Antropologia sztuki WNHS-HS-ASS
Antropologia, etnologia, antropologia kulturowa, antropologia sztuki - kilka podstawowych definicji.
Ewolucjonizm (ewolucjonizm unillinearny, ewolucjonizm uniwersalny, ewolucjonizm multilinearny, ekologia kulturowa.
Dyfuzjonizm i areał kulturowy.
Funkcjonalizm i funkcjonalizm strukturalny. Bronisław Malinowski.
Relatywizm i strukturalizm. Franz Boaz, Claude Levi-Strauss.
Definicja sztuki.
Sztuka a dobór naturalny. Instynkt sztuki.
Sztuka pradziejowa: forma i treść.
Sztuka Aborygenów australijskich.
Sztuka rdzennych mieszkańców Nowej Gwinei.
Sztuka i kultura ludów Oceanii.
Sztuka ludów Afryki na przykładzie sztuki ludów Bantu i San.
Rzeźby Wyspy Wielkanocnej.
Apollińskość i dionizyjskość w sztuce rdzennych mieszkańców Ameryki Północnej
W cyklu 2023/24_Z:
Antropologia, etnologia, antropologia kulturowa, antropologia sztuki - kilka podstawowych definicji. |
W cyklu 2024/25_Z:
Antropologia, etnologia, antropologia kulturowa, antropologia sztuki - kilka podstawowych definicji. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 30 godz. udział w wykładach; 6 godz. praca własna = 2,5 ECTS | W cyklu 2024/25_Z: 30 godz. udział w wykładach; 45 godz. praca własna = 2,5 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi oraz z naukami ścisłymi i przyrodniczymi;
Student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
Student jest gotowy do brania odpowiedzialności za ochronę dziedzictwa kulturowego Polski i Europy.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu odbywa się dwuetapowo: najpierw student zobowiązany jest do przygotowania eseju (objętość od 5400 do 6000 znaków, bez bibliografii) na wybrany temat, zgodnie z efektami kształcenia HS1_U03) i złożenia go najpóźniej na dwa tyg. przed zakończeniem zajęć. Drugim etapem jest pisemne kolokwium złożone z 11 pytań (zagadnienia do kolokwium podane będą na miesiąc przed końcem zajęć).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Teksty źródłowe (obowiązkowo):
Frazer J., Złota gałąź, przekł. H. Krzeczkowski, Kraków 2012 (rozdziały 3, 4, 5 oraz jeden spośród pozostały do wyboru przez studenta).
Malinowski B., Ogrody koralowe i ich magia, t. 1, przekł. A. Bydłoń, Warszawa 1986 (cz. 2 rozdział 1 we fragmentach).
Uzupełniająca:
Barnard A., Antropologia, przekł. S. Szymański, Warszawa 2006.
Bęben W., Kultura rdzennych ludów Australii i Oceanii: perspektywa porównawcza, "Etnografia. Praktyka. Praktyka. Teorie. Doświadczenia" 2009, s. 65-110.
Dutton D., Instynkt sztuki, przekł. J. Luty, Kraków 2021.
Gąssowski J., Pradzieje sztuki, Warszawa 2008.
Scruton R., Kultura jest ważna, przekł. T. Bieroń, Poznań 2010 (wybrane fragmenty).
Stockton E., Dar Aborygenów, przekł. E. Rekłajtis, P. Nowogórski, Warszawa 2008
Ponadto literatura szczegółowa (jako uzupełnienie wykładów) podawana w trakcie zajęć.
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
brak |
W cyklu 2024/25_Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: