Wojskowość europejska-od armii rewolucyjnej do armii zawodowej WNHS-HI-WEARAZ
Wykład ma przybliżyć studentowi - w szerokim zakresie - ewolucję znaczenia sił zbrojnych w państwie od schyłku XVIII wieku do 1991 r.; cezurą graniczna jest Wojna w Zatoce, która nadała kierunek głębokim zmianom w siłach zbrojnych panstw rozwiniętych na poczatku XXI wieku. Równolegle omawiana bedzie rola gospodarcza sil zbrojnych (przmysł zbrojeniowy, wpływ sektora wojskowego na kierunek rozwoju gospodarczego państwa), wpływ sił zbrojnych na społeczeństwo zwłaszcza w epoce budzenia sie nacjonalizmów i walki o źródła surowców (kształtowanie pożądanyego modelu żolnierza, metody wplywania na anstroje spoleczeństw, wychowanie młodego pokolenia)
Zarysowana będzie budowa etosu służby wojskowej na przykladzie wybranych krajów
Przedstawiona zostanie rola wyścigu zbrojeń i wojen jako stymulatora przyspiedzającego postęp techniczny i upowszechnianie nawyków do korzystania ze zdobyczy techniki w szerokich kręgach społeczeństwa, funkcjonowanie sił zbrojnych w krajach totalitarnych i demokratycznych, proces prejmowania kontroli nad wojskiem przez polityków w krajach demokratycznych, rosnący wpływ opinii publicznej na podejmowane przez polityków decyzje w sprawach kierunków rozwoju i wykorzystania sił zbrojnych
W cyklu 2023/24_L:
Poszerzona wersja wykładu - rozbudowa narracji z wojskowości europejskiej do światowej (z uwypukleniem szczególnego znaczenia Europy i Zachodu), oraz rozwinięcie zakresu chronologicznego (1792-1991 -> 1756/1776-2023) . Oprócz analizy czynnika ludzkiego (charakterystyka sił zbrojnych i ich relacji ze społeczeństwem) omówiona będzie kwestia globalizacji konfliktów zbrojnych oraz wynikającego z przemian cywilizacyjnych rozwoju technologicznego, a następnie totalizacji wojen. |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
HI2_W03 student ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę prowadzącą do specjalizacji szczególnie w zakresie historii i historii wojskowości. wiedza ta zorientowana jest na zastosowanie praktyczne w działalności kulturalnej i medialnej
HI2_W04 posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o warsztacie naukowym historyka i historyka wojskowości oraz pogłębioną wiedzę z zakresu metodologii historii
HI2_W06 posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym
Kryteria oceniania
na ocenę 2 student nie posiada wiedzy o organizacji armii Wielkiej Rewolucji i przyczynach jej zwycięstw w walce z armiami zawodowymi mocarstw Europy
na ocene 3 studnet posiada przeciętna wiedze na ten temat
na ocenę 4 student dobrze orientuuje sie w organizacji armii Wielkiej Rewolucji i źródłach jej zxwycięstw
na ocenę 5 student dysponuje szeroka wiedzą o armii Wielkiej Rewolucji, jej specyfice i przycyznach sukcesów
na ocenę 2 student nie posiada wiedzy o organizacji Wielkiej Armiii Napoleona i źródłach jej zwycięstw
na ocene 3 studnet posiada przeciętna wiedze na ten temat
na ocenę 4 student dobrze orientuuje sie w organizacji Wielkiej Armii źródłach jej zxwycięstw
na ocenę 5 student dysponuje szeroka wiedzą o armii Wielkiej Armii i źródłach jej sukcesów
na ocene 2 student nie potrafi przedstawic przyczyn przechodzenia na armię z poboru powszechnego w Europie w I połowie XIX wieku i opisać cech armii z poboru
na ocene 3 posiada dostatecza wiedzę na ten temat
na ocene 4 portrafi prawidłowo wskazać dlaczego zwyciężyła koncepcja armii z poboru powszechnego o omówic cechy charakterystyczne tej armii
na ocene 5 student wskazuje na źródła zwycięstwa konceopcji armii opartej na poborze powszechnym na przyjkładze wybranych krajów, potrafi je scharakteryzować, przedstawić metody budowy etosu służby wojskowej
na ocene 2 student nie posiada wiedzy o znaczeniu wyścigu zbrojeń podczas I wojny św., nowych broniach i technologiach, wplywie wojny na społeczeństwa i otwarcie drogi nowym systemom politycznym
na ocene 3 student dysponuje podstawową wiedzaąna ten temat
na ocene 4 student jest dobrze zorientowany w znaczeniu gospodarczym, politycznym wojny światowej, jej wpływie na społeczeństwa państw Europy i USA, na mimliony żołnierzy uczestniczacych w walkach, na przyspieszenie postepu technicznego
na ocene 5 student prezentuje bardzo dobrtą wiedzę na ten temat, potrafi wskazać długofalowe skutki wojny, jej wpływ na metody wychowania i wyszkolenia żołnierza, przygotowania gospodarki do nowych konfliktów zbrojnych
na ocene 2 student nie posiada wiedzy na temat wyścigu technologii podczas II wojny św., wykorzystania ideologii do indoktrynacji żołnirza w państwach totalitarnych, nowych metodach szkolenia i wymogach stawianych żołnierzowi.
na ocene 3 student dysponuje tą wiedzą na poziomie podstawowym
na ocene 4 student dobrze orientuje się w wymienionych wyżej zagadnieniach
na ocene 5 student przezntuje szeroka wiedze na ten temat, potrafi wskazać podobieństwa i różnice w prygotowaniu żołnierza, stawianych mu wymaganiach, wplywie II wojny św. na społeczeństwo na przykładzie wybranych krajów
na ocene 2 student nie ma wiedzy o procesie przechodzenia od armii z poboru powszechnego do armii zawodowej po II wojnie św.
na ocene 3 student posiada tę wiedzę na poziomie podstwaowym
na ocene 4 student potrafi wskazać które konflikty zbrojne przyspieszyły proces przechodzenia do armii zawodowej oraz nowe wymogi jakie uzawodowienie sil zbrojnych postawiło przed żołnierzem
na ocene 5 student bardzo dobrze orientuje się w temacie, swoje wnioski potrafi zilustrować przykładami zmian wprowadzanych w siłach zbrojnych poszczególnych państw, wskazuje cechy odróżniające żołnierza armii zawodowej od żołnierza armii z poboru powszechnego
na ocene 2 student nie posiada wiedzy o wplywie społeczeństwa na kształtoqwanie i użycie sil zbrojncyh w państwach totalitarnych i demokratycznych
na ocene 3 student dysponuje podstawową wiedza na ten temat
na ocene 4 student potrafi przedtawić wpływ opinii publicznej na kształtowani i wykorzystanie sił zbroijnych na przykladfzie pozczególnych państwwy
na ocene 5 student posiada szeroka wiedze na ten temat, potrafi wskazać wpływ opinii publicznej podczas konfliktów zbrojnych na decyzje podejmowane przez rządy i dowództwa sil zbrojnych podczas poszczególnych konfliktów zbrojnych
na ocene 2 student nie potrafi przedstawić ewolucji poglądów na cechy osobowe i powinności żołnierza na przestrzeni XIX-XX w.
na ocene 3 student posiada podstawową widzę na ren temat
na ocene 4 student potrafi opisać tworzenie etosu służby wojskowej na przykładzie wybranych krajów, jego wpływ na wychowanie młodzieży i kształtowanie pożądanej sylwteki żołnierza
na ocene 5 studnet bardzo dobrze orientuje sie w tematyce, porafi powiązać ja z wydarzeniami politycznymi, wojennymi, przedstawić wpływ ideologii na kształtowanie sylwetki żołnierza i powinności służby wojskowej
n
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: