Edytorstwo źródeł historycznych do końca XVIIIw. WNHS-HI2-EZH
W toku zajęć zostaną omówione zasady przygotowania edycji źródłowych materiałów archiwalnych powstałych do końca XVIII w. Wśród edycji źródłowych omawianych na zajęciach znajdą się edycje m.in. korespondencji, testamentów, katalogów ksiąg, inwentarzy gospodarczych, inwentarzy pałacowych, kronik, akta osobowych, instrukcji wychowawczych, dokumentów luźnych o różnej tematyce. W trakcie zajęć podejmowana będzie szczegółowa analiza poszczególnych źródeł (krytyka wewnętrzna i zewnętrzna) pod kątem zawartych w nich informacji, w celu przygotowania studenta do szczegółowego omówienia wybranego materiału źródłowego.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1: student ma wiedzę na temat zasad przygotowania edycji wybranych źródeł historycznych.
W2: student ma wiedzę z zakresu podstawowej literatury (m.in. słowniki, encyklopedie, opracowania) potrzebnej do przygotowania edycji źródeł historycznych.
W3: student ma wiedzę oraz potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej, do krytyki, analizy i interpretacji źródła celem przygotowania edycji źródłowej różnych typów źródeł historycznych.
U1: student potrafi przygotować edycję tekstu źródłowego (szczegółowy aparat krytycyzmy, merytoryczne i odpowiednie przypisy, opracowany wstęp do edycji, nadanie tytułu edycji).
U2: student potrafi samodzielnie wyszukiwać oraz odpowiednio dobrać literaturę potrzebną do przygotowania i szczegółowego omówienia edycji źródła historycznego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: