturę artystyczną Zachodu, co łączyć można z rozwojem poczucia indywidualności własnej jednostki. Na zajęciach omawiane będą najważniejsze osiągnięcia i uwarunkowania rozwoju portretu. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
2 pkt ECTS to 30h uczestnictwa w zajęciach on-line oraz 30h lektury zadanych tekstów
Historia Sztuki - studia I stopnia (HS1 III)
Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
Student posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko.
Historia Sztuki - studia II stopnia (HS2 I-II)
Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne; zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma uporządkowaną znajomość teorii i metodologii stosowanych w historii sztuki oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. Ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
Student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
Student jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego, w których jest gotów odgrywać rolę lidera.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach. Dopuszczalne są 3 nieobecności nieusprawiedliwione. Czwarta nieusprawiedliwiona nieobecność wymagać będzie realizacji pisemnej pracy własnej studenta. Satysfakcjonująca frekwencja (do 3 nb) będzie oceniona dostatecznie. Otrzymanie wyższej oceny będzie warunkowane napisaniem pracy na wybrany temat związany z problematyka wykładu. Zajęcia są prowadzone on-line na platformie MS TEAMS.
Literatura
1. Das Portraet vor der Erfindung des Portraets, red. M. Buchsel, P. Schmidt, Mainz 2003.
2. Le portrait individuel. Reflexions autour d'une forme de representation XIII - XV e siecles, red. D. Olariu, Bern 2009.
3. D. Olariu, le genese de la representation ressemblante dl l'homme. Reconsiderations du portrait a partir du XIII e siecle, Bern 2014.
4. M. Grzęda, Między normą a naturą. Początki portretu w Europie Środkowej (około 1350-1430), Kraków 2020.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Das Portraet vor der Erfindung des Portraets, red. M. Buchsel, P. Schmidt, Mainz 2003. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: