Historia muzeów i kolekcji WNHS-HS-HMiK
Wykład ma na celu zapoznanie studentów z dziejami i mechanizmami tworzenia zbiorów i kolekcji, zarówno prywatnych jak i muzealnych. Zakres chronologiczny obejmuje okres od starożytności po początek wieku XXI.
Zajęcia wstępne obejmują wprowadzenie do metodologii badań nad kolekcjonerstwem, przegląd podstawowych pojęć oraz omówienie typologii muzeów.
Kolejne zajęcia to omówienie chronologiczne z analizą przypadków. I część zatytułowana "Od grobowców po pinakoteki czyli od protozbiorów po narodziny prywatnego kolekcjonerstwa" to omówienie mechanizmów tworzenia zbiorów i kolekcji w starożytności: Egipcie, Grecji, Rzymie. II część zatytułowana "Kościół i dwór" obejmuje omówienie skarbców kościelnych i dworskich oraz kolekcji prywatnych w średniowieczu. III cześć pt. "Wielcy kolekcjonerzy i mecenasi nowożytności" obejmuje omówienie działalności kolekcjonerskiej wybranych królów (w tym polskich), kolejnych papieży, przedstawicieli rodu Medyceuszów i Habsburgów. IV część "Wiek ciekawości i osobliwe kolekcje" obejmuje omówienie gabinetów osobliwości od XVI do XVIII wieku, w krajach niemiecko-języcznych, Anglii, Francji i Italii. W ostatniej cześć zostaną przedstawione kolekcje i ich twórcy, które to zbiory dały podwaliny najważniejszym muzeom europejskim (XVII–pocz. XIX).
W cyklu 2021/22_Z:
Zajęcia odbywają się w czasie rzeczywistym poprzez aplikację MS Teams nazwa zespołu: kod zespołu: link do zespołu: |
W cyklu 2022/23_Z:
Wykład ma na celu zapoznanie studentów z dziejami i mechanizmami tworzenia zbiorów i kolekcji, zarówno prywatnych jak i muzealnych. Zakres chronologiczny obejmuje okres od starożytności po początek wieku XXI. Zajęcia wstępne obejmują wprowadzenie do metodologii badań nad kolekcjonerstwem, przegląd podstawowych pojęć oraz omówienie typologii muzeów. |
W cyklu 2023/24_Z:
Wykład ma na celu zapoznanie studentów z dziejami i mechanizmami tworzenia zbiorów i kolekcji, zarówno prywatnych jak i muzealnych. Zakres chronologiczny obejmuje okres od starożytności po początek wieku XXI. Zajęcia wstępne obejmują wprowadzenie do metodologii badań nad kolekcjonerstwem, przegląd podstawowych pojęć oraz omówienie typologii muzeów. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Opis ECTS
30 godzin - udział w zajęciach = 1 punkt ECTS
30 godzin - lektura własna, przygotowanie do egzaminu = 1 punkt ECTS | W cyklu 2022/23_Z: Opis ECTS
30 godzin - udział w zajęciach = 1 punkt ECTS
30 godzin - lektura własną, przygotowanie do egzaminu = 1 punkt ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna podstawową terminologię nauk humanistycznych oraz terminologię z zakresu historii sztuki na poziomie rozszerzonym i umie stosować ją praktycznie.
Student ma pogłębioną znajomość instytucji kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym
KOMPETENCJE
Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Opis ECTS
30 godzin - udział w zajęciach = 1 punkt ECTS
30 godzin - lektura własną, przygotowanie do egzaminu = 1 punkt ECTS
Kryteria oceniania
Egzamin ustny
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Pomian Krzysztof, Zbieracze i osobliwości. Paryż-Wenecja XVI-XVIII wiek, Lublin 2001.
2. Ryszkiewicz Andrzej, Kolekcjonerzy i miłośnicy, Warszawa 1981.
3. Żygulski Zdzisław, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982.
Lektury uzupełniające:
1. Białonowska Magdalena, Andrzej Ciechanowiecki. Kolekcjoner, marszand, mecenas, Lublin 2013, s. 33-45.
2. Białonowska Magdalena, Alexandre Lenoir i jego Musée des Antiquités et Monuments Français, „Archiwa Biblioteki i Muzea Kościelne” 2007, t. LXXXVIII, s. 5-19.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiNjpXi5LXzAhVDxosKHfnrCFYQFnoECA4QAQ&url=https%3A%2F%2Fczasopisma.kul.pl%2Fabmk%2Farticle%2Fdownload%2F10112%2F8512%2F&usg=AOvVaw2JuJzOD_K_Dw-TuFo73-4h
3. Białonowska Magdalena, Musée National du Moyen Âge w Paryżu w kontekście zainteresowań kulturą średniowiecza w drugiej połowie XVIII i w XIX wieku we Francji, „Muzealnictwo” 2007, nr 48, s. 235-250.
https://nimoz.pl/files/articles/191/muz_48-calosc.pdf
4. Darczyńcy polskich muzeów, red. M. Białonowska, K. Mączewska, Warszawa 2021.
5. Folga-Januszewska Dorota , Muzeologia, Muzeografia, Muzealnictwo, „Muzealnictwo” 2006, nr 47, s. 9-14.
https://nimoz.pl/files/articles/191/muz_47-calosc.pdf
6. Mencfel Michał, Skarbce natury i sztuki. Prywatne gabinety osobliwości, kolekcje sztuki i naturaliów na Śląsku w wiekach XVII i XVIII, Warszawa 2010.
7. Ryszkiewicz Andrzej, Kolekcjonerstwo, [w:] Słownik terminologiczny sztuk pięknych, wyd. IV, red. K. Kubalska-Sulkiewicz, M. Bielska-Łach, A. Manteuffel-Szarota, Warszawa 1996, s. 192.
8. Salerno L., Museum and Collecting, [w:] Encyclopedia of World Art, red. M. Salmi, t. X, London 1965, szp. 377–399.
9. Skarby Rzeczypospolitej: z dziejów kolekcjonerstwa sztuki w Polsce od XIII do końca XVIII wieku, red. Folga-Januszewska D., Rottermund A., Olszanica 2003.
10. Waźbiński Zygmunt, Muzeum i zbiory artystyczne epoki nowożytnej, t. 1, Wiek XV i XVI, Toruń 2006.
W cyklu 2022/23_Z:
Lektury podstawowe: 1. Pomian Krzysztof, Zbieracze i osobliwości. Paryż-Wenecja XVI-XVIII wiek, Lublin 2001. 2. Ryszkiewicz Andrzej, Kolekcjonerzy i miłośnicy, Warszawa 1981. 3. Żygulski Zdzisław, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982. Lektury uzupełniające: 2. Białonowska Magdalena, Alexandre Lenoir i jego Musée des Antiquités et Monuments Français, „Archiwa Biblioteki i Muzea Kościelne” 2007, t. LXXXVIII, s. 5-19. 3. Białonowska Magdalena, Musée National du Moyen Âge w Paryżu w kontekście zainteresowań kulturą średniowiecza w drugiej połowie XVIII i w XIX wieku we Francji, „Muzealnictwo” 2007, nr 48, s. 235-250. 4. Darczyńcy polskich muzeów, red. M. Białonowska, K. Mączewska, Warszawa 2021. 5. Folga-Januszewska Dorota , Muzeologia, Muzeografia, Muzealnictwo, „Muzealnictwo” 2006, nr 47, s. 9-14. 6. Mencfel Michał, Skarbce natury i sztuki. Prywatne gabinety osobliwości, kolekcje sztuki i naturaliów na Śląsku w wiekach XVII i XVIII, Warszawa 2010. 7. Ryszkiewicz Andrzej, Kolekcjonerstwo, [w:] Słownik terminologiczny sztuk pięknych, wyd. IV, red. K. Kubalska-Sulkiewicz, M. Bielska-Łach, A. Manteuffel-Szarota, Warszawa 1996, s. 192. 8. Salerno L., Museum and Collecting, [w:] Encyclopedia of World Art, red. M. Salmi, t. X, London 1965, szp. 377–399. 9. Skarby Rzeczypospolitej: z dziejów kolekcjonerstwa sztuki w Polsce od XIII do końca XVIII wieku, red. Folga-Januszewska D., Rottermund A., Olszanica 2003. 10. Waźbiński Zygmunt, Muzeum i zbiory artystyczne epoki nowożytnej, t. 1, Wiek XV i XVI, Toruń 2006. |
W cyklu 2023/24_Z:
Lektury podstawowe: 1. Pomian Krzysztof, Zbieracze i osobliwości. Paryż-Wenecja XVI-XVIII wiek, Lublin 2001. 2. Ryszkiewicz Andrzej, Kolekcjonerzy i miłośnicy, Warszawa 1981. 3. Żygulski Zdzisław, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982. Lektury uzupełniające: 2. Białonowska Magdalena, Alexandre Lenoir i jego Musée des Antiquités et Monuments Français, „Archiwa Biblioteki i Muzea Kościelne” 2007, t. LXXXVIII, s. 5-19. 3. Białonowska Magdalena, Musée National du Moyen Âge w Paryżu w kontekście zainteresowań kulturą średniowiecza w drugiej połowie XVIII i w XIX wieku we Francji, „Muzealnictwo” 2007, nr 48, s. 235-250. 4. Darczyńcy polskich muzeów, red. M. Białonowska, K. Mączewska, Warszawa 2021. 5. Folga-Januszewska Dorota , Muzeologia, Muzeografia, Muzealnictwo, „Muzealnictwo” 2006, nr 47, s. 9-14. 6. Mencfel Michał, Skarbce natury i sztuki. Prywatne gabinety osobliwości, kolekcje sztuki i naturaliów na Śląsku w wiekach XVII i XVIII, Warszawa 2010. 7. Ryszkiewicz Andrzej, Kolekcjonerstwo, [w:] Słownik terminologiczny sztuk pięknych, wyd. IV, red. K. Kubalska-Sulkiewicz, M. Bielska-Łach, A. Manteuffel-Szarota, Warszawa 1996, s. 192. 8. Salerno L., Museum and Collecting, [w:] Encyclopedia of World Art, red. M. Salmi, t. X, London 1965, szp. 377–399. 9. Skarby Rzeczypospolitej: z dziejów kolekcjonerstwa sztuki w Polsce od XIII do końca XVIII wieku, red. Folga-Januszewska D., Rottermund A., Olszanica 2003. 10. Waźbiński Zygmunt, Muzeum i zbiory artystyczne epoki nowożytnej, t. 1, Wiek XV i XVI, Toruń 2006. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: