Niematerialne dziedzictwo kulturowe WNHS-HS-NDK
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aFLOT5yXcmsR_cOr7YCRvjZ9OhTTDqXB1Fr7tEi9-nGI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=46932a8b-ddb6-426f-b131-2788909e7a21&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aFLOT5yXcmsR_cOr7YCRvjZ9OhTTDqXB1Fr7tEi9-nGI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=46932a8b-ddb6-426f-b131-2788909e7a21&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
Wykład, którego celem jest zapoznanie studenta/ki z definicją pojęcia niematerialnego dziedzictwa kulturowego, jego podstawami prawnymi i organizacyjnymi, wiedzą na temat przykładowych jego przejawów oraz umiejętnością badania tego zjawiska. Podczas wykładu zostaną omówione wybrane zjawiska wpisane na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego z zakresu świąt i obrzędów związanych z rokiem liturgicznym i innymi lokalnymi obchodami oraz polskie tańce narodowe, czy wiedza związana z zanikającymi zawodami lub umiejętnościami. Student/ka powinien/na nabyć umiejętność analizy problemów w zakresie niematerialnego dziedzictwa kulturowego, doboru metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji artefaktów oraz zjawisk wchodzących w zakres niematerialnego dziedzictwa kulturowego.
W cyklu 2021/22_Z:
Przedmiot, którego celem jest zapoznanie studenta z definicją pojęcia niematerialnego dziedzictwa kulturowego, jego podstawami prawnymi i organizacyjnymi, wiedzą na temat przykładowych jego przejawów oraz umiejętnością badania tego zjawiska. Podczas wykładu zostaną omówione wybrane zjawiska wpisane na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego z zakresu świąt i obrzędów związanych z rokiem liturgicznym i innymi lokalnymi obchodami oraz polskie tańce narodowe, czy wiedza związana z zanikającymi zawodami lub umiejętnościami. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
HS1_W01 - ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach niematerialnego dziedzictwa kulturowego z innymi naukami humanistycznymi
Umiejętności:
HS1_U01 - potrafi rozwiązywać problemy dotyczące niematerialnego dziedzictwa kulturowego poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych oraz ich krytyczną ocenę i syntezę
HS1_U02 - posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie niematerialnego dziedzictwa kulturowego, w tym analizę in situ; b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji artefaktów oraz zjawisk wchodzących w zakres niematerialnego dziedzictwa kulturowego; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
HS1_U03 - potrafi rozpoznać rożne aspekty dotyczące zjawisk niematerialnego dziedzictwa kulturowego, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym
HS1_U04 - potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię dotyczącą niematerialnego dziedzictwa kulturowego
Kryteria oceniania
Metody oceny:
Na ocenę końcową składają się:
1. obowiązkowa obecność (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze). Przekroczenie limitu nieobecności spowoduje ustalanie dodatkowych, indywidualnych warunków zaliczenia, jednak nieobecność na większej niż połowa ilości wykładów uniemożliwia uzyskanie zaliczenia.
2. ocena z pisemnego egzaminu (w formie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi rozwiązywanego stacjonarnie) obejmującego zakres przerobiony na zajęciach
Na ocenę bardzo dobrą (5) student/ka: nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieobecności. Wykazał/a się bardzo dobrą znajomością z dziedziny niematerialnego dziedzictwa kulturowego na egzaminie końcowym. Student/ka w najwyższym stopniu nabył/a umiejętność analizy problemów w zakresie niematerialnego dziedzictwa kulturowego, doboru metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji artefaktów oraz zjawisk wchodzących w zakres niematerialnego dziedzictwa kulturowego.
Na ocenę dobrą (4) student/ka: nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieobecności. Wykazał/a się dobrą znajomością z dziedziny niematerialnego dziedzictwa kulturowego na egzaminie końcowym. Student/ka w średnim stopniu nabył/a umiejętność analizy problemów w zakresie niematerialnego dziedzictwa kulturowego, doboru metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji artefaktów oraz zjawisk wchodzących w zakres niematerialnego dziedzictwa kulturowego.
Na ocenę dostateczną (3) student/ka: nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieobecności. Wykazał/a się dostateczną znajomością z dziedziny niematerialnego dziedzictwa kulturowego na egzaminie końcowym. Student/ka w podstawowym stopniu nabył/a umiejętność analizy problemów w zakresie niematerialnego dziedzictwa kulturowego, doboru metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji artefaktów oraz zjawisk wchodzących w zakres niematerialnego dziedzictwa kulturowego.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Dz. U. 2011 nr 172 poz 1018.
2. Aktualizowane na bieżąco informacje ze strony internetowej Narodowego Instytutu Dziedzictwa: https://niematerialne.nid.pl/niematerialne-dziedzictwo-kulturowe/krajowa-lista-niematerialnego-dziedzictwa-kulturowego/
3. Z. Gloger, Rok polski w życiu, tradycyi i pieśni, Ciechanów 1994.
4. Z. Gloger, Encyklopedia staropolska ilustrowana, t. 1-4, Warszawa 1996.
Literatura uzupełniająca:
1. B. Ogrodowska, Polskie obrzędy i zwyczaje doroczne, Warszawa 2012.
2. E. Piskorz-Branekova, Polskie hafty i koronki. Zdobienia stroju ludowego, Warszawa 2005.
3. T. A. Pruszak, O ziemiańskim świętowaniu. Tradycje świąt Bożego Narodzenia i Wielkiejnocy w kręgu ziemiaństwa polskiego w drugiej połowie XIX i pierwszej połowie XX wieku, Warszawa 2006.
4. Z. A. Skuza, Ginące zawody w Polsce, Warszawa 2006.
5. J. Szczypka, Kalendarz polski, Warszawa 1979.
6. M. Ziółkowska, Szczodry wieczór, szczodry dzień: obrzędy, zwyczaje zabawy, Warszawa 1989.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Brak wymagań wstępnych. |
W cyklu 2022/23_Z:
Brak wymagań wstępnych. |
W cyklu 2023/24_Z:
Brak wymagań wstępnych. |
W cyklu 2024/25_Z:
Brak wymagań wstępnych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: