Źródłoznawstwo i historiografia najnowsza WNHS-HI-WMJO
Studenci II stopnia otrzymają pogłębioną wiedzę o przyczynach szerokości zainteresowań władz wojskowych rozmaitymi aspektami życia państwa i społeczeństwa w XIX i XX wieku. zostaną zapoznaniu z rodzajami i typami źródeł wytworzonych przez dowództwa, urzędy i instytucje wojskowe zawierającymi dane o funkcjonowaniu państwa, gospodarki, nastrojach społecznych, demografii , a także o propozycjach sił zbrojnych dotyczących kierunku rozwoju gospodarki, komunikacji, wpływu na kształcenie młodzieży, przeobrażenia społeczne, kulturowe, regulację spraw wyznaniowych, spraw mniejszości narodowych.
Poznają podstawy warsztatu historyka wojskowości, umożliwiające wykorzystanie źródeł proweniencji wojskowej do badania szerokiego wachlarza tematów wykraczających poza historię wojskowości. Otrzymają również wiedzę na temat miejsc przechowywania archiwaliów wojskowych, ich stanu zachowania i zawartości tematycznej, wraz z charakterystyką wybranych zespołów - wybór zespołów może być dostosowany do zainteresowań zgłaszanych przez studentów w trakcie zajęć, jak również do tematów przygotowywanych prac magisterskich.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
HI2_W03 student ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu historii. wiedza ta zorientowana jest na zastosowanie praktyczne w sferze działalności kulturalnej i medialnej
HI2_W07 - posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. Ma pogłębioną wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla różnych dyscyplina naukowych
HI2_W08 - ma podstawową widzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii
ponadto w zakresie wiedzy student wie:
1. Jakie zasoby źródeł proweniencji wojskowej może znaleźć w archiwach polskich oraz w archiwach polskich powstałych na uchodźstwie po 1945 r.
2. jaki był zakres zainteresowania władz wojskowych elementami życia gospodarczego, społecznego, religijnego
3. Jakie źródła proweniencji wojskowej i w jakim zakresie można wykorzystać do badań nad społeczeństwem, przemianami społecznymi, gospodarką, historią Kościoła
Kryteria oceniania
wiedza
na ocenę 5 student ma uporządkowaną wiedzę o relacjach sił zbrojnych z administracją cywilną państwa i społeczeństwa
na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tej wiedzy
na ocenę 4 student posiada tę wiedzę w stopniu dobrym
na ocenię 3,5 student dysponuje tą wiedzą w stopniu zadowalającym
na ocenę 3 student dysponuje tą wiedzą w stopniu dostatecznym
na ocenę 2 student nie posiada dostatecznej wiedzy na ten temat
a ocenę 5 student posiada podstawową wiedzę o warsztacie historyka wojskowości pozwalającą na ocenę wiarygodności i wartości poznawczej źródeł proweniencji wojskowej i na wykorzystanie tych źródeł w pracy badawczej
na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tej wiedzy
na ocenę 4 student posiada tę wiedzę w stopniu dobrym
na ocenię 3,5 student dysponuje tą wiedzą w stopniu zadowalającym
na ocenę 3 student dysponuje tą wiedzą w stopniu dostatecznym
na ocenę 2 student nie posiada dostatecznej wiedzy na ten temat
a ocenę 5 student posiada wiedzę pozwalającą na rozróżnianie typów i rodzajów dokumentu wojskowego, na prowadzenie kwerendy w archiwach wojskowych w Polsce i wybranych archiwach, które posiadają w zbiorach obszerne zasoby archiwaliów wojskowych
na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tej wiedzy
na ocenę 4 student posiada tę wiedzę w stopniu dobrym
na ocenię 3,5 student dysponuje tą wiedzą w stopniu zadowalającym
na ocenę 3 student dysponuje tą wiedzą w stopniu dostatecznym
na ocenę 2 student nie posiada dostatecznej wiedzy na ten temat
a ocenę 5 student posiada podstawową wiedzę na temat metod wykorzystywania źródeł wytworzonych przez siły zbrojne w pracy badawczej historyka i najważniejszych osiągnięciach w zakresie wykorzystania tych źródeł w badaniach nad historią gospodarczą, polityczną, historią Kościoła, społeczeństwem, zmianami kulturowymi i obyczajowymi
na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tej wiedzy
na ocenę 4 student posiada tę wiedzę w stopniu dobrym
na ocenię 3,5 student dysponuje tą wiedzą w stopniu zadowalającym
na ocenę 3 student dysponuje tą wiedzą w stopniu dostatecznym
na ocenę 2 student nie posiada dostatecznej wiedzy na ten temat
umiejętności
na ocenę 5 student posiada podstawowe umiejętności w zakresie konsultacji i dyskusji naukowej z ekspertami zajmującymi się historią wojskowości
na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tych umiejętnościach
na ocenę 4 student dobrze opanował te umiejętności
na ocenę 3,5 student posiadł te umiejętności w stopniu zadowalającym
na ocenę 3 student posiadł te umiejętności w stopniu dostatecznym
na ocenę 2 student nie opanował tych umiejętności
na ocenę 5 student nabył umiejętności krytycznej analizy źródeł proweniencji wojskowej oraz wykorzystania ich w pracy badawczej
na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tych umiejętnościach
na ocenę 4 student dobrze opanował te umiejętności
na ocenę 3,5 student posiadł te umiejętności w stopniu zadowalającym
na ocenę 3 student posiadł te umiejętności w stopniu dostatecznym
na ocenę 2 student nie opanował tych umiejętności
na ocenę 5 student posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania literatury polsko i obcojęzycznej z historii wojskowości
na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tych umiejętnościach
na ocenę 4 student dobrze opanował te umiejętności
na ocenę 3,5 student posiadł te umiejętności w stopniu zadowalającym
na ocenę 3 student posiadł te umiejętności w stopniu dostatecznym
na ocenę 2 student nie opanował tych umiejętności
Kompetencje społeczne
na ocenę 5 student posiada wiedzę pozwalającą na zrozumienie znaczenia i doskonalenia wspólnoty kulturowej
na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tej wiedzy
na ocenę 4 student posiada tę wiedzę na poziomie dobrym
na ocenę 3,5 student posiada tę wiedzę na poziomie zadowalającym
na ocenę 3 student posiada tę wiedzę na poziomie dostatecznym
na ocenę 2 student nie posiada tej wiedze w dostatecznym zakresie
na ocenę 5 student posiada wiedzę pozwalającą na zrozumienie konieczności postępu społecznego i kulturowego w społeczeństwie opartym na wiedzy
na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tej wiedzy
na ocenę 4 student posiada tę wiedzę na poziomie dobrym
na ocenę 3,5 student posiada tę wiedzę na poziomie zadowalającym
na ocenę 3 student posiada tę wiedzę na poziomie dostatecznym
na ocenę 2 student nie posiada tej wiedze w dostatecznym zakresie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: