Aby przysporzyć ojczyźnie świadomych obywateli. Biblioteki i czytelnictwo w budowie nowoczesnego społeczeństwa XIX-XX w. WNHS-HI-WMstIIJO
- wykład przedstawia rolę bbliotek i czytelnictwa, a zatem głównie ksiązki i prasy dostępnej czytelnikom na ziemiach polskich w XIX-XX wieku, w kształtowaniu nowocznsnego społeczeństwa, nastrojów społecznych, upowszechnianiu idei aktywnego uczestniczenia obywatela w życiu państwa.
Zarysowana będą działania władz zaborczych wykorzystujących słowo pisane do prób germanizacji i rusyfikacji Polaków, przeciwdziałanie polskie realizowane środkami izależnionymi od warunków panujcych w pozczególnych zaborach, z uwypukleniem roli organizacji społecznych, twórców kultury, artystów, bibliotek publicznych i prywatnych. Dokonane będzie analiza wpływu literatury i prasy na nastroje i postawy społeczeństwa w chwilach przełomowych naszej historii XIX i XX w. Przedstawione będą działania władz PRL-u zmierzajace do wykorzystania słowa pisanego w procesie stworzenia w Polsce "człowieka socjalizmu, ograniczenia wprowadzane przez cenzure oraz system "prohibitów" a także znaczenie literatury i prasy pozadebitowej dla przełamania monopolu informacynego komunistycznego państwa i radykalizacji nastrojów w latach osiemdziesiątych XX w..
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
na ocenę 2 student nie zna ograniczeń warunkujących dostepność książki i prasy dla społeczeństwa w XIX-XX w. i metod działania cenzury ograniczajacej swobodę słowa pisanego
na ocenę 3 student posiada podstawową wiedzę w tym zakresie
na ocenę 4 student potrafi prawidłowo przestawic metody działania cenzury słowa pisanego na ziemiach polskich pod zaborami i w PRL-u oraz wyjaśnić warunkowania ograniczajace dostępność ksiązki i prasy
na ocenę 5 student potrafi szeroko, posługując sie przykładami wyjaśnic jakie były ograniczenia warunkujace dostępność książk i prasy w XIX w na ziemiach polskich i przedstawic metody działania cenzury słowa pisanego
na ocenę 2 student nie posiada wiedzy o znaczeniu książki na ziemiach polskich pod zaborami jako źródle informacji i przekazywania idei kręgom czytelników
na ocenę 3 student posiada tę wiedze w stopniu dostatecznym
na ocene 4 student dobrze orientuje się w roli jaką pełniła książka w edukowaniu społeczeństwa doby zaborów
na ocenę 5 student potrafi przedstawić na konkretnych prykładach rolę jaką pełniła ksiazka w edukowaniu społeceństwa na ziemiach polskich pod zaborami
na ocenę 2 student nie potrafi przedstawić roli książki w polityce rusyfikacyjnej i germanizacyjnej władz zaborczych
na ocenę 3 student posiada tę wiedzę w zakresie podstawowym
na ocene 4 student dobrze orientuje się w sposobach wykorzystania pzez władze zaborcze ksiązki jako środka rusyfikacji i germanizacji Polaków
na ocenę 5 student potrafi wyjaśnić i opisać wykorzystanie książki jako narzędzia germanizacji i rusyfikacji na konkretnych przykładach
na ocenę 2 nie potrafi wyjaśnić rolę odegrała książka i prasa polska w kształtowaniu poglądów i nastrojów społeczeństwa polskiego przełomu XIX i XX w.
na ocenę 3 - student posiada tę wiedzę w stopniu dostatecznym
na ocene 4 - student jest dobrze zorientowany w roli jaka prasa i książka odegrały w kształtowaniu pogladów i nastrojów społeczeństwa polskiego na przelomie wieków
na ocenę 5 - student potrafi, poslugując sie konkretnymi przykladami, przedstawic role książki i prasy w kształtowaniu pogladów i nastrojów społeczeństwa poskiego na przełomie wieków.
na ocenę 2 student nie orientuje się jaka rolę pełniła książka i prasa w kształtowaniu pożądanych cech obywatela w II RP.
na ocenę 3 - student posiada podstawową wiedze w tym zakresie
na ocene 4 student dobrze predstawic rolę książka i prasa w oświacie i edukacji w II RP.
na ocenęnę 5 tudent potrafi szeroko, posługujac sie przykladami, przedstawić rolę książka i prasa w oświacie i edukacji w II RP
na ocenę 2 student nie posiada wiedzy o sposobach wykorzystania książki i prasy do indoktrynacji społeczeństwa w dobie PRL-u
na ocenę 3 - posiada tę wiedzę w stopniu dostatecznym
na ocene 4 student dobrze orientuje się w sposobach wykorzystania książki i prasy do indoktrynacji społeczeństwa w dobie PRL-u
na ocenę 5 stuent potrafi szeroko, posługujac sie przykladami, przedstawić sposoby wykorzystania książki i prasy do indoktrynacji społeczeństwa w dobie PRL-u
na ocenę 2 student nie wie jaka role odegrała literatura i prasa pazadebitowa w latach 80-tych XX w. w Polsce
na ocenę 3 student posiada podstrawowa wiedzę na ten temat
na ocene 4student dobrze orientuje się w roli jaką odegrała literatura i prasa pazadebitowa w latach 80-tych XX w. w Polsce
na ocenę 5 student potrafi szeroko, poslugując sie przykładami, przedstawic rolę aką odegrała literatura i prasa pazadebitowa w latach 80-tych XX w. w Polsce
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: