Pamięć zapisana w dokumentach. Źródła aktowe do dziejów średniowiecznej Europy WNHS-HI-WMBD
W czasie wykładu omawiane będą źródła aktowe odnoszące się do dziejów średniowiecznej Europy, ze szczególnym naciskiem na dzieje krucjat i państw łacińskich na Bliskim Wschodzie. Od omówienia kontekstu powstania konkretnego dokumentu, przez jego analizę, prowadzący będzie zachęcał uczestników do rozmowy na temat wniosków płynących z refleksji nad treścią źródła.
Celem wykładu jest wprowadzenie studentów w problematykę źródłoznawstwa, prezentowane będą różne formy edycji dokumentów średniowiecznych, jak również będzie okazja do zetknięcia się z archiwami i rękopisami. Prowadzący omawiać będzie możliwości dotarcia do rękopisów średniowiecznych w formie zdigitalizowanej w Internecie.
Uzupełniającym wątkiem zajęć będzie refleksja nad pamięcią - kulturową, zbiorową, społeczną. W ramach zajęć zostaną zaprezentowani najważniejsi uczeni na tej płaszczyźnie, np.: Astrid Erll, Jan Assmann, Pierre Nora, Aby Warburg, Maurice Halbwachs.
Dzięki połączeniu wątku dokumentu średniowiecznego i wątku pamięci kulturowej student zgłębi warsztat pracy historyczno-archiwistycznej, jak również pozna zyskujący popularność i mniej znany na polskim gruncie nurt badań nad pamięcią.
W cyklu 2022/23_Z:
W czasie wykładu omawiane będą źródła aktowe odnoszące się do dziejów średniowiecznej Europy, ze szczególnym naciskiem na dzieje krucjat i państw łacińskich na Bliskim Wschodzie. Od omówienia kontekstu powstania konkretnego dokumentu, przez jego analizę, prowadzący będzie zachęcał uczestników do rozmowy na temat wniosków płynących z refleksji nad treścią źródła. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W08 Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii z uwzględnieniem historii Mazowsza, historii wojskowości, historii Kościoła, oraz – zależnie od specjalności - historii cywilizacji śródziemnomorskiej i muzykologii
K_W09 Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury (źródła historyczne, dzieła literackie, muzyczne) właściwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych w zakresie historii, z uwzględnieniem specyfiki specjalności
K_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
K_U02 Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii i jej studiowanej specjalności, z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K_K03 Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych
K_K05 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym: historii powszechnej i Polski, historii regionu Mazowsza. Ma świadomość znaczenia i roli Kościoła w procesie historycznym i jego miejsce w kształtowaniu wspólnych korzeni kultury europejskiej. Rozumie znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się ocena aktywności w czasie zajęć (obecność jest obowiązkowa) oraz ocena pracy semestralnej (prezentacji).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: