Lektorat języka łacińskiego WNHS-HS-LJŁ2r
Treści merytoryczne:
Rok II:
ablativus absolutus;
coninctivus praesentis, imperfecti, perfeci, plusquamperfecti activi i passivi; coniunctivus z zdaniu głównym/ coninctivus praesentis, imperfecti, perfeci, plusquamperfecti activi and passivi;
zdania podrzędne: przyczynowe, przyzwalające, okresy warunkowe, zdania skutkowe, podmiotowe, czasowe, consecutio temporum
nominativus cum infinitivo;
gerundium i gerundivum;
infinitivus futuri activi i passivi;
coniugatio periphrastica activa i passiva;
verba deponentia, semideponentia, anomala, defectiva;
lektura tekstów, wyrażeń, zwrotów, przysłów, inskrypcji i sentencji łacińskich o stopniu trudności dostosowanym do znajomości materiału gramatycznego i leksykalnego
Metody oceny:
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć)
śródsemestralne pisemne prace kontrolne
kontrola obecności (student może być nieobecny na 3 zajęciach w semestrze)/ attendance
egzamin
W cyklu 2021/22_Z:
Treści merytoryczne: Rok II: ablativus absolutus; coninctivus praesentis, imperfecti, perfeci, plusquamperfecti activi i passivi; coniunctivus z zdaniu głównym/ coninctivus praesentis, imperfecti, perfeci, plusquamperfecti activi and passivi; zdania podrzędne: przyczynowe, przyzwalające, okresy warunkowe, zdania skutkowe, podmiotowe, czasowe, consecutio temporum nominativus cum infinitivo; gerundium i gerundivum; coniugatio periphrastica activa i passiva; verba deponentia, semideponentia, anomala, defectiva; lektura tekstów, wyrażeń, zwrotów, przysłów, inskrypcji i sentencji łacińskich o stopniu trudności dostosowanym do znajomości materiału gramatycznego i leksykalnego Metody oceny: ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) śródsemestralne pisemne prace kontrolne egzamin |
W cyklu 2021/22_L:
Treści merytoryczne: Rok II: ablativus absolutus; coninctivus praesentis, imperfecti, perfeci, plusquamperfecti activi i passivi; coniunctivus z zdaniu głównym/ coninctivus praesentis, imperfecti, perfeci, plusquamperfecti activi and passivi; zdania podrzędne: przyczynowe, przyzwalające, okresy warunkowe, zdania skutkowe, podmiotowe, czasowe, consecutio temporum nominativus cum infinitivo; gerundium i gerundivum; coniugatio periphrastica activa i passiva; verba deponentia, semideponentia, anomala, defectiva; lektura tekstów, wyrażeń, zwrotów, przysłów, inskrypcji i sentencji łacińskich o stopniu trudności dostosowanym do znajomości materiału gramatycznego i leksykalnego Metody oceny: ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) śródsemestralne pisemne prace kontrolne egzamin |
W cyklu 2022/23_Z:
Treści merytoryczne: Rok II: ablativus absolutus; coninctivus praesentis, imperfecti, perfeci, plusquamperfecti activi i passivi; coniunctivus z zdaniu głównym/ coninctivus praesentis, imperfecti, perfeci, plusquamperfecti activi and passivi; zdania podrzędne: przyczynowe, przyzwalające, okresy warunkowe, zdania skutkowe, podmiotowe, czasowe, consecutio temporum nominativus cum infinitivo; gerundium i gerundivum; coniugatio periphrastica activa i passiva; verba deponentia, semideponentia, anomala, defectiva; lektura tekstów, wyrażeń, zwrotów, przysłów, inskrypcji i sentencji łacińskich o stopniu trudności dostosowanym do znajomości materiału gramatycznego i leksykalnego Metody oceny: ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) śródsemestralne pisemne prace kontrolne egzamin |
W cyklu 2022/23_L:
Treści merytoryczne: Rok II: ablativus absolutus; coninctivus praesentis, imperfecti, perfeci, plusquamperfecti activi i passivi; coniunctivus z zdaniu głównym/ coninctivus praesentis, imperfecti, perfeci, plusquamperfecti activi and passivi; zdania podrzędne: przyczynowe, przyzwalające, okresy warunkowe, zdania skutkowe, podmiotowe, czasowe, consecutio temporum nominativus cum infinitivo; gerundium i gerundivum; coniugatio periphrastica activa i passiva; verba deponentia, semideponentia, anomala, defectiva; lektura tekstów, wyrażeń, zwrotów, przysłów, inskrypcji i sentencji łacińskich o stopniu trudności dostosowanym do znajomości materiału gramatycznego i leksykalnego Metody oceny: ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) śródsemestralne pisemne prace kontrolne egzamin |
W cyklu 2023/24_Z:
Treści merytoryczne: Rok II: ablativus absolutus; indicativus: perfecti activi et passivi, plusquamperfecti activi et passivi, Futuri II, activi et passivi gerundium i gerundivum; verba deponentia, semideponentia, anomala, defectiva; lektura tekstów, wyrażeń, zwrotów, przysłów, inskrypcji i sentencji łacińskich o stopniu trudności dostosowanym do znajomości materiału gramatycznego i leksykalnego Metody oceny: ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) śródsemestralne pisemne prace kontrolne |
W cyklu 2023/24_L:
Treści merytoryczne: czas plusquamperfecti activi et passivi, futuri II activi et passivi; coninctivus praesentis, imperfecti, perfeci, plusquamperfecti activi i passivi; coniunctivus z zdaniu głównym/ coninctivus praesentis, imperfecti, perfeci, plusquamperfecti activi and passivi; zdania podrzędne: przyczynowe, przyzwalające, okresy warunkowe, zdania skutkowe, podmiotowe, czasowe, consecutio temporum nominativus cum infinitivo; gerundium i gerundivum; coniugatio periphrastica activa i passiva; lektura tekstów zarówno z podręcznika jak i dostarczanych przez prowadzącą zajęcia |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
wiedza: student nazywa, rozróżnia i charakteryzuje poznane pojęcia gramatyczne, wskazuje i dobiera odpowiednie formy, stosuje właściwe elementy gramatyczne
umiejętności: student rozwiązuje podstawowe problemy gramatyczne i składniowe, posługuje się sprawnie słownikiem łacińsko-polskim, tłumaczy zdania i teksty łacińskie
kompetencje: student pracuje w zespole, postrzega relacje między językiem łacińskim a językami nowożytnymi, ma świadomość odniesień do kultury antycznej w literaturze i kulturze polskiej
punkty ECTS:
udział w zajęciach - 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz., konsultacje - 5 godz., tłumaczenie tekstów - 10 godz., przygotowanie do egzaminu - 20 godz. + 3 pkt.
Kryteria oceniania
- przygotowanie do zajęć,
- obecność na zajęciach (dopuszczalne 3 nieobecności w semestrze),
- zaliczenia pisemne w trakcie semestru oraz na zakończenie każdego semestru
Literatura
Teksty i ćwiczenia zawarte w materiałach dostarczanych przez osobę prowadzącą zajęcia
Słownik łacińsko-polski, opr. K. Kumaniecki, PWN Ćwiczenia z języka łacińskiego, I. Salamonowicz-Górska, UKSW
W cyklu 2023/24_L:
Teksty i ćwiczenia zawarte w materiałach dostarczanych przez osobę prowadzącą zajęcia Słownik łacińsko-polski, opr. K. Kumaniecki, PWN |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
zaliczenie materiału lektoratu jęz. łacińskiego dla I roku studiów I st. |
W cyklu 2021/22_L:
zaliczenie materiału lektoratu jęz. łacińskiego dla I roku studiów I st. |
W cyklu 2022/23_Z:
zaliczenie materiału lektoratu jęz. łacińskiego dla I roku studiów I st. |
W cyklu 2022/23_L:
zaliczenie materiału lektoratu jęz. łacińskiego dla I roku studiów I st. |
W cyklu 2023/24_Z:
zaliczenie materiału lektoratu jęz. łacińskiego dla I roku studiów I st. |
W cyklu 2023/24_L:
Zaliczenie I roku oraz pierwszego semestru II roku |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: