Dzieje Europejskiej Kultury Muzycznej: Barok WNHS-HI-WMonCzG
Celem zajęć jest zaznajomienie studenta z panoramą rozwojową europejskiej sztuki muzycznej w okresie baroku. Tematyka obejmuje: powstanie i rozwój opery włoskiej, francuskiej, angielskiej i niemieckiej od 1600 do 1750. Powstanie i rozwój oratorium barokowego. Msza i pasja barokowa. Mniejsze formy wokalno-instrumentalne i instrumentalne baroku: kantata, sonata, koncert. Rodzaje koncertów. Muzyka zespołowa i solowa. Najważniejsi twórcy muzyki w epoce baroku: J.S. Bach, J.F. Haendel, A. Vivaldi. Interpretacja dzieł muzyki baroku w reklamie telewizyjnej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
I stopień
WIEDZA
HI1 _W10 Posiada wiedzą o obowiązujących zasadach korzystania z dorobku naukowego innych badaczy i ich przywoływania. Zna aktualnie obowiązujące prawo własności intelektualnej oraz zasady etyki pracy naukowej.
HI1 _W11 Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i nauki oraz orientację we współczesnym życiu naukowym i kulturalnym. Zna najważniejsze dla historyka wydawnictwa naukowe. Zna najważniejsze archiwa, muzea i biblioteki w Polsce oraz profil ich zasobów
UMIEJĘTNOŚCI
HI1 _U03 Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze.
HI1 _U05 Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków.
KOMPETANCJE
HI1 _K05 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym.
HI1 _K06 Uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i uwzględniając ich zróżnicowane formy oraz wzbogacając je specyfiką swego wykształcenia.
II stopień
WIEDZA
HI2_W10 Absolwent zna i rozumie historyczne uwarunkowania procesów politycznych, społecznych i kulturowych zachodzących we współczesnej Polsce i świecie.
HI2_W11 Absolwent zna i rozumie zakres działalności instytucji kultury związanych z zachowaniem dziedzictwa historycznego i edukacją historyczną (muzea, archiwa, biblioteki itp.).
UMIEJĘTNOŚCI
HI2_U05 Absolwent potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie historii i innych dyscyplin humanistycznych, jak i odbiorcami spoza grona specjalistów, poprawnie posługiwać się terminologią właściwą dla nauk historycznych w języku polskim i obcym
HI2_U07 Absolwent potrafi zastosować różne metody i narzędzia do upowszechniania wiedzy historycznej, w tym korzystając także z nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych.
KOMPETANCJE
HI2_K03 Absolwent jest gotów do aktywnego uczestniczenia w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów oraz form przekazywania informacji, wzbogacając je specyfiką swego wykształcenia.
HI2_K04 Absolwent jest gotów do podejmowania działań mających na celu zachowanie dziedzictwa historycznego i kulturowego regionu, kraju, Europy, a także promowanie i popularyzację wiedzy o nich.
Kryteria oceniania
Regularna obecność na zajęciach (dopuszczalna trzykrotna absencja w semestrze).
Znajomość literatury.
Zaliczenie testu końcowego z predefiniowanymi odpowiedziami. Skala ocen:
bdb 25-26 pkt.
db+ 22-24 pkt.
db 18-21 pkt.
dst+ 16-17 pkt.
dst 13-15 pkt.
nzal <13 pkt.
Możliwość uzyskania w ciągu semestru podwyższenia oceny końcowej o 0,5 w przypadku rozwiązania testu preegzaminacyjnego na poziomie min. 80% lub/i rozwiązanie dodatkowego zadania w trakcie zajęć.
Literatura
JEDNA POZYCJA SPOŚRÓD DWÓCH (wybrane rozdziały):
B. Schaeffer, Dzieje muzyki, Warszawa 1983.
M. Kowalska, ABC Historii muzyki, Kraków 2001.
notatki z zajęć.
W cyklu 2025/26_Z:
JEDNA POZYCJA SPOŚRÓD DWÓCH (wybrane rozdziały): |
Uwagi
W cyklu 2025/26_Z:
1) Obowiązuje zakaz nagrywania zajęć; |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: