Mazowsze na tle historii Polski do XVI wieku WNHS-HI-WMazPol
Zajęcia mają na celu przedstawienie historii Księstwa Mazowieckiego w okresie od panowania pierwszych Piastów aż do czasu inkorporacji Księstwa do Korony w 1526 r. po bezpotomnej śmierci ostatnich męskich przedstawicieli dynastii na tle dziejów Polski. Przedstawione i scharakteryzowane zostaną źródła do poznania dziejów Mazowsza. Omówione będą dzieje polityczne ziem mazowieckich od X w., poprzez próbę ustanowienia nowego, niezależnego władztwa za Miecława, jego ponowne wcielenie do Polski, w czasie rządów Władysława Hermana i Bolesława Krzywoustego a także jego następców. Na kolejnych zajęciach studenci omówią rządy Konrada I i jego następców, szczególnie: Siemowita I, Bolesława II, Siemowita III, Janusza I, Siemowita IV aż po schyłek państwowości mazowieckiej, zakończonej w 1526 r. wraz ze śmiercią synów Konrada III i wcieleniu Mazowsza do Królestwa Polskiego. Zajęcia obejmują także zagadnienia dotyczące struktury kościelnej (m.in. biskupstwo płockie, fundacja klasztorne), zmian gospodarczych i społecznych na wsi oraz w miastach, a także rozwoju kultury i sztuki na Mazowszu. Podejmą również refleksję nad relacjami Piastów z władzami Zakonu Krzyżackiego a także nad rolą, znaczeniem i działalnością księżnych mazowieckich na wybranych przykładach.
W cyklu 2022/23_Z:
Zajęcia mają na celu przedstawienie historii Księstwa Mazowieckiego w okresie od opanowania Mazowsza przez Mieszka I (ok. 965 r.) do czasu inkorporacji Księstwa do Korony w 1526 r. W toku zajęć zostanie zaprezentowana historia Mazowsza w okresie panowania Bolesława Chrobrego, a także w okresie kryzysu państwa polskiego po śmierci Mieszka II (lata 30. XI w.), kiedy to Mazowsze wyodrębniło się jako samodzielne księstwo rządzone przez Miecława. Na zajęciach zostanie także omówiony przebieg panowania m.in. Konrada I Mazowieckiego, Siemowita I, Siemowita III oraz Siemowita IV. Zajęcia obejmują także zagadnienia dotyczące struktury kościelnej (m.in. biskupstwo płockie, fundacja klasztorne), zmian gospodarczych i społecznych na wsi oraz w miastach, a także rozwoju kultury umysłowej, oświaty i szkolnictwa na Mazowszu we wspomnianym okresie. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2020/21_Z: Punkty 4 ECTS:
1. Udział w zajęciach - 30 godz.
2. Przygotowanie do zajęć - 30 godz.
3. Przygotowanie do referatu -10 godz.
4. Przygotowanie do kolokwium – 30 godz.
| W cyklu 2023/24_Z: Punkty 4 ECTS:
1. Udział w zajęciach - 30 godz.
2. Przygotowanie do zajęć - 30 godz.
3. Przygotowanie do referatu -10 godz.
4. Przygotowanie do kolokwium – 30 godz.
| W cyklu 2022/23_Z: Punkty 4 ECTS:
1. Udział w zajęciach - 30 godz.
2. Przygotowanie do zajęć - 30 godz.
3. Przygotowanie do referatu -10 godz.
4. Przygotowanie do kolokwium – 30 godz. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
HI1_W02 - Zna fachową terminologię z zakresu nauk historycznych oraz podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych
HI1_W05 - Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła i historii wojskowości.
HI1_W07 - Posiada wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. Ma podstawową wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk oraz dyscyplinami nauk historycznych
Ponadto student:
EK 1: student zna dzieje polityczne, religijne i społeczne Mazowsza w X -XVI w., a także posiada widzę o kulturze i szkolnictwie na Mazowszu w okresie średniowiecza.
EK 2: student posługuje się faktami historycznymi w ocenie historii Mazowsza w X-XVI w.
EK 3: student potrafi analizować rolę i znaczenie Mazowsza w X-XVI w. na tle wydarzeń ogólnopolskich.
EK 4: student potrafi analizować i interpretować źródła dotyczące dziejów Mazowsza w X-XVI w., uwzględniając podłoże narodowe, religijne i kulturowe.
EK 5: student posiada umiejętność prowadzenia dyskusji, a także konstruowania wystąpień ustnych i pisemnych na temat dziejów Mazowsza w okresie średniowiecza.
EK 6: student ma wiedzę o kierunkach badawczych oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badania historii Mazowsza w średniowieczu.
EK 7: Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji historycznych Mazowsza.
Punkty 4 ECTS:
1. Udział w zajęciach - 30 godz.
2. Przygotowanie do zajęć - 30 godz.
3. Przygotowanie do referatu -10 godz.
4. Przygotowanie do kolokwium – 30 godz.
Kryteria oceniania
na ocenę 3 (dst.):
HI1_W02 – Student zna fachową terminologię z zakresu nauk historycznych oraz podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych
HI1_W05: student zna podstawowe fakty z historii Polski i Mazowsza w poszczególnych epokach
HI1_W07: student rozumie diachroniczną strukturę dziejów oraz ma wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk oraz z dyscyplinami nauk historycznych
EK 1: student ma podstawową wiedzę na temat dziejów politycznych, religijnych i społecznych Mazowsza w X -XVI w., a także ma podstawową wiedzę o rozwoju kultury i szkolnictwa na Mazowszu w okresie średniowiecza.
EK 2: student w stopniu podstawowym posługuje się faktami historycznymi w ocenie historii Mazowsza w X-XVI w.
EK 3: student w stopniu podstawowym potrafi analizować rolę i znaczenie Mazowsza w X-XVI w. na tle wydarzeń ogólnopolskich.
EK 4: student w stopniu podstawowym potrafi analizować i interpretować źródła dotyczące dziejów Mazowsza w X-XVI w., uwzględniając podłoże narodowe, religijne i kulturowe.
EK 5: student w stopniu podstawowym posiada umiejętność prowadzenia dyskusji, a także konstruowania wystąpień ustnych i pisemnych na temat dziejów Mazowsza w okresie średniowiecza.
EK 6: student w stopniu podstawowym posiada wiedzę o kierunkach badawczych oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badania historii Mazowsza w średniowieczu.
EK 7: Student ma w stopniu podstawowym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji historycznych Mazowsza
na ocenę 4 (db.):
HI1_W01 – Student w stopniu dobrym zna fachową terminologię z zakresu nauk historycznych oraz podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych, potrafi wykorzystać ją na przykładzie historii Mazowsza
HI1_W05: student w stopniu dobrym zna faktografię z historii Polski i Mazowsza w poszczególnych epokach, a także zna historię Kościoła, ustroju, prawa i kultury na ziemiach mazowieckich
HI1_W07: student w stopniu dobrym rozumie diachroniczną strukturę dziejów oraz ma ugruntowaną wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk oraz z dyscyplinami nauk historycznych, w szczególności na przykładzie ziem mazowieckich
EK 1: student w stopniu dobrym opanował wiedzę na temat dziejów politycznych, religijnych i społecznych Mazowsza w X -XVI w., a także ma ugruntowaną wiedzę o rozwoju kultury i szkolnictwa na Mazowszu w okresie średniowiecza.
EK 2: student w stopniu dobrym posługuje się faktami historycznymi w ocenie historii Mazowsza w X-XVI w.
EK 3: student w stopniu dobrym potrafi analizować rolę i znaczenie Mazowsza w X-XVI w. na tle wydarzeń ogólnopolskich.
EK 4: student w stopniu dobrym potrafi analizować i interpretować źródła dotyczące dziejów Mazowsza w X-XVI w., uwzględniając podłoże narodowe, religijne i kulturowe.
EK 5: student w stopniu dobrym posiada umiejętność prowadzenia dyskusji, a także konstruowania wystąpień ustnych i pisemnych na temat dziejów Mazowsza w okresie średniowiecza.
EK 6: student w stopniu dobrym posiada wiedzę o kierunkach badawczych oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badania historii Mazowsza w średniowieczu.
EK 7: Student ma w stopniu dobrym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji historycznych Mazowsza
na ocenę 5 (bdb.):
HI1_W01 – Student w stopniu bardzo dobrym zna fachową terminologię z zakresu nauk historycznych oraz podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych, potrafi wykorzystać ją na przykładzie historii Mazowsza
HI1_W05: student w stopniu bardzo dobrym zna faktografię z historii Polski i Mazowsza w poszczególnych epokach, a także dobrze zna historię Kościoła, ustroju, prawa i kultury na ziemiach mazowieckich
HI1_W07: student w stopniu bardzo dobrym rozumie diachroniczną strukturę dziejów oraz ma znaczną wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk oraz z dyscyplinami nauk historycznych, w szczególności na przykładzie ziem mazowieckich
EK 1: student w stopniu bardzo dobrym opanował wiedzę na temat dziejów politycznych, religijnych i społecznych Mazowsza w X -XVI w., a także ma ugruntowaną wiedzę o rozwoju kultury i szkolnictwa na Mazowszu w okresie średniowiecza.
EK 2: student w stopniu bardzo dobrym posługuje się faktami historycznymi w ocenie historii Mazowsza w X-XVI w.
EK 3: student w stopniu bardzo dobrym potrafi analizować rolę i znaczenie Mazowsza w X-XVI w. na tle wydarzeń ogólnopolskich.
EK 4: student w stopniu bardzo dobrym potrafi analizować i interpretować źródła dotyczące dziejów Mazowsza w X-XVI w., uwzględniając podłoże narodowe, religijne i kulturowe.
EK 5: student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętność prowadzenia dyskusji, a także konstruowania wystąpień ustnych i pisemnych na temat dziejów Mazowsza w okresie średniowiecza.
EK 6: student w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę o kierunkach badawczych oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badania historii Mazowsza w średniowieczu.
EK 7: Student ma w stopniu bardzo dobrym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji historycznych Mazowsza
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowa znajomość historii Polski. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: