Ćwiczenia terenowe - Kraków WNHS-HS-ĆTK
Zakres merytoryczny referatów:
1. Rynek w Krakowie (urbanistyka)
2. Architektura Zamku Królewskiego na Wawelu
3. Wnętrza Zamku Wawelskiego (w tym dekoracje malarskie i stiukatorskie, sala Poselska, obrazy – trasa „Reprezentacyjne komnaty królewskie”)
4. Krakowskie dzieła Wita Stwosza (ołtarz główny w kościele Mariackim, krucyfiks z kościoła
Mariackiego, epitafium Kallimacha w kościele dominikanów, nagrobek Kazimierza Jagiellończyka w katedrze krakowskiej)
5. Kościół Mariacki – architektura i dekoracja architektoniczna
6. Katedra na Wawelu – architektura średniowieczna
7. Kościół Bożego Ciała – architektura i wystrój (mauzoleum bł. Stanisława Kazimierczyka, ambona, ołtarz główny)
8. Ikonografia stalli z kościoła Bożego Ciała
9. Gotyckie retabula z ołtarzy głównych z kościoła augustianów eremitów pw. św. Katarzyny i Małgorzaty oraz kościoła dominikanów pw. Świętej Trójcy
10. Architektura kościoła augustianów pw. św. Katarzyny i św. Małgorzaty na Kazimierzu
11. Kaplice kościoła dominikanów pw. Świętej Trójcy (Zbaraskich, Myszkowskich)
12. Kościół jezuitów pw. śś. Piotra i Pawła – architektura i wystrój
13. Krakowskie realizacje Baltazara Fontany (dekoracje w kolegiacie św. Anny, kaplicy św. Jacka w kościele dominikanów, kościół klarysek pw. św. Andrzeja)
14. Architektoniczne i rzeźbiarskie realizacje Kacpra Bażanki (kościół śś. Piotra i Pawła – ołtarz gł. i epitafia, kościół misjonarzy, architektura kościoła pijarów pw. Przemienienia Pańskiego)
15. Architektura kościoła bonifratrów p.w. Trójcy Przenajświętszej w Krakowie
16. Katedra na Wawelu – nagrobki królów (Władysława Łokietka, Kazimierza Wielkiego, Władysława Jagiełły, Jana Olbrachta)
17. Katedra na Wawelu – kaplica Potockich i Królowej Zofii – architektura i wystrój
18. Katedra na Wawelu – kaplica Zygmuntowska
19. Katedra na Wawelu – kaplica Wazów
20. Santi Gucci – kaplica Batorego i nagrobek Anny Jagiellonki w katedrze na Wawelu
21. Wystrój Domu Towarzystwa Lekarskiego proj. S. Wyspiańskiego
22. Polichromia i witraże St. Wyspiańskiego w kościele franciszkanów w Krakowie
23. Siedziba Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych (architektura, wystrój zewnętrzny)
24. Architektura Teodora Talowskiego (kamienice przy ul. Retoryka)
25. Grupa Krakowska
26. Malarstwo Tadeusza Kantora
27. Sztuka Marii Jaremy
W cyklu 2021/22_L:
Celem ćwiczeń terenowych jest bezpośredni kontakt z obiektami pochodzącymi z różnych epok i zróżnicowanych pod względem pełnionych funkcji. Prowadzić mają do zaznajomienia się z najważniejszymi dziełami sztuk wizualnych i architektury Krakowa od średniowiecza po XX w., zrozumienia ich znaczenia i miejsca w dziejach sztuki Polskiej i Europejskiej. Istotną częścią ćwiczeń jest praca nad referatami o temacie wybranym przez studentka/studentkę z listy przedstawionej przez prowadzących; referat stanowi okazję do zaznajomienia się ze stanem badań dot. danego obiektu, a także sprzyja rozwojowi warsztatu naukowego. |
W cyklu 2022/23_L:
Celem ćwiczeń terenowych jest bezpośredni kontakt z obiektami pochodzącymi z różnych epok i zróżnicowanych pod względem pełnionych funkcji. Prowadzić mają do zaznajomienia się z najważniejszymi dziełami sztuk wizualnych i architektury Krakowa od średniowiecza po XX w., zrozumienia ich znaczenia i miejsca w dziejach sztuki Polskiej i Europejskiej. Istotną częścią ćwiczeń jest praca nad referatami o temacie wybranym przez studentka/studentkę z listy przedstawionej przez prowadzących; referat stanowi okazję do zaznajomienia się ze stanem badań dot. danego obiektu, a także sprzyja rozwojowi warsztatu naukowego. |
W cyklu 2023/24_L:
Celem ćwiczeń terenowych jest bezpośredni kontakt z obiektami pochodzącymi z różnych epok i zróżnicowanych pod względem pełnionych funkcji. Prowadzić mają do zaznajomienia się z najważniejszymi dziełami sztuk wizualnych i architektury Krakowa od średniowiecza po XX w., zrozumienia ich znaczenia i miejsca w dziejach sztuki Polskiej i Europejskiej. Istotną częścią ćwiczeń jest praca nad referatami o temacie wybranym przez studentka/studentkę z listy przedstawionej przez prowadzących; referat stanowi okazję do zaznajomienia się ze stanem badań dot. danego obiektu, a także sprzyja rozwojowi warsztatu naukowego. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Student(k)a:
1) Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki
europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna
terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii
sztuki.
2) Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma
znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii
oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.
3) Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę
problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów
in situ; b) dobór metod i narzędzi badawczych,
wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in.
w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację
wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik
informacyjno-komunikacyjnych.
4) Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także
przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z
zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich
znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie
historyczno-kulturowym.
5) Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować
właściwą terminologię z zakresu historii sztuki.
6) Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w
mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie
przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i
poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
7) Jest gotowy/a do współpracy i podejmowania działań na rzecz
środowiska społecznego. Jest również przygotowany/a do samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych.
ECTS: 3 pkt.
Przygotowanie referatu – 26 godzin
Samodzielna praca z lekturami - 20
Objazd - 24 godziny
Spotkania organizacyjne i konsultacje - 5 godziny
RAZEM: 75 godzin
Kryteria oceniania
Efekty uczenia się oceniane są na podstawie aktywności podczas dyskusji problemowych wokół zagadnień przedstawianych podczas objazdu, jakości referatu, o temacie wybranym przez studentka/studentkę z listy przedstawionej przez prowadzących.
Dla uzyskania zaliczenia kluczowe znaczenie ma udział w objeździe oraz prezentacja referatu, który powinien uzyskać akceptację merytoryczną przez prowadzących.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura dla każdego zagadnienia, będącego przedmiotem referatu, będzie przekazana indywidualnie referent(k)om.
W cyklu 2021/22_L:
Bibliografia do obiektu zabyt., przydzielonego studentowi, zbierana samodzielnie przez studenta. |
W cyklu 2022/23_L:
Bibliografia do obiektu zabyt., przydzielonego studentowi, zbierana samodzielnie przez studenta. |
W cyklu 2023/24_L:
Bibliografia do obiektu zabyt., przydzielonego studentowi, zbierana samodzielnie przez studenta. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Ćwiczenia terenowe |
W cyklu 2022/23_L:
Ćwiczenia terenowe |
W cyklu 2023/24_L:
Ćwiczenia terenowe |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: