Historia kultury materialnej WNHS-HS-HKMAT
1. Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Przedstawienie celów i efektów kształcenia. Podanie bibliografii oraz metod zaliczenia.
Definicje kultury materialnej.
2.Kulturowy rozwój człowieka a narzędzia w czasach prehistorycznych.
3. Przejscie od trybu życia koczowniczego do osiadłego. Powstawanie pierwszych miast.
4. Wyposażenia grobów od czasów starożytnych po średniowiecze.
5. Kultura materiala w przestrzeni publicznej w starozytnosci (okręgi światynne, agory, fora, termy, muzejony).
6. Kultura materialna w przestrzeni prywatnej w starożytnosci (pałace cesarskie, insulae, wille w Pompejach i Herkulanum).
7. Rozwój inżynierii w Rzymie.
8. Kultura materialna w średniowieczu (rozwój miast, budowa zamków, koscioły, klasztory i skarbce).
9. Kultura materiala w przestrzeni publicznej w czasach nowożytnych i
nowoczesnych.
10. Kultura dworska i kultura ludowa.
11. Rozwój przemysłowych na przykładzie Łodzi (wyjazd do Łodzi)
12. Rewolucja przemysłowa i jej wpływ na kulture materialną.
13. Rola transportu w rozwoju kultury materialnej.
14. Rozwój ubioru na przestrzeni wieków.
15. Kultura materialna w czasach najnowszych.
W cyklu 2022/23_L:
1. Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Przedstawienie celów i efektów kształcenia. Podanie bibliografii oraz metod zaliczenia. |
W cyklu 2023/24_L:
1. Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Przedstawienie celów i efektów kształcenia. Podanie bibliografii oraz metod zaliczenia. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych
problemach rozwoju kultury materialnej w okresie starożytnym. Zna
zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze. Ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki starożytnej i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. Potrafi formułować i rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie
właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych. Potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki. Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a)
formułowanie i analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych lub wypracowanie nowych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z
wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjnokomunikacyjnych.
Ma umiejętność innowacyjnego rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów napotkanych w praktyce. Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich
krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem
samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu
określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca
w procesie historyczno-kulturowym. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów i
specjalistów. Umie stawiać hipotezy i je weryfikować, a także formułować wnioski i tworzyć syntetyczne podsumowania.
Kryteria oceniania
Kazdy wykład będzie zaczynał sie od krótkiego przypomnienia materiału z
poprzednich zajęć. Studenci biorący aktywny udział w tej części wykładu będą
dostawali dodatkowe punkty za aktywność, co może zaowocować oceną bardzo dobrą na koniec semestru. Obecność na wykładach jest obowiązkowa (dozwolona jedna nieobecnść). Zaliczenie na ocene odbędzie się w formie pisemnej pod koniec roku na podstawie materiału teoretycznego i ilustracyjnego przedstawionego na wykładzie oraz krótkich tekstów podanych do przeczytania między wykładami.
Literatura
P.B. Bahn, C. Renfrew, Archeologia. Teorie, metody, praktyka, Warszawa
Kultura materialna starozytnej Grecji, K. Majewski (red.), t. 1-3,
Wrocław-Warszawa-Kraków, 1977.
F. Braudel, Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm XV-XVIII wiek, t. 1-3, Warszawa 1992.
M. Dembinska i Z. Podwinska Historia kultury materialnej Polski w zarysie t. 1-4, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1978.
T. Dant, Kultura materialna, Kraków 2007.
J. Baranski, Swiat rzeczy. Zarys antropologiczny, Kraków 2007.
W cyklu 2023/24_L:
R. Dunbar, Człowiek: biografia, przekł. Ł. Lamża, Kraków 2022. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: