Estetyka XX-XXI w. WNHS-HS-ESTETć
- http://Moodle (w cyklu 2022/23_L)
- http://Moodle (w cyklu 2023/24_L)
Na zajęciach prześledzimy proces namysłu nad dwudziestowieczną i obecną historią sztuki jako dyscypliną naukową oraz położymy nacisk na omówienie rozwoju metod badań historyczno-artystycznych. Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi okazję przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Przebieg dyskusji kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej przebieg i rozwój.
W cyklu 2021/22_L:
Na zajęciach prześledzimy proces namysłu nad dwudziestowieczną i obecną historią sztuki jako dyscypliną naukową oraz położymy nacisk na omówienie rozwoju metod badań historyczno-artystycznych. Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi okazję przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Przebieg dyskusji kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej przebieg i rozwój. |
W cyklu 2022/23_L:
Na zajęciach prześledzimy proces namysłu nad dwudziestowieczną i obecną historią sztuki jako dyscypliną naukową oraz położymy nacisk na omówienie rozwoju metod badań historyczno-artystycznych. Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi okazję przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Przebieg dyskusji kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej przebieg i rozwój. |
W cyklu 2023/24_L:
Na zajęciach prześledzimy proces namysłu nad dwudziestowieczną i obecną historią sztuki jako dyscypliną naukową oraz położymy nacisk na omówienie rozwoju metod badań historyczno-artystycznych. Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi okazję przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Przebieg dyskusji kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej przebieg i rozwój. |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student:
- Ma pogłębioną wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk
humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz
wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi,
w tym filozofią i literaturą.
- posiada uporządkowaną wiedzę o sztuce XX i XXI wieku
- posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie tradycji intelektualnej historii
sztuki XX i XXI wieku
- orientuje się w przebiegu rozwoju namysłu nad warsztatem naukowo-
badawczym historii sztuki
- posiada wiedzę o metodach badawczych XX i XXI-wiecznej historii sztuki
- zna fachowe słownictwo, specjalistyczną terminologią z zakresu
tradycji intelektualnej najnowszej historii sztuki
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
- Potrafi formułować i rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki
poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w
zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Potrafi
w stopniu zaawansowanym posługiwać się językiem specjalistycznym i
stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki.
- Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury
wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z
zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w
celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w
procesie historyczno-kulturowym.
- Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi
w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst
naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi
fotografiami dzieł sztuki.
- Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej,
przyjmując w niej rolę wiodącą. Potrafi komunikować się z otoczeniem
uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko
- potrafi wykorzystać w praktyce naukowej wiedzę o metodach badawczych XX
i XXI-wiecznej historii sztuki
- potrafi zastosować odpowiednie narzędzia metodologiczne do wybranych
przedmiotów badań
- operuje fachowym słownictwem, specjalistyczną terminologią z zakresu
tradycji intelektualnej XX-wiecznej i najnowszej historii sztuki
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę metod badawczych historii sztuki od
początku XX wieku po czasy współczesne
KOMPETENCJE
Student:
- rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy
specjalistów w przypadku napotkanych trudności
- jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności.
- posiada kompetencje pozwalające na popularyzację wzorów etycznego
postępowania w środowisku pracy i poza nim.
OPIS ECTS (3 pkt.)
Nakład pracy studenta:
30 godzin - udział w ćwiczeniach
30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym
zajęcia, przygotowanie się do zajęć i przygotowanie zadań
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie na podstawie:
1. obecności na zajęciach, możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność; nieobecność w dniu przeprowadzenia grupowej dyskusji na temat wybranego tekstu nie może być nieusprawiedliwiona, konieczne jest wówczas dostarczenie zwolnienia lekarskiego
2. uzyskania zaliczenia za moderowanie grupowej dyskusji na temat wybranego tekstu oraz streszczenia tego tekst, które powinno liczyć od 6 000 do 8 000 znaków ze spacjami. Streszczenie należy dostarczyć prowadzącemu zajęcia tydzień po przeprowadzonej dyskusji.
Brak udzielenia poprawnej odpowiedzi na zadane podczas ćwiczeń pytanie dotyczące zadanego do przeczytania tekstu jest równoznaczny z nieprzygotowaniem do zajęć. Za każde trzy nieprzygotowania do zajęć ocena semestralna jest obniżana o 0.5 stopnia.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
- Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, wyd. Officyna, Łodź 2013
- Belting H., Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków 2007
- Berger J., Sposoby widzenia, tłum. M. Bryl, Poznań 1997
- Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl, P. Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
- Białostocki J., Płeć śmierci, w: tenże, Płeć śmierci, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007, s. 5-40.
- Brötje M., Obraz jako parabola. O malarstwie pejzażowym Gustawa Courbeta, "Artium Quaestiones" VI, Poznań 1993
- Bryl M., Obraz i widz. O nowej książce Wolfganga Kempa, "Artium Quaestiones" IV, 1990, s. 141-152.
- Czekalski S., Intertekstualność i malarstwo, "Artium Quaestiones" XVI, Poznań 2005.
- Czekalski S., Moc i niemoc fotografii: przypadek Końcowego przystanku Alfreda Stieglitza, w: Obrazy mocne-obrazy słabe: studia z teorii i historii badań nad sztuką, red. Ł. Kiepuszewski, S. Czekalski, M. Bryl, Poznań 2018, s. 139-154 + ilustracje.
- Domańska E., Obrazy PRL w perspektywie postkolonialnej, w: Obrazy PRL-u, red. K. Brzechczyn, Poznań 2008, s. 167-186.
- Franus E., Widzące, widziane, "Artium Quaestiones" VI, Poznań 1993
- Haake M., O dwóch głosach w sprawie egzystencjalno-hermeneutycznej nauki o sztuce Michaela Brötjego, "FHA" Seria Nowa, t. 11: 2007, [wyd.] 2008, s. 109-120.
- Łagodzka D., Podmiotowość zwierząt w sztuce, "Wielogłos" nr 1 (35), Kraków 2018
- Łuczak D., Nowe widzenie – astrologiczny i astronomiczny wymiar wizji fotograficznej, "Artium Quaestiones" XXVIII, Poznań 2017, s. 33-64.
- Zgórniak M., „Dziełocentryzm” wobec faktów. O kilku interpretacjach obrazów Rodakowskiego i Mehoffera, "FHA" Seria Nowa, t. 10: 2005, [wyd.] 2006, s. 161-171.
W cyklu 2021/22_L:
- Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, wyd. Officyna, Łodź 2013 |
W cyklu 2022/23_L:
- Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, wyd. Officyna, Łodź 2013 |
W cyklu 2023/24_L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Wymagana znajomość historii sztuki z epok wcześniejszych |
W cyklu 2022/23_L:
Wymagana znajomość historii sztuki z epok wcześniejszych |
W cyklu 2023/24_L:
Wymagana znajomość historii sztuki z epok wcześniejszych |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: