Herby w warsztacie historyka sztuki WNHS-HS-MON7
Choć heraldyka od dawna już zyskała status samodzielności wyznaczając sobie i realizując własne cele badawcze, ciągle zachowuje swoją wielką przydatność jako dyscyplina wspierająca studia także prowadzone w innych dziedzinach historii; także w historii sztuki.
Herb jest znakiem zbudowanym według określonych rygorów ikonograficznych, którego zadaniem była identyfikacja jednostki z jej przynależności do rodziny lub rodu, a także korporacji, określonego terytorium, struktury samorządowej lub państwowej. Znak ten niósł bogate przesłanie ideowe, łącząc się z odczuwaniem własnej tożsamości w wielu jej wymiarach życia duchowego i społecznego. W tej funkcji występował od końca XII stulecia w dziełach sztuki monumentalnej i na wyrobach artystycznych – jako znak identyfikacji fundatora lub użytkownika, zyskując w zależności od swojej lokalizacji i kontekstu towarzyszących mu przedstawień mniej lub bardziej doniosłe przesłanie ideowe. Będzie to przedmiotem wykładu. Ale nie tylko wymowa symboliczna jest ważna w warsztacie historyka; także zmieniające się formy herbów mogą być nośnikiem ważnych informacji, między innymi jako narzędzie datowania.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Historia Sztuki - studia I stopnia (HS1 III)
Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju heraldyki, zna terminologię. Zna i rozumie metody analizy i interpretacji przekazu heraldycznego. Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnienia sztuki heraldycznej i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
Student posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko.
Historia Sztuki - studia II stopnia (HS2 I-II)
Student ma uporządkowaną wiedzę o wybranych problemach rozwoju heraldyki. Zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma uporządkowaną znajomość teorii i metodologii stosowanych w historii sztuki oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. Ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
Student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy herbów, a także przeprowadzić ich analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń i oddziaływania społecznego. Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym.
Student jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach. Dopuszczalne są 3 nieobecności nieusprawiedliwione. Czwarta nieusprawiedliwiona nieobecność wymagać będzie realizacji pisemnej pracy własnej studenta. Satysfakcjonująca frekwencja (do 3 nb) będzie oceniona dostatecznie. Otrzymanie wyższej oceny będzie warunkowane napisaniem pracy na wybrany temat związany z problematyka wykładu.
Literatura
1. Z. Piech, Herb jako źródło historyczne, „Rocznik Polskiego Towarzystwa Heraldycznego”, nowej serii t. 17 (28), 2018, s. 5-44.
2. O. Neubecker, Heraldik. Wappen. Ihr Usprung, Sinn und Wert, Battenberg 1990 (także inne wydania).
3. M. Pastoureau, Traité d’héraldique, Paris 1979 (także późniejsze wydania).
4. M. Pastoureau, L’art. Héraldique au Moyen Âge, Paris 2009.
5. P. Mrozowski, O sztuce i stylizacji heraldycznej w Polsce średniowiecznej, „Rocznik Polskiego Towarzystwa Heraldycznego”, nowej serii t. 1 (12), 1993, s. 77-109.
6. P. Mrozowski, Kształt herbu a jego funkcje społeczne, „Rocznik Polskiego Towarzystwa Heraldycznego”, nowej serii t. 17 (27), 2017, s.53-60.
W cyklu 2022/23_Z:
1. Z. Piech, Herb jako źródło historyczne, „Rocznik Polskiego Towarzystwa Heraldycznego”, nowej serii t. 17 (28), 2018, s. 5-44. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: