Jerozolima i jej odzwierciedlenie w architekturze europejskiej WNHS-HS-JEROZ
Oto szczegółowy zestaw tematów, które zostaną omówione na wykładzie
Namiot Spotkania i Arka Przymierza
Świątynia Salomona i Heroda
Wizja Ezechiela Świątynia arabska
Nazareth i Domki Loretańskie
Betleem i Nawiązania do bazyliki Narodzenia
Wizje planu Jerozolimy
Drogi Męki i kalwarie włoskie
Jerozolima zgorzelecka
Jerozolimy polskie w XVII wieku
Kaplica grobu Pańskiego
Inne obiekty jerozolimskie i ich kopie
Katedra krzyżowców w Jerozolimie
Anastasis w Jerozolimie i w Europie
Problem Gosławic
Scala Santa w Rzymie i poza nim.
Rzym jako Nowa Jerozolima
San Pietro in Montorio w Rzymie – miejsce ukrzyżowania
Niebieska Jerozolima i Akwizgran.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Dla I stopnia HS;
wiedza:
zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość
stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii
ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.
umiejętności:
posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w
mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie
przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i
poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki;
potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także
interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi
komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie
swoje stanowisko.
Dla II stopnia HS:
wiedza:
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach
rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne; zna
zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki;
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji
dzieł sztuki, ma uporządkowaną znajomość teorii i metodologii
stosowanych w historii sztuki oraz zna jej najnowsze osiągnięcia;
ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej
powiązaniach z naukami humanistycznymi;
umiejętności:
potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury
wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z
zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w
celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w
procesie historyczno-kulturowym;
posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi
w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst
naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi
fotografiami dzieł sztuki;
kompetencje:
jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji
specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie
jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest
przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska
społecznego, w których jest gotów odgrywać rolę lidera.
Kryteria oceniania
Głównym kryterium oceny jest przeprowadzenie egzaminu ustnego na platformie Teams z zagadnień przedstawionych na wykładach.
Literatura
M. Liverani, Nie tylko Biblia. Historia starożytnego Izraela, Warszawa 2010
Z. Bania, Święte miary jerozolimskie, Warszawa 1997.
Pielgrzymowanie i sztuka, Wrocław 2005
Jerozolima w kulturze europejskiej, Warszawa 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: