Jerozolima:architektura-ludzie-historia WNHS-HS-Jalh
Jerozolima - święte miasto trzech religii monoteistycznych: wyróżnienie czy przekleństwo?
Jerozolima biblijna: konfrontacja przekazu religijnego a archeologia.
Jerozolima czasów Heroda Wielkiego i Jezusa: urbanistyka i architektura.
Colonia Aelia Capitolina - rzymskie miasto Hadriana.
Hagiapolis, czyli ku Jerozolimie chrześcijańskiej: utrata znaczenia teologicznego Jerozolimy wg niektórych autorów wczesnochrześcijańskich.
Poszukiwania Grobu świętego.
Miasto chrześcijańskie: od Konstantyna I do najazdu arabskiego.
Medinat al-bajt al-maqdis - Jerozolima we wczesnym islamie.
Epoka wypraw krzyżowych: inwestycje budowlane w XII w.
Jerozolima pod rządami osmańskimi.
Polscy pielgrzymi i podróżnicy do Ziemi Świętej w średniowieczu i nowożytności (do końca XVIII w.).
Ogradzanie się Jerozolimy w końcu XIX i pierwszej połowie XX w.
Nowa epoka w dziejach Jerozolimy po 1948 r.
Jerozolima - stolica współczesnego Medinat Israel.
W cyklu 2023/24_L:
Jerozolima - święte miasto trzech religii monoteistycznych: wyróżnienie czy przekleństwo? Jerozolima biblijna: konfrontacja przekazu religijnego a archeologia. Jerozolima czasów Heroda Wielkiego i Jezusa: urbanistyka i architektura. Colonia Aelia Capitolina - rzymskie miasto Hadriana. Hagiapolis, czyli ku Jerozolimie chrześcijańskiej: utrata znaczenia teologicznego Jerozolimy wg niektórych autorów wczesnochrześcijańskich. Poszukiwania Grobu świętego. Miasto chrześcijańskie: od Konstantyna I do najazdu arabskiego. Medinat al-bajt al-maqdis - Jerozolima we wczesnym islamie. Epoka wypraw krzyżowych: inwestycje budowlane w XII w. Jerozolima pod rządami osmańskimi. Polscy pielgrzymi i podróżnicy do Ziemi Świętej w średniowieczu i nowożytności (do końca XVIII w.). Ogradzanie się Jerozolimy w końcu XIX i pierwszej połowie XX w. Nowa epoka w dziejach Jerozolimy po 1948 r. Jerozolima - stolica współczesnego Medinat Israel. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne; zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki;
Zna i rozumie w zaawansowany stopniu metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma uporządkowaną znajomość teorii i metodologii stosowanych w historii sztuki oraz zna jej najnowsze osiągnięcia;
Ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi;
Potrafi rozpoznać różnie rodzaje i różne typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych zagadnień lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i piśmie w języku polskim i obcym; umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawne opracowanymi fotografiami dzieł sztuki;
Jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego, w których jest gotów odegrać rolę lidera.
Kryteria oceniania
Obecność na wykładzie - dopuszczalne dwie nieobecności.
Przygotowanie pracy pisemnej w formie eseju naukowego w języku polskim na wybrany (przesz studenta) temat z zakresu urbanistyki, architektury lub ochrony dziedzictwa kulturowego Jerozolimy. Objętość tekstu ok. 9000 znaków (poza bibliografia).
Każda praca będzie omówiona ze studentem w celu właściwej jej oceny.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Armstrong K., Jerozolima. Miasto trzech religii, przekł. B. Cendrowska, Warszawa 2000.
Jerozolima w kulturze europejskiej, red. P. Paszkiewicz, T. Zadrożny, Warszawa 1997.
Nowogórski P., Od madinat bajt al-maqdis do al-quds. Jerozolima w cywilizacji wczesnego islamu, w: Hereditatem cognoscere, red. Z. Kobyliński, Warszawa, 2004, s. 27-38.
Sebag Montefiore S., Jerozolima. Biografia, przekł. M. Antosiewicz, W. Jeżewski, Warszawa 2011.
W cyklu 2023/24_L:
Armstrong K., Jerozolima. Miasto trzech religii, przekł. B. Cendrowska, Warszawa 2000. |
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: