Inwentaryzacja i dokumentacja historyczna zabytków WNHS-HS-IiDHZć
Ćwiczenia obejmują zapoznanie z metodami inwentaryzacji zabytków ruchomych oraz z metodami badań historii [proweniencji] danego obiektu.
Student podczas ćwiczeń i samodzielnej pracy badawczej zyskuje również umiejętności w zakresie inwentaryzacji (prawidłowego i wyczerpującego wypełniania "białej karty").
Zajęcia odbywają się w terenie (Warszawa), e-learningu/googleclass, stacjonarnie (wstęp do ćwiczeń, prezentacje studentów, konsultacje.
Zajęcia stacjonarne obejmują: problematykę związaną z badaniami proweniencyjnymi (prezentacje studentów), dokumentacją historyczną, analizą obiektu, interpretacją zebranych informacji.
Zajęcia w terenie obejmują przeprowadzenie inwentaryzacji wybranych obiektów - pomiary, fotografie, stan zachowania, technika, opis.
Samodzielne badania obejmują zebranie bibliografii obiektu, zapoznanie się z literaturą go dotyczącą, analizę danych, dokonanie dokumentacji historycznej.
Tematy
1. Cel i zakres inwentaryzacji, dokumentacji historycznej obiektu w powiązaniu z zadaniami instytucji ochrony zabytków.
2. Opis i analiza obiektów ruchomych - materiał, technika, stan zachowania, treść, forma, ikonografia.
3. Dokumentacja historyczna – metody poszukiwania źródeł na podstawie analizy zabytku w kontekście historycznym, kulturowym.
4. Inwentaryzacja malarstwa, rzeźby - praktyczne umiejętności - W TERENIE - Proponowane obiekty: MNW, Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie (rzeźba, mała architektura); Cmentarz Żydowski w Warszawie, ul Okopowa - rzeźba, nagrobki, mała architektura, inne parki warszawskie - Pole Mokotowskie, Park Żeromskiego.
5. Praca zaliczeniowa - opracowanie pełnego opisu i dokumentacji danego zabytku/zespołu zabytków ("biała karta") – 1 rzeźba w plenerze – praca samodzielna lub w grupach.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach badania zabytków; zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki.
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji dzieł sztuki. Ma uporządkowaną wiedzę o zasadach inwentaryzacji zbiorów, ich dokumentacji historycznej w instytucjach ochrony dóbr kultury.
Umiejętności:
Student - korzystając z wiedzy teoretycznej, przy użyciu specjalistycznej terminologii – potrafi dokonać opisu, analizy, interpretacji oraz dokumentacji zabytku ruchomego. Wyniki swoich badań potrafi przedstawić w logicznie i przystępnie skonstruowanej formie – pisemnej/prezentacji multimedialnej. Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy zabytków ruchomych.
Na podstawie analizy teoretycznej zabytku potrafi przeprowadzić kwerendy we właściwych instytucjach, zasobach cyfrowych i internetowych w celu uzyskania źródeł do dokumentacji historycznej obiektu.
Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim w szczególności dotyczącej inwentaryzacji i dokumentacji zabytku („biała karta”, fotografie).
Potrafi pracować samodzielnie i w grupie według z góry obranego planu pracy obejmującego zadania polegające na pełnym opracowaniu zabytku ruchomego/zespołu zabytków pozwalające na jego właściwym wykorzystaniu i ochronie.
Kompetencje:
Student rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy ekspertów w przypadku napotkanych trudności
Ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy z zakresu opisu, analizy zabytków i dokumentacji historycznej zabytków ruchomych, tym samym rozumie konieczność pracy zespołowej w instytucjach ochrony dziedzictwa oraz zasadność ciągłego uzupełniania i rozwijania swojej wiedzy i umiejętności zawodowych.
Wkład pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach - 30 godzin
- opracowanie opisów 2 zabytku wraz z analizą i dokumentacją historyczną w formie pisemnej - 30 godzin
Razem 60 godzin - 2 ECTS
Kryteria oceniania
Ocena semestralna= 100 punktów:
- udział w zajęciach (dopuszczalna są 2 nieobecności nieusprawiedliwione - znaczy w przypadku zajęć odbywających się co 2 tygodnie = nieobecność na 2 zajęciach w 1 dniu; każda następna nieobecność (2 zajęcia) skutkuje odjęciem 7 pkt) - 25 pkt
- przedstawienie prezentacji na podstawie wskazanego artykułu - 25 pkt
- przygotowanie i oddanie w terminie pracy semestralnej - wypełnionych białych kart - wybrany park + rzeźba/zespół rzeźb – praca w grupach - 50 pkt
SKALA OCEN SEMESTRALNYCH:
60 - 79 PKT - 3,0 / 80 -84 - 3,5 / 85 -94 - 4,0 / 95- 97- 4,5 / 98 - 100 - 5,0
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Kalicki W., Khunke M., Sztuka zagrabiona. Uprowadzenie Madonny, Warszawa 2014.
Losos L., Techniki malarskie, Warszawa 1991.
Masłowska A., Kronika wystaw Muzeum Narodowego w Warszawie 1882-2002, Warszawa 2002.
Muzealnictwo, nr 51, Warszawa, KOBIDZ, 2010; Muzealnictwo, nr 52, Warszawa, NIMOZ, 2011; Muzealnictwo, nr 53, Warszawa, NIMOZ, 2012
Problematyka autentyczności dzieł sztuki na polskim rynku. Teoria, praktyka, prawo. Materiały seminariów zorganizowanych w 2010 roku przez Ośrodek Ochrony Zbiorów Publicznych (NIMOZ) przy udziale Stowarzyszenia Antykwariuszy Polskich oraz Domu Aukcyjnego Rempex, red. Robert Pasieczny, Warszawa 2012.
http://www.nimoz.pl/
http://www.nid.pl
http://muzealnictwo.com/
http://www.archiwa.gov.pl
http://www.bn.org.pl
http://fbc.pionier.net
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: