KN - Dydaktyka historii sztuki i plastyki WNHS-HS-DHSiP2
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aCw1dHgNw9I-nSt8Up9-K4debpk8d4Kvf5DRAOefj3_81%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=c75bf436-a1d3-45ae-904e-c27b94ad2bb1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- http://744soc3 (w cyklu 2021/22_Z)
Na zajęciach studenci zapoznawani są następującymi zagadnieniami:
1. Ramowe plany zajęć dla szkoły podstawowej (plastyka) oraz ramowe plany zajęć dla liceum (plastyka i historia sztuki).
2. Analiza podstawy programowej plastyki dla II etapu kształcenia oraz podstawy programowej plastyki dla III etapu kształcenia.
3. Analiza podstawy programowej historii sztuki ogłoszonej przez MSWiEN dla III etapu kształcenia
4. Analiza podstawy programowej historii sztuki ogłoszonej przez MKiDN dla III etapu kształcenia.
5. Struktura wiedzy w zakresie przedmiotu plastyka i przedmiotu historia sztuki.
6. Programy nauczania przedmiotów plastyka i historia sztuki.
7. Zasady projektowania procesu dydaktycznego, rozkładu materiału, kształtowaniu procesu dydaktycznego z wykorzystaniem podręczników.
8. Kompetencje nauczyciela historii sztuki i plastyki i jego rola w rozwoju uczniów; rozwijanie umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzeba kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; Stymulowanie aktywności uczniów, współpraca z nauczycielem.
9. Metody kształcenia w zakresie plastyki i historii sztuki metody podające i werbalne.
10. Metody kształcenia w zakresie plastyki i historii sztuki - metody aktywizujące, w tym metoda projektu, uczenie się we współpracy, drama, gry dydaktyczne.
11. Warsztat pracy nauczyciela i zasady doboru metod kształcenia z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów; diagnoza wstępna potrzeb.
12. Nauczanie interdyscyplinarne, korelacje i ścieżki między przedmiotowe, wykorzystanie treści historii sztuki i plastyki w projektach edukacyjnych.
13. Pomoce i środki dydaktyczne stosowane w nauczaniu historii sztuki i plastyki, w tym narzędzia multimedialne i zasoby internetu zgodnie z prawem autorskim i zasadami etyki w poszanowaniu praw własności intelektualnej, a także zasadami krytycznego podejścia do zasobów mediów cyfrowych.
14. Ocenianie zewnętrzne - egzamin maturalny z historii sztuki, egzamin dyplomowy w szkołach plastycznych oraz ocenianie wewnętrzne; rola i metody kontroli i oceny; potrzeba strukturyzacji wiedzy, powtarzania i utrwalania, budowanie praktycznych narzędzi pomiaru i ewaluacji procesu nauczania.
15. Ewaluacja, zaliczenie na ocenę w formie ustnej.
W cyklu 2021/22_Z:
Na zajęciach studenci zapoznawani są następującymi zagadnieniami: Opisanie ECTS: |
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
Studentka/student zna miejsce przedmiotów historia sztuki i plastyka w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych: etapie II i III.
Student/studentka zna podstawę programową przedmiotu plastyka na II i III etapie edukacyjnym oraz podstawy programowe przedmiotu historia sztuki na III etapie edukacyjnych zgodne z ogłoszonymi w rozporządzeniach Ministra Szkolnictwa Wyższego i Edukacji Narodowej oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego; zna ich cele kształcenia i treści nauczania, na poszczególnych etapach edukacyjnych.
Studentka/student postrzega przedmioty plastyka i historia sztuki w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia.
Student/studentka zna strukturę wiedzy w zakresie przedmiotów, kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotów i prowadzenia zajęć;
Studentka/student rozumie potrzebę integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotowej; zna zagadnienia związane z programami nauczania historii sztuki i plastyki; zna zasady tworzenia i modyfikacji programów kształcenia;
Student/studentka zna zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału;
Studentka/student zna kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela historii sztuki i/lub plastyki, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej; rozumie zasady dostosowania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów oraz stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym;
Student/studentka rozumie, jakie znaczenie ma dla ucznia autorytet nauczyciela, zna zasady kreowania właściwych sytuacji dydaktycznych oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji;
Studentka/student potrafi moderować interakcję między uczniami;
Student/studentka zna rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
Studentka/student zna konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania stosowany w przedmiotach historia sztuki i plastyka, w tym metody aktywizujące (metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia). Zna zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć.
Student/studentka potrafi dobrać metodykę realizacji do poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotów plastyka i historii sztuki,
Studentka/student zna rozwiązania merytoryczne i metodyczne, a także dobre praktyki w dostosowywaniu zajęć do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotów: historia sztuki i plastyka, a także ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym;
Student/studentka zna organizację pracy w klasie szkolnej i grupach; rozumie potrzebę indywidualizacji nauczania, zna zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, a także formy pracy specyficzne dla historii sztuki i plastyki, w tym: wycieczki, zajęcia terenowe, konkursy przedmiotowe oraz zagadnienia związane z pracą domową;
Studentka/student zna sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej na lekcjach plastyki i historii sztuki, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; rozumie zasady pobudzania do myślenia komputacyjnego w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotów;
Student/studentka rozumie zasady wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów, zwłaszcza w odniesieniu do historii sztuki;
Studentka/student zna podstawowe metody kształcenia w odniesieniu do historii sztuki i plastyki a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych w kształceniu w ich zakresie oraz poszanowania praw własności intelektualnej;
Student/studentka zna rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; rozróżnia ocenianie zewnętrzne i wewnętrzne; w ocenianiu wewnętrznym rozróżnia ocenianie bieżące, semestralne i roczne, zna funkcje oceny;
Studentka/student zna zasady organizowania i wymagania egzaminu maturalnego z historii sztuki, a także egzaminu dyplomowego z historii sztuki w szkołach plastycznych - kończących etap edukacyjny przedmiotu historia sztuki
Student/studentka zna sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów.
Studentka/student zna zasady diagnozy wstępnej grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanych przedmiotów plastyka i historia sztuki oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności;
Student/studentka rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;
Studentka/student zna warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej;
Studentka/student rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy.
Liczba ECTS - 2
Udział w zajęciach - 30 godzin
Lektura własna i przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 30 godzin
Kryteria oceniania
Kryteria oceny:
Ocena 2 (ndst)
Student nie posiadł wiedzy określonej w kompetencjach wiedzy w stopniu wystarczającym i / lub nie uczęszczał w zajęciach w stopniu umożliwiającym realizację programu.
Ocena 3 (dst)
Student w sposób zadowalający zna i rozumie:
miejsce przedmiotów historia sztuki i plastyka w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych: etapie II i III; podstawę programową przedmiotu plastyka na II i III etapie edukacyjnym oraz podstawy programowe przedmiotu historia sztuki na III etapie edukacyjnych zgodne z ogłoszonymi w rozporządzeniach Ministra Szkolnictwa Wyższego i Edukacji Narodowej oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego; cele kształcenia i treści nauczania, na poszczególnych etapach edukacyjnych; postrzega przedmioty plastyka i historia sztuki w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotów, kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotów i prowadzenia zajęć; potrzebę integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotowej; zagadnienia związane z programami nauczania historii sztuki i plastyki; zasady tworzenia i modyfikacji programów kształcenia; zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału; kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela historii sztuki i/lub plastyki, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej; zasady dostosowania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów oraz stymulowania aktywności poznawczej uczniów; znaczenie jakie ma dla ucznia autorytet nauczyciela, zasady kreowania właściwych sytuacji dydaktycznych oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; potrafi moderować interakcję między uczniami; zna rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania stosowane w przedmiotach historia sztuki i plastyka, w tym metody aktywizujące (metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia); zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć; zasady dobierania metodyki realizacji do poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotów plastyka i historii sztuki; rozwiązania merytoryczne i metodyczne, a także dobre praktyki w dostosowywaniu zajęć do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotów: historia sztuki i plastyka, a także ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym; organizację pracy w klasie; potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, a także formy pracy specyficzne dla historii sztuki i plastyki; sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej na lekcjach plastyki i historii sztuki, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne w tym elektroniczne i obcojęzyczne, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; zasady pobudzania do rozwiązywania problemów w zakresie nauczanych przedmiotów; zasady wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów, zwłaszcza w odniesieniu do historii sztuki; podstawowe metody kształcenia w odniesieniu do historii sztuki i plastyki; rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej zewnętrznego i wewnętrznego; sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów; zasady diagnozy wstępnej grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanych przedmiotów plastyka i historia sztuki oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; warsztat pracy nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej; zasady kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się.
Ponadto:
Uczestniczył systematycznie w zajęciach, a liczba jego nieobecności nieusprawiedliwionych nie przekroczyła 6.
Ocena 4 (db)
Studentka/student dobrze zna i rozumie:
miejsce przedmiotów historia sztuki i plastyka w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych: etapie II i III; podstawę programową przedmiotu plastyka na II i III etapie edukacyjnym oraz podstawy programowe przedmiotu historia sztuki na III etapie edukacyjnych zgodne z ogłoszonymi w rozporządzeniach Ministra Szkolnictwa Wyższego i Edukacji Narodowej oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego; cele kształcenia i treści nauczania, na poszczególnych etapach edukacyjnych; postrzega przedmioty plastyka i historia sztuki w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotów, kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotów i prowadzenia zajęć; potrzebę integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotowej; zagadnienia związane z programami nauczania historii sztuki i plastyki; zasady tworzenia i modyfikacji programów kształcenia; zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału; kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela historii sztuki i/lub plastyki, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej; zasady dostosowania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów oraz stymulowania aktywności poznawczej uczniów; znaczenie jakie ma dla ucznia autorytet nauczyciela, zasady kreowania właściwych sytuacji dydaktycznych oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; potrafi moderować interakcję między uczniami; zna rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania stosowane w przedmiotach historia sztuki i plastyka, w tym metody aktywizujące (metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia); zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć; zasady dobierania metodyki realizacji do poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotów plastyka i historii sztuki; rozwiązania merytoryczne i metodyczne, a także dobre praktyki w dostosowywaniu zajęć do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotów: historia sztuki i plastyka, a także ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym; organizację pracy w klasie; potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, a także formy pracy specyficzne dla historii sztuki i plastyki; sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej na lekcjach plastyki i historii sztuki, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne w tym elektroniczne i obcojęzyczne, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; zasady pobudzania do rozwiązywania problemów w zakresie nauczanych przedmiotów; zasady wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów, zwłaszcza w odniesieniu do historii sztuki; podstawowe metody kształcenia w odniesieniu do historii sztuki i plastyki; rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej zewnętrznego i wewnętrznego; sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów; zasady diagnozy wstępnej grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanych przedmiotów plastyka i historia sztuki oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; warsztat pracy nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej; zasady kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się.
Ponadto:
Uczestniczył systematycznie w zajęciach, a liczba jego nieobecności nieusprawiedliwionych nie przekroczyła 4.
Ocena 5 (bdb)
Studentka/student bardzo dobrze zna i rozumie:
miejsce przedmiotów historia sztuki i plastyka w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych: etapie II i III; podstawę programową przedmiotu plastyka na II i III etapie edukacyjnym oraz podstawy programowe przedmiotu historia sztuki na III etapie edukacyjnych zgodne z ogłoszonymi w rozporządzeniach Ministra Szkolnictwa Wyższego i Edukacji Narodowej oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego; cele kształcenia i treści nauczania, na poszczególnych etapach edukacyjnych; postrzega przedmioty plastyka i historia sztuki w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotów, kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotów i prowadzenia zajęć; potrzebę integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotowej; zagadnienia związane z programami nauczania historii sztuki i plastyki; zasady tworzenia i modyfikacji programów kształcenia; zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału; kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela historii sztuki i/lub plastyki, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej; zasady dostosowania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów oraz stymulowania aktywności poznawczej uczniów; znaczenie jakie ma dla ucznia autorytet nauczyciela, zasady kreowania właściwych sytuacji dydaktycznych oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; potrafi moderować interakcję między uczniami; zna rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania stosowane w przedmiotach historia sztuki i plastyka, w tym metody aktywizujące (metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia); zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć; zasady dobierania metodyki realizacji do poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotów plastyka i historii sztuki; rozwiązania merytoryczne i metodyczne, a także dobre praktyki w dostosowywaniu zajęć do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotów: historia sztuki i plastyka, a także ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym; organizację pracy w klasie; potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, a także formy pracy specyficzne dla historii sztuki i plastyki; sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej na lekcjach plastyki i historii sztuki, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne w tym elektroniczne i obcojęzyczne, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; zasady pobudzania do rozwiązywania problemów w zakresie nauczanych przedmiotów; zasady wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów, zwłaszcza w odniesieniu do historii sztuki; podstawowe metody kształcenia w odniesieniu do historii sztuki i plastyki; rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej zewnętrznego i wewnętrznego; sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów; zasady diagnozy wstępnej grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanych przedmiotów plastyka i historia sztuki oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; warsztat pracy nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej; zasady kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się.
Ponadto:
Uczestniczyła/ł systematycznie w zajęciach, a liczba jego nieobecności nieusprawiedliwionych nie przekroczyła 2.
Weryfikacja:
1. Ocenianie na podstawie obecności na wykładzie (możliwe dwie nieobecności nieusprawiedliwione, każda następna powoduje obniżenie oceny wyjściowej, otrzymanej w wyniku zaliczenia (pisemnego testu) o pół stopnia.
2. Ustne zaliczenie w formie rozmowy, które stanowi punkt wyjścia oceny.
Praktyki zawodowe
Praktyki
Studentów obowiązują praktyki zawodowe w szkołach i innych placówkach oświatowych. Podczas praktyk osiągają efekty opisane w ROZPORZĄDZENIU MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, (Dz. U. z 2019 r., poz. 1450 na podstawie art. 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U.poz. 1668, z późn. zm. 2)
Literatura
Literatura podstawowa
1. Arends R.I.: Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 2002.
2. Fenstermacher G., Soltis I.F., Style nauczania, WSiP, Warszawa 2000.
3. Lewińska B., Dzieło sztuki, jego opis i analiza w kontekście egzaminu maturalnego z historii sztuki, Wyd. Naukowe UKSW, Warszawa 2023.
4. Lewińska B., Kształcenie artystyczne w szkołach plastycznych w Polsce w latach 1944-2017, Wyd. Naukowe UKSW i Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2018 (wyłącznie rozdział 13: Historia sztuki w szkołach artystycznych, s. 345-435).
5. Lewińska B., Mierzwiak J., Kozak W., Vademecum Nauczyciela. Wdrażanie podstawy programowej w szkole ponadpodstawowej. Plastyka, Historia sztuki, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019.
Literatura uzupełniająca
1. Lewińska B., Matura z historii sztuki, historii muzyki i wiedzy o tańcu w: Szkoła Artystyczna, zeszyt 2/2018, s. 17-40, wyd. Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2018.
2. Lewińska B., Jak formułować wymagania na egzamin dyplomowy na przykładzie szkół plastycznych, Szkoła Artystyczna, zeszyt 1/2018, s. 49-66, wyd. Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2018.
3. Dziedzic A., Kozłowska W.,: Drama na lekcjach historii, WSiP Warszawa 1999.
4. Ernst K.: Szkolne gry uczniów, WSiP, Warszawa 2003.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Arends R.I.: Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 2002, |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Ukończony drugi rok studiów I stopnia - kierunek historia sztuki Link do przedmiotu |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: