New Figuration: selected issues WNHS-HS-NF
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0697feb9e81044f3bb0418e16b77317a%40thread.tacv2/conversations?groupId=921e165b-30d7-4557-a622-0484283717ba&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adAaqruUnexsP5i1v86s8KN5g1NUkLRHgVmcAtzpxDEs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8d11c264-f60d-45ba-bec8-d07e6eed7d39&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
Pojawienie się nowej figuracji można uznać jako powrót przedstawienia ludzkiej sylwetki równoznaczny z odrzuceniem abstrakcji, która dominowała na scenie artystycznej Zachodu od zakończenia II wojny światowej. Przede wszystkim chodziło o zwrot ku sztuce figuratywnej i zaangażowanej. Twórcy zaczęli komentować kondycję egzystencjalną człowieka i jego współczesne problemy: mechanizmy uwikłań w polityczne, ekonomiczne i społeczne tryby.
Na wykładzie zostanie omówiona twórczość wybranych artystów zagranicznych i polskich. Zwrócimy uwagę na działalność poszczególnych krytyków i kuratorów wybranych wystaw, istotnych dla rozwoju sztuki nowej figuracji.
Mogą wystąpić zajęcia (maksymalnie 2) w trybie e-learning.
W cyklu 2021/22_Z:
Pojawienie się nowej figuracji można uznać jako powrót przedstawienia ludzkiej sylwetki równoznaczny z odrzuceniem abstrakcji, która dominowała na scenie artystycznej Zachodu od zakończenia II wojny światowej. Przede wszystkim chodziło o zwrot ku sztuce figuratywnej i zaangażowanej. Twórcy zaczęli komentować kondycję egzystencjalną człowieka i jego współczesne problemy: mechanizmy uwikłań w polityczne, ekonomiczne i społeczne tryby. Na wykładzie zostanie omówiona twórczość wybranych artystów zagranicznych i polskich. Zwrócimy uwagę na działalność poszczególnych krytyków i kuratorów wybranych wystaw, istotnych dla rozwoju sztuki nowej figuracji. |
W cyklu 2022/23_Z:
Pojawienie się nowej figuracji można uznać jako powrót przedstawienia ludzkiej sylwetki równoznaczny z odrzuceniem abstrakcji, która dominowała na scenie artystycznej Zachodu od zakończenia II wojny światowej. Przede wszystkim chodziło o zwrot ku sztuce figuratywnej i zaangażowanej. Twórcy zaczęli komentować kondycję egzystencjalną człowieka i jego współczesne problemy: mechanizmy uwikłań w polityczne, ekonomiczne i społeczne tryby. Na wykładzie zostanie omówiona twórczość wybranych artystów zagranicznych i polskich. Zwrócimy uwagę na działalność poszczególnych krytyków i kuratorów wybranych wystaw, istotnych dla rozwoju sztuki nowej figuracji. |
W cyklu 2023/24_Z:
Pojawienie się nowej figuracji można uznać jako powrót przedstawienia ludzkiej sylwetki równoznaczny z odrzuceniem abstrakcji, która dominowała na scenie artystycznej Zachodu od zakończenia II wojny światowej. Przede wszystkim chodziło o zwrot ku sztuce figuratywnej i zaangażowanej. Twórcy zaczęli komentować kondycję egzystencjalną człowieka i jego współczesne problemy: mechanizmy uwikłań w polityczne, ekonomiczne i społeczne tryby. Na wykładzie zostanie omówiona twórczość wybranych artystów zagranicznych i polskich. Zwrócimy uwagę na działalność poszczególnych krytyków i kuratorów wybranych wystaw, istotnych dla rozwoju sztuki nowej figuracji. |
W cyklu 2024/25_Z:
Pojawienie się nowej figuracji można uznać jako powrót przedstawienia ludzkiej sylwetki równoznaczny z odrzuceniem abstrakcji, która dominowała na scenie artystycznej Zachodu od zakończenia II wojny światowej. Przede wszystkim chodziło o zwrot ku sztuce figuratywnej i zaangażowanej. Twórcy zaczęli komentować kondycję egzystencjalną człowieka i jego współczesne problemy: mechanizmy uwikłań w polityczne, ekonomiczne i społeczne tryby. Na wykładzie zostanie omówiona twórczość wybranych artystów zagranicznych i polskich. Zwrócimy uwagę na działalność poszczególnych krytyków i kuratorów wybranych wystaw, istotnych dla rozwoju sztuki nowej figuracji. |
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: fakultatywny ograniczonego wyboru | W cyklu 2021/22_Z: obowiązkowy | W cyklu 2020/21_Z: obowiązkowy | W cyklu 2022/23_Z: fakultatywny ograniczonego wyboru | W cyklu 2024/25_Z: fakultatywny ograniczonego wyboru | W cyklu 2019/20_L: obowiązkowy |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po zakończeniu zajęć student:
- posiada wiedzę o wybranych problemach sztuki nowej figuracji w poszczególnych krajach;
- orientuje się w przebiegu przemian form artystycznych w malarstwie figuratywnym od lat 50 do 70 XX w.
UMIETĘTNOŚCI
Student:
- operuje fachowym słownictwem, specjalistyczną terminologią z zakresu malarstwa nowoczesnego
- jest w stanie objaśnić główne uwarunkowania polityczne, gospodarcze, społeczne i techniczne na rozwój powojennego malarstwa figuratywnego
- posiada umiejętność rozpoznania różnych typów malarskiej figuracji
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę dzieł malarskich z epoki nowoczesnej
OPIS ECTS (3 pkt.)
Nakład pracy studenta:
15 godzin - udział w wykładzie
30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą,
15 godzin - przygotowanie do zajęć, wykonanie zadań domowych, konsultacje z prowadzącym zajęcia
30 godzin - samodzielna praca w ramach e-learningu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie:
- obecności na zajęciach; możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność w ciągu całego semestru;
- aktywności i czynnym udziale w dyskusjach prowadzonych podczas zajęć.
- uzyskaniu pozytywnej oceny za wykonanie zadań w ramach e-learningu
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
- Liam Considine, ‘Screen Politics: Pop Art and the Atelier Populaire’, in Tate Papers, no.24, Autumn 2015, online version: https://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/24/screen-politics-pop-art-and-the-atelier-populaire, accessed 19 February 2020.
- Neue Figurationen. Aus der Werkstatt der Malerei um 1960, katalog wystawy, München 2015
- New Figuration in America, ed. J. Porter Retzer, F. Horn Retzer, Milwaukee 1982
- Ragon M., Naissance d'un art nouveau, Paris 1963
- Ragon. M., Vingt-cinq ans d'art vivant: chronique vecue de l'art contemporaine de l'abstraction au pop-art 1944-1969, Paris 1969
- Recent Painting USA: Figure, the catalogue of exhibition at the Museum of Modern Art in New York, New York 1962
- Selz P., New images of man, New York 1959
- Soliński M., Lucian Freud. Malarz ciała, Warszawa-Toruń 2016
- Turowski A., Polska ideoza, w: Sztuka polska po 1945 roku. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki Warszawa, listopad 1984, PWN, Warszawa 1987, s. 31-38
W cyklu 2021/22_Z:
- Liam Considine, ‘Screen Politics: Pop Art and the Atelier Populaire’, in Tate Papers, no.24, Autumn 2015, online version: https://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/24/screen-politics-pop-art-and-the-atelier-populaire, accessed 19 February 2020. - Neue Figurationen. Aus der Werkstatt der Malerei um 1960, katalog wystawy, München 2015 - New Figuration in America, ed. J. Porter Retzer, F. Horn Retzer, Milwaukee 1982 - Ragon M., Naissance d'un art nouveau, Paris 1963 - Ragon. M., Vingt-cinq ans d'art vivant: chronique vecue de l'art contemporaine de l'abstraction au pop-art 1944-1969, Paris 1969 - Recent Painting USA: Figure, the catalogue of exhibition at the Museum of Modern Art in New York, New York 1962 - Selz P., New images of man, New York 1959 - Soliński M., Lucian Freud. Malarz ciała, Warszawa-Toruń 2016 |
W cyklu 2022/23_Z:
- Liam Considine, ‘Screen Politics: Pop Art and the Atelier Populaire’, in Tate Papers, no.24, Autumn 2015, online version: https://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/24/screen-politics-pop-art-and-the-atelier-populaire, accessed 19 February 2020. - Neue Figurationen. Aus der Werkstatt der Malerei um 1960, katalog wystawy, München 2015 - New Figuration in America, ed. J. Porter Retzer, F. Horn Retzer, Milwaukee 1982 - Ragon M., Naissance d'un art nouveau, Paris 1963 - Ragon. M., Vingt-cinq ans d'art vivant: chronique vecue de l'art contemporaine de l'abstraction au pop-art 1944-1969, Paris 1969 - Recent Painting USA: Figure, the catalogue of exhibition at the Museum of Modern Art in New York, New York 1962 - Selz P., New images of man, New York 1959 - Soliński M., Lucian Freud. Malarz ciała, Warszawa-Toruń 2016 |
W cyklu 2023/24_Z:
- Liam Considine, ‘Screen Politics: Pop Art and the Atelier Populaire’, in Tate Papers, no.24, Autumn 2015, online version: https://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/24/screen-politics-pop-art-and-the-atelier-populaire, accessed 19 February 2020. - Neue Figurationen. Aus der Werkstatt der Malerei um 1960, katalog wystawy, München 2015 - New Figuration in America, ed. J. Porter Retzer, F. Horn Retzer, Milwaukee 1982 - Ragon M., Naissance d'un art nouveau, Paris 1963 - Ragon. M., Vingt-cinq ans d'art vivant: chronique vecue de l'art contemporaine de l'abstraction au pop-art 1944-1969, Paris 1969 - Recent Painting USA: Figure, the catalogue of exhibition at the Museum of Modern Art in New York, New York 1962 - Selz P., New images of man, New York 1959 - Soliński M., Lucian Freud. Malarz ciała, Warszawa-Toruń 2016 |
W cyklu 2024/25_Z:
- Liam Considine, ‘Screen Politics: Pop Art and the Atelier Populaire’, in Tate Papers, no.24, Autumn 2015, online version: https://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/24/screen-politics-pop-art-and-the-atelier-populaire, accessed 19 February 2020. - Neue Figurationen. Aus der Werkstatt der Malerei um 1960, katalog wystawy, München 2015 - New Figuration in America, ed. J. Porter Retzer, F. Horn Retzer, Milwaukee 1982 - Ragon M., Naissance d'un art nouveau, Paris 1963 - Ragon. M., Vingt-cinq ans d'art vivant: chronique vecue de l'art contemporaine de l'abstraction au pop-art 1944-1969, Paris 1969 - Recent Painting USA: Figure, the catalogue of exhibition at the Museum of Modern Art in New York, New York 1962 - Selz P., New images of man, New York 1959 - Soliński M., Lucian Freud. Malarz ciała, Warszawa-Toruń 2016 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: