Architektura nowożytna Europy WNHS-HS-ANE
Wykład problemowy poświęcony najważniejszym twórcom oraz zjawiskom, które miały wpływ na architekturę nowożytną Europy (XV-XVIII w.).
Tematyka zajęć:
1.Filippo Brunelleschi a florencki renesans.
2.Leone Battista Alberti a teoria architektury nowożytnej.
3.Architektura włoska w 2. poł. XV wieku
4.Donato Bramante a Rafael.
5.Michał Anioł Buonarroti oraz włoska architektura 2. poł. XVI wieku.
6.Galeazzo Alessi oraz Andrea Palladio i Vincenzo Scamozzi.
7.Architektura we Francji w 2. poł. XVI wieku (Sebastiano Serlio, Philibert de l'Orme, Jacques Androuet).
8.Architektura w Niderlandach, Rzeszy i krajach habsburskich ok. 1550-1620.
9.Wczesny barok w Rzymie - Ottaviano Mascarino, Giacomo della Porta, Domenico Fontana, Martino Longhi mł., Flaminio Ponzio, Carlo Maderna.
10.Gianlorenzo Bernini i Francesco Borromini oraz włoska architektura wieku XVII (Carlo Rainaldi, Guarino Guarini, Baldassare Longhena).
11.Architektura we Francji 1600-1750
12.Nurt gotycki i klasycyzujący w architekturze Rzeszy i krajów habsburskich w XVIII wieku.
13.Nurt ekspresyjny w architekturze Rzeszy i krajów habsburskich w XVIII w.
14.Architektura palladiańska w Holandii i Anglii (XVII-XVIII w.).
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_L: Samodzielna praca studenta w oparciu o wskazaną literaturę:
20 h = 1 ECTS
Udział w wykładzie:
30 h = 1 ECTS | W cyklu 2024/25_L: Student zdobywa wiedzę na temat najważniejszych zjawisk artystycznych oraz najważniejszych twórców kształtujących oblicze nowożytnej architektury europejskiej (XV-XVIII w.).
Rozumie zależność realizacji architektonicznych od panującej mody i idei, zapotrzebowania fundatorów, kontekstu politycznego, a takę rynku artystycznego i koniunktury gospodarczej. Dostrzega wpływ największych centrów artystycznych na ośrodki prowincjonalne i potrafi wskazać mechanizmy kształtujące taki stan rzeczy. Potrafi wskazać kierunki przemian formalnych i funkcjonalnych architektury w kontekście historycznym. Student jest zapoznany z najważniejszymi publikacjami naukowymi dotyczącymi architektury nowożytnej Europy. Zyskuje podstawy teoretyczne do pogłębiania na własną rękę swojej wiedzy na temat architektury nowożytnej oraz prowadzenia w przyszłości badań w tej dziedzinie.
Student zdobywa umiejętność selekcjonowania zdobywanej wiedzy, analizy i rozwiązywania problemów badawczych,doboru odpowiedniej metodologii, opracowania i prezentacji wyników badań. Potrafi dokonać krytyczną analizę materiału zabytkowego i przedstawić kontekst powstania oraz znaczenie dzieła sztuki.
Udział w wykładzie - 30 godzin
Przygotowanie do egzaminu - 20 godzin
Liczba ECTS - 2 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zdobywa wiedzę na temat najważniejszych zjawisk artystycznych oraz najważniejszych twórców kształtujących oblicze nowożytnej architektury europejskiej (XV-XVIII w.).
Rozumie zależność realizacji architektonicznych od panującej mody i idei, zapotrzebowania fundatorów, kontekstu politycznego, a takę rynku artystycznego i koniunktury gospodarczej. Dostrzega wpływ największych centrów artystycznych na ośrodki prowincjonalne i potrafi wskazać mechanizmy kształtujące taki stan rzeczy. Potrafi wskazać kierunki przemian formalnych i funkcjonalnych architektury w kontekście historycznym. Student jest zapoznany z najważniejszymi publikacjami naukowymi dotyczącymi architektury nowożytnej Europy. Zyskuje podstawy teoretyczne do pogłębiania na własną rękę swojej wiedzy na temat architektury nowożytnej oraz prowadzenia w przyszłości badań w tej dziedzinie.
Student zdobywa umiejętność selekcjonowania zdobywanej wiedzy, analizy i rozwiązywania problemów badawczych,doboru odpowiedniej metodologii, opracowania i prezentacji wyników badań. Potrafi dokonać krytyczną analizę materiału zabytkowego i przedstawić kontekst powstania oraz znaczenie dzieła sztuki.
Udział w wykładzie - 30 godzin
Przygotowanie do egzaminu - 20 godzin
Liczba ECTS - 2
Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone są stacjonarnie.
Student zdobywa wiedzę konieczną do zdania egzaminu ustnego z przedmiotu w trakcie wykładu oraz lektury wskazanej w sylabusie literatury.
Do egzaminu ustnego może przystąpić wyłącznie osoba, która otrzymała zaliczenie z ćwiczeń z architektury nowożytnej w Polsce w pierwszym oraz drugim semestrze.
Egzamin ustny jest przeprowadzany stacjonarnie i składa się z dwóch zadań. Pierwsze z nich polega na rozpoznaniu oraz scharakteryzowaniu trzech budowli, prezentowanych w trakcie zajęć, na podstawie wylosowanych trzech fotografii. Drugie polega na odpowiedzi na dwa z trzech zagadnień w wylosowanym zestawie pytań. Lista zagadnień jest prezentowana studentom na pierwszych zajęciach przy okazji omówienia zasad zdawania przedmiotu. Aby egzamin był zdany, student musi rozpoznać i omówić przynajmniej dwie z trzech wylosowanych budowli, oraz odpowiedzieć przynajmniej na jedno z wylosowanych pytań.
Udział w wykładzie - 30 godzin
Przygotowanie do egzaminu - 20 godzin
Liczba ECTS - 2
Literatura
W ramach kolejnych zajęć studenci otrzymują dodatkową literaturę pomocniczą.
Literatura podstawowa:
Blazicek O., Barockkunst in Bohmen, Praha 1967.
Blunt A., Art and Architecture in France 1500 to 1700, Baltimore 1953 [i kolejne wyd.]
Blunt A., Baroque and Rococo Architecture and Decoration, Were 1988 [ i kolejne wyd.]
Chastel A., Sztuka włoska, t. 1-2, Warszawa 1978.
DaCosta Kauffman T., Court, Cloister and City, London 1995.
Die Kunst des Barock in Osterreich, hrsg. G. Brucher, Salzburg 1994.
Kalinowski K., Architektura doby baroku na Śląsku, Warszawa 1977.
Kalnein W., Levey M., Art and Architecture in the Eighteen Century in France, London 1972.
Lotz W., Architecture in Italy 1500-1600, New Haven and London 195.
Murray P., Architektura włoskiego renesansu, tłum. R. Depta, Toruń 1999.
Norberg-Schulz Ch., Baroque Architecture, New York 1986
Rosenberg J., Slive S., Ter Kulie E. H., Dutch Art and Architecture 1600-1800, Harmondsworth 1966.
Shearman J., Manieryzm, tłum. M. Skibniewska, Warszawa 1970.
Tomkiewicz W., Rokoko, Warszawa 1988.
Wittkower R., Art and Architecture in Italy 1600 to 1750, Harmondsworth 1958 [i kolejne wyd.]
Wrabec J., Barokowe kościoły na Śląsku w XVIII w., Wrocław-Kraków-Gdańsk-Łódź 1986,
Wyrobisz A., Budownictwo i architektura w Wenecji w XV wieku. Koegzystencja bizantyjskiej, gotyckiej i renesansowej sztuki budowania, "Przegląd Historyczny", 89/2, s. 187-215.
Literatura uzupełniająca:
Arciszewska B., Classicism and modernity: architectural Thought in Eighteenth- Century Britain, Warszawa 2010.
Blunt A., Borromini, Cambridge 1979.
Brothers C., Michelangelo, drawing, and the invention of architecture, New Haven-London 2008.
Hopkins A., Baldassare Longhena 1597-1682, Milano 2006.
The Low countries at the Crossroads. Netherlandish Architecture as an Export Product in Early Modern Europe (1480-1680), red. Krista de Jonge, Konrad Ottenheym, Turnhout 2013.
Payne A., The Architectural Treatise in the Italian Renaissance. Architectural Invention, Ornament and Literary Culture, Cambridge 1999.
W cyklu 2021/22_L:
W ramach kolejnych zajęć studenci otrzymują dodatkową literaturę pomocniczą. Blazicek O., Barockkunst in Bohmen, Praha 1967. Blunt A., Art and Architecture in France 1500 to 1700, Baltimore 1953 [i kolejne wyd.] Blunt A., Baroque and Rococo Architecture and Decoration, Were 1988 [ i kolejne wyd.] Chastel A., Sztuka włoska, t. 1-2, Warszawa 1978. T. DaCosta Kauffman, Court, Cloister and City, London 1995. Die Kunst des Barock in Osterreich, hrsg. G. Brucher, Salzburg 1994. Kalinowski K., Architektura doby baroku na Śląsku, Warszawa 1977. Kalnein W., Levey M., Art and Architecture in the Eighteen Century in France, London 1972. Lotz W., Architecture in Italy 1500-1600, New Haven and London 195. Murray P., Architektura włoskiego renesansu, tłum. R. Depta, Toruń 1999. Norberg-Schulz Ch., Baroque Architecture, New York 1986 Rosenberg J., Slive S., Ter Kulie E. H., Dutch Art and Architecture 1600-1800, Harmondsworth 1966. Shearman J., Manieryzm, tłum. M. Skibniewska, Warszawa 1970. Tomkiewicz W., Rokoko, Warszawa 1988. Wittkower R., Art and Architecture in Italy 1600 to 1750, Harmondsworth 1958 [i kolejne wyd.] Wrabec J., Barokowe kościoły na Śląsku w XVIII w., Wrocław-Kraków-Gdańsk-Łódź 1986, Wyrobisz A., Budownictwo i architektura w Wenecji w XV wieku. Koegzystencja bizantyjskiej, gotyckiej i renesansowej sztuki budowania, "Przegląd Historyczny", 89/2, s. 187-215. Literatura uzupełniająca: Arciszewska B., Classicism and modernity: architectural Thought in Eighteenth- Century Britain, Warszawa 2010. Blunt A., Borromini, Cambridge 1979. Brothers C., Michelangelo, drawing, and the invention of architecture, New Haven-London 2008. Hopkins A., Baldassare Longhena 1597-1682, Milano 2006. The Low countries at the Crossroads. Netherlandish Architecture as an Export Product in Early Modern Europe (1480-1680), red. Krista de Jonge, Konrad Ottenheym, Turnhout 2013. Payne A., The Architectural Treatise in the Italian Renaissance. Architectural Invention, Ornament and Literary Culture, Cambridge 1999. |
W cyklu 2022/23_L:
W ramach kolejnych zajęć studenci otrzymują dodatkową literaturę pomocniczą. Blazicek O., Barockkunst in Bohmen, Praha 1967. Blunt A., Art and Architecture in France 1500 to 1700, Baltimore 1953 [i kolejne wyd.] Blunt A., Baroque and Rococo Architecture and Decoration, Were 1988 [ i kolejne wyd.] Chastel A., Sztuka włoska, t. 1-2, Warszawa 1978. T. DaCosta Kauffman, Court, Cloister and City, London 1995. Die Kunst des Barock in Osterreich, hrsg. G. Brucher, Salzburg 1994. Kalinowski K., Architektura doby baroku na Śląsku, Warszawa 1977. Kalnein W., Levey M., Art and Architecture in the Eighteen Century in France, London 1972. Lotz W., Architecture in Italy 1500-1600, New Haven and London 195. Murray P., Architektura włoskiego renesansu, tłum. R. Depta, Toruń 1999. Norberg-Schulz Ch., Baroque Architecture, New York 1986 Rosenberg J., Slive S., Ter Kulie E. H., Dutch Art and Architecture 1600-1800, Harmondsworth 1966. Shearman J., Manieryzm, tłum. M. Skibniewska, Warszawa 1970. Tomkiewicz W., Rokoko, Warszawa 1988. Wittkower R., Art and Architecture in Italy 1600 to 1750, Harmondsworth 1958 [i kolejne wyd.] Wrabec J., Barokowe kościoły na Śląsku w XVIII w., Wrocław-Kraków-Gdańsk-Łódź 1986, Wyrobisz A., Budownictwo i architektura w Wenecji w XV wieku. Koegzystencja bizantyjskiej, gotyckiej i renesansowej sztuki budowania, "Przegląd Historyczny", 89/2, s. 187-215. Literatura uzupełniająca: Arciszewska B., Classicism and modernity: architectural Thought in Eighteenth- Century Britain, Warszawa 2010. Blunt A., Borromini, Cambridge 1979. Brothers C., Michelangelo, drawing, and the invention of architecture, New Haven-London 2008. Hopkins A., Baldassare Longhena 1597-1682, Milano 2006. The Low countries at the Crossroads. Netherlandish Architecture as an Export Product in Early Modern Europe (1480-1680), red. Krista de Jonge, Konrad Ottenheym, Turnhout 2013. Payne A., The Architectural Treatise in the Italian Renaissance. Architectural Invention, Ornament and Literary Culture, Cambridge 1999. |
W cyklu 2023/24_L:
W ramach kolejnych zajęć studenci otrzymują dodatkową literaturę pomocniczą. Blazicek O., Barockkunst in Bohmen, Praha 1967. Blunt A., Art and Architecture in France 1500 to 1700, Baltimore 1953 [i kolejne wyd.] Blunt A., Baroque and Rococo Architecture and Decoration, Were 1988 [ i kolejne wyd.] Chastel A., Sztuka włoska, t. 1-2, Warszawa 1978. T. DaCosta Kauffman, Court, Cloister and City, London 1995. Die Kunst des Barock in Osterreich, hrsg. G. Brucher, Salzburg 1994. Kalinowski K., Architektura doby baroku na Śląsku, Warszawa 1977. Kalnein W., Levey M., Art and Architecture in the Eighteen Century in France, London 1972. Lotz W., Architecture in Italy 1500-1600, New Haven and London 195. Murray P., Architektura włoskiego renesansu, tłum. R. Depta, Toruń 1999. Norberg-Schulz Ch., Baroque Architecture, New York 1986 Rosenberg J., Slive S., Ter Kulie E. H., Dutch Art and Architecture 1600-1800, Harmondsworth 1966. Shearman J., Manieryzm, tłum. M. Skibniewska, Warszawa 1970. Tomkiewicz W., Rokoko, Warszawa 1988. Wittkower R., Art and Architecture in Italy 1600 to 1750, Harmondsworth 1958 [i kolejne wyd.] Wrabec J., Barokowe kościoły na Śląsku w XVIII w., Wrocław-Kraków-Gdańsk-Łódź 1986, Wyrobisz A., Budownictwo i architektura w Wenecji w XV wieku. Koegzystencja bizantyjskiej, gotyckiej i renesansowej sztuki budowania, "Przegląd Historyczny", 89/2, s. 187-215. Literatura uzupełniająca: Arciszewska B., Classicism and modernity: architectural Thought in Eighteenth- Century Britain, Warszawa 2010. Blunt A., Borromini, Cambridge 1979. Brothers C., Michelangelo, drawing, and the invention of architecture, New Haven-London 2008. Hopkins A., Baldassare Longhena 1597-1682, Milano 2006. The Low countries at the Crossroads. Netherlandish Architecture as an Export Product in Early Modern Europe (1480-1680), red. Krista de Jonge, Konrad Ottenheym, Turnhout 2013. Payne A., The Architectural Treatise in the Italian Renaissance. Architectural Invention, Ornament and Literary Culture, Cambridge 1999. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Podstawowa znajomość historii nowożytnej Europy oraz terminologii z zakresu architektury. |
W cyklu 2022/23_L:
Podstawowa znajomość historii nowożytnej Europy oraz terminologii z zakresu architektury. |
W cyklu 2023/24_L:
Podstawowa znajomość historii nowożytnej Europy oraz terminologii z zakresu architektury. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: