KN - Metodyka nauczania plastyki WNHS-HS-MNP
- http://qy21ael (w cyklu 2021/22_L)
Ćwiczenia przygotowują do nauczania drugiego przedmiotu – plastyka . Mogą w nich uczestniczyć wszyscy studenci, którzy zdecydowali się na zdobywanie kwalifikacji pedagogicznych, pod warunkiem zaliczenia pierwszego przedmiotu – metodyki nauczania historii sztuki.
Semestr zimowy:
1. Omówienie programu zajęć. Miejsce plastyki wśród szkolnych przedmiotów nauczania.
2. Kompetencje nauczyciela przedmiotu plastyka (kompetencje twarde i miękkie). Warsztat pracy nauczyciela plastyki.
3. Podstawa programowa plastyki na II etapie kształcenia - analiza.
3. Podstawa programowa plastyki na III etapie kształcenia - analiza.
4. Programy nauczania przedmiotu plastyka na II etapie edukacyjnym - omówienie dostępnych opracowań - dyskusja.
5. Programy nauczania przedmiotu plastyka na III etapie edukacyjnym - omówienie dostępnych opracowań - dyskusja.
6. Konstruowanie rozkładu materiału dla przedmiotu plastyka na II etapie edukacyjnym - klasy IV-VII.
7. Konstruowanie rozkładu materiału na II etapie kształcenia (klasa I).
8. Formy pracy z uczniem: (wycieczki, zajęcia terenowe), zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego.
9. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody prowadzenia zajęć z plastyki (metody wprowadzające nowy materiał).
10. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody prowadzenia zajęć z plastyki (metody warsztatowe i metody ekspresji twórczej).
11. Wybrane techniki plastyczne stosowane na lekcjach plastyki.
12. Znaczenie rozwijania osobistych i społeczno-emocjonalnych umiejętności uczniów, potrzeba umiejętności współpracy, umiejętność grupowego rozwiązywania problemów.
13. Metodyka realizacji poszczególnych treści kształcenia. Dostosowanie wymagań do potrzeb i możliwości uczniów.
14. Rola diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej, ocenianie bieżące, semestralne i roczne. Ocenianie kształtujące. Formułowanie zasad kontroli i oceny.
15. Zaliczenie zajęć na ocenę na podstawie wykonanych prac, aktywności i frekwencji.
Semestr letni:
1. Projektowanie zajęć - tworzenie scenariuszy zajęć uwzględniających treści kształcenia i zadania o charakterze indywidualnej ekspresji twórczej.
2. Projektowanie zajęć - tworzenie konspektów uwzględniających treści kształcenia i zadania o charakterze indywidualnej ekspresji twórczej.
3. Projektowanie zajęć - tworzenie pomocy dydaktycznych związanych z nauczanymi treściami z zakresu formy dzieła sztuki z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, przydatnych w nauczaniu plastyki, takich jak: prezentacje multimedialne;
4. Projektowanie zajęć - tworzenie pomocy dydaktycznych w oparciu o prezentacje z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, przydatnych w nauczaniu plastyki, takich jak: prezentacje multimedialne - zakres - nauka o stylach;
5. Projektowanie zajęć - tworzenie pomocy dydaktycznych w oparciu o prezentacje z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, przydatnych w nauczaniu plastyki, takich jak: prezentacje multimedialne - zakres - sztuka ludowa i sztuka regionu;
6. Projektowanie zajęć - tworzenie pomocy dydaktycznych w oparciu o prezentacje z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, przydatnych w nauczaniu plastyki, takich jak: prezentacje multimedialne - zakres - sposoby ukazania przestrzeni w obrazie.
7. Demonstracja przygotowanych narzędzi w grupie studenckiej (1).
8. Praktyczne ćwiczenia w prowadzeniu zajęć przez studentów dla klasy IV szkoły podstawowej. .
9. Praktyczne ćwiczenia w prowadzeniu zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych.
10. Demonstracja przygotowanych narzędzi w grupie studenckiej - ocena prac.
11. Praktyczne ćwiczenia w prowadzeniu zajęć przez studentów dla klasy V szkoły podstawowej.
12. Praktyczne ćwiczenia w prowadzeniu zajęć przez studentów dla klasy VI.
13. Praktyczne ćwiczenia w prowadzeniu zajęć przez studentów dla klasy VII.
14. Praktyczne ćwiczenia w prowadzeniu zajęć przez studentów dla klasy I szkoły ponadpodstawowej z wykorzystaniem analizy i interpretacji dzieła sztuki.
15. Praktyczne ćwiczenia w prowadzeniu zajęć przez studentów dla liceum lub technikum - zakres współczesne awangardy artystyczne.
16. Praktyczne ćwiczenia w prowadzeniu zajęć przez studentów dla liceum lub technikum - zakres wprowadzenie w obszar działań instytucji zajmujących się profesjonalnie upowszechnianiem kultury.
17. Praktyczne ćwiczenia w prowadzeniu zajęć przez studentów dla liceum lub technikum - zakres współczesne awangardy.
18. Praktyczne ćwiczenia w prowadzeniu zajęć przez studentów dla liceum lub technikum - zakres sztuka regionu..
19. Konstruowanie wymagań edukacyjnych dla wybranej klasy szkoły podstawowej, uwzględniającego kryteria społeczno-wychowawcze, w tym aktywność na zajęciach, podejmowanie zadań, indywidualna ekspresja twórcza, ciekawość poznawcza w odniesieniu do zagadnień związanych z kulturą i sztuką, umiejętność współpracy w grupie; ochrona własności intelektualnych, korzystanie z różnych źródeł informacji itp.
20. Kryteria oceny w projektach edukacyjnych - omówienie zasad i dyskusja.
21. Konstruowanie wymagań edukacyjnych dla wybranej klasy szkoły podstawowej, uwzględniającego kryteria społeczno-wychowawcze, w tym aktywność na zajęciach, podejmowanie zadań, indywidualna ekspresja twórcza, ciekawość poznawcza w odniesieniu do zagadnień związanych z kulturą i sztuką, umiejętność współpracy w grupie; ochrona własności intelektualnych, korzystanie z różnych źródeł informacji itp.Konstruowanie przedmiotowego systemu oceniania z plastyki dla liceum i technikum, uwzględniającego kryteria społeczno-wychowawcze, w tym aktywność na zajęciach, podejmowanie zadań, indywidualna ekspresja twórcza, ciekawość poznawcza w odniesieniu do zagadnień związanych z kulturą i sztuką, umiejętność współpracy w grupie; ochrona własności intelektualnych, korzystanie z różnych źródeł informacji itp.
22. Demonstracja studenckich przykładów projektów edukacyjnych (1).
23. Zaliczenie na ocenę na podstawie wykonanych prac (1 godzina), aktywności i kompetencji.
Zajęcia na platformie Moodle
1. Współpraca z ośrodkami kultury, muzeami i innymi instytucjami wspierającymi nauczanie w zakresie przedmiotu. Praktyczne ćwiczenia w wyszukiwaniu propozycji muzealnych lekcji w zależności od wieku uczniów i realizowanego programu kształcenia.
2. Organizowanie zajęć plastyki na II i III etapie edukacyjnym - pracownia szkolna. Opracowanie propozycji wyposażenia pracowni plastyki.
3. Analiza dzieła sztuki w ćwiczeniach dla uczniów szkół ponadpodstawowych - ćwiczenia w konstruowaniu i ocenianiu zadań.
4. Konstruowanie narzędzi diagnozy osiągnięć uczniów dla II etapu kształcenia.
5. Formułowanie celów ogólnych i celów szczegółowych prowadzenia zajęć.
6. Przygotowanie projektu edukacyjnego w zakresie plastyki dla szkoły I etapu kształcenia.
7. Przygotowanie projektu edukacyjnego w zakresie plastyki dla szkoły II etapu kształcenia.
8. Interdyscyplinarność plastyki i korelacje z innymi przedmiotami szkolnymi.
W cyklu 2021/22_L:
Semestr letni Ćwiczenia na platformie Moodle |
W cyklu 2022/23_L:
Ćwiczenia przygotowują do nauczania drugiego przedmiotu – plastyka . Mogą w nich uczestniczyć wszyscy studenci, którzy zdecydowali się na zdobywanie kwalifikacji pedagogicznych, pod warunkiem zaliczenia pierwszego przedmiotu – metodyki nauczania historii sztuki. Za zgodą prowadzącego istnieje możliwość równoległego realizowania zajęć z metodyki nauczania historii sztuki i metodyki nauczania plastyki. Ćwiczenia na platformie Moodle |
W cyklu 2023/24_L:
Ćwiczenia przygotowują do nauczania drugiego przedmiotu – plastyka . Mogą w nich uczestniczyć wszyscy studenci, którzy zdecydowali się na zdobywanie kwalifikacji pedagogicznych, pod warunkiem zaliczenia pierwszego przedmiotu – metodyki nauczania historii sztuki. Za zgodą prowadzącego istnieje możliwość równoległego realizowania zajęć z metodyki nauczania historii sztuki i metodyki nauczania plastyki. Ćwiczenia na platformie Moodle |
W cyklu 2025/26_Z:
Ćwiczenia przygotowują do nauczania drugiego przedmiotu – plastyka . Mogą w nich uczestniczyć wszyscy studenci, którzy zdecydowali się na zdobywanie kwalifikacji pedagogicznych, pod warunkiem zaliczenia pierwszego przedmiotu – metodyki nauczania historii sztuki. Semestr zimowy: |
W cyklu 2025/26_L:
Ćwiczenia przygotowują do nauczania drugiego przedmiotu – plastyka . Mogą w nich uczestniczyć wszyscy studenci, którzy zdecydowali się na zdobywanie kwalifikacji pedagogicznych, pod warunkiem zaliczenia pierwszego przedmiotu – metodyki nauczania historii sztuki. Semestr letni: Zajęcia na platformie Moodle |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Liczba ECTS - 10
Udział w zajęciach - 60 godzin w semestrze letnim, w tym 15 godzin e-learningu - 3,5 ECTS, lektura własna 90 godzin - 3 pkt ECTS, wykonywanie zadań - 90 godzin - 3,5 pkt ECTS | W cyklu 2023/24_L: Liczba ECTS - 10
Udział w zajęciach - 60 godzin w semestrze letnim, w tym 15 godzin e-learningu - 3,5 ECTS, lektura własna 90 godzin - 3 pkt ECTS, wykonywanie zadań dydaktycznych 3,5 pkt ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć studentka/student potrafi
- właściwie dobrać programy kształcenia plastyki na II i III etap kształcenia;
- przygotować rozkłady materiału plastyki na II i III etapu kształcenia;
- identyfikować powiązania treści plastyki z treściami nauczania innych przedmiotów;
- dostosować sposób komunikacji podczas nauczania plastyki do poziomu rozwojowego uczniów;
- kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy o sztuce;
- konstruować scenariusze i konspekty zajęć plastyki na II i III etap kształcenia;
- podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
- planować zajęcia z plastyki na II i III etapie kształcenia;
- konstruować narzędzia dydaktyczne niezbędne do nauczania plastyki;
- dobierać właściwe nauczaniu plastyki metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne;
- merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu;
- skonstruować sprawdzian służący ocenie umiejętności uczniów z zakresu plastyki;
- rozpoznać typowe dla przedmiotu błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym;
- przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia;
- adaptować metody pracy do potrzeb, różnych stylów uczenia się i różnych aktywności artystycznych uczniów w ramach przedmiotu plastyka;
- popularyzować wiedzę o sztuce wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym;
- rozbudzać zainteresowania uczniów w zakresie nauk o sztuce i pobudzać do systematycznej aktywności;
- promować odpowiedzialne i krytyczne wykorzystywania mediów cyfrowych
oraz poszanowanie praw własności intelektualnej;
- kształtować umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów i podejmowania zadań;
- budować systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;
- rozwijać u uczniów ciekawość, aktywność i samodzielność poznawczą;
- kształtować nawyki systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu;
- identyfikować typowe zadania szkolne plastyki z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi;
Kryteria oceniania
Kryteria oceny
ocena 2 (ndst):
Studentka/student nie spełnia wymagań na ocenę dostateczną i/lub przekroczył dopuszczalny limit nieobecności nieusprawiedliwionych.
ocena 3 (dst)
Student/studentka z pomocą dydaktyka potrafi dobrać program kształcenia; w miarę poprawnie formułuje rozkład materiału; w stopniu ogólnym wiąże treści nauczania plastyki z innymi przedmiotami; posługuje się w miarę komunikatywnym językiem; zna różne metody pracy i w miarę możliwości potrafi dobierać właściwe do potrzeb i możliwości uczniów; dobiera i przygotowuje w miarę poprawne środki dydaktyczne z wykorzystaniem prostych programów IT; identyfikuje z celami kształcenia i przygotowuje zadania szkolne wraz z modelami odpowiedzi; potrafi w miarę możliwości kreować sytuacje właściwe dydaktycznie i podejmować współpracę z różnymi podmiotami w szkole; potrafi oceniać merytorycznie pracę uczniów i przeprowadzać diagnozę jego wiedzy i umiejętności; wykazuje pewne umiejętności popularyzowania wiedzy z historii sztuki, rozumie potrzebę zachęcania uczniów do aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, potrafi promować odpowiedzialne wykorzystywanie materiałów cyfrowych i szanuje własność intelektualną; formułuje narzędzia kontroli i oceny w stopniu zadowalającym.
ocena 4 (db)
Studentka/student samodzielnie dobiera program kształcenia i potrafi dokonać jego adaptacji; dobrze formułuje rozkład materiału; wiąże treści nauczania historii sztuki z innymi przedmiotami; potrafi posługiwać się językiem zrozumiałym dla ucznia; dobrze zna stosuje różne metody pracy i potrafi je dobierać do potrzeb i możliwości uczniów; przygotowuje dobrej jakości materiały i środki dydaktyczne z wykorzystaniem technologii IT; identyfikuje z celami kształcenia i przygotowuje na dobrym poziomie zadania szkolne wraz z modelami odpowiedzi; potrafi kreować sytuacje właściwe dydaktycznie i podejmować współpracę z różnymi podmiotami w szkole i poza nią; dobrze ocenia pod względem merytorycznym pracę uczniów i przeprowadza diagnozę, kontrole i ocenę jego wiedzy i umiejętności; wykazuje umiejętności popularyzowania wiedzy z historii sztuki na dobrym poziomie, rozumie potrzebę zachęcania uczniów do aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, promuje i odpowiedzialnie wykorzystuje materiały cyfrowe i szanuje własność intelektualną; formułuje dobre narzędzia kontroli i oceny.
ocena 5 (bdb)
Student/studentka samodzielnie dobiera program kształcenia i dokonuje jego adaptacji na bardzo dobrym poziomie; znakomicie radzi sobie z formułowaniem rozkładu materiału; wiąże treści nauczania historii sztuki z innymi przedmiotami; znakomicie potrafi posługiwać się językiem zrozumiałym dla ucznia; Bardzo dobrze zna i stosuje różne metody pracy, potrafi je dobierać do potrzeb i możliwości uczniów; przygotowuje bardzo dobrej jakości materiały i środki dydaktyczne z wykorzystaniem technologii IT; identyfikuje z celami kształcenia i przygotowuje na bardzo dobrym poziomie zadania szkolne wraz z modelami odpowiedzi; potrafi kreować sytuacje właściwe dydaktycznie i podejmować współpracę z różnymi podmiotami w szkole i poza nią; Bardzo dobrze radzi sobie z oceną pod względem merytorycznym pracy uczniów i przeprowadza diagnozę, kontrole i ocenę jego wiedzy i umiejętności; wykazuje duże umiejętności popularyzowania wiedzy z historii sztuki na bardzo dobrym poziomie, rozumie potrzebę zachęcania uczniów do aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, promuje i odpowiedzialnie wykorzystuje materiały cyfrowe i szanuje własność intelektualną; formułuje bardzo dobre narzędzia kontroli i oceny.
Weryfikacja:
1. Ocenianie na podstawie obecności na zajęciach (możliwe dwie nieobecności nieusprawiedliwione, każda następna powoduje obniżenie oceny wyjściowej, otrzymanej za wykonane prace o pół stopnia.
2. Przygotowanie wymagań edukacyjnych na zajęcia plastyki oraz kompletnych materiałów dla jednych zajęć z plastyki.
Praktyki zawodowe
Studentów obowiązują praktyki zawodowe w szkołach i innych placówkach oświatowych. Liczba godzin praktyk dla drugiego przedmiotu - 90 godzin.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Banowski T., Uwolnij wyobraźnię. Program nauczania plastyki dla szkoły podstawowej, ORE, Warszawa 2019.
2. Ipczyńska M., Mrozkowiak N., Spotkania ze sztuką. Program nauczania przedmiotu plastyka dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum, Nowa Era, Warszawa 2019.
3. Karwatowska M., Latoch-Zielińska M., Morawska I., Ocenianie w szkole na cenzurowanym. Badania – Dylematy – Inspiracje, Wydawnictwo UMCS, Warszawa 2020.
4. Lewińska B., Mierzwiak J., Kozak W., Vademecum Nauczyciela. Wdrażanie podstawy programowej w szkole ponadpodstawowej. Plastyka, Historia sztuki, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019.
5. Lukas J., Onak K., Ipczyńska M., Mrozkowiak N., Program nauczania plastyki w klasach 4-7 szkoły podstawowej. Do dzieła!, Nowa Era, Warszawa 2017.
Literatura uzupełniająca:
1. Czuj M., Plastyka 4. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela, Grupa Edukacyjna MAC Edukacja, Kielce 2017. Kwiecień Marzena, Plastyka 5. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela, Grupa Edukacyjna MAC Edukacja, Kielce 2018.
2. Kwiecień M., Plastyka 5. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela, Grupa Edukacyjna MAC Edukacja, Kielce 2018.Kwiecień M., Plastyka 6. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela, Grupa Edukacyjna MAC Edukacja, Kielce 2018.
3. Kwiecień M., Brzezińska J., Plastyka 7. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela, Grupa Edukacyjna MAC Edukacja, Kielce 2020.
W cyklu 2021/22_L:
1. Dziedzic A., Kozłowska W.,: Drama na lekcjach historii, WSiP Warszawa 1999 |
W cyklu 2022/23_L:
1. Ernst K.: Szkolne gry uczniów, WSiP, Warszawa 2003 |
W cyklu 2025/26_Z:
1. Banowski T., Uwolnij wyobraźnię. Program nauczania plastyki dla szkoły podstawowej, ORE, Warszawa 2019. Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Ukończona dydaktyka historii sztuki na studiach I stopnia. Dopuszczalne jest równoległe uzupełnianie zajęć z dydaktyki i historii sztuki na I stopniu w celu uzyskania pełnych kwalifikacji pedagogicznych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: