Dzieje Europejskiej Kultury Muzycznej. Klasycyzm – Romantyzm niemiecki WNHS-HS-DEKMKR
Celem zajęć jest zaznajomienie studenta z panoramą rozwojową europejskiej sztuki muzycznej w okresie klasycyzmu i romantyzmu niemieckiego. Tematyka zajęć obejmuje: powstanie i rozwój orkiestry symfonicznej od orkiestry mannheimskiej, problematyka muzyki kameralnej, w tym zasadniczo kwartetu smyczkowego. Życie i twórczość trójki klasyków wiedeńskich: J. Haydna, W. A. Mozarta i L. van Beethovena. Muzyka religijna w klasycyzmie. Założenia ideowe sztuki muzycznej doby romantyzmu. Opera romantyczna niemiecka. Życie i twórczość Schuberta, Mendelssohna, Schumanna, Webera, Wagnera, Brahmsa, Brucknera, Straussa (Ryszarda) i Mahlera.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
I STOPIEŃ
WIEDZA
HS1_W03 Absolwent zna a i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.
HS1_W06 Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
UMIEJĘTNOŚCI
HS1_U03 Absolwent potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
HS1_U09 Posiada umiejętności popularyzacji wiedzy o sztuce. Potrafi m.in. poprowadzić zajęcia z dziećmi i młodzieżą w muzeach lub innych placówkach oświatowych.
KOMPETANCJE
HS1_K01 Absolwent jest gotowy do współpracy i podejmowania działań na rzecz środowiska społecznego. Jest również przygotowany do samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych.
HS1_K02 Jest gotowy do brania odpowiedzialności za ochronę dziedzictwa kulturowego Polski i Europy.
II STOPIEŃ
WIEDZA
HS2_W03 Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu najnowsze dokonania i tendencje rozwojowe, obejmujące wybrane obszary z historii sztuki.
HS2_W04 Absolwent zna i rozumie w pogłębionym wymiarze metody i formy popularyzacji sztuki, umożliwiające prowadzenie zajęć edukacyjnych oraz działań naukowych i popularyzatorskich.
UMIEJĘTNOŚCI
HS2_U03 Absolwent potrafi połączyć wiedzę z różnych dyscyplin naukowych w zakresie historii sztuki i wykorzystać ją przy rozwiązywaniu złożonych i nietypowych problemów napotkanych w praktyce zawodowej.
HS2_U07 Absolwent potrafi przygotować krytyczne opracowania w różnych formach, w tym teksty naukowe z właściwym doborem i wykorzystaniem źródeł oraz aparatem badawczym.
KOMPETANCJE
HS2_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i korzystania z konsultacji specjalistycznych w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu; uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
HS2_K03 Absolwent jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności i aktywnego uczestnictwa w ochronie dziedzictwa kulturowego Polski i innych krajów.
Kryteria oceniania
Regularna obecność na zajęciach (dopuszczalna trzykrotna absencja w semestrze).
Znajomość literatury.
Zaliczenie testu końcowego z predefiniowanymi odpowiedziami. Skala ocen:
poniżej 21 - nzal.
21-25 dst
26-31 dst+
32-37 db
38-42 db+
43-46 bdb
Możliwość uzyskania w ciągu semestru podwyższenia oceny końcowej o 0,5 w przypadku rozwiązania testu preegzaminacyjnego na poziomie min. 80% lub/i rozwiązanie dodatkowego zadania w trakcie zajęć.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
JEDNA POZYCJA SPOŚRÓD DWÓCH (wybrane rozdziały):
B. Schaeffer, Dzieje muzyki, Warszawa 1983.
M. Kowalska, ABC Historii muzyki, Kraków 2001.
notatki z zajęć.
Uwagi
|
W cyklu 2025/26_L:
1) Obowiązuje zakaz nagrywania zajęć; |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: