Architektura średniowieczna Europy WNHS-HS-AŚE
Wykład jest poświęcony prezentacji najważniejszych zjawisk w architekturze europejskiej od VII do XVI wieku. W sposób syntetyczny omówione zostają najważniejsze tendencje w architekturze średniowiecznej, w ujęciu topograficznym i chronologicznym. W trakcie zajęć omówiona zostaje przede wszystkim budownictwo sakralne z terenów Francji, Anglii, krajów Rzeszy oraz Włoch północnych. Niezbędne będzie prezentacja dzieł architektury w kontekście historycznym, co pozwoli na poznanie mechanizmów mających wpływ na rozwojem architektury średniowiecznej.
Tematyka najważniejszych zajęć:
1.Architektura Wizygotów w Królestwie Asturii i państwie Karola Wielkiego
2. Architektura ottońska i staufijska
3. Architektura tzw. pierwszego romanizmu
4. Architektura romańska we Francji, Hiszpanii, Włoszech (XI-XIII w.)
5. Architektura zakonów mendykanckich i cystersów
6. Architektura gotycka we Francji (XII-XIV w.)
7. Architektura gotycka w Anglii (XII-XIV w.)
8. Gotyk w wieku XIII-XIV w. w Rzeszy i Włoszech płn.
10. Działalność rodziny Parlerów
11. Architektura późnogotycka (XV-XVI w.)
W cyklu 2021/22_L:
Wykład prowadzony online w czasie rzeczywistym, na platformie MS Teams i jest poświęcony prezentacji najważniejszych zjawisk w architekturze europejskiej od VII do XVI wieku. W sposób syntetyczny omówione zostają najważniejsze tendencje w architekturze średniowiecznej, w ujęciu topograficznym i chronologicznym. W trakcie zajęć omówiona zostaje przede wszystkim budownictwo sakralne z terenów Francji, Anglii, krajów Rzeszy oraz Włoch północnych. Niezbędne będzie prezentacja dzieł architektury w kontekście historycznym, co pozwoli na poznanie mechanizmów mających wpływ na rozwojem architektury średniowiecznej. Tematyka najważniejszych zajęć: |
W cyklu 2022/23_L:
Wykład prowadzony online w czasie rzeczywistym, na platformie MS Teams i jest poświęcony prezentacji najważniejszych zjawisk w architekturze europejskiej od VII do XVI wieku. W sposób syntetyczny omówione zostają najważniejsze tendencje w architekturze średniowiecznej, w ujęciu topograficznym i chronologicznym. W trakcie zajęć omówiona zostaje przede wszystkim budownictwo sakralne z terenów Francji, Anglii, krajów Rzeszy oraz Włoch północnych. Niezbędne będzie prezentacja dzieł architektury w kontekście historycznym, co pozwoli na poznanie mechanizmów mających wpływ na rozwojem architektury średniowiecznej. Tematyka najważniejszych zajęć: |
W cyklu 2023/24_L:
Wykład prowadzony stacjonarnie jest poświęcony prezentacji najważniejszych zjawisk w architekturze europejskiej od VII do XVI wieku. W sposób syntetyczny omówione zostają najważniejsze tendencje w architekturze średniowiecznej, w ujęciu topograficznym i chronologicznym. W trakcie zajęć omówiona zostaje przede wszystkim budownictwo sakralne z terenów Francji, Anglii, krajów Rzeszy oraz Włoch północnych. Niezbędne będzie prezentacja dzieł architektury w kontekście historycznym, co pozwoli na poznanie mechanizmów mających wpływ na rozwojem architektury średniowiecznej. Tematyka najważniejszych zajęć: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_L: Samodzielna nauka studenta: 20 h = 1 ECTS
Udział w wykładzie: 30 h = 1ECTS | W cyklu 2024/25_L: Student zna podstawową terminologię związaną z architekturą średniowieczną. Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu średniowiecznej architektury, rozumie umowność podziałów chronologicznych, specyfikę regionalnych nurtów artystycznych. Potrafi omówić najważniejsze zjawiska przywołując ilustrujące je przykłady zabytków. Rozumie zależność architektury od innych dziedzin nauki, takich jak filozofia, antropologia, historia, wiedza o religii czy literaturze.
Student zdobywa umiejętność selekcjonowania zdobywanej wiedzy, analizy i rozwiązywania problemów badawczych,doboru odpowiedniej metodologii, opracowania i prezentacji wyników badań. Potrafi dokonać krytyczną analizę materiału zabytkowego i przedstawić kontekst powstania oraz znaczenie dzieła sztuki.
Udział w wykładzie - 30 godzin
Przygotowanie do egzaminu - 20 godzin
Liczba ECTS - 2 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna podstawową terminologię związaną z architekturą średniowieczną. Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu średniowiecznej architektury, rozumie umowność podziałów chronologicznych, specyfikę regionalnych nurtów artystycznych. Potrafi omówić najważniejsze zjawiska przywołując ilustrujące je przykłady zabytków. Rozumie zależność architektury od innych dziedzin nauki, takich jak filozofia, antropologia, historia, wiedza o religii czy literaturze.
Student zdobywa umiejętność selekcjonowania zdobywanej wiedzy, analizy i rozwiązywania problemów badawczych,doboru odpowiedniej metodologii, opracowania i prezentacji wyników badań. Potrafi dokonać krytyczną analizę materiału zabytkowego i przedstawić kontekst powstania oraz znaczenie dzieła sztuki.
Udział w wykładzie - 30 godzin
Przygotowanie do egzaminu - 20 godzin
Liczba ECTS - 2
Kryteria oceniania
. Wykład i egzamin jest przeprowadzany w tradycyjnej formie -stacjonarnie.
Do egzaminu ustnego może przystąpić student, który otrzymał oceny pozytywne z zajęć poświęconych architekturze średniowiecznej Polski (ćwiczeń) w 1 oraz 2 semestrze. Na egzaminie jest sprawdzana wiedza studenta zdobyta przez niego w trakcie wykładu oraz lektury zalecanej literatury podanej w sylabusie.
Egzamin ustny, polega na rozpoznaniu i scharakteryzowaniu przez studenta trzech zaprezentowanych mu fotografii budowli omawianych w trakcie zajęć oraz na odpowiedzi na dwa pytania z trzech w losowo wybranym zestawie.
Aby zdać egzamin należy rozpoznać i omówić przynajmniej dwa z trzech wylosowanych zabytków na fotografiach oraz odpowiedzieć przynajmniej na jedno z dwóch wybranych pytań.
Lista pytań oraz zabytków jest studentom wcześniej przesyłana.
Praktyki zawodowe
Wykład i egzamin jest przeprowadzany w tradycyjnej formie -stacjonarnie.
Do egzaminu ustnego może przystąpić student, który otrzymał oceny pozytywne z zajęć poświęconych architekturze średniowiecznej Polski (ćwiczeń) w 1 oraz 2 semestrze. Na egzaminie jest sprawdzana wiedza studenta zdobyta przez niego w trakcie wykładu oraz lektury zalecanej literatury podanej w sylabusie.
Egzamin ustny, polega na rozpoznaniu i scharakteryzowaniu przez studenta trzech zaprezentowanych mu fotografii budowli omawianych w trakcie zajęć oraz na odpowiedzi na dwa pytania z trzech w losowo wybranym zestawie.
Aby zdać egzamin należy rozpoznać i omówić przynajmniej dwa z trzech wylosowanych zabytków na fotografiach oraz odpowiedzieć przynajmniej na jedno z dwóch wybranych pytań.
Lista pytań oraz zabytków jest studentom wcześniej przesyłana.
Literatura
Najważniejsza literatura:
Białostocki J., Spory o późny gotyk, [w:] Późny gotyk. Materiały Sesji SHS, Warszawa 1965, s. 18-82
Białostocki J., Sztuka XV wieku. Od Parlerów do Dürera, Warszawa 2010.
Conant,K. J., Carolingian and Romanesque Architecture 800 to 1200, Harmondsworth, wyd. 2, II, 1978.
Bony J., French Gothic Architecture of the 12th and 13th Centuries, Berkeley – Los Angeles – London 1983.
Frankl P., Gothic Architecture. Revised by Paul Crossley, New Haven–London 2000.
Le Goff J., Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1970
Henderson G., Wczesne średniowiecze, Warszawa 1984.
Huizinga J., Jesień średniowiecza, Warszawa 1996.
Panofsky E., Architektura gotycka i scholastyka oraz Suger, opat St-Denis, [w:] idem, Studia z historii sztuki, oprac. J. Białostocki, Warszawa 1971, s. 33–94.
Sztuka romańska. Architektura-rzeźba-malarstwo, red. R. Toman, Köln 2000.
Von Simson O., Katedra gotycka. Jej narodziny i znaczenie, Warszawa 1989.
White J., Art and Architecture in Italy 1250-1400, Harmondsworth 1966.
J. Żarnecki, Sztuka Romańska, Kraków 2005.
W cyklu 2021/22_L:
Najważniejsza literatura: |
W cyklu 2022/23_L:
Najważniejsza literatura: |
W cyklu 2023/24_L:
Najważniejsza literatura: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: