KN - Metodyka nauczania historii sztuki - ćwiczenia
WNHS-HS-MNHS
Ćwiczenia z metodyki nauczania historii sztuki mają na celu praktykowanie wiedzy nabytej na wykładzie: dydaktyka historii sztuki i plastyki dla wszystkich studentów, którzy chcą zdobyć kwalifikacje pedagogiczne. Przedmiot prowadzony jest III roku historii sztuki studiów I stopnia. Mogą też w nim uczestniczyć studenci studiów II stopnia na kierunku historia sztuki, jeśli nie realizowali modułu dydaktycznego na studiach pierwszego stopnia. W takim przypadku nabywają przede wszystkim kompetencje do nauczania pierwszego przedmiotu (historia sztuki) i w pierwszej kolejności odbywają praktyki dydaktyczne (dydaktyka historii sztuki) w liczbie 120 godzin. Jeśli planują uzyskać kompetencje do nauczania również drugiego przedmiotu (plastyka) muszą uczestniczyć ponadto w zajęciach dydaktyki plastyki oraz odbyć dodatkowe praktyki w zakresie dydaktyki plastyki.
Przedmiot realizowany jest w niewielkiej w części w formie E-Lerningowej na platformie Moodle.
Łączna liczba godzin przedmiotu 120, w tym:
Semestr zimowy - 30 godzin oraz 15 godzin e-learning.
Semestr letni - 60 godzin oraz 15 godzin e-learning.
Semestr zimowy
1. Program kształcenia w zakresie historii sztuki – omówienie dostępnych opracowań, dyskusja dotycząca wyboru programu dostosowanego do potrzeb i możliwości uczniów.
2. Ćwiczenia w formowaniu wybranych treści programu kształcenia - dostosowanie do potrzeb i możliwości uczniów i osiągnięcia kluczowe.
3. Ćwiczenia w konstruowaniu przedmiotowego systemu oceniania z historii sztuki, uwzględniającego kryteria społeczno-wychowawcze, w tym systematyczne uczenie się, aktywność, ciekawość poznawczą, umiejętność współpracy w grupie; ochronę własności intelektualnych, korzystanie z różnych źródeł informacji itp.
4. Ćwiczenia w formowaniu treści kształcenia.
5. Ćwiczenia w ustalaniu kanonu dzieł na lekcje historii sztuki;
6. Ćwiczenia w konstruowaniu rozkładu materiału na lekcje historii sztuki - szkoły plastyczne - pięcioletni cykl kształcenia.
7. Ćwiczenia w konstruowaniu rozkładu materiału na lekcje historii sztuki - liceum ogólnokształcące - cykl czteroletni.
8. Projektowanie zajęć (tworzenie scenariuszy) z uwzględnieniem różnorodnych metod, a zwłaszcza aktywizujących i stymulujących nauczanie poszukujące; uwzględnianie w scenariuszach celów lekcji formułowanych od strony umiejętności (operacyjnych), powiązania treści z innymi przedmiotami; uwzględnianie w scenariuszach indywidualnych potrzeb uczniów i potrzeb klasy.
9. Projektowanie zajęć - tworzenie konspektów z uwzględnieniem różnorodnych metod.
10. Projektowanie zajęć - tworzenie prezentacji multimedialnych dla zakresu sztuki pierwotnej i starożytnej i średniowiecznej. Znaczenie technologii IT dla w nauczaniu przedmiotu.
11. Projektowanie zajęć - tworzenie prezentacji multimedialnych dla sztuki średniowiecznej. Wykorzystanie reprodukcji zgodnie z prawem autorskim i prawem własności.
12. Projektowanie zajęć - tworzenie pomocy dydaktycznych z wykorzystaniem technologii IT dla zakresu sztuki nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko).
13. Projektowanie zajęć z wykorzystaniem filmów o sztuce zgodnie z prawem autorskim i prawem własności.
14. Projektowanie zajęć z podręcznikiem do nauczania historii sztuki.
15. Kolokwium zaliczeniowe - test sprawdzający wiedzę.
Zajęcia na platformie moodle - semestr zimowy:
1. Opracowanie przedmiotowego systemu oceniania.
2. Opracowanie projektu edukacyjnego z wybranymi treściami historii sztuki.
3. Opracowanie scenariusza zajęć prowadzonych metodą wykładu z prezentacja multimedialną.
4. Opracowanie konspektu zajęć prowadzonych z wykorzystaniem uczenia się we współpracy.
5. Opracowanie scenariusza zajęć prowadzonych metodą heurystyczną.
6. Opracowanie konspektu zajęć prowadzonych zróżnicowanymi metodami (co najmniej trzy metody).
7. Ćwiczenie z zakresu dostosowania wymagań edukacyjnych do zamieszczonej na platformie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
8. Zapoznanie studentów z wzorcowymi materiałami do prowadzenia zajęć.
Semestr letni
1. Zasady projektowania dydaktycznego w przygotowywaniu narzędzi pomiaru, kontroli i oceny.
2. Egzamin maturalny z historii sztuki - zasady organizowania i wymagania.
3. Egzamin maturalny z historii sztuki - analiza osiągnięć abiturientów.
4. Analiza arkuszy maturalnych pod kątem różnorodności zadań i sprawdzanych umiejętności.
5. Kanon dzieł w arkuszach maturalnych.
6. Analiza sprawozdań i zestawień CKE dotyczących umiejętności uczniów.
7. Praktyczne ćwiczenia w formułowaniu testu jednokrotnego wyboru.
8. Przykłady testów jednokrotnego wyboru - demonstracja studenckich opracowań.
9. Praktyczne ćwiczenia w formułowaniu różnych zadań zamkniętych.
10. Przykłady w formułowaniu zadań zamkniętych - demonstracja studenckich opracowań.
11. Praktyczne ćwiczenia w projektowaniu zadań otwartych, sprawdzających umiejętności analizy dzieła sztuki.
12. Przykłady w formułowaniu zadań otwartych - demonstracja studenckich opracowań.
13. Praktyczne ćwiczenia w sprawdzaniu wypracowań uczniowskich w oparciu o kryteria CKE.
14. Projektowanie i przygotowanie narzędzi dydaktycznych (w oparciu o technologie informacyjno-komunikacyjne), niezbędne w nauczaniu historii sztuki.
15. Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania zadań z zakresu analizy dzieła sztuki - zasady doboru dzieł.
16. Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania zadań z zakresu analizy dzieła sztuki - model oceniania opisu i analizy dzieła architektury antycznej.
17. Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania zadań z zakresu analizy dzieła sztuki - model oceniania opisu i analizy dzieła architektury romańskiej.
18.Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania zadań z zakresu analizy dzieła sztuki - model oceniania opisu i analizy dzieła architektury gotyckiej.
19. Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania zadań z zakresu analizy dzieła sztuki - model oceniania opisu i analizy dzieła architektury renesansowej.
20. Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania zadań z zakresu analizy dzieła sztuki - model oceniania opisu i analizy dzieła architektury barokowej.
21. Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania zadań z zakresu analizy dzieła sztuki - dobór dzieł, model oceniana opisu dzieła rzeźbiarskiego.
22. Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania - analiza porównawcza dwóch dzieł rzeźbiarskich.
23. Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania zadań z zakresu analizy dzieła sztuki - opis dzieła malarskiego (ikonograficzny i formalny).
24.Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania z zakresu analizy dzieła sztuki - analiza porównawcza pary dzieł malarskich.
25. Konstruowanie wymagań edukacyjnych - założenia.
26. Praktyczne ćwiczenia w konstruowaniu wymagań edukacyjnych.
27. Lekcja ćwiczeniowa historii sztuki - sztuka starożytna lub średniowieczna (demonstracja umiejętności studentów).
28. Lekcja ćwiczeniowa historii sztuki - sztuka nowożytna (demonstracja umiejętności studentów).
29. Lekcja ćwiczeniowa historii sztuki - sztuka od klasycyzmu do okresu Młodej Polski (demonstracja umiejętności studentów).
30. Lekcja ćwiczeniowa historii sztuki - sztuka XX wieku po secesji.
Zajęcia na platformie moodle - semestr letni:
1. Diagnoza edukacyjna - przygotowanie testu progowego.
2. Formułowanie celów ogólnych w historii sztuki.
3. Formułowanie celów szczegółowych w historii sztuki.
4. Formułowanie celów operacyjnych - taksonomia Benjamina Blooma.
5. Formułowanie celów operacyjnych - taksonomia Bolesława Niemierki.
6. Rola nauczyciela historii sztuki - budzenie potrzeb edukacyjnych w zakresie przedmiotu.
7. Podręcznik i jego znaczenie w nauczaniu historii sztuki.
8. Treści nauczania historii sztuki a korelacja z innymi przedmiotami.
Semestr zimowy - 30 godzin oraz 15 godzin e-learning 2 punkty ECTS w tym 15 godzin praca własna - wykonywanie zadań.
Semestr letni - 60 godzin oraz 15 godzin e-learning - 6 punktów ECTS, w tym udział w ćwiczeniach stacjonarnych i zdalnie - 2,5 punktów ECTS, indywidualna lektura - 1,5 punktów ECTS, wykonywanie zadań - 2 punkty ECTS
W cyklu 2021/22_Z:
Semestr zimowy 1. Program kształcenia w zakresie historii sztuki – omówienie dostępnych opracowań oraz ćwiczenia praktyczne w zakresie konstruowania wybranych zagadnień programowych. 2. Kanon dzieł na lekcjach historii sztuki; tworzenie kanonu. 3. Konstruowanie rozkładu materiału historii sztuki; 4. Projektowanie zajęć (tworzenie scenariuszy lub konspektów) z uwzględnieniem różnorodnych metod, a zwłaszcza aktywizujących i stymulujących nauczanie poszukujące; uwzględnianie w scenariuszach celów lekcji formułowanych od strony umiejętności (operacyjnych), powiązania treści z innymi przedmiotami; uwzględnianie w scenariuszach indywidualnych potrzeb uczniów i potrzeb klasy.
|
W cyklu 2021/22_L:
Semestr letni 1. Projektowanie i przygotowanie narzędzi dydaktycznych (w oparciu o technologie informacyjno-komunikacyjne), niezbędnych w nauczaniu historii sztuki, takich jak: prezentacje multimedialne; demonstracja przygotowanych narzędzi w grupie studenckiej. 2. Konstruowanie przedmiotowego systemu oceniania z historii sztuki, uwzględniającego kryteria społeczno-wychowawcze, w tym systematyczne uczenie się, aktywność, ciekawość poznawczą, umiejętność współpracy w grupie; ochronę własności intelektualnych, korzystanie z różnych źródeł informacji itp.; 3. Konstruowanie wymagań edukacyjnych; 4. Konstruowanie narzędzi pomiaru dydaktycznego (testy, sprawdziany); 5. Konstruowanie modeli oceniania testów, uwzględniających zadania zamknięte i zadania otwarte, opracowywanie kryteriów oceniania poszerzonej wypowiedzi ucznia – wypracowania; 5. Praktyczne ćwiczenia z zakresu diagnozowania umiejętności; 6. Konstruowanie narzędzi wstępnej diagnozy uczniów (sprawdzian „progowy”). 7. Demonstracja przygotowanych materiałów w grupie studenckiej.
Semestr letni 1. Konstruowanie przedmiotowego systemu oceniania z historii sztuki, uwzględniającego kryteria społeczno-wychowawcze, w tym systematyczne uczenie się, aktywność, ciekawość poznawczą, umiejętność współpracy w grupie; ochronę własności intelektualnych, korzystanie z różnych źródeł informacji itp.; 2. Konstruowanie wymagań edukacyjnych; 3. Konstruowanie narzędzi pomiaru dydaktycznego (testy, sprawdziany); 4. Konstruowanie modeli oceniania testów, uwzględniających zadania zamknięte i zadania otwarte, opracowywanie kryteriów oceniania poszerzonej wypowiedzi ucznia – wypracowania; 5. Praktyczne ćwiczenia z zakresu diagnozowania umiejętności; 6. Konstruowanie narzędzi wstępnej diagnozy uczniów (sprawdzian „progowy”). 7. Demonstracja przygotowanych materiałów w grupie studenckiej.
Semestr letni - 60 godzin oraz 15 godzin e-learning - 6 punktów ECTS, w tym udział w ćwiczeniach stacjonarnych i e-learningowych - 2,5 punktów ECTS, indywidualna lektura - 1,5 punktów ECTS, wykonywanie zadań - 2 punkty ECTS
|
W cyklu 2022/23_Z:
Ćwiczenia z metodyki nauczania historii sztuki mają na celu praktykowanie wiedzy nabytej na wykładzie: dydaktyka historii sztuki i plastyki dla wszystkich studentów, którzy chcą zdobyć kwalifikacje pedagogiczne ustalone ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, (Dz. U. z 2019 r., poz. 1450 na podstawie art. 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U.poz. 1668, z późn. zm. 2). Przedmiot prowadzony jest III roku historii sztuki studiów I stopnia. Mogą też w nim uczestniczyć studenci studiów II stopnia na kierunku historia sztuki, jeśli nie realizowali modułu dydaktycznego na studiach pierwszego stopnia. W takim przypadku nabywają przede wszystkim kompetencje do nauczania pierwszego przedmiotu (historia sztuki) i w pierwszej kolejności odbywają praktyki dydaktyczne (dydaktyka historii sztuki) w liczbie 120 godzin. Jeśli planują uzyskać kompetencje do nauczania również drugiego przedmiotu (plastyka) muszą uczestniczyć ponadto w zajęciach dydaktyki plastyki oraz odbyć dodatkowe praktyki w zakresie dydaktyki plastyki. Przedmiot realizowany jest w niewielkiej w części w formie E-Lerningowej na platformie Moodle. Łączna liczba godzin przedmiotu Semestr zimowy - 30 godzin oraz 15 godzin e-learning. Semestr letni - 60 godzin oraz 15 godzin e-learning.
Semestr zimowy 1. Program kształcenia w zakresie historii sztuki – omówienie dostępnych opracowań, dyskusja dotycząca wyboru programu dostosowanego do potrzeb i możliwości uczniów. 2. Ćwiczenia w formowaniu wybranych treści programu kształcenia - dostosowanie do potrzeb i możliwości uczniów i osiągnięcia kluczowe. 3. Ćwiczenia w konstruowaniu przedmiotowego systemu oceniania z historii sztuki, uwzględniającego kryteria społeczno-wychowawcze, w tym systematyczne uczenie się, aktywność, ciekawość poznawczą, umiejętność współpracy w grupie; ochronę własności intelektualnych, korzystanie z różnych źródeł informacji itp. 4. Ćwiczenia w formowaniu treści kształcenia. 5. Ćwiczenia w ustalaniu kanonu dzieł na lekcje historii sztuki; 6. Ćwiczenia w konstruowaniu rozkładu materiału na lekcje historii sztuki - szkoły plastyczne - pięcioletni cykl kształcenia. 7. Ćwiczenia w konstruowaniu rozkładu materiału na lekcje historii sztuki - liceum ogólnokształcące - cykl czteroletni. 8. Projektowanie zajęć (tworzenie scenariuszy) z uwzględnieniem różnorodnych metod, a zwłaszcza aktywizujących i stymulujących nauczanie poszukujące; uwzględnianie w scenariuszach celów lekcji formułowanych od strony umiejętności (operacyjnych), powiązania treści z innymi przedmiotami; uwzględnianie w scenariuszach indywidualnych potrzeb uczniów i potrzeb klasy. 9. Projektowanie zajęć - tworzenie konspektów z uwzględnieniem różnorodnych metod. 10. Projektowanie zajęć - tworzenie prezentacji multimedialnych dla zakresu sztuki pierwotnej i starożytnej i średniowiecznej. Znaczenie technologii IT dla w nauczaniu przedmiotu. 11. Projektowanie zajęć - tworzenie prezentacji multimedialnych dla sztuki średniowiecznej. Wykorzystanie reprodukcji zgodnie z prawem autorskim i prawem własności. 12. Projektowanie zajęć - tworzenie pomocy dydaktycznych z wykorzystaniem technologii IT dla zakresu sztuki nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko). 13. Projektowanie zajęć z wykorzystaniem filmów o sztuce zgodnie z prawem autorskim i prawem własności. 14. Projektowanie zajęć z podręcznikiem do nauczania historii sztuki. 15. Kolokwium zaliczeniowe - test sprawdzający wiedzę.
Zajęcia na platformie moodle - semestr zimowy:
1. Opracowanie przedmiotowego systemu oceniania. 2. Opracowanie projektu edukacyjnego z wybranymi treściami historii sztuki. 3. Opracowanie scenariusza zajęć prowadzonych metoda wykładu z prezentacja multimedialną. 4. Opracowanie konspektu zajęć prowadzonych z wykorzystaniem uczenia się we współpracy. 5. Opracowanie scenariusza zajęć prowadzonych metodą heurystyczną. 6. Opracowanie konspektu zajęć prowadzonych zróżnicowanymi metodami (co najmniej trzy metody). 7. Ćwiczenie z zakresu dostosowania wymagań edukacyjnych do zamieszczonej na platformie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. 8. Zapoznanie studentów z wzorcowymi materiałami do prowadzenia zajęć.
|
W cyklu 2022/23_L:
Semestr letni 1. Zasady projektowania dydaktycznego w przygotowywaniu narzędzi pomiaru, kontroli i oceny i praktyczne ćwiczenia w prowadzeniu zajęć. 2. Egzamin maturalny z historii sztuki - zasady organizowania i wymagania i praktyczne ćwiczenia w prowadzeniu zajęć. 3. Egzamin maturalny z historii sztuki - analiza osiągnięć abiturientów. 4. Analiza arkuszy maturalnych pod kątem różnorodności zadań i sprawdzanych umiejętności i praktyczne ćwiczenia w prowadzeniu zajęć. 5. Kanon dzieł w arkuszach maturalnych i praktyczne ćwiczenia w prowadzeniu zajęć. 6. Analiza sprawozdań i zestawień CKE dotyczących umiejętności uczniów i praktyczne ćwiczenia w prowadzeniu zajęć. 7. Praktyczne ćwiczenia w formułowaniu testu jednokrotnego wyboru. 8. Przykłady testów jednokrotnego wyboru - demonstracja studenckich opracowań. 9. Praktyczne ćwiczenia w formułowaniu różnych zadań zamkniętych. 10. Przykłady w formułowaniu zadań zamkniętych - demonstracja studenckich opracowań. 11. Praktyczne ćwiczenia w projektowaniu zadań otwartych, sprawdzających umiejętności analizy dzieła sztuki. 12. Przykłady w formułowaniu zadań otwartych - demonstracja studenckich opracowań. 13. Praktyczne ćwiczenia w formułowaniu zadań otwartych o charakterze wypracowania; demonstracja studenckich zadań i omówienie ich pod kątem przydatności. 14. Projektowanie i przygotowanie narzędzi dydaktycznych (w oparciu o technologie informacyjno-komunikacyjne), niezbędne w nauczaniu historii sztuki. 15. Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania zadań z zakresu analizy dzieła sztuki - zasady doboru dzieł. 16. Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania zadań z zakresu analizy dzieła sztuki - model oceniania opisu i analizy dzieła architektury antycznej. 17. Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania zadań z zakresu analizy dzieła sztuki - model oceniania opisu i analizy dzieła architektury romańskiej. 18.Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania zadań z zakresu analizy dzieła sztuki - model oceniania opisu i analizy dzieła architektury gotyckiej. 19. Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania zadań z zakresu analizy dzieła sztuki - model oceniania opisu i analizy dzieła architektury renesansowej. 20. Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania zadań z zakresu analizy dzieła sztuki - model oceniania opisu i analizy dzieła architektury barokowej. 21. Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania zadań z zakresu analizy dzieła sztuki - dobór dzieł, model oceniana opisu dzieła rzeźbiarskiego. 22. Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania - analiza porównawcza dwóch dzieł rzeźbiarskich. 23. Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania zadań z zakresu analizy dzieła sztuki - opis dzieła malarskiego (ikonograficzny i formalny). 24.Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania z zakresu analizy dzieła sztuki - analiza porównawcza pary dzieł malarskich. 25. Konstruowanie wymagań edukacyjnych - założenia. 26. Praktyczne ćwiczenia w konstruowaniu wymagań edukacyjnych. 27. Lekcja ćwiczeniowa historii sztuki - sztuka starożytna lub średniowieczna (demonstracja umiejętności studentów). 28. Lekcja ćwiczeniowa historii sztuki - sztuka nowożytna (demonstracja umiejętności studentów). 29. Lekcja ćwiczeniowa historii sztuki - sztuka od klasycyzmu do okresu Młodej Polski (demonstracja umiejętności studentów). 30. Lekcja ćwiczeniowa historii sztuki - sztuka XX wieku po secesji.
Zajęcia na platformie moodle - semestr letni: 1. Diagnoza edukacyjna - przygotowanie testu progowego. 2. Formułowanie celów ogólnych w historii sztuki. 3. Formułowanie celów szczegółowych w historii sztuki. 4. Formułowanie celów operacyjnych - taksonomia Benjamina Blooma. 5. Formułowanie celów operacyjnych - taksonomia Bolesława Niemierki. 6. Rola nauczyciela historii sztuki - budzenie potrzeb edukacyjnych w zakresie przedmiotu. 7. Podręcznik i jego znaczenie w nauczaniu historii sztuki. 8. Treści nauczania historii sztuki a korelacja z innymi przedmiotami.
Semestr letni - 60 godzin oraz 15 godzin e-learning - 6 punktów ECTS, w tym udział w ćwiczeniach stacjonarnych i e-learningowych - 2,5 punktów ECTS, indywidualna lektura - 1,5 punktów ECTS, wykonywanie zadań - 2 punkty ECTS
|
W cyklu 2023/24_Z:
Semestr zimowy 1. Program kształcenia w zakresie historii sztuki – omówienie dostępnych opracowań, dyskusja dotycząca wyboru programu dostosowanego do potrzeb i możliwości uczniów. 2. Ćwiczenia w formowaniu wybranych treści programu kształcenia - dostosowanie do potrzeb i możliwości uczniów i osiągnięcia kluczowe. 3. Ćwiczenia w konstruowaniu przedmiotowego systemu oceniania z historii sztuki, uwzględniającego kryteria społeczno-wychowawcze, w tym systematyczne uczenie się, aktywność, ciekawość poznawczą, umiejętność współpracy w grupie; ochronę własności intelektualnych, korzystanie z różnych źródeł informacji itp. 4. Ćwiczenia w formowaniu treści kształcenia. 5. Ćwiczenia w ustalaniu kanonu dzieł na lekcje historii sztuki; 6. Ćwiczenia w konstruowaniu rozkładu materiału na lekcje historii sztuki - szkoły plastyczne - pięcioletni cykl kształcenia. 7. Ćwiczenia w konstruowaniu rozkładu materiału na lekcje historii sztuki - liceum ogólnokształcące - cykl czteroletni. 8. Projektowanie zajęć (tworzenie scenariuszy) z uwzględnieniem różnorodnych metod, a zwłaszcza aktywizujących i stymulujących nauczanie poszukujące; uwzględnianie w scenariuszach celów lekcji formułowanych od strony umiejętności (operacyjnych), powiązania treści z innymi przedmiotami; uwzględnianie w scenariuszach indywidualnych potrzeb uczniów i potrzeb klasy. 9. Projektowanie zajęć - tworzenie konspektów z uwzględnieniem różnorodnych metod. 10. Projektowanie zajęć - tworzenie prezentacji multimedialnych dla zakresu sztuki pierwotnej i starożytnej i średniowiecznej. Znaczenie technologii IT dla w nauczaniu przedmiotu. 11. Projektowanie zajęć - tworzenie prezentacji multimedialnych dla sztuki średniowiecznej. Wykorzystanie reprodukcji zgodnie z prawem autorskim i prawem własności. 12. Projektowanie zajęć - tworzenie pomocy dydaktycznych z wykorzystaniem technologii IT dla zakresu sztuki nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko). 13. Projektowanie zajęć z wykorzystaniem filmów o sztuce zgodnie z prawem autorskim i prawem własności. 14. Projektowanie zajęć z podręcznikiem do nauczania historii sztuki. 15. Kolokwium zaliczeniowe - test sprawdzający wiedzę.
Zajęcia na platformie moodle - semestr zimowy:
1. Opracowanie przedmiotowego systemu oceniania. 2. Opracowanie projektu edukacyjnego z wybranymi treściami historii sztuki. 3. Opracowanie scenariusza zajęć prowadzonych metodą wykładu z prezentacja multimedialną. 4. Opracowanie konspektu zajęć prowadzonych z wykorzystaniem uczenia się we współpracy. 5. Opracowanie scenariusza zajęć prowadzonych metodą heurystyczną. 6. Opracowanie konspektu zajęć prowadzonych zróżnicowanymi metodami (co najmniej trzy metody). 7. Ćwiczenie z zakresu dostosowania wymagań edukacyjnych do zamieszczonej na platformie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. 8. Zapoznanie studentów z wzorcowymi materiałami do prowadzenia zajęć.
Semestr zimowy - 30 godzin oraz 15 godzin e-learning 2 punkty ECTS w tym 15 godzin praca własna - wykonywanie zadań.
|
W cyklu 2023/24_L:
Semestr letni 1. Zasady projektowania dydaktycznego w przygotowywaniu narzędzi pomiaru, kontroli i oceny. 2. Egzamin maturalny z historii sztuki - zasady organizowania i wymagania. 3. Egzamin maturalny z historii sztuki - analiza osiągnięć abiturientów. 4. Analiza arkuszy maturalnych pod kątem różnorodności zadań i sprawdzanych umiejętności. 5. Kanon dzieł w arkuszach maturalnych. 6. Analiza sprawozdań i zestawień CKE dotyczących umiejętności uczniów. 7. Praktyczne ćwiczenia w formułowaniu testu jednokrotnego wyboru. 8. Przykłady testów jednokrotnego wyboru - demonstracja studenckich opracowań. 9. Praktyczne ćwiczenia w formułowaniu różnych zadań zamkniętych. 10. Przykłady w formułowaniu zadań zamkniętych - demonstracja studenckich opracowań. 11. Praktyczne ćwiczenia w projektowaniu zadań otwartych, sprawdzających umiejętności analizy dzieła sztuki. 12. Przykłady w formułowaniu zadań otwartych - demonstracja studenckich opracowań. 13. Praktyczne ćwiczenia w sprawdzaniu wypracowań uczniowskich w oparciu o kryteria CKE. 14. Projektowanie i przygotowanie narzędzi dydaktycznych (w oparciu o technologie informacyjno-komunikacyjne), niezbędne w nauczaniu historii sztuki. 15. Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania zadań z zakresu analizy dzieła sztuki - zasady doboru dzieł. 16. Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania zadań z zakresu analizy dzieła sztuki - model oceniania opisu i analizy dzieła architektury antycznej. 17. Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania zadań z zakresu analizy dzieła sztuki - model oceniania opisu i analizy dzieła architektury romańskiej. 18.Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania zadań z zakresu analizy dzieła sztuki - model oceniania opisu i analizy dzieła architektury gotyckiej. 19. Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania zadań z zakresu analizy dzieła sztuki - model oceniania opisu i analizy dzieła architektury renesansowej. 20. Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania zadań z zakresu analizy dzieła sztuki - model oceniania opisu i analizy dzieła architektury barokowej. 21. Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania zadań z zakresu analizy dzieła sztuki - dobór dzieł, model oceniana opisu dzieła rzeźbiarskiego. 22. Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania - analiza porównawcza dwóch dzieł rzeźbiarskich. 23. Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania zadań z zakresu analizy dzieła sztuki - opis dzieła malarskiego (ikonograficzny i formalny). 24.Ćwiczenia w konstruowaniu modeli oceniania z zakresu analizy dzieła sztuki - analiza porównawcza pary dzieł malarskich. 25. Konstruowanie wymagań edukacyjnych - założenia. 26. Praktyczne ćwiczenia w konstruowaniu wymagań edukacyjnych. 27. Lekcja ćwiczeniowa historii sztuki - sztuka starożytna lub średniowieczna (demonstracja umiejętności studentów). 28. Lekcja ćwiczeniowa historii sztuki - sztuka nowożytna (demonstracja umiejętności studentów). 29. Lekcja ćwiczeniowa historii sztuki - sztuka od klasycyzmu do okresu Młodej Polski (demonstracja umiejętności studentów). 30. Lekcja ćwiczeniowa historii sztuki - sztuka XX wieku po secesji.
Zajęcia na platformie moodle - semestr letni: 1. Diagnoza edukacyjna - przygotowanie testu progowego. 2. Formułowanie celów ogólnych w historii sztuki. 3. Formułowanie celów szczegółowych w historii sztuki. 4. Formułowanie celów operacyjnych - taksonomia Benjamina Blooma. 5. Formułowanie celów operacyjnych - taksonomia Bolesława Niemierki. 6. Rola nauczyciela historii sztuki - budzenie potrzeb edukacyjnych w zakresie przedmiotu. 7. Podręcznik i jego znaczenie w nauczaniu historii sztuki. 8. Treści nauczania historii sztuki a korelacja z innymi przedmiotami.
Semestr letni - 60 godzin oraz 15 godzin e-learning - 6 punktów ECTS, w tym udział w ćwiczeniach stacjonarnych i zdalnie - 2,5 punktów ECTS, indywidualna lektura - 1,5 punktów ECTS, wykonywanie zadań - 2 punkty ECTS
|
E-Learning
E-Learning (pełny kurs)
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
nie dotyczy
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Semestr zimowy - 30 godzin oraz 15 godzin e-learning 2 punkty ECTS w tym 15 godzin praca własna - wykonywanie zadań. | W cyklu 2023/24_L: Semestr letni - 60 godzin oraz 15 godzin e-learning - 6 punktów ECTS, w tym udział w ćwiczeniach stacjonarnych i zdalnie - 2,5 punktów ECTS, indywidualna lektura - 45 godzin - 1,5 punktów ECTS, wykonywanie zadań 60 godzin - 2 punkty ECTS | W cyklu 2022/23_Z: Semestr zimowy - 30 godzin oraz 15 godzin e-learning 2 punkty ECTS w tym 15 godzin praca własna - wykonywanie zadań. |
Poziom przedmiotu
podstawowy
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Symbole efektów kształcenia dla przedmiotu dydaktyka historii sztuki - wykład zostały ustalone ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r., poz. 1450) z późniejszymi zmianami (Tekst jednolity rozporządzenia w Obwieszczeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 kwietnia 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2021 poz. 890); na podstawie art. 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U.poz. 1668, z późn. zm. 2).
W zakresie wiedzy:
Studentka/student zna miejsce przedmiotów historia sztuki i plastyka w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych: etapie II i III.
Student/studentka zna podstawę programową przedmiotu plastyka na II i III etapie edukacyjnym oraz podstawy programowe przedmiotu historia sztuki na III etapie edukacyjnych zgodne z ogłoszonymi w rozporządzeniach Ministra Szkolnictwa Wyższego i Edukacji Narodowej oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego; zna ich cele kształcenia i treści nauczania, na poszczególnych etapach edukacyjnych.
Studentka/student postrzega przedmioty plastyka i historia sztuki w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia.
Student/studentka zna strukturę wiedzy w zakresie przedmiotów, kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotów i prowadzenia zajęć;
Studentka/student rozumie potrzebę integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotowej; zna zagadnienia związane z programami nauczania historii sztuki i plastyki; zna zasady tworzenia i modyfikacji programów kształcenia;
Student/studentka zna zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału;
Studentka/student zna kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela historii sztuki i/lub plastyki, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej; rozumie zasady dostosowania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów oraz stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym;
Student/studentka rozumie, jakie znaczenie ma dla ucznia autorytet nauczyciela, zna zasady kreowania właściwych sytuacji dydaktycznych oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji;
Studentka/student potrafi moderować interakcję między uczniami;
Student/studentka zna rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
Studentka/student zna konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania stosowany w przedmiotach historia sztuki i plastyka, w tym metody aktywizujące (metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia). Zna zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć.
Student/studentka potrafi dobrać metodykę realizacji do poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotów plastyka i historii sztuki,
Studentka/student zna rozwiązania merytoryczne i metodyczne, a także dobre praktyki w dostosowywaniu zajęć do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotów: historia sztuki i plastyka, a także ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym;
Student/studentka zna organizację pracy w klasie szkolnej i grupach; rozumie potrzebę indywidualizacji nauczania, zna zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, a także formy pracy specyficzne dla historii sztuki i plastyki, w tym: wycieczki, zajęcia terenowe, konkursy przedmiotowe oraz zagadnienia związane z pracą domową;
Studentka/student zna sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej na lekcjach plastyki i historii sztuki, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; rozumie zasady pobudzania do myślenia komputacyjnego w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotów;
Student/studentka rozumie zasady wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów, zwłaszcza w odniesieniu do historii sztuki;
Studentka/student zna podstawowe metody kształcenia w odniesieniu do historii sztuki i plastyki a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych w kształceniu w ich zakresie oraz poszanowania praw własności intelektualnej;
Student/studentka zna rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; rozróżnia ocenianie zewnętrzne i wewnętrzne; w ocenianiu wewnętrznym rozróżnia ocenianie bieżące, semestralne i roczne, zna funkcje oceny;
Studentka/student zna zasady organizowania i wymagania egzaminu maturalnego z historii sztuki, a także egzaminu dyplomowego z historii sztuki w szkołach plastycznych - kończących etap edukacyjny przedmiotu historia sztuki
Student/studentka zna sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów.
Studentka/student zna zasady diagnozy wstępnej grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanych przedmiotów plastyka i historia sztuki oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności;
Student/studentka rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;
Studentka/student zna warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej;
Studentka/student rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy.
Liczba ECTS - 3
Udział w zajęciach - 30 godzin
Lektura własna i przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 60 godzin
W zakresie wiedzy:
Studentka/student zna miejsce przedmiotów historia sztuki i plastyka w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych: etapie II i III.
Student/studentka zna podstawę programową przedmiotu plastyka na II i III etapie edukacyjnym oraz podstawy programowe przedmiotu historia sztuki na III etapie edukacyjnych zgodne z ogłoszonymi w rozporządzeniach Ministra Szkolnictwa Wyższego i Edukacji Narodowej oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego; zna ich cele kształcenia i treści nauczania, na poszczególnych etapach edukacyjnych.
Studentka/student postrzega przedmioty plastyka i historia sztuki w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia.
Student/studentka zna strukturę wiedzy w zakresie przedmiotów, kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotów i prowadzenia zajęć;
Studentka/student rozumie potrzebę integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotowej; zna zagadnienia związane z programami nauczania historii sztuki i plastyki; zna zasady tworzenia i modyfikacji programów kształcenia;
Student/studentka zna zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału;
Studentka/student zna kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela historii sztuki i/lub plastyki, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej; rozumie zasady dostosowania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów oraz stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym;
Student/studentka rozumie, jakie znaczenie ma dla ucznia autorytet nauczyciela, zna zasady kreowania właściwych sytuacji dydaktycznych oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji;
Studentka/student potrafi moderować interakcję między uczniami;
Student/studentka zna rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
Studentka/student zna konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania stosowany w przedmiotach historia sztuki i plastyka, w tym metody aktywizujące (metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia). Zna zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć.
Student/studentka potrafi dobrać metodykę realizacji do poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotów plastyka i historii sztuki,
Studentka/student zna rozwiązania merytoryczne i metodyczne, a także dobre praktyki w dostosowywaniu zajęć do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotów: historia sztuki i plastyka, a także ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym;
Student/studentka zna organizację pracy w klasie szkolnej i grupach; rozumie potrzebę indywidualizacji nauczania, zna zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, a także formy pracy specyficzne dla historii sztuki i plastyki, w tym: wycieczki, zajęcia terenowe, konkursy przedmiotowe oraz zagadnienia związane z pracą domową;
Studentka/student zna sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej na lekcjach plastyki i historii sztuki, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; rozumie zasady pobudzania do myślenia komputacyjnego w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotów;
Student/studentka rozumie zasady wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów, zwłaszcza w odniesieniu do historii sztuki;
Studentka/student zna podstawowe metody kształcenia w odniesieniu do historii sztuki i plastyki a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych w kształceniu w ich zakresie oraz poszanowania praw własności intelektualnej;
Student/studentka zna rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; rozróżnia ocenianie zewnętrzne i wewnętrzne; w ocenianiu wewnętrznym rozróżnia ocenianie bieżące, semestralne i roczne, zna funkcje oceny;
Studentka/student zna zasady organizowania i wymagania egzaminu maturalnego z historii sztuki, a także egzaminu dyplomowego z historii sztuki w szkołach plastycznych - kończących etap edukacyjny przedmiotu historia sztuki
Student/studentka zna sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów.
Studentka/student zna zasady diagnozy wstępnej grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanych przedmiotów plastyka i historia sztuki oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności;
Student/studentka rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;
Studentka/student zna warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej;
Studentka/student rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy.
Liczba ECTS - 3
Udział w zajęciach - 30 godzin
Lektura własna i przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 60 godzin
Kody
Efekty umiejętności
D.1.U1.
D.1.U2.
D.1.U3.
D.1.U4.
D.1.U5.
D.1.U6.
D.1.U7.
D.1.U8.
D.1.U9.
D.1.U10.
D.1.U11.
Efekty kompetencji
D.1.K1.
D.1.K2.
D.1.K3.
D.1.K4.
D.1.K5.
D.1.K6.
D.1.K7.
D.1.K8.
D.1.K9.
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Wymagania wstępne
Ukończony drugi rok studiów I stopnia na kierunku historia sztuki.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- właściwie dobrać program kształcenia,
- sformułować rozkład materiału do liczby godzin w poszczególnych latach nauki;
- identyfikować powiązania treści historii sztuki z
innymi treściami nauczania;
- dostosować sposób komunikacji podczas nauczania historii sztuki do poziomu rozwojowego uczniów;
-obierać w nauczaniu historii sztuki metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne;
- identyfikować typowe zadania szkolne z historii sztuki z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi; formułować zadania i modele odpowiedzi,
- kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy z historii sztuki;
- podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
- merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu;
- konstruować sprawdziany z historii sztuki służące ocenie danych umiejętności uczniów;
- rozpoznać typowe dla historii sztuki błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym;
- przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia;
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
-adaptowania metody pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów w ramach przedmiotu historia sztuki;
-popularyzowania wiedzy z historii sztuki wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym;
- zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych w zakresie nauk o sztuce oraz systematycznej aktywności;
-promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej;
- kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów;
- budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz
kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;
- rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;
- kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu;
- stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę.
Kryteria oceniania
Kryteria oceny
ocena 2 (ndst):
Studentka/student nie spełnia wymagań na ocenę dostateczną i/lub przekroczył dopuszczalny limit nieobecności nieusprawiedliwionych.
ocena 3 (dst)
Student/studentka z pomocą dydaktyka potrafi dobrać program kształcenia; w miarę poprawnie formułuje rozkład materiału; w stopniu ogólnym wiąże treści nauczania historii sztuki z innymi przedmiotami; posługuje się w miarę komunikatywnym językiem; zna różne metody pracy i w miarę możliwości potrafi dobierać właściwe do potrzeb i możliwości uczniów; dobiera i przygotowuje w miarę poprawne środki dydaktyczne z wykorzystaniem prostych programów IT; identyfikuje z celami kształcenia i przygotowuje zadania szkolne wraz z modelami odpowiedzi; potrafi w miarę możliwości kreować sytuacje właściwe dydaktycznie i podejmować współpracę z różnymi podmiotami w szkole; potrafi oceniać merytorycznie pracę uczniów i przeprowadzać diagnozę jego wiedzy i umiejętności; wykazuje pewne umiejętności popularyzowania wiedzy z historii sztuki, rozumie potrzebę zachęcania uczniów do aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, potrafi promować odpowiedzialne wykorzystywanie materiałów cyfrowych i szanuje własność intelektualną; formułuje narzędzia kontroli i oceny w stopniu zadowalającym.
ocena 4 (db)
Studentka/student samodzielnie dobiera program kształcenia i potrafi dokonać jego adaptacji; dobrze formułuje rozkład materiału; wiąże treści nauczania historii sztuki z innymi przedmiotami; potrafi posługiwać się językiem zrozumiałym dla ucznia; dobrze zna stosuje różne metody pracy i potrafi je dobierać do potrzeb i możliwości uczniów; przygotowuje dobrej jakości materiały i środki dydaktyczne z wykorzystaniem technologii IT; identyfikuje z celami kształcenia i przygotowuje na dobrym poziomie zadania szkolne wraz z modelami odpowiedzi; potrafi kreować sytuacje właściwe dydaktycznie i podejmować współpracę z różnymi podmiotami w szkole i poza nią; dobrze ocenia pod względem merytorycznym pracę uczniów i przeprowadza diagnozę, kontrole i ocenę jego wiedzy i umiejętności; wykazuje umiejętności popularyzowania wiedzy z historii sztuki na dobrym poziomie, rozumie potrzebę zachęcania uczniów do aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, promuje i odpowiedzialnie wykorzystuje materiały cyfrowe i szanuje własność intelektualną; formułuje dobre narzędzia kontroli i oceny.
ocena 5 (bdb)
Student/studentka samodzielnie dobiera program kształcenia i dokonuje jego adaptacji na bardzo dobrym poziomie; znakomicie radzi sobie z formułowaniem rozkładu materiału; wiąże treści nauczania historii sztuki z innymi przedmiotami; znakomicie potrafi posługiwać się językiem zrozumiałym dla ucznia; Bardzo dobrze zna i stosuje różne metody pracy, potrafi je dobierać do potrzeb i możliwości uczniów; przygotowuje bardzo dobrej jakości materiały i środki dydaktyczne z wykorzystaniem technologii IT; identyfikuje z celami kształcenia i przygotowuje na bardzo dobrym poziomie zadania szkolne wraz z modelami odpowiedzi; potrafi kreować sytuacje właściwe dydaktycznie i podejmować współpracę z różnymi podmiotami w szkole i poza nią; Bardzo dobrze radzi sobie z oceną pod względem merytorycznym pracy uczniów i przeprowadza diagnozę, kontrole i ocenę jego wiedzy i umiejętności; wykazuje duże umiejętności popularyzowania wiedzy z historii sztuki na bardzo dobrym poziomie, rozumie potrzebę zachęcania uczniów do aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, promuje i odpowiedzialnie wykorzystuje materiały cyfrowe i szanuje własność intelektualną; formułuje bardzo dobre narzędzia kontroli i oceny.
Weryfikacja
1. Obecność na zajęciach - dopuszczalne dwie nieobecności w każdym semestrze.
2. Wykonywanie zadań i branie udziału w omawianiu ich.
Praktyki zawodowe
Praktyki
Studentów obowiązują praktyki zawodowe w szkołach i innych placówkach oświatowych. Praktyki dydaktyczne obejmują liczbę 120 godzin na zajęciach historii sztuki oraz 30 godzin pod kierunkiem pedagoga/psychologa szkolnego.
Literatura
Literatura podstawowa
1. Kawka K., Lewińska B, Program nauczania historii sztuki, Wydawnictwo Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2023.
2. Lewińska B., Dzieło sztuki, jego opis i analiza w kontekście egzaminu maturalnego z historii sztuki, Wyd. Naukowe UKSW, Warszawa 2023.
3. Lewińska B., Mierzwiak J., Kozak W., Vademecum Nauczyciela. Wdrażanie podstawy programowej w szkole ponadpodstawowej. Plastyka, Historia sztuki, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019.
4. Lewińska B., Kieler W., Ars Longa. Przemiany sztuki od Wenus z Willendorfu do Ogrodu rozkoszy ziemskich. Podręcznik do historii sztuki cz. 1, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2021.
5. Lewińska B., Kieler W., Ars Longa. Przemiany sztuki od Szpitala Niewiniątek do Huśtawki Fragonarda. Podręcznik do historii sztuki cz. 2, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2022.
Literatura uzupełniająca
1. Lewińska Beata, Jak formułować wymagania na egzamin dyplomowy na przykładzie szkół plastycznych, Szkoła Artystyczna, zeszyt 1/2018, s. 49-66, wyd. Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2018.
2. Informator o egzaminie maturalnym z historii sztuki od roku szkolnego 2014/15, CKE, Warszawa 2013.
3. Arkusze maturalne z lat 2005-2003 dostępne na www. cke.gov.pl
W cyklu 2021/22_Z:
wiczenia z metodyki nauczania historii sztuki mają na celu praktykowanie wiedzy nabytej na wykładzie: dydaktyka historii sztuki i plastyki dla wszystkich studentów, którzy chcą zdobyć kwalifikacje pedagogiczne ustalone ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, (Dz. U. z 2019 r., poz. 1450 na podstawie art. 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U.poz. 1668, z późn. zm. 2). Przedmiot prowadzony jest III roku historii sztuki studiów I stopnia oraz dla I roku historii sztuki studiów II stopnia (jesli studenci II stopnia go nie zrealizowali na I stopniu, a chcą zdobyć kwalifikacje pedagogiczne). Przedmiot realizowany jest w części w formie E-Lerningowej na platformie Moodle. Łączna liczba godzin przedmiotu Semestr zimowy - 30 godzin oraz 15 godzin e-learning
|
W cyklu 2021/22_L:
1. Gagnee R., Briggs L.J., Wager, Zasady projektowania dydaktycznego, WSiP, Warszawa 1992 2. Gęsicki J., Jak nie zwariować w szkole? WSiP, Warszawa 1999 3. Hamer H., Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczyciela , Veda, Warszawa 1994 4. Joyce B., Calhoun E., Hopkins D., Przykłady modeli uczenia się i nauczania, WSiP, Warszawa 1999 5. Mikina A., Jak skonstruować grę dydaktyczną, WSiP, Warszawa 1997 6. Mikina A., Zając B., Jak wdrażać metodę projektów, Impuls, Kraków 2004 7. Sołtys D., Szmigel M. K., Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie diagnozy edukacyjnej, Kraków 1997.
|
W cyklu 2022/23_Z:
1. Gagnee R., Briggs L.J., Wager, Zasady projektowania dydaktycznego, WSiP, Warszawa 1992 2. Gęsicki J., Jak nie zwariować w szkole? WSiP, Warszawa 1999 3. Hamer H., Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczyciela , Veda, Warszawa 1994 4. Joyce B., Calhoun E., Hopkins D., Przykłady modeli uczenia się i nauczania, WSiP, Warszawa 1999 5. Mikina A., Jak skonstruować grę dydaktyczną, WSiP, Warszawa 1997 6. Mikina A., Zając B., Jak wdrażać metodę projektów, Impuls, Kraków 2004 7. Sołtys D., Szmigel M. K., Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie diagnozy edukacyjnej, Kraków 1997.
|
W cyklu 2022/23_L:
1. Gagnee R., Briggs L.J., Wager, Zasady projektowania dydaktycznego, WSiP, Warszawa 1992 2. Gęsicki J., Jak nie zwariować w szkole? WSiP, Warszawa 1999 3. Hamer H., Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczyciela , Veda, Warszawa 1994 4. Joyce B., Calhoun E., Hopkins D., Przykłady modeli uczenia się i nauczania, WSiP, Warszawa 1999 5. Mikina A., Jak skonstruować grę dydaktyczną, WSiP, Warszawa 1997 6. Mikina A., Zając B., Jak wdrażać metodę projektów, Impuls, Kraków 2004 7. Sołtys D., Szmigel M. K., Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie diagnozy edukacyjnej, Kraków 1997.
|
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura podstawowa 1. Kawka K., Lewińska B, Program nauczania historii sztuki, Wydawnictwo Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2023. 2. Lewińska B., Dzieło sztuki, jego opis i analiza w kontekście egzaminu maturalnego z historii sztuki, Wyd. Naukowe UKSW, Warszawa 2023. 3. Lewińska B., Mierzwiak J., Kozak W., Vademecum Nauczyciela. Wdrażanie podstawy programowej w szkole ponadpodstawowej. Plastyka, Historia sztuki, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019. 4. Lewińska B., Kieler W., Ars Longa. Przemiany sztuki od Wenus z Willendorfu do Ogrodu rozkoszy ziemskich. Podręcznik do historii sztuki cz. 1, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2021. 5. Lewińska B., Kieler W., Ars Longa. Przemiany sztuki od Szpitala Niewiniątek do Huśtawki Fragonarda. Podręcznik do historii sztuki cz. 2, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2022.
Literatura uzupełniająca
1. Lewińska Beata, Jak formułować wymagania na egzamin dyplomowy na przykładzie szkół plastycznych, Szkoła Artystyczna, zeszyt 1/2018, s. 49-66, wyd. Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2018. 2. Informator o egzaminie maturalnym z historii sztuki od roku szkolnego 2014/15, CKE, Warszawa 2013.
|
W cyklu 2023/24_L:
Literatura podstawowa 1. Kawka K., Lewińska B, Program nauczania historii sztuki, Wydawnictwo Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2023. 2. Lewińska B., Dzieło sztuki, jego opis i analiza w kontekście egzaminu maturalnego z historii sztuki, Wyd. Naukowe UKSW, Warszawa 2023. 3. Lewińska B., Mierzwiak J., Kozak W., Vademecum Nauczyciela. Wdrażanie podstawy programowej w szkole ponadpodstawowej. Plastyka, Historia sztuki, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019. 4. Lewińska B., Kieler W., Ars Longa. Przemiany sztuki od Wenus z Willendorfu do Ogrodu rozkoszy ziemskich. Podręcznik do historii sztuki cz. 1, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2021. 5. Lewińska B., Kieler W., Ars Longa. Przemiany sztuki od Szpitala Niewiniątek do Huśtawki Fragonarda. Podręcznik do historii sztuki cz. 2, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2022.
Literatura uzupełniająca
1. Lewińska Beata, Jak formułować wymagania na egzamin dyplomowy na przykładzie szkół plastycznych, Szkoła Artystyczna, zeszyt 1/2018, s. 49-66, wyd. Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2018. 2. Informator o egzaminie maturalnym z historii sztuki od roku szkolnego 2014/15, CKE, Warszawa 2013. 3. Arkusze maturalne z lat 2005-2023 dostępne na www cke.gov.pl
|
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Link do przedmiotu https://teams.microsoft.com/l/team/19%3asYkAta9Qfpc01VcRHWCR1TbwBQUNvTv2nFsI1jI5m2I1%40thread.tacv2/conversations?groupId=29de9c89-827b-4442-a96a-ccc811381425&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
|
W cyklu 2022/23_Z:
|
W cyklu 2022/23_L:
Jest to kontynuacja zajęć rozpoczętych w semestrze zimowym.
|
W cyklu 2023/24_L:
Jest to kontynuacja zajęć rozpoczętych w semestrze zimowym.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: