Metodyka nauczania historii sztuki dla 1 roku II stopnia WNHS-HS-MNHS4
W programie zajęć istotne znaczenie ma konstruowanie podstawowych narzędzi pracy nauczyciela, takich, jak scenariusze zajęć, wymagania edukacyjne (obejmujące treści kształcenia oraz kryteria oceny) - dla szkół ponadpodstawowych. Obok informacji teoretycznych, dotyczących prowadzenia zajęć oraz ćwiczenia umiejętności konstruowania narzędzi dydaktycznych studenci uczą się, jak praktycznie poprowadzić atrakcyjną dla uczniów na IV etapie edukacyjnym lekcję. - ćwiczenia z zakresu formułowania scenariuszy zajęć i przeprowadzenia pokazowych lekcji.
Zajęcia odbywają się w formie ćwiczeń, przeprowadzanych stacjonarnie oraz formie e-learningu (co drugi tydzień zajęcia stacjonarne, co drugi tydzień zajęcia w formie e-learningu). Ogółem przeznacza się na nie 30 godzin dydaktycznych - ogółem (7 punktów ECTS).
Zajęcia stacjonarne- 1 punkt ECTS
Zajęcia w formie e-learningu, przygotowanie do zajęć, w tym analiza aktów prawnych z dziedziny prawa oświatowego, lektura własna i wykonanie ćwiczeń zamieszczanych na platformie MOODLE - 6 punktów ECTS.
Na platformie e-learningowej MOODLE zamieszczane są materiały, które pomogą studentom w realizacji zadania, przypisanego każdym zajęciom. W zajęciach uczniowie wykorzystują wiedzę nabytą podczas wykładu z dydaktyki historii sztuki, ponadto wiedzę nabytą z lektur oraz wykonanie ćwiczeń, zwłaszcza w zakresie opisu i analizy dzieł sztuki, ujętych w kanonie nauczania historii sztuki (podstawa programowa i programy kształcenia).
Na zajęciach, prowadzonych w formie stacjonarnej studenci prezentują przygotowane przez siebie lekcje historii sztuki dla III etapu kształcenia.
Zaliczenie: Przygotowana wraz z materiałami dydaktycznymi i zaprezentowana lekcja historii sztuki.
Wykonanie wszystkich ćwiczeń zamieszczonych na platformie -e-learningowej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Metody dydaktyczne ćwiczenia o charakterze zadaniowym, w tym konstruowanie prezentacji, niezbędnych do nauczania historii sztuki na III etapie edukacyjnym, konstruowanie narzędzi pomiarowych i programów kształcenia
Efekty wiedzy:
HS2_W03
Student
- Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii sztuki, którą wykorzystuje w zadaniach przygotowujących do nauczania historii sztuki na III etapie edukacyjnym- weryfikacja - zadania wykonane w systemie e-learningu oraz prezentacja pokazowej lekcji.
Umiejętności:
metoda dydaktyczna –prezentacja; wykład konwersatoryjny; indywidualna lektura tekstów, metoda projektu, ćwiczenia z zakresu opisu i analizy dzieła sztuki.
HS2_U02
Konstruuje pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem narzędzi informatycznych i multimedialnych, w tym prezentacje niezbędne do prowadzenia zajęć z historii sztuki.
HS2_U03
Student wykorzystuje właściwe metody w konstruowaniu narzędzi dydaktycznych, takich, jak: scenariusz zajęć historii sztuki, przykładowa prezentacja multimedialna, opisy i analizy dzieł.
HS2_U04
Właściwie ocenia dobór metod, niezbędnych w nauczaniu historii sztuki i krytycznie je analizuje.
HS2_U05
Posługuje się językiem specjalistycznym w przygotowaniu wymaganych narzędzi i pomocy dydaktycznych, zwłaszcza w opisie i analizie dzieł sztuki, które ujęte są w programach nauczania przedmiotu na III etapie edukacyjnym.
HS2_U07
Konstruuje logiczne wypowiedzi i prezentacje z dziedziny sztuki.
HS2_U08
Pracuje samodzielnie i grupowo w przygotowaniu materiałów i pomocy dydaktycznych.
weryfikacja – sprawdzenie kompetencji w praktycznych działaniach, w tym zadaniach w systemie e-learningu;
Ocenianie
ocena 2 (ndst): student nie zna wymagań dydaktycznych i programowych z zakresu przedmiotu historia sztuki, nie ma wiedzy z zakresu prawa oświatowego, dotyczącej wymagań edukacyjnych, nie uczestniczył w wymaganej liczbie zajęć (możliwe dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze).
ocena 3 (dst): student orientuje się częściowo co do wymagań dydaktycznych i programowych z zakresu przedmiotu historia sztuki, konstruuje narzędzia dydaktyczne na poziomie podstawowym, w tym jego zadania wykonywane w systemie e-learningu są ocenione na minimum 50%.
ocena 4 (db): student zna wymagania dydaktyczne i programowe z zakresu przedmiotu historia sztuki, wykonuje wszystkie zadania w systemie e-learningu na dobrym poziomie (średnio w 75 % możliwych do uzyskania punktów).
ocena 5 (bdb): student doskonale zna wymagania dydaktyczne i programowe z zakresu przedmiotu historia sztuki, konstruuje narzędzia i pomoce dydaktyczne oraz wykonuje zadania .
Umiejętności (EK 4-6)
ocena 2 (ndst): student nie określa standardów kształcenia i standardów wymagań, nie przygotowuje wymagań edukacyjnych i programu nauczania, nie radzi sobie ze znajdywaniem i wykorzystaniem rzetelnych źródeł informacji na temat standardów wymagań i prawa oświatowego.
ocena 3 (dst): student częściowo określa standardy kształcenia i standardy wymagań przygotowuje z pomocą wymagania edukacyjne i program nauczania przedmiotu historia sztuki, częściowo znajduje i wykorzystuje źródła informacji na temat standardów wymagań i prawa oświatowego.
ocena 4 (db): student prawidłowo określa standardy kształcenia i standardy wymagań, przygotowuje wymagania edukacyjne i program nauczania przedmiotu historia sztuki, student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji na temat standardów wymagań i prawa oświatowego; student uczestniczy systematycznie w zajęciach (opuścił nie więcej niż 4 zajęcia), zadania, wykonane w systemie e-leraningu są ocenione średnio na minimum 75%.
ocena 5 (bdb): student perfekcyjnie określa i formułuje standardy kształcenia i standardy wymagań, student przygotowuje wszystkie niezbędne pomoce dydaktyczne/Jego zadania wykonane w systemie e-learningu ocenione są na średnio na minimum 90%, przygotowane narzędzia mają twórczy charakter,
1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda dodatkowa nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia
2. skonstruowanie narzędzi pomiaru dydaktycznego.
3. napisanie autorskiego programu nauczania.
Kryteria oceniania
weryfikacja – sprawdzenie kompetencji w praktycznych działaniach, w tym zadaniach w systemie e-learningu;
Ocenianie
ocena 2 (ndst): student nie zna wymagań dydaktycznych i programowych z zakresu przedmiotu historia sztuki, nie ma wiedzy z zakresu prawa oświatowego, dotyczącej wymagań edukacyjnych, nie uczestniczył w wymaganej liczbie zajęć (możliwe dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze).
ocena 3 (dst): student orientuje się częściowo co do wymagań dydaktycznych i programowych z zakresu przedmiotu historia sztuki, konstruuje narzędzia dydaktyczne na poziomie podstawowym, w tym jego zadania wykonywane w systemie e-learningu są ocenione na minimum 50%.
ocena 4 (db): student zna wymagania dydaktyczne i programowe z zakresu przedmiotu historia sztuki, wykonuje wszystkie zadania w systemie e-learningu na dobrym poziomie (średnio w 75 % możliwych do uzyskania punktów).
ocena 5 (bdb): student doskonale zna wymagania dydaktyczne i programowe z zakresu przedmiotu historia sztuki, konstruuje narzędzia i pomoce dydaktyczne oraz wykonuje zadania na zamieszczone na platformie e-learningowej na poziomie minimum 75 pkt (uśredniony wynik z wszystkich zadań).
Umiejętności (EK 4-6)
ocena 2 (ndst): student nie określa standardów kształcenia i standardów wymagań, nie radzi sobie ze znajdywaniem i wykorzystaniem rzetelnych źródeł informacji na metodyki kształcenia. Wykonuje ćwiczenia na poziomie niezadawalającym (poniżej 50 pkt).
ocena 3 (dst): student przygotowuje scenariusze zajęć i pomoce dydaktyczne niezbędne do prowadzenia lekcji historii sztuki na poziomie podstawowym, wykonuje ćwiczenia zamieszczone na platformie MOODLE, z których uzyskuje minimum 50 pkt (uśredniona liczba z wszystkich zadań).
ocena 4 (db): student przygotowuje scenariusze zajęć i pomoce dydaktyczne niezbędne do prowadzenia lekcji historii sztuki na poziomie dobrym, wykonuje ćwiczenia zamieszczone na platformie MOODLE, z których uzyskuje minimum 70 pkt (uśredniona liczba z wszystkich zad ań), student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji na temat metodyki kształcenia.
ocena 5 (bdb): student przygotowuje scenariusze zajęć i pomoce dydaktyczne niezbędne do prowadzenia lekcji historii sztuki na poziomie bardzo dobrym, wykonuje ćwiczenia zamieszczone na platformie MOODLE, z których uzyskuje minimum 90 pkt (uśredniona liczba z wszystkich zadań), student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji na temat metodyki kształcenia, przygotowane narzędzia i wykonane ćwiczenia mają twórczy charakter.
1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda dodatkowa nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia. Za nieobecność uznaje się również całkowity brak wykonanego zadania na platformie e-learningowej.
2. Przygotowanie prezentacji i pomocy dydaktycznych na dwie godziny lekcyjne historii sztuki na III etap edukacyjny.
3. Wykonanie wszystkich zadań z zakresu opisu i analizy dzieła sztuki.
Praktyki zawodowe
Uzupełnieniem przygotowania pedagogicznego jest odbycie praktyk w szkołach i placówkach oświatowych w wymiarze minimum 150 godzin, z czego 120 godzin przypada na zajęcia dydaktyczne, a pozostałe na praktyki pedagogiczne np. pod kierunkiem pedagoga szkolnego, wychowawcy itp.
Praktyki te odbywa się łącznie dla wszystkich zajęć dydaktycznych, realizowanych na I i II roku drugiego stopnia w dowolnej, zaakceptowanej przez opiekuna praktyk placówce.
Literatura
1.Arends R.I.: Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 2002,
2.Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska, Polubić szkołę. WSiP, Warszawa 1998
3.Dziedzic A., Kozłowska W.,: Drama na lekcjach historii, WSiP Warszawa 1999
5.Ernst K.: Szkolne gry uczniów, WSiP, Warszawa 2003
6.Fenstermacher G., Soltis I.F., Style nauczania, WSiP, Warszawa 2000
7.Gęsicki J., Jak nie zwariować w szkole? WSiP, Warszawa 1999
8.Kruszewski K. (red.): Sztuka Nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: