Dzieje europejskiej kultury muzycznej cz. 1 WNHS-HS-DEKM1
Celem zajęć jest zaznajomienie studenta z panoramą rozwojową europejskiej sztuki muzycznej od antyku do baroku włącznie.
Tematyka obejmuje: teorie powstania muzyki, muzyka antycznej Grecji, kościelna muzyka średniowiecza, powstanie i rozwój polifonii, świecka liryka muzyczna, muzyka szkoły Notre Dame, Ars Antiqua i Ars Nova, generacje kompozytorów renesansu, szkoła wenecka i rzymska, monodia akompaniowana po 1600, opera i oratorium (Włochy, Francja, Niemcy i Anglia), twórczość J. S. Bacha i J. F. Haendla.
W przeddzień student otrzymuje zaproszenie w formie neewslettera z opisem najbliższych zajęć. Zapisy (dobrowolne) na listę mailingową tutaj: http://eepurl.com/bif7_L
Zajęcia są prowadzone online w systemie MS Teams. Link do grupy udostępniony będzie studentom na ich adresy mailowe w systemie informatycznym USOS.
W cyklu 2023/24_L:
Celem zajęć jest zaznajomienie studenta z panoramą rozwojową europejskiej sztuki muzycznej od antyku do baroku włącznie. Tematyka obejmuje: teorie powstania muzyki, muzyka antycznej Grecji, kościelna muzyka średniowiecza, powstanie i rozwój polifonii, świecka liryka muzyczna, muzyka szkoły Notre Dame, Ars Antiqua i Ars Nova, generacje kompozytorów renesansu, szkoła wenecka i rzymska, monodia akompaniowana po 1600, opera i oratorium (Włochy, Francja, Niemcy i Anglia), twórczość J. S. Bacha i J. F. Haendla. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: Udział w wykładzie: 30 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 2 godz.
Samodzielna praca: odsłuch utworów muzycznych 3 godz.
SUMA GODZIN: 35 = 1 ECTS
| W cyklu 2023/24_L: Udział w wykładzie: 30 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 2 godz.
Samodzielna praca: odsłuch utworów muzycznych 3 godz.
SUMA GODZIN: 35 = 1 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
I STOPIEŃ
WIEDZA.
W02 Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna
terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki.
W03 Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.
W06 Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
UMIEJĘTNOŚCI
U05 Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie
przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
U08 Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko.
II STOPIEDŃ
WIEDZA
W 02 Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne; zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki.
W03 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma uporządkowaną znajomość teorii i metodologii stosowanych w historii sztuki oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.
W06 Ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
UMIEJĘTNOŚCI
U 03 Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
U 07 Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
Kryteria oceniania
Sprawdzenie przyswojonej wiedzy odbywa się w formie TESTU. Formularz ma wskazaną liczbę punktów za każdą odpowiedź oraz przedział punktowy odpowiadający danej ocenie. Dopuszczalny poziom absencji - trzykrotnie w semestrze bez względu na powód. Przekroczenie go spowoduje ustalanie dodatkowych, indywidualnych warunków zaliczenia.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
JEDNA POZYCJA SPOŚRÓD DWÓCH:
B. Schaeffer, Dzieje muzyki, Warszawa 1983.
M. Kowalska, ABC Historii muzyki, Kraków 2001.
ORAZ:
1) G. Michalski, J. Waldorff, H. Swolkień, T. Ochlewski, E. Obniska, Dzieje muzyki polskiej, Warszawa 1984.
2) D. Zarewicz, O życiu i śmierci w starożytnej Grecji. Od orfizmu do pitagoreizmu, „Musica sacra nova” 3/4 (2009/2010), s. 444-459.
3) notatki i skróty wykładów
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
brak |
W cyklu 2021/22_L:
brak. |
W cyklu 2023/24_L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: