Historia rzemiosła artystycznego WNHS-HS-HRAć
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aaIdWKAuKG_Me5pJXn8PCJdwC2jmPwduQdfayzvl9T_c1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=40af38af-baf5-415d-8422-d17a1a15a1ee&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aL-SrxTQ5U4rzP29PkI9358wxU5MNG4LNXNdwBoOHaa41%40thread.tacv2/conversations?groupId=7340e32d-13a1-469d-984e-60e8dcbe9adb&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aL-SrxTQ5U4rzP29PkI9358wxU5MNG4LNXNdwBoOHaa41%40thread.tacv2/conversations?groupId=7340e32d-13a1-469d-984e-60e8dcbe9adb&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AfDeV3-eKPcDqMn6X-sxMjwIxMQDxe_bXSC3ihSju8QM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7be18615-1f8a-4e09-b40c-fc2230928f54&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AfDeV3-eKPcDqMn6X-sxMjwIxMQDxe_bXSC3ihSju8QM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7be18615-1f8a-4e09-b40c-fc2230928f54&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_L)
I SEMESTR
1. Wybór tematów referatów, omówienie, dobór lektur
2-7. Meblarstwo
8. Kolokwium
9-14. Złotnictwo
15. Kolokwium
II SEMESTR
15-21. Ceramika i porcelana, szkło
22 - Kolokwium
23-29. Tkaniny
30. Kolokwium
W cyklu 2021/22_Z:
I SEMESTR 1. Wybór tematów referatów, omówienie, dobór lektur |
W cyklu 2021/22_L:
II SEMESTR 15-21. Ceramika i porcelana, szkło |
W cyklu 2022/23_Z:
I SEMESTR 1. Wybór tematów referatów, omówienie, dobór lektur |
W cyklu 2023/24_Z:
I SEMESTR 1. Wybór tematów referatów, omówienie, dobór lektur |
W cyklu 2023/24_L:
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studentów z zakresu historii europejskiego rzemiosła artystycznego omawianej na wykładach, poprzez poruszanie szczegółowych zagadnień i prezentowanie ich w formie referatów i prezentacji multimedialnych przygotowywanych przez studentów oraz wspólnych dyskusji. W ramach II semestru omawiane są zagadnienia z dziedziny ceramiki, w tym porcelany zachodnioeuropejski i polskiej oraz tkaniny artystyczne, w tym tkaniny jedwabne (historia, rodzaje i rozwój wzornictwa), tapiserie, kobierce. |
W cyklu 2024/25_Z:
I SEMESTR 1. Wybór tematów referatów, omówienie, dobór lektur |
W cyklu 2024/25_L:
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studentów z zakresu historii europejskiego rzemiosła artystycznego omawianej na wykładach, poprzez poruszanie szczegółowych zagadnień i prezentowanie ich w formie referatów i prezentacji multimedialnych przygotowywanych przez studentów oraz wspólnych dyskusji. W ramach II semestru omawiane są zagadnienia z dziedziny ceramiki, w tym porcelany zachodnioeuropejski i polskiej oraz tkaniny artystyczne, w tym tkaniny jedwabne (historia, rodzaje i rozwój wzornictwa), tapiserie, kobierce. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Opis punktów ECTS (2 punkty ECTS - 1 semestr):
Uczestnictwo w zajęciach - 30 h
Przygotowanie referatu i prezentacji, w tym ewentualne konsultacje z prowadzącym zajęcia - 15 h
Przygotowanie do kolokwium - 15 h
Łącznie: 60 h = 2 punkty ECTS | W cyklu 2023/24_Z: Opis punktów ECTS (2 punkty ECTS - 1 semestr):
Uczestnictwo w zajęciach - 30 h
Przygotowanie referatu i prezentacji, w tym ewentualne konsultacje z prowadzącym zajęcia - 15 h
Przygotowanie do kolokwium - 15 h
Łącznie: 60 h = 2 punkty ECTS | W cyklu 2024/25_L: Opis punktów ECTS (2 punkty ECTS - 1 semestr):
Uczestnictwo w zajęciach - 30 h
Przygotowanie referatu i prezentacji, w tym ewentualne konsultacje z prowadzącym zajęcia - 15 h
Przygotowanie do kolokwium - 15 h
Łącznie: 60 h = 2 punkty ECTS | W cyklu 2022/23_Z: Opis punktów ECTS (2 punkty ECTS - 1 semestr):
Uczestnictwo w zajęciach - 30 h
Przygotowanie referatu i prezentacji, w tym ewentualne konsultacje z prowadzącym zajęcia - 15 h
Przygotowanie do kolokwium - 15 h
Łącznie: 60 h = 2 punkty ECTS | W cyklu 2024/25_Z: Opis punktów ECTS (2 punkty ECTS - 1 semestr):
Uczestnictwo w zajęciach - 30 h
Przygotowanie referatu i prezentacji, w tym ewentualne konsultacje z prowadzącym zajęcia - 15 h
Przygotowanie do kolokwium - 15 h
Łącznie: 60 h = 2 punkty ECTS | W cyklu 2023/24_L: Opis punktów ECTS (2 punkty ECTS - 1 semestr):
Uczestnictwo w zajęciach - 30 h
Przygotowanie referatu i prezentacji, w tym ewentualne konsultacje z prowadzącym zajęcia - 15 h
Przygotowanie do kolokwium - 15 h
Łącznie: 60 h = 2 punkty ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju europejskiego i polskiego rzemiosła artystyczny od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze
Umiejętności:
Student potrafi rozwiązywać problemy w zakresie rzemiosła artystyczne poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę.
student potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu rzemiosła artystycznego.
Student posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
Kompetencje:
Student jest gotowy do współpracy i podejmowania działań na rzecz środowiska społecznego. Jest również przygotowany do samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu rzemiosła artystycznego poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych.
Student jest gotowy do brania odpowiedzialności za ochronę dziedzictwa kulturowego Polski i Europy, w zakresie dzieł rzemiosła artystycznego
Opis punktów ECTS (4 punkty ECTS - 1 i 2 semestr):
Uczestnictwo w zajęciach - 60 h (30 h - 1 semestr; 30h - 2 semestr)
Przygotowanie referatu i prezentacji - 30 h (15h - 1 semestr; 15h - 2 semestr)
Przygotowanie do kolokwium - 30 h
Łącznie: 120 h = 4 punkty ECTS
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z ćwiczeń składa się z ocen za:
1.Referat z prezentacją multimedialną przygotowywany przez studentów (1 referat na 1 semestr, w sumie 2 referat w ciągu kursu)
2. Kolokwia (2 na semestr)
Zajęcia są obowiązkowe
Studentka/student ma prawo do 3 nieusprawiedliwionych nieobecności
KRYTERIA
Na ocenę 2: Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat: rozwoju rzemiosł artystycznych na przestrzeni dziejów; europejskich, w tym polskich, ośrodków i twórców. Student nie potrafi posługiwać się terminologią odnoszącą się do obiektu rzemiosła artystycznego i jego elementów, nie umie rozpoznać materiałów, technik i technologii zastosowanych przy tworzeniu obiektu rzemiosła artystycznego. Student nie wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, nie wykazuje zainteresowania przedmiotem, nie rozumie konieczności samodzielnej pracy i ustawicznego kształcenia. Student nie potrafi zaprezentować swojej wiedzy podczas wygłaszania referatu, nie tworzy prezencji multimedialnej, nie zalicza kolokwiów.
Na ocenę 3: Student posiada podstawową wiedzę na temat: rozwoju rzemiosł artystycznych na przestrzeni dziejów; europejskich, w tym polskich, ośrodków i twórców. Student z trudem posługuje się terminologią odnoszącą się do obiektu rzemiosła artystycznego i jego elementów, umie rozpoznać materiały oraz podstawowe technik i technologie zastosowane przy tworzeniu obiektu rzemiosła artystycznego. Student wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach. Student nie dobiera samodzielnie lektur do tematu referatu, tworzy prezencję na niskim poziomie, zalicza kolokwia na ocenę dostateczną.
Na ocenę 4: Student posiada dobrą wiedzę na temat: rozwoju rzemiosł artystycznych na przestrzeni dziejów; europejskich, w tym polskich, ośrodków i twórców. Student posługuje się terminologią odnoszącą się do obiektu rzemiosła artystycznego i jego elementów, umie rozpoznać materiały oraz podstawowe technik i technologie zastosowane przy tworzeniu i zdobieniu obiektu rzemiosła artystycznego. Student umie rozpoznać podstawowe znaki na obiekcie rzemiosła artystycznego. Student wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, rozumie potrzebę samodzielnej pracy i ustawicznego samokształcenia, wykazuje zainteresowanie przedmiotem. Student potrafi zaprezentować swoją wiedzę podczas wygłaszania referatu, dobiera samodzielnie lektury do tematu, tworzy prezencję multimedialną, zalicza kolokwia na ocenę dobrą.
Na ocenę 5: (W) Student posiada rozszerzoną i usystematyzowaną wiedzę na temat: rozwoju rzemiosł artystycznych na przestrzeni dziejów; europejskich, w tym polskich, ośrodków i twórców. (U)Student płynnie posługuje się terminologią odnoszącą się do obiektu rzemiosła artystycznego i jego elementów, umie rozpoznać materiały oraz podstawowe i specjalne technik i technologie zastosowane przy tworzeniu i zdobieniu obiektu rzemiosła artystycznego. Student umie rozpoznać i interpretować podstawowe znaki na obiekcie rzemiosła artystycznego. (K) Student wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, doskonale rozumie potrzebę samodzielnej pracy i ustawicznego samokształcenia, wykazuje pogłębione zainteresowanie przedmiotem. Student potrafi zaprezentować swoją wiedzę podczas wygłaszania referatu, dobiera samodzielnie lektury do tematu, tworzy atrakcyjną prezencję multimedialną, zalicza kolokwia na ocenę bardzo dobrą
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
I SEMESTR
Lektury uzupełniające. Zagadnienia szczegółowe (do wyboru przez studentów w celu opracowania referatów):
Betlejewska C., Meble gdańskie od XVI do XIX wieku, Warszawa 2001.
Chrzanowski T., Kornecki M., Złotnictwo toruńskie. Studium o wyrobach cechu toruńskiego od wieku XIV do 1832 r., Warszawa 1988.
Frąckowska A., Srebrne kufle gdańskie XVII i XVIII wieku. Typologia, stylistyka, ikonografia, Warszawa 2013.
Gradowski M., Zinkiewicz-Ryndziewicz A., Srebra kultowe i obrzędowe. Katalog zbiorów Muzeum Sztuki Złotniczej w Kazimierzu Dolnym, t. I, Kazimierz Dolny 2008.
Letkiewicz E., Klejnoty w Polsce. Czasy ostatnich Jagiellonów i Wazów, Lublin 2006.
Letkiewicz E., Klejnoty w osiemnastowiecznej Polsce, Lublin 2011.
7. Rządzić i olśniewać Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII wieku, red. nauk. Dariusz Nowacki, Magdalena Piwocka, Danuta Szewczyk-Prokurat, Warszawa 2019.
Ślesiński W., Konserwacja zabytków sztuki, t. 3, Rzemiosło artystyczne, Warszawa 1995.
Woch J., Biedermeier. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2006.
Vasa Sacra. Typy naczyń liturgicznych, ich funkcja i przemiany form na przestrzeni dziejów [ katalog wystawy], red. A. Zinkiewicz-Ryndziewicz, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, Kazimierz Dolny 2008.
Kostrzyńska-Miłosz A., Polskie meble 1918-1939. Forma – funkcja – technika. Warszawa 200.
II SEMESTR
Lektury uzupełniające. Zagadnienia szczegółowe (do wyboru przez studentów w celu opracowania referatów):
Bender A., Kołtryny i tapety - papierowe obicia ścienne w XVI-XIX wieku, „Biuletyn Lubelskiego Towarzystwa Naukowego" 1988[1992], vol. 30, s. 25-36.
Bender A., Złocone kurdybany w Polsce. Z problematyki importu wyrobów artystycznych, Lublin 1992.
Biedrońska-Słotowa B., Kobierce z polskich manufaktur, ( Próba podsumowania) [w:] Tkaniny artystyczne z wieków XVIII i XIX. Materiały sesji naukowej w Zamku Królewskim na Wawelu, Kraków 21 marca 1991, red. M. Piwocka, Kraków 1997, s. 131-163.
Chruszczyńska J., Pasy kontuszowe z polskich manufaktur i pracowni w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1995.
Hennel-Bernasikowa M., Arrasy Zygmunta Augusta, Kraków 1998.
Kasprzak A. J., Szkła z hut radziwiłłowskich, t. I-II, Warszawa 1998.
Polskie szkło do połowy XIX wieku, red. Z. Kamieńska, Wrocław 1987.
Szkurłat A., Manufakturze porcelany i fajansu w Korcu, Warszawa 2011.
Ślesiński W., Konserwacja zabytków sztuki, t. 3, Rzemiosło artystyczne, Warszawa 1995.
W cyklu 2021/22_Z:
I SEMESTR Betlejewska C., Meble gdańskie od XVI do XIX wieku, Warszawa 2001. Chippendale T., The gentleman and cabinet-maker's director, London 1754 Frąckowska A., Srebrne kufle gdańskie XVII i XVIII wieku. Typologia, stylistyka, ikonografia, Warszawa 2013. Gradowski M., Zinkiewicz-Ryndziewicz A., Srebra kultowe i obrzędowe. Katalog zbiorów Muzeum Sztuki Złotniczej w Kazimierzu Dolnym, t. I, Kazimierz Dolny 2008. Kostrzyńska-Miłosz A., Polskie meble 1918-1939. Forma – funkcja – technika. Warszawa 200. Letkiewicz E., Klejnoty w Polsce. Czasy ostatnich Jagiellonów i Wazów, Lublin 2006. Letkiewicz E., Klejnoty w osiemnastowiecznej Polsce, Lublin 2011. Rządzić i olśniewać Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII wieku, red. nauk. Dariusz Nowacki, Magdalena Piwocka, Danuta Szewczyk-Prokurat, Warszawa 2019. Woch J., Biedermeier. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2006. Wojciechowska-Kucięba J., Polskie meble gięte, Lublin 2011. Woźniak M., O naturaliach w sztuce złotniczej. [w:] Sztuka a natura. Materiały XXXVIII Sesji Naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, 23-25 listopada 1989 roku w Katowicach. Katowice: Oddział Górnośląski SHS 1991, s. 191-206. Vasa Sacra. Typy naczyń liturgicznych, ich funkcja i przemiany form na przestrzeni dziejów [ katalog wystawy], red. A. Zinkiewicz-Ryndziewicz, Muzeum |
W cyklu 2021/22_L:
II SEMESTR Lektury uzupełniające. Zagadnienia szczegółowe (do wyboru przez studentów w celu opracowania referatów): • Bender A., Kołtryny i tapety - papierowe obicia ścienne w XVI-XIX wieku, „Biuletyn Lubelskiego Towarzystwa Naukowego" 1988[1992], vol. 30, s. 25-36. |
W cyklu 2022/23_Z:
I SEMESTR Betlejewska C., Meble gdańskie od XVI do XIX wieku, Warszawa 2001. Chippendale T., The gentleman and cabinet-maker's director, London 1754 Frąckowska A., Srebrne kufle gdańskie XVII i XVIII wieku. Typologia, stylistyka, ikonografia, Warszawa 2013. Gradowski M., Zinkiewicz-Ryndziewicz A., Srebra kultowe i obrzędowe. Katalog zbiorów Muzeum Sztuki Złotniczej w Kazimierzu Dolnym, t. I, Kazimierz Dolny 2008. Kostrzyńska-Miłosz A., Polskie meble 1918-1939. Forma – funkcja – technika. Warszawa 200. Letkiewicz E., Klejnoty w Polsce. Czasy ostatnich Jagiellonów i Wazów, Lublin 2006. Letkiewicz E., Klejnoty w osiemnastowiecznej Polsce, Lublin 2011. Rządzić i olśniewać Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII wieku, red. nauk. Dariusz Nowacki, Magdalena Piwocka, Danuta Szewczyk-Prokurat, Warszawa 2019. Woch J., Biedermeier. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2006. Wojciechowska-Kucięba J., Polskie meble gięte, Lublin 2011. Woźniak M., O naturaliach w sztuce złotniczej. [w:] Sztuka a natura. Materiały XXXVIII Sesji Naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, 23-25 listopada 1989 roku w Katowicach. Katowice: Oddział Górnośląski SHS 1991, s. 191-206. Vasa Sacra. Typy naczyń liturgicznych, ich funkcja i przemiany form na przestrzeni dziejów [ katalog wystawy], red. A. Zinkiewicz-Ryndziewicz, Muzeum |
W cyklu 2022/23_L:
II SEMESTR |
W cyklu 2023/24_Z:
I SEMESTR Betlejewska C., Meble gdańskie od XVI do XIX wieku, Warszawa 2001. Chippendale T., The gentleman and cabinet-maker's director, London 1754 Frąckowska A., Srebrne kufle gdańskie XVII i XVIII wieku. Typologia, stylistyka, ikonografia, Warszawa 2013. Gradowski M., Zinkiewicz-Ryndziewicz A., Srebra kultowe i obrzędowe. Katalog zbiorów Muzeum Sztuki Złotniczej w Kazimierzu Dolnym, t. I, Kazimierz Dolny 2008. Kostrzyńska-Miłosz A., Polskie meble 1918-1939. Forma – funkcja – technika. Warszawa 200. Letkiewicz E., Klejnoty w Polsce. Czasy ostatnich Jagiellonów i Wazów, Lublin 2006. Letkiewicz E., Klejnoty w osiemnastowiecznej Polsce, Lublin 2011. Rządzić i olśniewać Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII wieku, red. nauk. Dariusz Nowacki, Magdalena Piwocka, Danuta Szewczyk-Prokurat, Warszawa 2019. Woch J., Biedermeier. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2006. Wojciechowska-Kucięba J., Polskie meble gięte, Lublin 2011. Woźniak M., O naturaliach w sztuce złotniczej. [w:] Sztuka a natura. Materiały XXXVIII Sesji Naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, 23-25 listopada 1989 roku w Katowicach. Katowice: Oddział Górnośląski SHS 1991, s. 191-206. Vasa Sacra. Typy naczyń liturgicznych, ich funkcja i przemiany form na przestrzeni dziejów [ katalog wystawy], red. A. Zinkiewicz-Ryndziewicz, Muzeum |
W cyklu 2023/24_L:
II SEMESTR Lektury uzupełniające. Zagadnienia szczegółowe (do wyboru przez studentów w celu opracowania referatów): • Bender A., Kołtryny i tapety - papierowe obicia ścienne w XVI-XIX wieku, „Biuletyn Lubelskiego Towarzystwa Naukowego" 1988[1992], vol. 30, s. 25-36. • Bender A., Złocone kurdybany w Polsce. Z problematyki importu wyrobów artystycznych, Lublin 1992. • Biedrońska-Słotowa B., Kobierce z polskich manufaktur, ( Próba podsumowania) [w:] Tkaniny artystyczne z wieków XVIII i XIX. Materiały sesji naukowej w Zamku Królewskim na Wawelu, Kraków 21 marca 1991, red. M. Piwocka, Kraków 1997, s. 131-163. • Ceramika Rafaela: majolika istoriato ze zbiorów polskich [katalog wystawy MNW], red. E. Świetlicka, Warszawa 2010. • Chmielewska D., Nachyła O., Majolika wczoraj i dziś, "Szkło i Ceramika" nr 3/2018. • Chrościcki L., Porcelana - znaki wytwórni europejskich, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 2007. • Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E., Tkaniny dekoracyjne. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009. *Chrzanowska Paulina, Szkła artystyczne z polskich manufaktur XVIII w., Warszawa 1987. • Hennel-Bernasikowa M., Arrasy Zygmunta Augusta, Kraków 1998. * Kasprzak A. J., Szkła z hut radziwiłłowskich, t. I-II, Warszawa 1998. • Melegati L., Ceramika: dzieje terakoty, majoliki, kamionki, porcelany, fajansu od starożytności po czasy współczesne, Warszawa, 1997 • Michałowska M., Słownik terminologiczny włókiennictwa, Warszawa 1995. * Polskie szkło do połowy XIX wieku, red. Z. Kamieńska, Wrocław 1987. • Rychlewska M., Hafciarstwo, w: Zarys historii włókiennictwa na ziemiach polskich do końca XVIII wieku, red. J. Kamińska, I. Turnau, Wrocław 1966, s. 548-563. • Szkurłat A., Manufakturze porcelany i fajansu w Korcu, Warszawa 2011. • Szkurłat A., Serwis sułtański. Niezwykłe dzieło Królewskiej Manufaktury Fajansu w Belwederze, Warszawa 2021. • Taszycka M., Hafciarstwo, w: Zarys historii włókiennictwa na ziemiach polskich do końca XVIII wieku, red. J. Kamińska, I. Turnau, Wrocław 1966, s. 247-277. • Wedgwood. Ceramika XVIII - XIX wieku z kolekcji Wedgwood Museum Trust w Barlaston, red. W. Załęska W., Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2002. *Wszystkie arrasy króla. Powroty 2021-1961-1921, [katalog wystawy], red. Jerzy Holc, Magdalena Ozga, Magdalena Piwocka, Zamek Królewski na Wawelu 8 marca – 31 października 2021, Kraków 2021. |
W cyklu 2024/25_Z:
I SEMESTR Betlejewska C., Meble gdańskie od XVI do XIX wieku, Warszawa 2001. Chippendale T., The gentleman and cabinet-maker's director, London 1754 Frąckowska A., Srebrne kufle gdańskie XVII i XVIII wieku. Typologia, stylistyka, ikonografia, Warszawa 2013. Gradowski M., Zinkiewicz-Ryndziewicz A., Srebra kultowe i obrzędowe. Katalog zbiorów Muzeum Sztuki Złotniczej w Kazimierzu Dolnym, t. I, Kazimierz Dolny 2008. Kostrzyńska-Miłosz A., Polskie meble 1918-1939. Forma – funkcja – technika. Warszawa 200. Letkiewicz E., Klejnoty w Polsce. Czasy ostatnich Jagiellonów i Wazów, Lublin 2006. Letkiewicz E., Klejnoty w osiemnastowiecznej Polsce, Lublin 2011. Rządzić i olśniewać Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII wieku, red. nauk. Dariusz Nowacki, Magdalena Piwocka, Danuta Szewczyk-Prokurat, Warszawa 2019. Woch J., Biedermeier. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2006. Wojciechowska-Kucięba J., Polskie meble gięte, Lublin 2011. Woźniak M., O naturaliach w sztuce złotniczej. [w:] Sztuka a natura. Materiały XXXVIII Sesji Naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, 23-25 listopada 1989 roku w Katowicach. Katowice: Oddział Górnośląski SHS 1991, s. 191-206. Vasa Sacra. Typy naczyń liturgicznych, ich funkcja i przemiany form na przestrzeni dziejów [ katalog wystawy], red. A. Zinkiewicz-Ryndziewicz, Muzeum |
W cyklu 2024/25_L:
II SEMESTR Lektury uzupełniające. Zagadnienia szczegółowe (do wyboru przez studentów w celu opracowania referatów): • Bender A., Kołtryny i tapety - papierowe obicia ścienne w XVI-XIX wieku, „Biuletyn Lubelskiego Towarzystwa Naukowego" 1988[1992], vol. 30, s. 25-36. • Bender A., Złocone kurdybany w Polsce. Z problematyki importu wyrobów artystycznych, Lublin 1992. • Biedrońska-Słotowa B., Kobierce z polskich manufaktur, ( Próba podsumowania) [w:] Tkaniny artystyczne z wieków XVIII i XIX. Materiały sesji naukowej w Zamku Królewskim na Wawelu, Kraków 21 marca 1991, red. M. Piwocka, Kraków 1997, s. 131-163. • Ceramika Rafaela: majolika istoriato ze zbiorów polskich [katalog wystawy MNW], red. E. Świetlicka, Warszawa 2010. • Chmielewska D., Nachyła O., Majolika wczoraj i dziś, "Szkło i Ceramika" nr 3/2018. • Chrościcki L., Porcelana - znaki wytwórni europejskich, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 2007. • Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E., Tkaniny dekoracyjne. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009. *Chrzanowska Paulina, Szkła artystyczne z polskich manufaktur XVIII w., Warszawa 1987. • Hennel-Bernasikowa M., Arrasy Zygmunta Augusta, Kraków 1998. * Kasprzak A. J., Szkła z hut radziwiłłowskich, t. I-II, Warszawa 1998. • Melegati L., Ceramika: dzieje terakoty, majoliki, kamionki, porcelany, fajansu od starożytności po czasy współczesne, Warszawa, 1997 • Michałowska M., Słownik terminologiczny włókiennictwa, Warszawa 1995. * Polskie szkło do połowy XIX wieku, red. Z. Kamieńska, Wrocław 1987. • Rychlewska M., Hafciarstwo, w: Zarys historii włókiennictwa na ziemiach polskich do końca XVIII wieku, red. J. Kamińska, I. Turnau, Wrocław 1966, s. 548-563. • Szkurłat A., Manufakturze porcelany i fajansu w Korcu, Warszawa 2011. • Szkurłat A., Serwis sułtański. Niezwykłe dzieło Królewskiej Manufaktury Fajansu w Belwederze, Warszawa 2021. • Taszycka M., Hafciarstwo, w: Zarys historii włókiennictwa na ziemiach polskich do końca XVIII wieku, red. J. Kamińska, I. Turnau, Wrocław 1966, s. 247-277. • Wedgwood. Ceramika XVIII - XIX wieku z kolekcji Wedgwood Museum Trust w Barlaston, red. W. Załęska W., Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2002. *Wszystkie arrasy króla. Powroty 2021-1961-1921, [katalog wystawy], red. Jerzy Holc, Magdalena Ozga, Magdalena Piwocka, Zamek Królewski na Wawelu 8 marca – 31 października 2021, Kraków 2021. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: