Żydzi i Polacy w czasie II wojny światowej
WNHS-HI-ZPIIWS
W II RP mieszkało ok. 10% obywateli państwa wyznania mojżeszowego lub Polaków pochodzenia żydowskiego; tylko nieliczna mniejszość spośród nich (do 10 %) ulegała w tym czasie polonizacji. Napięcia między polską większością a Żydami
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
historia
E-Learning
E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
nie dotyczy
Poziom przedmiotu
podstawowy
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
HI2_W07 Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. Ma pogłębioną wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla różnych dyscyplin naukowych
HI2_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów oraz formułować na tej podstawowe krytyczne sądy
HI2_U02 Posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników
HI2_K04 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z misją historyka
symbol/symbole efektów kształcenia
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Wymagania wstępne
Student winien poznać historię stozunków polsko-żydowskich w II RP oraz historię Zagłady w latach II wojny światowej i warunki okupacji niemieckiej na ziemiach polskich (takze sowieckiej); student powinien poznać historię zorganizowanej i indywidualnej pomocy Polaków w ratowaniu Żydów na tle historii Polskiego Państwa Podziemnego i rządu RP na uchodźstwie oraz historię postaw polskich wobec Żydów w latach okupacji; student powinien poznać najważniejsze nazwiska Polaków ratujących Żydów (Jan Karski, Zofia Kossak-Szczucka-Szatkowska, Julian Grobelny, s. Matylda Getter, Irena Sendler, Ks. Marceli Godlewski, Rodzina Ulmów i Kowalskich, itd)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
studenci powinni znać historię stozunków polsko-żydowskich w II RP;
studenci powinni znać historię Zagłady w latach okupacji niemieckiej, w tym politykę okupanta wobec Żydów i POlaków;
studenci powinni znać historię zorganizowanej i niezorganizowanej pomocy jakiej udzielali Polacy Żydom;
W ramach pomocy zorganizowanej studenci powinni znać historię dyplomacji rządu RP na uchodźstwie, relacje między rządem RP a PPP, w tym Departamntem Spraw Wewnętrznych Delegatury RP, historię RPŻ
Kryteria oceniania
obecność obowiązkowa; egzamin ustny
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: