Krytyka artystyczna WNHS-HS-KAć
Ćwiczenia towarzyszą wykładowi na ten sam temat i są poświęcone nauce lektury oraz pisania krytycznych tekstów i analiz dzieł sztuki nowoczesnej. Część zajęć będzie dotyczyć sposobu czytania wystaw sztuki.
Po wspólnym omówieniu poszczególnych modeli dyskursów krytycznych skupimy się na:
1. lekturze dzieł oraz wystaw sztuki nowoczesnej i współczesnej,
2. pisaniu tekstów krytycznych
3. przygotowywaniu i następnie wygłaszaniu krytycznych analiz dzieł i wystaw sztuki na forum
4. umiejętnym artykułowaniu własnych sądów podczas polemicznych dyskusji.
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
- posiada informację o zasadach budowania i funkcjonowania dyskursu krytycznego w świecie artystycznym
- zna terminologię z zakresu krytyki artystycznej
UMIEJĘTNOŚCI
Student posiada umiejętność:
- krytycznego analizowania i opisywania dzieł, wystaw i wydarzeń ze świata sztuki nowoczesnej
- formułowania krytycznych wypowiedzi słownych i pisemnych na temat budowy i struktury dzieł malarstwa i rzeźby nowoczesnej
- analizowania tekstów krytycznych, esejów publicystycznych, esejów naukowych na temat sztuki nowoczesnej
- praktycznego zastosowania odmiennych modeli pisania analiz dzieł sztuki nowoczesnej
- publicznego prezentowania i dyskutowania o dziełach sztuki
Opis ECTS (2 pkt.)
Nakład pracy studenta:
30 godzin - udział w ćwiczeniach;
15 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia;
5 godzin - samodzielna praca nad przygotowaniem pracy pisemnej; poprawa pracy pisemnej;
10 godzin - przygotowanie prezentacji na temat wybranego dzieła/wystawy sztuki.
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie na podstawie:
1. obecności i aktywności na zajęciach z zadanych do przeczytania lektur, możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecności w semestrze, nieobecność w dniu wygłoszenia prezentacji nie może być nieusprawiedliwiona (wymagane jest wówczas dostarczenie usprawiedliwienia/zwolnienia lekarskiego);
2. aktywnego udziału w dyskusjach na zajęciach na temat przeczytanych artykułów.
3. zaliczenia prezentacji krytycznej analizy wystawy sztuki; czas trwania prezentacji powinien wynosić od 30 do 35 minut, należy uwzględnić informacje m. in. zawarte w zadanych do przeczytania lekturach;
4. pozytywnej oceny z pracy pisemnej będącej recenzją wystawy sztuki, praca powinna liczyć od 6000 do 8000 znaków ze spacjami.
Brak spełnienia jakiegokolwiek warunku z powyżej wymienionych uniemożliwia uzyskanie zaliczenia zajęć.
W czasie pandemii zajęcia odbywają się online w czasie rzeczywistym
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
- Z. Kruczkowska, Główne tendencje w polskiej krytyce sztuki. Kraków 2002
- H. Morawska, Francuscy pisarze i krytycy o malarstwie 1820-1876, T. 1 W poszukiwaniu nowoczesności, T. 2. Antologia. Romantyzm, T. 3. Antologia. Realizm, Warszawa 1977
- A. Osęka, Poddanie Arsenału. O plastyce polskiej 1955-1970. Warszawa 1971
- M. Ratajczak, [16. wystawa grupy Wprost], w: Świat przedstawiony? O grupie "Wprost", red. M. Kitowska-Łysiak, ss. 291-293.
- A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa 2009
- J. Stajuda, Wprost, w: Świat przedstawiony? O grupie "Wprost", red. M. Kitowska-Łysiak, ss. 275-276.
- Teksty o malarzach. Antologia polskiej krytyki artystycznej 1890-1918, red. W. Jaworska i W. Juszczak, Wrocław 1976.
Literatura uzupełniająca:
- M. Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004
- A. Ptaszkowska, Wierzęw wolność, ale nie nazywam się Beethoven, Gdańsk 2010
- Raster. Macie swych krytyków. Antologia tekstów, red. J. Banasiak, Warszawa 2009
- S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012
- D. Wasilewska, Język krytyczny Tytusa Czyżewskiego, w: Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. D. Wasilewska, Kraków 2017, s. 159-175.
- D. Wasilewska, Przełom czy kontynuacja? Polska krytyka artystyczna 1917-1930 wobec tradycji młodopolskiej, Kraków 2013
- W. Wierzchowska, Sąd nieocenzurowany, czyli 23 wywiady z krytykami sztuki, Łódź 1989
- Z dziejów polskiej krytyki i teorii sztuki, T. 1 Myśli o sztuce w okresie romantyzmu, opr. E. Grabska, S. Morawski; T. 2 Spór o rację bytu polskiej sztuki narodowej (1857-1891), opr. I. Jakimowicz
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa: - A. Osęka, Poddanie Arsenału. O plastyce polskiej 1955-1970. Warszawa 1971 Literatura uzupełniająca: - M. Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004 |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: - A. Osęka, Poddanie Arsenału. O plastyce polskiej 1955-1970. Warszawa 1971 Literatura uzupełniająca: - M. Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004 |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura podstawowa: - A. Osęka, Poddanie Arsenału. O plastyce polskiej 1955-1970. Warszawa 1971 Literatura uzupełniająca: - M. Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004 |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa: - A. Osęka, Poddanie Arsenału. O plastyce polskiej 1955-1970. Warszawa 1971 Literatura uzupełniająca: - M. Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: