Jewish art - what does it mean? Selected painters and sculptors of Poland and Europe in the 19th and 20th centuries WNHS-HS-JART
TEMATY ZAJĘĆ:
1. Zajęcia organizacyjne - omówienie sylabusa, warunków zaliczenia, sposobu oceniania i skali ocen. Próba odpowiedzi na pytanie - czym jest sztuka narodowa (polska, amerykańska, turecka)?
2. Wykład: Sztuka żydowska przed nowoczesnością. Definicja narodu i kultury narodowej. Czytanie i analiza tekstu: Aaron Rosen, Review Essay Filling in the Picture: The Jewish Art Question.
3. Wykład: Sztuka przełomu – twórczość artystów w czasach Haskali w kontekście sztuki europejskiej. Główni przedstawiciele i ich sztuka – jej cele, forma, ikonografia. Czytanie i analiza tekstu: Adri K. Offenberg, Meijer de Haan’s Uriel Acosta.
4. Wykład: Żyd Wieczny Tułacz. Diaspora w oczach artystów żydowskich przełomu 19 i 20 wieku. Ahaswer. Czytanie i analiza tekstu: Mirjam Rajner i Ahuva Klein, The Wanderings of Hermann Struck’s Ahasver: The Rediscovery of a Forgotten Painting and Its Evocative Transformation.
5. Wykład: Orient jako symbol tęsknoty za Ziemią Izraela, a Orient jako podstawa kultury państwa Izrael. Czytanie i analiza tekstu: Batsheva Goldman-Ida, Boris Schatz, Abel Pann and the Bezalel School of Arts and Crafts in Jerusalem.
6. Wykład: Postać Chrystusa w sztuce artystów żydowskich – ewolucja znaczeń.
Czytanie i analiza tekstu: Allison Gamble, Marc Chagall’s White Crucifixion.
7. Wykład: Poszukiwanie stylu narodowego Diaspory. Grupa Jung Idisz i inni. Czytanie i analiza wybranych tekstów z reprintu magazynu „Jung Idisz”, 1919-1921, numery 1-6.
W cyklu 2022/23_L:
JAK W OPISIE OGÓLNYM. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1) Uczestnik wykładów posiada podstawową wiedzę na temat znaczenia historii sztuki żydowskiej wśród nauk humanistycznych oraz ma świadomość jej specyfiki przedmiotowej i metodologicznej.
2. Student ma uporządkowaną podstawową wiedzę na temat rodzajów, funkcji i ikonografii świeckiej sztuki żydowskiej.
3. Zna i rozumie podstawowe metody interpretacji dzieł sztuki żydowskiej oraz właściwą dla niej terminologię. Rozumie wpływ uwarunkowań historycznych i kulturowych na sztukę i jej symbolikę.
4. Ma świadomość złożoności zagadnień związanych ze sztuką żydowską i konieczności jej badania.
5. Zna instytucje zajmujące się badaniem zagadnień związanych ze sztuką żydowską.
6. Potrafi skonstruować logiczną wypowiedź pisemną i ustną w języku angielskim (forma pisemna, prezentacja) na temat ikonografii sztuki żydowskiej na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Nakład pracy studenta obejmuje 30 (15 x 2) godzin wykładu monograficznego, 60 (30 x 2) godzin czytania i analizy wybranych tekstów, odpowiedzi na pytania, rozwiązywanie quizów - łącznie 90 godzin (45 x 2) = 3 ECTS.
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się poprzez: aktywny udział w zajęciach – udział w dyskusji, stawianie pytań, odpowiedzi na pytania, przeczytanie i analiza zadanego tekstu i przygotowanie zagadnień do dyskusji / rozwiązanie krótkiego testu / pisemne określenie poruszanych w nim zagadnień (7 tekstów obowiązkowych).
OCENA SEMESTRALNA MAX 100 PKT SKŁADA SIĘ Z ELEMENTÓW:
1. Udział w zajęciach – każde zajęcia (2 godziny lekcyjne) = 2 pkt - max 30 pkt. Dopuszczalna jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona. Każda ponadwymiarowa nieobecność nieusprawiedliwiona = - 2 pkt od oceny semestralnej.
2. Przeczytanie i analiza wskazanego tekstu i przygotowanie zagadnień do dyskusji / rozwiązanie krótkiego testu / pisemne określenie poruszanych w nim zagadnień – 7 x 10 pkt = 70
ILOŚĆ PUNKTÓW ZALICZAJĄCA KURS = 60, MAKSYMALNA ILOŚĆ PUNKTÓW = 100
SKALA OCEN SEMESTRALNYCH:
60 - 75 PKT - 3,0 />75 - 80 - 3,5 / >80 - 89 - 4,0 / >89- 95 - 4,5 / >95 - 100 - 5,0
Praktyki zawodowe
NIE DOTYCZY
Literatura
1. Allison Gamble, 'Marc Chagall's White Crucifixion'.
2. Batsheva Goldman-Ida, 'Boris Schatz, Abel Pann and the Bezalel School of Arts and Crafts in Jerusalem'.
3. Magazines "Yung Yidish" - 1919-1921 issues 1-6.
4. Adri K. Offenberg, 'Meijer de Haan's Uriel Acosta'.
5. Mirjam Rajner and Ahuva Klein, The Wanderings of Hermann Struck's Ahasver: The Rediscovery of a Forgotten Painting and Its Evocative Transformation.
6. Aaron Rosen, Review Essay Filling in the Picture: The Jewish Art Question. Lecture Jewish art before modernity.
7. Hirszenberg Brothers: in Search of the Promised Land, Łódź-Warszawa 2017.
8. David A. Brenner, Promoting East European Jewry: Ost und West, Ethnic Identity, and the German-Jewish Audience.
9. Articles in English indicated by the lecturer to be studied by the students for improve their knowledge.
Literatura dodatkowa:
Insiders and Outsiders: Dilemmas of East European Jewry, de. Cohen R.I., Frankel J., Hoffman S., Oxford-Portland, Oregon, 2010.
Jewish artists and Central-Eastern Europe: art centers, identity, heritage from the 19th century to the Second World War: the First Congress of Jewish Art in Poland, ed. by J. Malinowski, R. Piątkowska, T. Sztyma-Knasiecka, Warszawa 2010.
Reconstructing Jewish identity in pre-and post-Holocaust literature and culture, L. Aleksandrowicz-Pędich, M. Pakier (eds.), Frankfurt am Main 2012.
N. Styrna, Artyści żydowscy w Krakowie 1873-1939, katalog wystawy / Jewish artists in Kraków 1873-1939, exhibition catalogue, Kraków 2008.
W cyklu 2022/23_L:
JAK W OPISIE OGÓLNYM. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: